matematykaszkolna.pl
zamiana podstaw 5-latek: mam troche z tym problem 4x−1 ile to bedzie dla postawy 2 ? 4=22 wiec (22) i dalej ?
15 lip 22:34
15 lip 22:36
Metis: 22(x−1)
15 lip 22:37
5-latek:
 1 
bo 4x−1= 4x*

 4 
to musialoby byc
 1 
(22x−2 bo 22x = 4x i 2−2=

 4 
15 lip 22:38
5-latek: Czesc Metis emotka Zdany rok ? czesc Adamm emotkaZnam te wzory ale czasami mam zagwozdke
15 lip 22:40
Adamm: Cześć zadanie dla ciebie czy istnieje taki n∊ℤ+, n≠1, taki że nn∊ℚ
15 lip 22:49
5-latek: np 2 2 jest liczba niewymierna
15 lip 23:04
Adamm: jeszcze jedno udowodnij że jeśli a nie jest n−tą potęgą liczby naturalnej, n∊ℤ+, to na jest niewymierne
15 lip 23:06
Adamm: tak, ale chodziło o wymierny przykład, lub dowód że takowy nie istnieje
15 lip 23:07
Adamm: 23:06, a∊ℤ+
15 lip 23:08
5-latek: Nie potrafie takich dowodow przeprowadzac . Wiem o co chodzi ale nie potrafie np chodzi o to ze 32 jest liczba niewymierna
15 lip 23:13
Adamm: pomyśl spokojnie nie są trudne wymyśliłem je z myślą o twierdzeniu o wymiernych pierwiastkach wielomianu
15 lip 23:15
5-latek: Adamm tak wlasnie pomyslalem pewnie chodzi tu o to ze dostaniemy rownanie x3−2=0 (x−32)(x2+32*x+(232)=0 Teraz jesli ta liczba bylaby liczba wymierna to liczba 2 musiala by byc pierwistkiem tego rownania a nie jest czyli ta liczba jest liczba niewymierna
15 lip 23:24
Adamm: np. udowodnimy że 58 jest niewymierny zakładamy przeciwnie, że jest wymierny W(x)=x5−8 nie trudno sprawdzić że W(58)=0 58>0, skoro 58 jest wymierne, to musi być dodatnim dzielnikiem ósemki, z twierdzenia o pierwiastkach wymiernych wielomianu ale to znaczy że 58 jest liczbą naturalną i (58)5=8 więc 8 jest naturalną potęgą piątki ale nie trudno sprawdzić że tak nie jest
15 lip 23:39
5-latek: dziekuje CI bardzo emotka
15 lip 23:41
5-latek: Mam takie rownanie logarytmiczne log2+log(4x−2+9)= 1+log(2x−2+1) 2(4x−2+9)= 10(2x−2+1)
 1 1 
2*[4x*

+9]= 10*[2x*

+1]
 16 4 
jak mam teraz tutaj to rozpisac ?
16 lip 00:03
Adamm: zostaw to jako 4x−2 oraz 2x−2 zauważ że 4x−2=(2x−2)2 i podstaw t=2x−2>0
16 lip 00:15
5-latek: OK . dzieki dokoncze jutro
16 lip 00:19
5-latek: czyli bedzie tak 2t2+18−10t−10=0 2t2−10t+8=0 t2−5t+4=0 t1=4 t2=1 2x−2=4 to x=4 2x−2=1 to x=2
16 lip 08:55
Metis: Krzyśku zdany emotka
16 lip 14:01
5-latek: To gratuluje i bardzo sie ciesze .emotka Teraz to juz z gorki
16 lip 16:10