matematykaszkolna.pl
Zadania zamknięte arkusza maturalnego Beata: 1) Rozwiązaniem nierówności 2(2−x) < 6 jest zbiór Prawidłowa odp. to: (−1, + ) 2) 8% pewnej liczby równa się 2, więc 10% tej liczby, to Prawidłowa odp. to: 2,5
  16 32 − 16 54  
3) Wartość wyrażenia

, to
  40  
Prawidłowa odp. to: 0,8 4) Układ równań { 3x − 2y = 5 nie ma rozwiązań dla: { ax + 2y = 10 Prawidłowa odp. to: a = −3 5) Liczba rozwiązań równania x(x+2)(x²+4)(x²−9) = 0 jest równa Prawidłowa odp to: 4
14 paź 23:51
a7: 1) dzielimy obie strony nierówności przez 2 , przenosimy 2 na drugą stronę (z minusem), dzielimy/mnożymy nierówność przez minus jeden x>−1
14 paź 23:55
Krzysiek60: Zad4 x=0 lub x=−2 lub x=3 lub x=−3 wiec ile ?
14 paź 23:55
a7:
 8 
2)

x=2
 100 
 100 
x=2*

 8 
x=25 10%x=2,5
14 paź 23:56
Krzysiek60: https://matematykaszkolna.pl/strona/1192.html to jest do zadania nr 4 a rozwiazalem nr 5 .
14 paź 23:58
a7: 3) 163/2=(24)3/2=26=64 165/4=(24)5/4=25=32 32/40=8/10=0.8
15 paź 00:00
Beata: Co do 1) to ramiona w dół czy w górę?
15 paź 00:37
Krzysiek60: A dlaczego uwazasz ze to bedzie nierownosc kwadratowa a nie liniowa ?
15 paź 00:39
Beata: To przy liniowej nie ma rysunku, tak? Mam od razu pod x > −1 napisać x ∊ (−1,)?
15 paź 00:51
a7: rysunek1) to nie jest nierówność kwadratowa tylko zaznaczamy na osi OX x>−1 czyli x należy od −1 do nieskończoności x∊(−1,)
15 paź 00:52
a7: przy −1 kółeczko puste, gdyż −1 się nie zalicza do rozwiązań, gdyż byŁ znak > (większości) a nie większe równe
15 paź 00:54
Krzysiek60: rysunek2(2−x)<6 4−2x<6 po wymnozeniu czyli masz nierownosc stopnia pierwszsego (masz 2x gdyby bylo np 2x2 wtedy masz nierownosc stopnia drugiego (nierownosc kwaratowa ) dalej −2x<6−4 −2x<2 x>−1 (dlaczego zmienilem zwrot nierownosci ? Piszsemy rozwiazanie x∊(1,) lub przedstawiamy na osi liczbowej
15 paź 00:59
Krzysiek60: emotka
15 paź 01:03
Beata: Co do 4) to w tym linku nie znalazłam żadnego przykładu z niewiadomą przed x albo y, a w moim przykładzie jest ax
15 paź 01:11
Beata: Do 5) skoro (x²−9) rozkładamy na (x−3) (x+3), to czemu (x²+4) nie rozkładamy na (x+2) (x−2)?
15 paź 01:16
a7: 4) robimy tak dodajemy pierwsze równanie do drugiego wychodzi 3x+ax=15 x wyciągamy przed nawias x(3−a)=15
 15 
x=

3−a=0 dla a=−3 wtedy będzie sprzeczny, gdyż nie można dzielić przez zero
 3−a 
układ równań nie będzie miał wtedy rozwiązań
15 paź 01:17
Beata: z (x²+4) będą same na plusie?
15 paź 01:17
Krzysiek60: To piszsesz to co stoi przy x czyli a W=|3 −2| | a 2| W= 3*2−(−2a) = 6+2a W=0 6+2a=0 2a=−6 a=−3
15 paź 01:19
Krzysiek60: x2−4= (x−2)(x+2)≠ x2+4
15 paź 01:20
a7: 5) x2+4 jest jakąś liczbą dodatnią , gdyż dla każdego x rzeczywistego x2 bedzie większe równe 0, a jak jest plus cztery to będzie większe od zera stąd całość nie będzie przyjmowała wartości zero nie rozkładamy, bo musiałoby być z minusem, żeby móc rozłożyć x2−4=(x+2)(x−2) rozwiązaniami taiego równania są tylko te czynniki tego iloczynu które mogą przyjąć wartość zero i Krzysztof60 je wymienił czyli x=0 lub x=2 lub x=3 lub x=−3 czyli jest ich 4
15 paź 01:23
Beata: Przy wyciaganiu x przed nawias, skąd tam nagle wzięło się 3−a, skoro wczesniej nie bylo minusa?
15 paź 01:29
a7: oczywiście powinien być plus
15 paź 01:29
Beata: Zrobiłeś błąd? Czyli jak będzie dalej?
15 paź 01:32
Beata: 3+a wszędzie dalej, nie?
15 paź 01:34
a7: tak zrobiłam błąd gdy 3+a będzie równe zero układ równań nie będzie miał rozwiązań nie możemy dzielić przez 0 a=−3 Krzysiek60 zrobił metodą wyznaczników tutaj jeszcze link do podobnego przykładu który powinien Ci rozjaśnić sprawę https://matematykaszkolna.pl/strona/4677.html
15 paź 01:39
a7: nie ten link ma dwie takie wartości a, b to trochę inny przykład
15 paź 01:41
a7: wg tego linka to się sprawdza tak, że wyznaczamy ygreki z obu rownań i współczynniki przy x muszą być takie same, aby proste były równoległe (układ nie ma wtedy roziwązań)
15 paź 01:45
a7: czyli pierwsza prosta y=(3x−5)/2 druga prosta y=(−ax+10)/2 −a=3 czyli a=−3
15 paź 01:48
a7: dokładnie to wcześniej jeszcze −a/2=3/2 −a=3 a=−3
15 paź 01:49
a7: teraz ok
15 paź 01:49
Beata: Dziękuję
15 paź 01:57