matematykaszkolna.pl
Prawdopodobieństwo Ania: Ze skończonego ciągu arytmetycznego a1, a2, · · · , an o nieze− rowej różnicy wylosowano trzy różne liczby. Oblicz prawdopodobieństwo, że te liczby w wylosowanej kolejności utworzą ciąg arytmetyczny.
14 lis 11:06
Blee: losujemy dowolną liczbę (n sposobów) losujemy dowolną liczbę (n−1 sposobów) losujemy 1 dokładnie liczbę (tak aby to być ciąg arytmetyczny) − 1 sposób
 1 
P(A) =

 n−2 
14 lis 11:42
Blee: to jest teoretycznie −−− tak naprawdę prawdopodobieństwo będzie mniejsze i z pewnością zadający to zadanie nie zwrócił na to uwagi
14 lis 11:43
Jerzy: Raczej nie tak. Weźmy np. ciąg: 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 |Ω| = 6*5*4 A = (1,2,3) (2,3,4) (3,4,5) (4,5,6) (1,3,5)(2,4,6)
 6 1 
P(A) =

=

 6*5*4 20 
14 lis 11:52
Blee: dlatego o 11:43 wybór drugiej liczby jest zależy od pierwszej
14 lis 11:53
Blee: ja bym to rozbijał na 4 przypadki ... cholernie dużo roboty może jakiś wzór można by było zastosować, ale nie widzę go na chwilę obecną
14 lis 11:54
Blee: te co wypisałeś to nie są wszystkie ... w odwrotnej kolejności także mogą być
14 lis 11:56
Jerzy: Jedno jest pewne. Za kazdym razem musimy losować albo trzy kolejne liczby, albo liczby "jednakowo odległe" od pierwszej wylosowanej , np: 1 , 3 , 5 , 7 .... )
14 lis 11:57
Jerzy: Trafna uwaga 11:56
14 lis 11:57
Blee: dla n = 7 będą 123 135 147 234 246 345 357 456 567 i analogiczne malejące ciągi
 2*9 3 
P(A) =

=

 7*6*5 35 
14 lis 12:01
Blee: n=8 123 135 147 234 246 258 345 357 456 468 567 678
 2*12 1 
P(A) =

=

 8*7*6 14 
n = 9 123 135 147 159 234 246 258 345 357 369 456 468 567 579 678 789
 2*16 4 
P(A) =

=

 9*8*7 9*7 
Więc:
  1/(2(n−1)) ; dla n = 2k ; k∊C 
P(A) = (n−1)/(2*n*(n−2) ; dla n = 2k+1 ; k∊C
I teraz wypadałoby to jeszcze udowodnić emotka (o ile to prawda)
14 lis 12:08
Ania: A jak mam 4 różne przypadki i oblicze prawdopodobieństwo dla każdego z nich, to wtedy jak dalej? Dodaje, mnożę czy jakieś specjalne wzory?
14 lis 12:10
Jerzy: A o jakich 4 przypadkach mowisz ?
14 lis 12:10
Jerzy: To co napisaliśmy powyżej, to tylko przykłady.
14 lis 12:11
Blee: chciałem (bez rozpisywania dla małych 'n' ) to zrobić i: a) n = 2k ; x (pierwsza liczba) = 2j b) n = 2k ; x (pierwsza liczba) = 2j+1 c) n = 2k+1 ; x (pierwsza liczba) = 2j d) n = 2k+1 ; x (pierwsza liczba) = 2j+1 ale po rozpisaniu tych początkowych 'n' takie oto wzory zauważyłem i myślę, że spokojnie poprzez indukcję matematyczną dałoby się to wykazać
14 lis 12:12
Blee: o ile oczywiście jest to prawda emotka
14 lis 12:13
Ania: A jak mam 4 różne przypadki i oblicze prawdopodobieństwo dla każdego z nich, to wtedy jak dalej? Dodaje, mnożę czy jakieś specjalne wzory?
14 lis 12:14
Blee: to wtedy suma każdego przypadku Skąd ma takie zadanie? Na jakim poziomie nauczania jesteś ?
14 lis 12:16
Jerzy: O jakich 4 przypadkach ty mówisz ?
14 lis 12:19
Blee: patrz: 12:12
14 lis 12:20
Blee: wykazuję odpowiedź z 12:08 Niech n = 2k+1 ; k≥1
 (n−1)2 
#A =

