matematykaszkolna.pl
Kwaterniony :( Maja: Kwaterniony − znalazłam tutaj wytłumaczone zadanie które muszę zrobić jednak dalej nie rozumiem o co w tym chodzi. Proszę o pomoc emotka Będę mega wdzięczna Jaką rotację reprezentuje kwaternion [0.965 (0.149 –0.149 0.149)]. ODP: "To jest rotacja wokół osi o wektorze kierunkowym [1, −1, 1] o kąt α taki, że cos(α/2)=0.965 i sin(α/2) = 0.149*√3, czyli długość wektora [0.149, −0.149, 0.149]." Jest jakiś wzór na liczenie tego? Nie mogę go znaleźćemotka
28 maj 22:36
29 maj 08:21
Maja: Rozumiem tylko jak wyliczyć ten 3 ?
29 maj 09:49
29 maj 09:56
a7: ?
29 maj 09:58
a7: już chyba wiem 3 bierze się stąd, że liczymy długość wektora, to jest 3*(0.149)2 stąd 3*0.149
29 maj 12:00
Maja: Super dziękuje bardzo emotka
29 maj 15:35
Maja: Teraz jak zaczęłam to sobie rozpisywać to dalej mi tu coś nie pasujeemotka mam wzór q = [s, (x, y, z)] gdzie: s = cos(α/2) x = xA * sin(α / 2) y = yA * sin(α / 2) z = zA * sin(α / 2) ze wzoru s wynika faktycznie, że cos(α/2) = 0.965
  0.149  
ale 0.149 = sin(α/2) * xA więc tu wygląda to następująco sin(α/2) =

  xA  
wzór na długość wektora to a= a1 2 + a2 2 a jak mam obliczyć długość wektora, żeby wyszedł wynik √3*0.149 Obawiam się że na kolokwium będą inne dane dlatego muszę to dobrze zrozumieć, przepraszam za męczenie emotka
29 maj 18:56
a7: z treści odpowiedzi wynika, że w tamtym przypadku bierzemy pod uwagę wektor o trzech współrzędnych stąd potem po spierwiastkowaniu tam został 3 długość wektora to było 0.149)2 +(−0.149)2+(0.149)2 = 3*0.149 = 3*0.149
29 maj 19:05
a7: ?
29 maj 19:05
a7: (0.149)2 +(−0.149)2+(0.149)2 = 3*(0.149)2 = 3*0.149
29 maj 19:09
Maja: ogromnie dziękuje za mega pomoc emotka
29 maj 19:17
a7: trzebaby znaleźć inne przykłady zadań z rozwiązaniami i sprawdzić dla pewności
29 maj 19:19
a7: tu jest coś na ten temat (tj m.in. o obracaniu kwaternionów) https://www.matematyka.pl/296717.htm
29 maj 19:25
Pytający: Jak masz napisane w pierwszym linku podanym przez a7, kwaternion:
 φ φ 
q=cos

+sin

(u2i+u3j+u4k), gdzie (u2i+u3j+u4k) to wektor jednostkowy,
 2 2 
odpowiada obrotowi o kąt φ wokół osi o wektorze kierunkowym (u2, u3, u4). Zatem w podanym zadaniu trzeba znormalizować (otrzymać wektor jednostkowy) wektor x=(0.149, –0.149, 0.149). Wektor normalizuje się poprzez podzielenie go przez jego długość. |x|=(0.149)2+(−0.149)2+(0.149)2=0.149*3 [0.965, (0.149, –0.149, 0.149)]=
 (0.149, –0.149, 0.149) 
=[0.965, 0.149*3*

]=
 0.149*3 
 (1, –1, 1) 
=[0.965, 0.149*3*

]
 3 
I teraz mamy postać jak we wzorze, stąd:
 φ 
cos

=0.965
 2 
 φ 
sin

=0.149*3
 2 
 (1, –1, 1) 
(u2i+u3j+u4k)=

// wektor jednostkowy wyznaczający oś obrotu
 3 
29 maj 19:26
Maja: rozumiem, bardzo dziękuje również za doprecyzowanie
29 maj 20:11