Nie rozumiem szuflad
Maciess: 200306
Ktoś moze wyjaśnic mi przykład B?
2 gru 20:07
PW: W szufladach o numerach 1,2 i 3 rozmieszczono 3 kule białe, 3 kule czarne i 3 kule zielone.
Oblicz prawdopodobieństwo tego, że w każdej szufladzie będą kule (kule i szuflady rozróżniamy)
a) tego samego koloru
b) trzech kolorów
Kule i szuflady rozróżniamy, a więc rozmieszczenie kul w szufladach opisuje funkcja
f: {b
1, b
2, b
3, c
1, c
2, c
3, z
1, z
2, z
3} → {s
1, s
2, s
3},
krótko mówiąc funkcja przekształcająca zbiór 9−elementowy w zbiór 3−elementowy. Jak wiadomo
funkcji takich jest 3
9.
Jeżeli w każdej szufladzie mają być kule wszystkich trzech kolorów, to odpowiednie funkcje są
ciągami mającymi postać:
(1) (s
1,s
2,s
3, s
1, s
2, s
3, s
1, s
2, s
3)
(trzy kule białe trafiły do wszystkich szuflad, trzy czarne też do wszystkich szuflad i trzy
zielone też) lub ciągami różniącymi się od (1) przestawieniami między sobą elementów s
1, s
2,
s
3 w pierwszej trójce lub w drugiej trójce lub w trzeciej trójce. Przestawień takich jest
3!•3!•3!, stąd prawdopodobieństwo w b) jest równe
| 3!•3!•3! | | 8 | |
P(B) = |
| = |
| . |
| 39 | | 36 | |
2 gru 20:39
iteRacj@:
b) B− w każdej szufladzie znajdą się kule trzech kolorów
|B|=3!*3!*3!
analizujemy co się dzieje z kulami białymi
B1 może trafić do szuflady I, II lub III (trzy możliwości)
B2 może trafić do jednej z dwóch pozostałych (dwie możliwości)
B3 może trafić do ostatniej (jedna możliwość)
3*2*1=3!
i tak dla każdego koloru 3!*3!*3!
2 gru 20:40
PW: I dlatego w zbiorach zadań jest tak mało dokładnych opisów, przeważnie same wzory. Co ma zrobić
biedny maturzysta, od którego oczekuje się opisu przestrzeni zdarzeń elementarnych i opisu
zbioru zdarzeń sprzyjających?
2 gru 20:46
Maciess: Musi męczyć biednych forumowiczów
2 gru 20:49
Maciess: Możecie tu podać jeszcze inne zadania tego typu z szufladami i kulami? Chciałbym je w pełni
przećwiczyć i zrozumieć.
2 gru 20:56
chuj: βββββββββββββββββchuj
2 gru 21:25