środkowe
Kacper:
Zadanko na wolne
W trójkącie środkowe mają długość 30, 72 oraz 78. Oblicz pole tego trójkąta.
Uwaga! Tylko rozwiązania na poziomie gimnazjum
11 lis 10:30
PW: Czy 52+122=132? Trochę zmniejszyłem ten trójkąt.
11 lis 11:59
Kacper:
Odpowiedź brzmi tak, ale skąd takie pytanie?
11 lis 12:24
PW: A tak mi coś po głowie chodzi, że można łatwo zbudować trójkąt o bokach mających długości
proporcjonalne do środkowych.
11 lis 12:32
Mila:
PΔ=1440 ?
11 lis 19:06
Eta:
P=1440
11 lis 22:01
Mariusz:
Jeśli wykażemy że długość środkowej poprowadzonej z wierzchołka wynosi
i analogicznie do pozostałych środkowych
to dostaniemy układ równań nieliniowych (ale sprowadzalny do układu równań liniowych)
Rozwiązujemy układ równań i stosujemy wzór Herona (bo on zawiera długości boków)
Może istnieje jeszcze łatwiejsze rozwiązanie
12 lis 00:15
PW: Jeszcze łatwiejsze? − To niemożliwe.
12 lis 00:27
5-latek: Sposob latwiejszy
Zagladamy do tablic matematyczno fizycznych np pod redakcja Wojtowicza z 1967r i tam na stronie
73 mamy taki wzor
| 4 | |
S= |
| √p'(p'−m1)(p'−m2)(p'−m3) |
| 3 | |
m
1 m
2 m
3 to dlugosci srodkowych
12 lis 00:36
Eta:
Trójkąt zbudowany ze środkowych : 30,72,78 jest prostokątny ....
to jego pole S=1080
12 lis 01:18
Mariusz:
Nie wiem czy sposób który zaprezentowałem będzie akceptowalny bo
jeśli chcielibyśmy uzasadnić wzory na długość środkowych
to dla każdej środkowej musielibyśmy dwukrotnie skorzystać z wzoru cosinusów
a wzoru cosinusów chyba nie ma w gimnazjum
@Kacper trzeba uzasadniać wzór na długość środkowych czy można go wziąć z tablic czy skądś
12 lis 01:40
Adamm: Eta
dlaczego 4/3
12 lis 02:22
Mariusz:
Dla każdej środkowej musielibyśmy dwukrotnie skorzystać z wzoru cosinusów
Dostaniemy układ równań nieliniowych (ale sprowadzalny do układu równań liniowych)
Rozwiązujemy układ równań i stosujemy wzór Herona (bo występują w nim tylko długości boków)
No właśnie sposób który ja przedstawiłem opiera się na powszechnie znanych wzorkach
i jest zrozumiały nawet dla takiego sata
ale nie wiem czy będzie akceptowalny bo w gimnazjum nie ma wzoru cosinusów
Jednak sposób Ety wydaje się być ciekawy
12 lis 02:30
12 lis 02:40
Mariusz:
Chyba to co znalazłeś powinno wystarczyć
A więc jednak instnieje łatwiejszy sposób niż ten na który wpadłem
12 lis 02:46
Eta:
S(ADE) −−−Δ zbudowany ze środkowych
| 1 | |
ΔADE −− składa się z dwu trójkątów (AEF i DEF o równych polach S1=S2= |
| *3a*h |
| 2 | |
to S= 3ah
P | | 4ah | | 4 | | 4 | |
| = |
| = |
| ⇒ P(ABC)= |
| S |
S | | 3ah | | 3 | | 3 | |
12 lis 02:52
Eta:
Ooooo
To na darmo pisałam
12 lis 02:52
Eta:
Widzę,że tam też ja się udzielałam 7 lat temu
12 lis 02:57
Mariusz:
A teraz pytanie czy rozwiązanie które zaprezentowałaś jest w programie gimnazjum ?
To rozwiązanie do którego doszedłem czyli
1. Wzory cosinusów
(do znalezienia wzorów na długości środkowych)
2. Układ równań nieliniowych sprowadzalny do układu równań liniowych
(do znalezienia długości boków)
3. Wzór Herona
(do obliczenia pola mając dane długości boków)
też wygląda dość zrozumiale jednak w tej postaci korzysta z twierdzeń
czy wzorków którch gimnazjaliści mogą nie znać
Gdyby wzory cosinusów zastąpić twierdzeniem Pitagorasa
a układ równań rozwiązywać nie korzystając z odwracania i mnożenia macierzy
tylko podstawianiem to sposób mógłby być akceptowalny
12 lis 03:16
Kacper:
Rozwiązanie Ety bardzo fajne
Ja mam trochę inne.
Wszystkie 6 trójkątów mają pola równe (łatwe do pokazania)
Odłóżmy odcinek XB' o długości SX.
| 1 | |
Zatem ΔAB'X ≡ ΔBSX, zatem PASB'= |
| PABC |
| 3 | |
Jak dodamy dane, to się okaże, że ΔAB'S jest prostokątny i zadanko robi się ładnie.
12 lis 10:45
Mila:
1) |DG|=|DS|
Czworokąt AGBS− równoległobok
2)
P
ΔSGB:
p=10+24+26=60
Z wzoru Herona :
P
ΔSGB=480
480:2=240
P
ΔABC=6*240=1440
12 lis 17:59
Eta:
Hej
Mila
W gimnazjum uczą obliczania pola ze wzoru Herona ?
12 lis 18:19
Mila:
Uczą.
12 lis 18:51
wiesiu: Ja nie sądzę
Chyba że na jakiś kółkach
12 lis 20:43
Mariusz:
Jeszcze nie tak dawno trygonometria była w podstawówce
(ostatnie lata gdy podstawówka była ośmioletnia)
Co do wzoru Herona to nie pamiętam ale chyba też był
Czyżby aż tak obniżyli poziom nauczania ?
Ludzie z forum pisali że wyrzucili z liceum całą analizę
i znaczną część algebry
Jeśli chodzi o analizę to jeszcze niedawno wszystko do całek pojedynczych włącznie −
nieoznaczone , oznaczone ,niewłaściwe było w liceum bądź w technikum
Jeśli chodzi o algebrę liniową to były np wyznaczniki
zastosowania wyznaczników do rozwiązywania układów równań liniowych
(odpuszczono jednak dokładne sprawdzanie czy układ jest sprzeczny czy nieoznaczony )
Wyznaczniki były stosowane też do obliczenia pól i objętości w analizie mamy do tego całki
W podstawówce były na pewno
wzory skróconego mnożenia
twierdzenie Pitagorasa i Talesa (twierdzenie Pitagorasa pociąga za sobą podobieństwo)
trygonometria
wiesiu skąd takie przypuszczenie ?
Chodzisz do gimnazjum czy co ?
13 lis 18:25