matematykaszkolna.pl
POMOCY Andrzej : Jak rozwiazać nierówność z modułem po obu stronach Np. |x−4| ≥|x+2|−3
15 lut 19:40
PW: Podobny przykład ze wskazówką: 369782
15 lut 20:17
Jolanta: |x−4|=0 dla x=4 |x+2|=0 x=−2 przedziały (−.−2) <−2,4) <4,) 1) biorę np x=−3 −3−4=−7 przepraszam muszę odejsc
15 lut 20:34
PW: Po powrocie przyznasz, że "biorę np. x=−3" to nienaukowa metoda. Tak zrozpaczone nauczycielki radzą swoim uczniom, ale chyba po to, żeby zamącić w głowach. I tak większa połowa nie rozumie po co to podstawienie.
15 lut 21:03
Jolanta: wynik <0 czyli zmieniamy znaki −x+4 −3+2=−1 wynik<0 " " −x−2 −x+4≥−x−2−3 4>−5 x∊R v x∊(−,−2) x∊(−,−2) 2) x∊<−2,4) biorę np x=1 1−4<0 zmiana znaków −x+4 1+2>0 x+2 −x+4≥ x+2−3 5 ≥2x x ≤2,5 x∊ <−2; 2,5> 3) x∊<4,) biorę np x=5 5−4>0 x−4 5+2>0 x+2 x−4≥x+2 −4≥2 sprzeczne odp to suma odpowiedzi z 1) 2) 3) x∊(−,−2) v<−2 ,25> odp x∊(−,2,5)
15 lut 21:17
Jolanta: Wiem,ale niektórym łatwiej to zrozumieć emotka Dobrze,że jesteś .Możesz sprawdzic czy dobrze jest .Mam w domu male urwanie głowy emotka
15 lut 21:20
PW: Prawa strona może być ujemna: |x+2|−3<0 −3<x+2<3 −5<x<1 Widać więc, że wszystkie x∊(−5, 1) są rozwiązaniami zadanej nierówności (bo dla takich x lewa strona jest nieujemna, a prawa ujemna). Dla pozostałych x w nierówności |x−4| ≥|x+2|−3 obie strony są nieujemne, a więc po podniesieniu stronami do kwadratu dostajemy nierówność równoważną (x−4)2≥(x+2)2−6|x+2|+9, x∊R\(−5, 1) x2−8x+16≥x2−6|x+2|+9 6|x+2|≥8x−7, x∊(−, −5>∪<1, ). Znowu widać, że: − dla x∊(−, −5> prawa strona nierówności jest liczbą ujemną, a więc wszystkie te x są rozwiazaniami; − dla x∊<1, ) nierówność ma postać 6|(x+2)≥8x−7 6x+12≥8x−7 2x≤5
 5 
x≤

,
 2 
 5 
rozwiązaniami są więc x∊<1,

>.
 2 
 5 5 
Odpowiedź: Rozwiązaniami są x∊(−5, 1)∪(−, −5>∪<1,

>, czyli x∊(−,

>.
 2 2 
Odpowiedź ta sama, jedynie w ostatecznej wersji napisałaś przedział prawostronnie otwarty zamiast domkniętego.
15 lut 21:50
PW: rysunekCo najśmieszniejsze, całe te wysiłki można zastąpić jednym prostym rysunkiem z komentarzem:
 5 
Dla x=

ma miejsce równość (to łatwo zgadnąć).
 2 
 5 
Dla x∊<−2,

) odległość od x do 4 zwiększa się, a odległość od x do −2 zmniejsza się −
 2 
nierówność dalej jest prawdziwa. I tak dalej − można to rozwiązać graficznie komentując zachowanie się lewej i prawej strony w zależności od przemieszczania się x. Litera a pod rysunkiem jest chochlikiem, ale nie chce mi się już wracać, ciężko tu wykasować dowolny obiekt z rysunku.
15 lut 22:16