matematykaszkolna.pl
Nie rozumiem szuflad Maciess: 200306 Ktoś moze wyjaśnic mi przykład B?
2 gru 20:07
PW: W szufladach o numerach 1,2 i 3 rozmieszczono 3 kule białe, 3 kule czarne i 3 kule zielone. Oblicz prawdopodobieństwo tego, że w każdej szufladzie będą kule (kule i szuflady rozróżniamy) a) tego samego koloru b) trzech kolorów Kule i szuflady rozróżniamy, a więc rozmieszczenie kul w szufladach opisuje funkcja f: {b1, b2, b3, c1, c2, c3, z1, z2, z3} → {s1, s2, s3}, krótko mówiąc funkcja przekształcająca zbiór 9−elementowy w zbiór 3−elementowy. Jak wiadomo funkcji takich jest 39. Jeżeli w każdej szufladzie mają być kule wszystkich trzech kolorów, to odpowiednie funkcje są ciągami mającymi postać: (1) (s1,s2,s3, s1, s2, s3, s1, s2, s3) (trzy kule białe trafiły do wszystkich szuflad, trzy czarne też do wszystkich szuflad i trzy zielone też) lub ciągami różniącymi się od (1) przestawieniami między sobą elementów s1, s2, s3 w pierwszej trójce lub w drugiej trójce lub w trzeciej trójce. Przestawień takich jest 3!•3!•3!, stąd prawdopodobieństwo w b) jest równe
 3!•3!•3! 8 
P(B) =

=

.
 39 36 
2 gru 20:39
iteRacj@: b) B− w każdej szufladzie znajdą się kule trzech kolorów |B|=3!*3!*3! analizujemy co się dzieje z kulami białymi B1 może trafić do szuflady I, II lub III (trzy możliwości) B2 może trafić do jednej z dwóch pozostałych (dwie możliwości) B3 może trafić do ostatniej (jedna możliwość) 3*2*1=3! i tak dla każdego koloru 3!*3!*3!
2 gru 20:40
PW: I dlatego w zbiorach zadań jest tak mało dokładnych opisów, przeważnie same wzory. Co ma zrobić biedny maturzysta, od którego oczekuje się opisu przestrzeni zdarzeń elementarnych i opisu zbioru zdarzeń sprzyjających?
2 gru 20:46
Maciess: Musi męczyć biednych forumowiczów emotka
2 gru 20:49
Maciess: Możecie tu podać jeszcze inne zadania tego typu z szufladami i kulami? Chciałbym je w pełni przećwiczyć i zrozumieć.
2 gru 20:56
chuj: βββββββββββββββββchuj
2 gru 21:25