aaa
PrzyszlyMakler: Witam. Mam pytanie:
Określ liczbę pierwiastków równania 2x2 − 5|x|− m = 0 w zależności od wartości parametru m .
Jak rozwiązać takie zadanie algebraicznie? Nie interesuje mnie rozwiązanie graficzne, nie umiem
rysować i na maturze pewnie źle bym narysował. Lubię liczyć, ale nie wiem. :C
10 paź 14:46
PrzyszlyMakler: dla x ∊ (−niesk; 0)
x(2x+5) = m
dla x ∊<0;+niesk)
x(2x−5)=m
10 paź 14:52
relaa:
Podstawmy za |x| = t, wtedy nasze równanie będzie postaci
2t2 − 5t − m = 0
Cztery rozwiązania otrzymamy, jeżeli Δ > 0 ∧ t1 + t2 > 0 ∧ t1t2 > 0.
Trzy rozwiązania dostaniemy dla Δ > 0 ∧ t1 + t2 > 0 ∧ t1t2 = 0.
Dwa rozwiązania dla (Δ = 0 ∧ to > 0) ∨ (Δ > 0 ∧ t1t2 < 0).
Jedno rozwiązanie dla Δ = 0 ∧ to = 0
Brak rozwiązań [wyrzucić ze zbioru liczb rzeczywistych powyższe cztery zbiory].
10 paź 14:57
PrzyszlyMakler: A czy −m traktować jako 'c' czy tylko to: 2t2 −5t = m i fragment 2t2 −5t jako równanie
kwadratowe w którym wyraz wolny 'c' = 0?
10 paź 15:04
PW: Spróbuj naśladować
332443 (ostatni wpis), skoro lubisz liczyć. Należy założyć, że szukamy
m, dla których istnieją nieujemne rozwiązania równania
2t
2 − 5t = m.
10 paź 15:17
PrzyszlyMakler: 2t2 −5t = m
I.
Założenia:Δ=0 ⋀ t0>0
Δ= 25 ∉ Założeń
II.
Δ>0 ⋀ t1t2 < 0
Δ= 25
t1*t2=c/a=0
Trochę mi głupio, ale serio nie wiem jak to zrobić..
10 paź 15:37
PW: | 5 | | 5 | | m | | 5 | |
t2 − 2• |
| + ( |
| )2 = |
| + ( |
| )2 |
| 4 | | 4 | | 2 | | 4 | |
| 5 | | m | | 5 | |
(1) (t − |
| )2 = |
| + ( |
| )2 |
| 4 | | 2 | | 4 | |
Żeby w ogóle istniało co najmniej jedno rozwiązanie prawa strona musi być nieujemna:
Dla takich m istnieją rozwiązania równania (1):
| 5 | | m | | 5 | | 5 | | m | | 5 | |
t − |
| = √ |
| + ( |
| )2 ⋁ t − |
| = −√ |
| + ( |
| )2 |
| 4 | | 2 | | 4 | | 4 | | 2 | | 4 | |
| 5 | | m | | 5 | | 5 | | m | | 5 | |
t = |
| + √ |
| + ( |
| )2 ⋁ t = |
| − √ |
| + ( |
| )2 |
| 4 | | 2 | | 4 | | 4 | | 2 | | 4 | |
Pierwsze rozwiązanie jest dodatnie dla wszystkich m spełniających warunek (2), a drugie trzeba
przedyskutować. Na koniec przypomnieć, że t = |x| i wyciągnąć wnioski o liczbie rozwiązań
badanego równania.
10 paź 16:36