matematykaszkolna.pl
Całka podwójna po obszarze D NIKI: Cześć ! Mam duży problem z całkami podwójnymi i obszarami , szukałam pomocy w internecie ale mam wrażenie że nigdzie nie ma jasnej odpowiedzi , mianowice mam problem z tym po czym początkowo licze całkę po dx czy dy , rozwiązując zadania mam wrażenie że czasem może być po dx i dy ale wyniki się różnią (sprawdzałam nawet na kalulatorze dla całek podwójnych ) . Prosiłabym o to ,żeby ktoś mi wytłumaczył skąd mam wiedzieć czy brać po dx lub dy, wiem że ma być ograniczona z obu stron prostymi , ale nie do końca mi to pasuje. Podam przykłady które mam do rozwiązanania i gdybyś ktoś do każdego mógł mi tylko powiedzieć czy biore po dx czy dy i dlaczego to była bym bardzo wdzięczna, bo niestety nawet rysunek mi nie pomaga. 1. x+2y d: trójkąt o wierzchołkach (0,0),(1,2),(1,0) −> tu mam problem bo wydaje mi się że mozna i po x i po y,tylko że raz wyjdzie 2 a raz 3 , więc nie mam pojęcia który jest sposób dobry
21 sty 10:38
Mila: rysunek ∫∫D(x+2y) dxdy (0,0),(1,2),(1,0) Obszar normalny wzgledem OX i także względem OY Liczymy względem OX 0≤x≤1 Prosta AC: y=2x 0≤y≤2x 01(0y=2x(x+2y)dy)dx= =01([xy+y2]02x)dx= =01(2x2+4x2)dx=01(6x2)dx=
 1 
=[6*

x3]01=2
 3 
Teraz względem OY 0≤y≤2
1 

y≤x≤1 zmienne granice x od AC do x=1
2 
02(x=0.5y1(x+2y)dx)dy=
 1 
=02([

x2+2xy]0.5y1)dy=
 2 
 1 1 1 
=02(

+2y−(

*(

y)2+2*0.5y*y) dy=
 2 2 2 
 9 1 
=02(−

y2+2y+

) dy=
 8 2 
 3 1 
=[−

y3+y2+

y])02=
 8 2 
=−3+4+1=2
21 sty 22:16
Mila: I będziesz miała problem dalej, bo nie interesujesz się naszą pomocą.
21 sty 23:39
Damian#UDM: A ja się z przyjemnością zainteresuje Chciałbym się bardzo nauczyć dokładnie całek podwójnych do 20 września Największy problem dla mnie to parametryzacja obszaru i rozbicie na kilka całekemotka
17 wrz 21:59
17 wrz 22:13
Damian#UDM: Milu bardzo dziękuję! Przerobię ten cały e−book https://matematykaszkolna.pl/forum/403771.html − jeśli znajdziesz chwilę to proszę zajrzyj tutaj!
17 wrz 23:35