matematykaszkolna.pl
wartości bezwzględne surimi: Takie cudo mi się trafiło... I1/4x − 1I < 5 I3x − 5I < Ix + 9I Ix − 1I + I2x − 5I < 9 Ktoś wytłumaczy mi łopatologiczne w czym rzecz?
2 lis 18:52
2 lis 18:54
Godzio: rysunek |3x − 5| < |x + 9| Wyznaczasz miejsca zerowe każdej wartości bezwzględnej tzn. x, dla którego wyrażenie pod wartością się zeruje.
 5 
3x − 5 = 0 ⇒ 3x = 5 ⇒ x =

 3 
x + 9 = 0 ⇒ x = − 9 Zaznaczasz wyniki na osi i rysujesz 'prostokąciki', które wyznaczają Ci 3 przedziały. W każdym z nich rozwiązujesz nierówność. 1o x ∊ (−,−9> Bierzemy liczbę z wnętrza. Np. −10, oba wyrażenia pod wartością są ujemne, z definicji wynika, że po opuszczeniu wartości bezwzględnej zmieniamy znaki. − 3x + 5 < −x − 9 ⇒ 2x > 14 ⇒ x > 7 Rozwiązanie nie mieści się w przedziale, w którym rozwiązujemy. Brak rozwiązań.
 5 
2o x ∊ (−9,

>
 3 
np. dla 0 pierwsze wyrażenie jest ujemne, drugie dodatnie. − 3x + 5 < x + 9 ⇒ 4x > − 4⇒ x > − 1
 5 
Rozwiązanie jest ograniczone przedziałem, w którym rozwiązujemy: x ∊ (−1,

>
 3 
 5 
3o x ∊ (

,)
 3 
Oba wyrażenia są dodatnie (np. dla x = 2) 3x − 5 < x + 9⇒ 2x < 14 ⇒ x < 7
 5 
Łącząc z przedziałem mamy: x ∊ (

,7)
 3 
Odpowiedź to suma przedziałów z każdej przypadku: x ∊ (−1,7)
2 lis 19:00
surimi: Ok, ale co w tym pierwszym zrobić z 1/4 x? Te ułamki totalnie pogmatwały mi sprawę. Wybaczcie, ale naprawdę jestem w tym wszystkim zielona...
2 lis 20:38
Eta: rysunek
 1 
|

x−1|<5 /*4
 4 
|x−4|<20 dokończ.........
2 lis 20:46
surimi: Niestety nic z tego nie rozumiem, ale dziękuję za pomoc
2 lis 21:58