matematykaszkolna.pl
matematyka Metis: jc Jeśli się pojawisz to proszę zerknij na te zadania emotka Będę Ci wdzięczny za każdą pomoc. 1) https://image.prntscr.com/image/qj7TAIUPReemRqMy9ZyVZQ.png
6 lip 12:48
Kacper: A czego nie wiesz? emotka
6 lip 12:51
Metis: Jak to ma wyglądaćemotka Musi mi ktoś to rozpisać bym zobaczył jak to się robi. Na wykładach było zbyt wiele teorii niż zadań. Gdybym chciał analizować to od zera musiałbym poświęcić na to kilka tygodni, a egzamin piszę jutro, więc chce tylko przerobić zadania egzaminacyjne. Jeśli potrafisz mi to rozwiązać to pisz śmiało emotka
6 lip 12:56
jc: To jest jedno zadanie. Zobaczę, jak wrócę za kilka godzin. Wydaje się proste. Po prostu podstaw x,y,z wyrażone przez r i kąty. Pamiętaj o jakobianie. Trzymaj się polecenia.
6 lip 13:06
Metis: Chciałbym jeżeli będziesz miał czas mi to ładnie rozpisał, muszę sobie to przeanalizować wtedy zrozumiem i nie pomylę się w innym przypadku. Kolejne wstawię za chwilkę.
6 lip 13:11
6 lip 13:13
Adamm: z2+y2+x2≤2 z≥0 y≤0 x=rcosθsinφ, y=rsinθsinφ, z=rcosφ r∊<0;2> θ∊<π;2π> φ∊<0;π/2> J=r2sinφ
 yz2 
∫∫∫V

dzdydx=∫0π/2π02r3sinθcos2φdrdθdφ=
 x2+y2 
=(∫0π/2cos2φdφ)*(∫πsinθdθ)*(∫02r3dr)
6 lip 13:19
jc: No to pierwsze masz rozwiązane emotka
6 lip 13:24
Metis: Ok dzięki Adammm Wyjaśnij mi jak określasz jakobian
6 lip 13:28
Adamm: jeśli masz na myśli żebym ci go rozpisał, to nie mam najmniejszego zamiaru już na kartce zajmuje to z jedną stronę
6 lip 13:44
Metis: Tylko wyjaśnij Nie przepisuj emotka
6 lip 15:19
Adamm: no, normalnie
 δx δx δx 
|



|
 δr δθ δφ 
 δy δy δy 
|



|
 δr δθ δφ 
 δz δz δz 
|



|
 δr δθ δφ 
liczysz wszystkie pochodne cząstkowe i liczysz wyznacznik tak naprawdę tego nie robiłem, tylko przepisałem gotowy jakobian raz liczyłem ten wyznacznik, ale zajmuje to dużo miejsca i trochę czasu też lepiej go zapamiętać niż liczyć, bo to męczarnia
6 lip 15:27
Metis: O boziu Dzięki emotka Potrafisz może jakiekolwiek z kolejnych?
6 lip 15:40
Adamm: rysunek3, 4, 5 potrafię 3. D={(x; y): 0≤x≤π/2, 0≤y≤−2x+π} ∫∫Dsinxdxdy=... 4. y=t, x=t2/2 t∊<2;2>
 t t 
22

