matematykaszkolna.pl
Rachunek Prawdopodobieństwa - studia sem. 2 Aleksik: Na ile sposobow mozna posadzic w jednym rzedzie w teatrze (majac 9 miejsc) 2 kobiety, 2 mezczyzn i 5 dzieci tak by kazda z tych par siedziala obok siebie?
21 sie 18:49
wmboczek: dzieci koło dzieci, kobieta koło kobiety i mężczyzna koło mężczyzny? wewnątrz grup mieszamy na 5!2!2! sposobów grupy mieszamy na 3! sposobów
21 sie 19:30
Aleksik: hmmm, no moze. Ja tez tak rozumiem to zadanie
21 sie 19:45
Pytający: Na 23*(
 
nawias
5
nawias
nawias
5
nawias
 
(3*
*5!)+
  
 
nawias
5
nawias
nawias
4
nawias
 
nawias
1
nawias
nawias
1
nawias
 
+(3*
*4!)*(2*
*1!)+
   
 
nawias
5
nawias
nawias
3
nawias
 
nawias
2
nawias
nawias
2
nawias
 
+(3*
*3!)*(2*
*2!)+
   
 
nawias
5
nawias
nawias
3
nawias
 
nawias
2
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
1
nawias
nawias
1
nawias
 
+(3*
*3!)*(2*
*1!)*(1*
*1!)+
    
 
nawias
5
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
3
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
1
nawias
nawias
1
nawias
 
+(3*
*2!)*(2*
*2!)*(1*
*1!))=
    
=25920 sposobów. Ustawiamy w szereg dwie pary, tak aby partnerzy stali obok siebie na 23 sposobów (w każdej parze po lewej kobieta/męzczyzna, daje 22 sposobów oraz możemy zamienić pary miejscami, więc razy 2) Dzieci możemy "powstawiać" w 3 miejsca: __♂♀__♂♀__ Wg liczności możemy pogrupować dzieci jako: 5 4 1 3 2 3 1 1 2 2 1 Dla każdego pogrupowania: − wybieramy, w które miejsce w szeregu stawiamy najliczniejszą grupkę // *3
 
nawias
5
nawias
nawias
n
nawias
 
− wybieramy tyle dzieci // *
  
− mieszamy między sobą // *n! − dla pozostałych grupek analogicznie (jednak wybieramy kolejno z 2 lub 1 miejsca w szeregu) A tak ja rozumiem to zadanie.
21 sie 19:52
Mila: Witaj Pytający Ja mam taki pomysł. Pary małżeńskie mogą być rozdzielone dziećmi w dowolny sposób. (K1,M1),(K2,M2),D1, D2,D3,D4,D5 7!*2*2=20160
21 sie 20:02
Aleksik: dziekuje slicznie emotka strasznie trudne swoja droga..
21 sie 20:21
Pytający: Witaj Milu! Ależ żem się machnął, Ty masz dobrze. emotka Aleksik, patrz na rozwiązanie Mili, ono jest dobre (i dużo prostsze, acz mnie jakoś nie przyszło od razu do głowy). Moja metoda też jest dobra, ale zapomniałem dla pogrupowań: 3 1 1 2 2 1 podzielić przez 2! (a trzeba to zrobić, bo dwukrotnie się powtarzają odpowiednio grupy 1 i 2 osobowe), stąd zły wynik. Po tej poprawce wychodzi to samo, co u Mili.
21 sie 20:27
Mila: emotka
21 sie 20:46
Mila: Pytający, zobacz tam, nie wiem, czy dobrą teorię zastosowałam. https://matematykaszkolna.pl/forum/356910.html
21 sie 20:47
Aleksik: oh! dziekuje, super jestescie ratujecie mnie!
22 sie 11:40
Mila: emotka
22 sie 16:34