matematykaszkolna.pl
pytanie Abc: Czy sposoby rozwiązań podane w oficjalnym kluczu cke są jedynmi poprawnymi rozwiązaniami zadania?
19 cze 23:28
Satan: Wątpię, by uwzględniali wszystkie. Więc można uznać, że o ile wynik masz taki sam, ale w kluczu jest inny sposób rozwiązania, to nie ma się czym przejmować emotka
20 cze 00:26
Abc: https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Arkusze_egzaminacyjne/2019/formula_od_2015/Zasady_oceniania/MMA-R1_1P-192_model.pdf to jest klucz tegorocznej matury, a tutaj link https://matematykaszkolna.pl/forum/390250.html z zadaniem 13 i sposobem rozwiązania, którego nie ma w kluczu. Czy takie rozwiązanie egzaminator może uznać za poprawne ?
20 cze 01:24
Satan: Jeśli rozwiązanie jest poprawne, to egzaminator ma wręcz obowiązek uznać dane rozwiązanie za poprawne. W matematyce do tego samego można dojść różnymi drogami. Ktoś wybierze dłuższą drogę, a ktoś krótszą, to obie drogi będą poprawne, jeśli dojdą do tego samego celu.
20 cze 02:02
Abc: Cóż, obawiam się, że w tym przypadku to mogła być zbyt krótka droga.
20 cze 02:30
Michał: W tym roku nie ma punktu w zadaniu optymalizacyjnym za III etap jeśli popełniło się błąd przy wyznaczaniu długości "a" ale dla tej błędnej wartości doprowadziło się do końca?
20 cze 08:52
iteRacj@: @Abc Co do sposobu z wątku 390250 można zapytać tylko, czy jest poprawny a nie czy jest wystarczająco długi. Czyli czy metoda przeciwnych współczynników jest poprawną metodą rozwiązania układu równań? I czy pozwala (tak jak napisano w Zasadach oceniania) uzasadnić, że jedyną wartością parametru m jest m =1? Tak, m=1 jest jedynym rozwiązaniem, które w ten sposób otrzymujemy. Przecież celem jest rozwiązanie zadań a nie przewidywanie, które rozwiązania pojawią się w kluczu.
20 cze 09:16
Satan: Dokładnie. Nie liczy się ile napiszesz, a jakoś tego, co napiszesz. Nikt nikogo nie będzie karał za to, że widzi więcej i robi coś szybciej.
20 cze 09:57
Abc: Skoro mamy dwa równania i oba muszą byc prawdziwe to dlaczego taki sposób miałaby być niepoprawny?
20 cze 12:45
6latek: Natomiast ja juz raz to pisalem . Nalezaloby sprawdzic casus pewnej maturzystki z Krakowa ktora odwolywala sie do sadu gdyz nie uznali jej rozwiazania zadania ktorego nie bylow kluczu Przypominam sobie ze ona rozwiazala to pochodnymi a pochodnych noe bylo w programie, Natomiast nie wiem czy wygrala .
20 cze 13:18
jc: Czy sprawdziłeś, czy m=1 jest rozwiązaniem? Zmieńmy nieco równania. m3−4m+6=0 4m3−4m=0 m3−4m+6=0 m3−m=0 odejmuję −3m+6=0 m=2, ale 23−2≠0.
20 cze 13:37
iteRacj@: pierwsze równanie w tym układzie to m3−4m+3=0
20 cze 13:45
jc: Napisałem, że zmieniam równania. Chodziło o to, że po stwierdzeniu, że jedynym rozwiązaniem jest m=1, należało sprawdzić, że m=1 faktycznie jest rozwiązaniem. Układ równań mógłby po prostu nie mieć rozwiązania.
20 cze 13:50
iteRacj@: już widzę, o co chodzi (dzięki geogebrze zresztą)
20 cze 13:53
JO: Przy III sposobie rozwiązania tego równania, który jest bardzo podobny do tego wyżej zaproponowanego jest uwaga, że nie zabierają punktów, jeśli nie napisze się komentarza, że m=1 spełnia oba równania.
20 cze 15:19
daras: jeżeli tok rozumowania jest poprawny i otrzymano dobry wynik, to ZAWSZE należy się komplet pktów za zadanie
20 cze 17:24
daras: nie zależnie od metody czy sposobu jego rozwiązania w kluczach są podawane tylko typowe sposoby rozwiązywania, a i to nie wszystkie jak egzaminator ma olej w głowie , to o tym wie a jesli nie..to trzeba dochodzić swoich racji gdzie indziej
20 cze 17:25
jc: Nie trzeba sprawdzać. Autorzy zadania zakładają, że odpowiedni wielomian istnieje, więc gdyby nie istniał, każda odpowiedź byłaby poprawna.
20 cze 18:17
JO: Właśnie oba równania dotyczą tego samego wielomianu i są ściśle związane z warunkami zadania.
20 cze 18:31