 2 
I) n = 3 {123} ; {321} <−−− 2 sztuki
 22 
2 =

 2 
II) n = m
 (m−1)2 
#Am =

 2 
III) n = m+2
 (m−1)2 (m − 1)2 + 4m (m+1)2 
#Am+2 = #Am + 2*[(m+2) − 2] =

+ 2*m =

=

 2 2 2 
c.n.w. Niech n = 2k ; k≥2
 n*(n−2) 
#A =

 2 
I) n = 4 {123} ; {234} ; {432} ; {321}
 4*2 
4 =

 2 
II) n = m
 m(m−2) 
#Am =

 2 
III) n = m+2
 m(m−2) m(m−2) + 4m m*(m+2) 
#Am+2 = #Am + 2*[(m+2) − 2] =

+ 2m =

=

 2 2 2 
c.n.w.
14 lis 12:44
Ania: Blee 1 liceum
14 lis 13:44
Jerzy: Na waszym miejscu poprosiłbym nauczyciela o pokazanie jak rozwiązać to zadanie.
14 lis 13:46
Ania: I chodzi mi o sytuację, w której ciąg jest rosnący i wtedy b−a>an−b wtedy nie da się znaleźć w ten sposób 3 liczby wie. P=0 no i analogicznie dla malejąco
14 lis 13:46
Ania: Jerzy nie ma takiej opcji xd
14 lis 13:46
Jerzy: A to niby dlaczego ? Jeśli nikt w klasie nie potrafi rozwiazać ( tak podejrzewam), to nauczyciel powinien wam pokazać.Czy to zadanie jest z jakiejś książki ?
14 lis 13:48
Ania: I Blee mógłbyś jaśniej to co napisałeś o 12:44? Nic nie rozumiem...
14 lis 13:49
Ania: Jerzy, zostało nam ono podyktowane tylko nie wiem czy z jakiegoś zbioru faktycznie czy wymyślone
14 lis 13:50
Bleee: Skoro jesteś w 1 klasie liceum to: A) albo jest to zadanie konkursowe (jak dla mnie to ponad poziom liceum), B) albo bardzo poważnie pomylił się nauczyciel wymyślają to zadanie. PS. W 1 klasie liceum jest teraz prawdopodobieństwo
14 lis 13:51
Ania: Na poziomie podstawowym, jak najbardziej xd
14 lis 13:53
Kacpii: Ania na podstawie enie ma prawdopodobieństwa emotka dopiero na rozszerzeniu w 2 lub 3 lo. Co nie zmienia faktu że nie wygląda mi to na żądanie konkursowe ale faktycznie wykracza poza poziom liceum
14 lis 13:56
Kacpii: *zadanie
14 lis 13:56
Bleee: To te zadanie bynajmniej z poziomu podstawowego nie jest. To tym bardziej coś czuję że chodzilo mu (nauczycielowi) o wynik jaki dałem pierwotnie, ale jest on daleki od prawdy
14 lis 13:57
Ania: Czemu jest daleki od prawdy? I skoro tak to kurcze, mógłby ktoś z komentarzami mi to rozpisać tak jak ma być...
14 lis 14:02
Bleee: Cholera... Wpadłem na to jak to BANALNIE rozwiązać. Ale to proste (teraz) jest emotka
14 lis 14:03
Ania: Tto mogę prosić o podzielenie się rozwiązaniem? Xd
14 lis 14:05
Ania: Tylko troszkę jaśniej niż wcześniejsze
14 lis 14:13
Bleee: Wracamy do 12:12 i rozpatrujemy de facto 4 przypadki. Zauważamy, że czy wyrazy będą tworzyć ciąg arytmetyczny jeżeli suna indeksow pierwszego i ostatniego jest liczba parzyste (np. a1 a8 a15 czy też a2 a8 a18) 1) n jest liczba parzyste i pierwsza liczba ai została wylosowana tak że i jest parzyste, wtedy:
 n n−2 
Moc A =