y'2+x'2dt=∫22

1+t2dt=...
 2 2 
5. x=rcosθ, y=rsinθ r∊<1;3>, θ∊<0;2π> ∫013zx2+zy2+1drdθ= =∫0132drdθ=...
6 lip 15:55
Metis: dzięki, będę analizował i pytał.
6 lip 15:56
piotr: 4.∫22 y (1/2 1 + 4 y2) dy
6 lip 16:05
Adamm: 5. zapomniałem o jakobianie
6 lip 16:11
Adamm: jeszcze odnośnie 6. przepraszam jeśli to głupie pytanie, ale czy xdydz+ydzdx−zdxdy oznacza u ciebie to samo co F•dS gdzie F=<x; y; −z> ? jeśli tak to jednak wiem jak to zrobić
6 lip 16:17
Adamm: a raczej F•d∑
6 lip 16:21
jc: Jakobian liczy się łatwo, ale nikt nie będzie tego od Ciebie wymagał. W rozpatrywanym przypadku linie współrzędnych są do siebie prostopadłe. Jeśli pomnożysz macierz, którą napisał Adamm przez macierz transponowaną, otrzymasz macierz diagonalną. I to właściwie koniec, ale nie zawracaj sobie tym głowy. Dobrze jednak, abyś znał definicję jakobianu. Jak nie było to potrzebne, to może nie będzie, ale kto wie? Spojrzę potem na zadanie 2.
6 lip 16:25
Metis: Ok emotka
6 lip 16:31
Metis: Adammm możesz mi wyjaśnić 3) ? To przejście do ∫∫sinxdxdy=...
6 lip 16:41
jc: całka po brzegu ∫(A dx + Bdy) = całka po obszarze ∫∫ [δB/δx − δA/δy] dx dy ∫ (2x dx − cos x dy) = ∫∫ sin x dx dy = ∫0π/2 dx ∫0π−2x sin x dy =∫0π/2 (π−2x) sin x dx = ...
6 lip 16:42
Metis: Ok , rozumiem emotka
6 lip 16:44
Adamm: tak, tylko krzywa musi być pozytywnej orientacji jeśli nie jest, to dodajesz − żeby zmienić jej orientację
6 lip 16:56
Metis: http://prntscr.com/fsfmx9 Jakie będą granice całkowania?
6 lip 18:12
Adamm: r2≤z≤4 0≤r≤4 0≤θ≤π/2
6 lip 18:15
Adamm: 0≤r≤2
6 lip 18:17
Adamm: 6. F=<x; y; −z> płaszczyzna: s(u, v)=<rcosθ; rsinθ; r2> r∊<0;1>, θ∊<0;2π> sr=<cosθ; sinθ; 2r> sθ=<−rsinθ; rcosθ; 0> srxsθ=<−2r2cosθ; −2r2sinθ; r> z>0 więc wektor prostopadły jest do góry, więc ok F•(rvxru)=−3r3001−3r3drdθ=−3π/2 jak masz odpowiedź to mógłbyś potwierdzić wynik
6 lip 19:05
Adamm: s(r, θ) oczywiście
6 lip 19:11
Adamm: no i tam miało być F•(srxsθ)
6 lip 19:13
jc: Spójrz tutaj https://matematykaszkolna.pl/forum/356032.html Strumień możesz liczyć całkując wyznacznik | A B C | | δx/δs δy/δs δz/δs | | δx/δt δy/δt δz/δt | s, t parametry, F=(A,B,C) pole To jest to samo, co pisze Adam, tylko inaczej zapisane.
6 lip 19:21
Metis: Jutro ... polegnę.
6 lip 20:28
jc: Masz kilka schematów. 0. Całka potrójna. Autorzy kombinują z obszarami. Rób rysunki. 1. całka niezorientowana krzywoliniowa ∫ f(x,y,z) (x')2 + (y')2 + (z')2 dt Jak każą liczyć długość, liczysz ∫ (x')2 + (y')2 + (z')2 dt Najważniejsze dobrze sparametryzować linię. Potem starannie rachować. 2. Całka nieorientowana powierzchniowa. ∫∫ f(x,y,z) |iloczyn wektorowy| ds dt Jeśli liczysz pole pomijasz f(x,y,z). Jeśli jako parametry weźmiesz x i y, to będziesz miał ∫∫ f(x,y,z) 1+(δz/δx)2 + (δz/δy)2 dx dy 3. Całka krzywoliniowa zorientowana ∫(Adx +Bdy+Cdz). Podstawiasz i liczysz. Czasem dobrze jest zauważyć, że Adx +Bdy+Cdz = df Wtedy całka = f(koniec) − f(początek). Czasem można wykorzystać wzór Greena (W dwóch wymiarach), ale tylko wtedy, gdy liczysz po zamkniętej drodze. 4. Całka powierzchniowa zorientowana. ∫∫ (Adydz + Bdzdx+ Cdxdy). Ja proponuję wzór z wyznacznikiem. Jeśli powierzchnia jest brzegiem pwenego obszaru można przejść do całki potrójnej ∫∫∫(δA/δx + δB/δy + δC/δz) dxdydz LIcz starannie! Niczym zaczniesz pisać przeczytaj wszystkie zadania i nad każdym pomyśl kilka minut. A jak się nie uda, znajdziesz się w większy gronie (pokazywałeś statystyki).
6 lip 20:46
jc: O której masz egzamin? Jutro już nie myśl o matematyce.
6 lip 20:47
Metis: Dziękuję jc, tutaj w domu jakoś sobie z Nimi radzę, po tym co napisałeś ty i Adam, ale pomagam sobie Wolframem, mam dostęp do sieci i sprawdzam. W I terminie zaliczyło ten niemiłosierny kurs, który teraz jest likwidowany 15 osób na 270 +. Z czego i tak część to podstawione osoby. Teraz będzie podobnie.
6 lip 20:50
Metis: O 7:00 lub 8:00
6 lip 20:50
Adamm: 3. są też przypadki w których można zastosować twierdzenie Green'a, gdy w obszarze masz dziurę np. pierścień 4. co do całki potrójnej nazwa tego tw. to tw. Ostrogradskiego−Gaussa
6 lip 20:53
jc: Tak Adammie, te dziury to najciekawsza sprawa, ale jutro studenci tego raczej nie zobaczą. W elektryczności czasem wszystko mieści się w dziurach i liniach (ładunki punktowe, cienkie przewody z prądem).
6 lip 20:59