Kwaterniony :(
Maja: Kwaterniony − znalazłam tutaj wytłumaczone zadanie które muszę zrobić jednak dalej nie
rozumiem o co w tym chodzi. Proszę o pomoc
Będę mega wdzięczna
Jaką rotację reprezentuje kwaternion [0.965 (0.149 –0.149 0.149)].
ODP: "To jest rotacja wokół osi o wektorze kierunkowym [1, −1, 1] o kąt α taki, że
cos(α/2)=0.965 i sin(α/2) = 0.149*√3, czyli długość wektora [0.149, −0.149, 0.149]."
Jest jakiś wzór na liczenie tego? Nie mogę go znaleźć
28 maj 22:36
29 maj 08:21
Maja: Rozumiem tylko jak wyliczyć ten √3 ?
29 maj 09:49
29 maj 09:56
a7: ?
29 maj 09:58
a7: już chyba wiem
√3 bierze się stąd, że liczymy długość wektora, to jest √3*(0.149)2 stąd √3*0.149
29 maj 12:00
Maja: Super dziękuje bardzo
29 maj 15:35
Maja: Teraz jak zaczęłam to sobie rozpisywać to dalej mi tu coś nie pasuje
mam wzór q = [s, (x, y, z)] gdzie:
s = cos(α/2)
x = x
A * sin(α / 2)
y = y
A * sin(α / 2)
z = z
A * sin(α / 2)
ze wzoru s wynika faktycznie, że cos(α/2) = 0.965
| 0.149 | |
ale 0.149 = sin(α/2) * xA więc tu wygląda to następująco sin(α/2) = |
| |
| xA | |
wzór na długość wektora to a=
√a1 2 + a2 2 a jak mam obliczyć długość wektora,
żeby wyszedł wynik √3*0.149
Obawiam się że na kolokwium będą inne dane dlatego muszę to dobrze zrozumieć, przepraszam
za męczenie
29 maj 18:56
a7: z treści odpowiedzi wynika, że w tamtym przypadku bierzemy pod uwagę wektor o trzech
współrzędnych
stąd potem po spierwiastkowaniu tam został √3
długość wektora to było √0.149)2 +(−0.149)2+(0.149)2 = √3*0.149 = √3*0.149
29 maj 19:05
a7: ?
29 maj 19:05
a7:
√(0.149)2 +(−0.149)2+(0.149)2 = √3*(0.149)2 = √3*0.149
29 maj 19:09
Maja: ogromnie dziękuje za mega pomoc
29 maj 19:17
a7: trzebaby znaleźć inne przykłady zadań z rozwiązaniami i sprawdzić dla pewności
29 maj 19:19
29 maj 19:25
Pytający:
Jak masz napisane w pierwszym linku podanym przez
a7, kwaternion:
| φ | | φ | |
q=cos |
| +sin |
| (u2i+u3j+u4k), gdzie (u2i+u3j+u4k) to wektor jednostkowy, |
| 2 | | 2 | |
odpowiada obrotowi o kąt φ wokół osi o wektorze kierunkowym (u
2, u
3, u
4).
Zatem w podanym zadaniu trzeba znormalizować (otrzymać wektor jednostkowy) wektor x=(0.149,
–0.149, 0.149). Wektor normalizuje się poprzez podzielenie go przez jego długość.
|x|=
√(0.149)2+(−0.149)2+(0.149)2=0.149*
√3
[0.965, (0.149, –0.149, 0.149)]=
| (0.149, –0.149, 0.149) | |
=[0.965, 0.149*√3* |
| ]= |
| 0.149*√3 | |
| (1, –1, 1) | |
=[0.965, 0.149*√3* |
| ] |
| √3 | |
I teraz mamy postać jak we wzorze, stąd:
| (1, –1, 1) | |
(u2i+u3j+u4k)= |
| // wektor jednostkowy wyznaczający oś obrotu |
| √3 | |
29 maj 19:26
Maja: rozumiem, bardzo dziękuje również za doprecyzowanie
29 maj 20:11