*1*

 2 2 
Bo mamy dokładnie n/2 liczb o indeksach parzystych, więc ostatnia też MUSI być o indeksie parzystym których (po wybraniu pierwszej) jest dokładnie o jeden mniej ( n/2 − 1 = (n−2)/2) 2) n jest parzyste i pierwsza liczba jest o indeksie nieparzystym
 n n−2 
Moc B =

*1*

 2 2 
Bo mamy dokładnie n/2 indeksów nieparzystych, więc ostatnia cyfra też musi być o indeksie nieparzystym których jest o jeden mniej więc (n−2)/2 3) n jest liczba nieparzysta i pierwsza liczba jest o indeksie parzystym
 n−1 n−3 
Moc C =

*1*

 2 2 
Bo mamy dokładnie (n−1)/2 indeksów parzystych dla pierwszej liczby i o jeden mniej dla trzeciej 4) n jest liczba nieparzysta i pierwsza liczba jest o indeksie nieparzystym
 n+1 n−1 
Moc D =

*1*

 2 2 
Bo mamy dokładnie (n+1)/2 indeksów nieparzystych dla pierwszej liczby i o jeden mniej dla trzeciej Stad: Dla n parzystego:
 
n n−2 

*1*

2 2 
 
n n−2 

*1*

2 2 
 
P(A+B) =

+

=
 n*(n−1)*(n−2) n*(n−1)*(n−2) 
 
 n n−2 
2*

*1*

 2 2 
 1 
=

=

 n*(n−1)*(n−2) 2(n−1) 
Dla n nieparzyste natomiast masz:
 
n−1 n−3 

*1*

2 2 
 
n+1 n−1 

*1*

2 2 
 
P(C+D) =

+

=
 n*(n−1)*(n−2) n*(n−1)*(n−2) 
 (n−1)[(n−3) + (n+1)] (n−1)*2*(n−1) n−1 
=

=

=

 4n*(n−1)*(n−2) n*(n−1)*(n−2) 2n(n−2) 
Wiec ostatecznie masz:
 11 1n−1 
P(A+B+C+D) =


+


 22(n−1) 22n(n−2) 
Dlaczego te 1/2 się pojawiły... ponieważ wcześniej przy rozważaniach nie uwzglednialem szansy na to że n będzie liczba parzysta bądź nieparzysta (a szansa na zajście każdego z nich jest taka sama i wynosi 1/2l. Mam nadzieję że w dosyć przyswajalny sposób to przedstawilem
14 lis 14:35
Ania: A co to jest moc zdarzenia A? Są na to wzory konkretne?
14 lis 14:51
Bleee: https://matematykaszkolna.pl/strona/1019.html Liczba zdarzeń elementarnych
14 lis 14:55
Ania: Dziękuję bardzo
14 lis 15:00
Ania: A drugiej liczby wgl nie bierzemy pod uwagę w tym rozumowania? Moc (nie wiem czy używam dobrego słowa xd) pierwszej liczby to n/2 znak drugiej nas nie obchodzi to nie powinno być n−1? No i trzecia wtedy np n/2−1
14 lis 15:17
Blee: Istotny jest indeks pierwszej i trzeciej liczby ... indeks drugiej jest 'sztywny' i zależny od pierwszego i trzeciego ... patrz, że zawsze pisze *1*
14 lis 15:32
Ania: Ale on nie jest dowolny... Musi być konkretną liczba dlatego nie rozumiem. Poza tym podstaw do ostatecznego wzory np 3,nie zgadza się
14 lis 15:36
Ania: Więc coś tu jest nie tak
14 lis 15:36
Ania: Haloo
14 lis 15:50
Mar22: Ale to skomlikowaliscie ludzie dibrze bylo na poczatku 1/n−2
14 lis 15:52
Ania: Ale wtedy też się nie zgadza no dla 3emotka
14 lis 15:53
Ania: Ja już nic nie wiememotka
14 lis 15:58
Pytający: Policzmy, ile jest ciągów (aj,aj+k,aj+2k) takich, że: j≥1 k≥1 j+2k≤n ⇒ j≤n−2k ⇒ 1≤j≤n−2k, znaczy j może przyjąć ((n−2k)−1)+1=n−2k różnych wartości (indeks
 n−1 
pierwszego elementu to 1 lub 2 lub ... lub (n−2k)), a z ograniczenia 1≤n−2k mamy k≤

