zamiana podstaw
5-latek: mam troche z tym problem
4x−1 ile to bedzie dla postawy 2 ?
4=22 wiec (22) i dalej ?
15 lip 22:34
15 lip 22:36
Metis:
22(x−1)
15 lip 22:37
5-latek: to musialoby byc
| 1 | |
(22x−2 bo 22x = 4x i 2−2= |
| |
| 4 | |
15 lip 22:38
5-latek: Czesc
Metis Zdany rok ?
czesc
Adamm Znam te wzory ale czasami mam zagwozdke
15 lip 22:40
Adamm: Cześć
zadanie dla ciebie
czy istnieje taki n∊ℤ+, n≠1, taki że n√n∊ℚ
15 lip 22:49
5-latek: np 2 √2 jest liczba niewymierna
15 lip 23:04
Adamm: jeszcze jedno
udowodnij że jeśli a nie jest n−tą potęgą liczby naturalnej, n∊ℤ+, to n√a jest niewymierne
15 lip 23:06
Adamm: tak, ale chodziło o wymierny przykład, lub dowód że takowy nie istnieje
15 lip 23:07
Adamm: 23:06, a∊ℤ+
15 lip 23:08
5-latek: Nie potrafie takich dowodow przeprowadzac .
Wiem o co chodzi ale nie potrafie
np chodzi o to ze 3√2 jest liczba niewymierna
15 lip 23:13
Adamm: pomyśl spokojnie
nie są trudne
wymyśliłem je z myślą o twierdzeniu o wymiernych pierwiastkach wielomianu
15 lip 23:15
5-latek: Adamm tak wlasnie pomyslalem
pewnie chodzi tu o to ze dostaniemy rownanie
x3−2=0
(x−3√2)(x2+3√2*x+(23√2)=0
Teraz jesli ta liczba bylaby liczba wymierna to liczba 2 musiala by byc pierwistkiem tego
rownania
a nie jest czyli ta liczba jest liczba niewymierna
15 lip 23:24
Adamm: np. udowodnimy że 5√8 jest niewymierny
zakładamy przeciwnie, że jest wymierny
W(x)=x5−8 nie trudno sprawdzić że W(5√8)=0
5√8>0, skoro 5√8 jest wymierne, to musi być dodatnim dzielnikiem ósemki,
z twierdzenia o pierwiastkach wymiernych wielomianu
ale to znaczy że 5√8 jest liczbą naturalną
i (5√8)5=8 więc 8 jest naturalną potęgą piątki
ale nie trudno sprawdzić że tak nie jest
15 lip 23:39
5-latek: dziekuje CI bardzo
15 lip 23:41
5-latek: Mam takie rownanie logarytmiczne
log2+log(4
x−2+9)= 1+log(2
x−2+1)
2(4
x−2+9)= 10(2
x−2+1)
| 1 | | 1 | |
2*[4x* |
| +9]= 10*[2x* |
| +1] |
| 16 | | 4 | |
jak mam teraz tutaj to rozpisac ?
16 lip 00:03
Adamm: zostaw to jako 4x−2 oraz 2x−2
zauważ że 4x−2=(2x−2)2 i podstaw t=2x−2>0
16 lip 00:15
5-latek: OK . dzieki dokoncze jutro
16 lip 00:19
5-latek: czyli bedzie tak
2t2+18−10t−10=0
2t2−10t+8=0
t2−5t+4=0
t1=4
t2=1
2x−2=4 to x=4
2x−2=1 to x=2
16 lip 08:55
Metis: Krzyśku zdany
16 lip 14:01
5-latek: To gratuluje i bardzo sie ciesze .
Teraz to juz z gorki
16 lip 16:10