prawdopobieństwo
han: Rzucono trzy razy kostką sześcienną oblicz prawdopodobieństwo tego, że suma wyrzuconych oczek
jest równa 12, jeśli wiadomo, że w każdym z rzutów otrzymano parzystą liczbę oczek.
czy to jest prawdopodobieństwo warunkowe?
ja zrobiłem tak:
|Ω| = 6*6*6 = 216
12 = 2 + 4 + 6 czyli są 3 opcje
P(A) = 3/216 = 1/72
8 kwi 16:43
han:
a może tak
|Ω| = 3*3*3 = 27
czyli P(a) = 3/27 = 1/9
8 kwi 16:45
Jerzy:
Anitak,ani tak.To prawd. warunkowe.
8 kwi 16:48
han: a dobra
zagapiłem się
|Ω| = 63 = 216
A − w każdym rzucie wypadła parzysta liczba oczek
B − suma wyrzuconych oczek jest równa 12
P(B|A) = P(A∩B) / P(A) = |A∩B| / |A|
|A∩B| = {(2,4,6), (4, 2, 6) itd., (4,4,4)} = 3! + 1 = 7
|A| = 33 = 27
P(B|A) = 7/27
ale to by wyszło chyba na to samo gdybym napisał
że |Ω| = 3*3*3 = 27 (tylko parzyste)
A − suma 12
|A| = 7
P(A) = 7/27
8 kwi 17:03
wredulus_pospolitus:
Jerzy ... NIE TRZEBA WARUNKOWEGO
Ω −−− wyrzucono tylko parzyste liczby oczek
|Ω| = 3
3
A −−− suma oczek wynosi 12
|A| = 6*1 + 1 = 7
8 kwi 17:13
Jerzy:
Zapis |Ω| = 33 jest nieuprawniony bez względu na dodany komentarz.
8 kwi 17:44
Mila:
A− suma wyrzuconych oczek równa 12
B− wyrzucono kostki z parzystą liczbą oczek
|B|=3
3=27
A∩B:
(2,4,6) liczba możliwości : 3!=6
(4,4,4)− jedna możliwość
|A∩B|=7
===============
8 kwi 18:52
Jerzy:
Witaj
Mila To jest dalej skrót myślowy.
8 kwi 19:03
Mila:
Dzień dobry
Jerzy
Jest prawidłowy.
8 kwi 19:19
Jerzy:
Tego nie kwestionuję,ale uczeń powinien wiedzieć,że we wzorze na p. warunkowe |Ω| się skraca i
jej nie widać.
8 kwi 19:35
wredulus_pospolitus:
Jerzy −−− jest CAŁKOWICIE UPRAWNIONY
Ω − zbiór wszystkich takich zdarzeń, że wyrzucono tylko parzyste liczby oczek
|Ω| = 3
3
koniec kropka
A jeżeli upierasz się, że |Ω| = 6
3
To powiedz mi dlaczego przestrzeń zdarzeń OGRANICZASZ do trzech rzutów? Przecież przestrzeń
zdarzeń jest szersza.
Czemu sam (intuicyjnie) ograniczasz przestrzeń zdarzeń tylko do tych które (Twoim zdaniem) MOGĄ
ZAJŚĆ?
I jeżeli już to (intuicyjnie) robisz, to czemu nie pozwalasz jeszcze mocniej ograniczyć
przestrzeń zdarzeń tak aby nie patrzeć na zdarzenia, które 'nie mają prawa zajść'?
8 kwi 21:00
wredulus_pospolitus:
Jerzy −−− tutaj NIE TRZEBA korzystać z prawdopodobieństwa warunkowego.
Właśnie takie myślenie 'szufladkuje' i ogranicza kreatywne myślenie ucznia. Zmuszanie go do
robienia 'jedynym słusznym' schematem.
8 kwi 21:01
8 kwi 21:03
Jerzy:
Bawi mnie Twoje : „koniec kropka „
, wyrocznio
8 kwi 21:40
ABC:
człowiek buduje modele matematyczne, ważne żeby były niesprzeczne
8 kwi 21:43
Mila:
Jerzy, jeżeli uczeń nie wie, że istnieje taki wzór, to oznacza, że musi trochę teorii
poczytać.
Na lekcjach jest to wyjaśniane.
8 kwi 21:44
Jerzy:
Nie przeczytałem 21:00 , ani 21:02 . Czy ja Ci coś złego zrobiłem ?
8 kwi 21:45
wredulus_pospolitus:
A co ... nie jest 'koniec kropka'?
Jeżeli uważasz, że w zadaniu w którym mamy podane, że JEDYNYMI ZDARZENIAMI jakie mogły zajść to
wyrzucenie trzy razy parzystej liczby oczek, nie można skonstruować przestrzeni zdarzeń tak
jak ją skonstruowałem to proszę ... odnieść się do późniejszego tekstu z 21:00.
8 kwi 21:45
Jerzy:
Mila , nie do końca rozumiem Twój ostatni wpis 21:44
8 kwi 21:47
wredulus_pospolitus:
Mila napisała, że powinno być jasne dla ucznia, że:
| P(AnB) | | | | |AnB| | |
P(A|B) = |
| = |
| = |
| |
| P(B) | | | | |B| | |
8 kwi 21:49
wredulus_pospolitus:
i że nie musi tego 'przechodzić' za każdym razem
8 kwi 21:49
ABC:
nawiasem mówiąc tej skali trudności zadania jeśli będą na maturze to jako zamknięte raczej, i
zakreślić odpowiedź dobrą a metoda rzecz drugorzędna
8 kwi 21:51
Jerzy:
Kochani, do tego zmierzałem
Nagle |Ω| znika i uczeń to powinien rozumieć dlaczego
8 kwi 21:51
Jerzy:
Patrz 21:49
8 kwi 21:56
Wenera: Swoją drogą ja ucząc się prawdopodobieństwa olewałem całą tą dziwną teorię i wzory.
Starałem się robić wszystko "na chłopski rozum". O dziwo prawie zawsze wychodziło jak trzeba
8 kwi 22:34