 2 
Wystarczy zsumować ([x] to podłoga z x): ∑k=1[(n−1)/2]j=1n−2k(1)= =∑k=1[(n−1)/2]((n−2k)−1+1)= =∑k=1[(n−1)/2](n−2k)= =n∑k=1[(n−1)/2](1)−2∑k=1[(n−1)/2](k)=
 1+[(n−1)/2] 
=n([(n−1)/2]−1+1)−2*

*([(n−1)/2]−1+1)=
 2 
 n−1 n−1 
=[

](n−(1+[

]))=
 2 2 
 n−1 n−1 
=[

](n−[

]−1), jest to liczba takich ciągów rosnących. Do zadania trzeba
 2 2 
jeszcze uwzględnić malejące, ale tych jest tyle samo co rosnących, stąd szukane prawdopodobieństwo to:
 n−1 n−1 
2[

](n−[

]−1)
 2 2 
 

dla n≥3
n(n−1)(n−2) 
Tu masz wartości licznika dla początkowych n: https://www.wolframalpha.com/input/?i=table%5B2floor((n-1)%2F2)(n-floor((n-1)%2F2)-1),%7Bn,3,10%7D%5D a tu prawdopodobieństwa: https://www.wolframalpha.com/input/?i=table%5B2floor((n-1)%2F2)(n-floor((n-1)%2F2)-1)%2F(binomial(n,3)*3!),%7Bn,3,10%7D%5D
14 lis 16:36
Blee: Pytający −−− (podobno) to jest zadanie dla 1 liceum emotka
14 lis 18:41
Blee: Aniu −−− dlatego początkowo (12:08) miałem to rozbite na dwie opcje (n parzyste i n nieparzyste) Nie potrzebnie to połączyłem w 14:35
14 lis 18:47
Ania: Blee czyli jak w końcu xd? Zapisz mi proszę same te równania w takim razie
14 lis 19:06
Ania: Pytający w twoim otrzymanym wzorze po postawieniu liczby np 4 też nie wychodzi prawidłowy wynik
14 lis 19:16
Bleee: Patrz końcówkę wpisu z 12:08.
14 lis 19:32
Ania: Ale skąd ty ja wziąłeś emotka i sam piszesz ze trzeba udowodnić
14 lis 20:39
Pytający: Blee, wątku dokładnie nie czytałem, trochę dużo tego. Znaczy nie wiem, z której klasy to zadanie. Acz te sumy raczej łatwo "rozbić na przypadki i na ciągi". Aniu, a jaki jest prawidłowy wynik dla n=4?
14 lis 20:52
Bleee: Kuźwa Aniu... Później Ci napisałem ( o 14:35). Cały wpis z 14:35 poza końcowym zsumowaniem obu przypadków ( dla parzystych i nieparzystych) jest dobrze.
14 lis 20:54
Bleee: Widzę że dopiero teraz zaczynasz czytać to co się do Ciebie pisało przez cały dzien
14 lis 20:55