równanie kwadratowe z parametrem
vcsd: Dla jakich wartości parametru m równanie: −x2 + 4x = m ma dwa pierwiastki, z których
każdy jest większy od 1.
Znalazłam rozwiązanie do tego zadania tutaj:
https://matematykaszkolna.pl/forum/18567.html ale nie rozumiem o co chodzi z tym założeniem
z p i q.
Byłabym wdzięczna gdyby ktoś mi to wytłumaczył : )
10 paź 11:21
Jerzy:

Jeśli dwa pierwiastki, to: Δ >0
Jeśli obydwa wieksze od 1 ,to: x
w > 1 i f(1) > 0 ( popatrz na wykres )
10 paź 11:27
5-latek: Dzien dobry
Jerzy 
Mam byc (−x
2) a nie (x
2)
10 paź 11:29
Jerzy:
Cześć

... teraz widzę, czyli f(1) < 0
10 paź 11:31
vcsd: A tam jest to dobrze rozwiązane? Bo mi p wyszło 2 a nie 1
10 paź 11:46
Jerzy:
m ∊ (−4,3)
10 paź 11:50
Jerzy:
Sorry .... m > 3
10 paź 11:50
vcsd: | −b | |
a sorrki tam też xw=2, ale w założeniu jest że |
| >p (a p=1) a w rozwiązaniu |
| 2a | |
| −b | |
jest |
| >0 i czemu tak jest? |
| 2a | |
10 paź 11:51
Qulka:

z rysunku wychodzi że dla m∊(3;4)
10 paź 11:51
Jerzy:
Qulka ... obydwa wieksze od 1
10 paź 11:54
Jerzy:
| −b | | −4 | |
xw = |
| = |
| = 2 > 1 ( zgodnie z założeniem ) |
| 2a | | −2 | |
10 paź 11:55
Qulka: no obydwa ... na obrazku niebieska przecina zieloną dla x >1 w obu razach (dlatego otwarty
przedział)
10 paź 11:58
Qulka: otwarta 3 bo większe niż 1 i otwarta 4 bo dwa pierwiastki
10 paź 11:59
vcsd: ok, dziękuję za pomoc
10 paź 12:00
Jerzy:
1) Δ > 0 ⇔ m > −4
2) xw >1 (spełnione)
3) f(1) < 0 −1 + 4 − m < 0 ⇔ m > 3
Ostatecznie: m > 3
10 paź 12:01
Qulka: Δ>0 dla m<4 ... Jerzy czy ty pamiętasz że to −x
2 
czy naprawdę w takim zadaniu nie prościej narysować paraboli −x
2+4x
i potem na tym prostych y=m

a przynajmniej żeby zrozumieć jaki mają być wyniki
10 paź 12:05
5-latek: Dzien dobry
Qulka
10 paź 12:10
Jerzy:
Upsss ... racja ... Δ > 0 ⇔ m < 4
I ostatecznie: x ∊ (3,4)
Nie sądzę, aby metoda graficzna była lepszą metodą przy takich zadaniach
10 paź 12:10
Jerzy:
Upsss ... racja ... Δ > 0 ⇔ m < 4
I ostatecznie: x ∊ (3,4)
Nie sądzę, aby metoda graficzna była lepszą metodą przy takich zadaniach
10 paź 12:11
Qulka: bo mamy nauczyć schematu postępowania czy myślenia co robią
10 paź 12:12
Qulka: do tego zadania byłaby idealna... i nie trzeba by tyle upss ..
10 paź 12:13
Jerzy:
No cóż, każdy ma swoje zdanie
10 paź 12:15
Qulka: ja jestem wśród tych co mówią że obraz wart 1000 słów

poza tym jak wcześniej wspomniałam obrazek daje obraz na wyniki i wtedy można liczyć jak
wiadomo co ma wyjść
10 paź 12:24
Jerzy:

A ten rysunek nie przemawia do wyobrażni ?
10 paź 12:30
Qulka: ale trzeba wiedzieć jaki wpływ ma na to m ...więc trzeba narysować kilka dla różnych m
10 paź 12:33
Qulka: nie mówiąc że obecnie w książkach jest większość zadań ..najpierw narysuj f(x) a potem odczytaj
kiedy ... i tu warunki z m
10 paź 12:36
5-latek: Przedtem tez
Qulka tak bylo
10 paź 12:38
PW: Dla zabawy sposób bez rysowania i bez nieśmiertelnej Δ:
−x2+4x = m
x2 − 4x = − m
(x − 2)2 = − m + 4.
Dwa rozwiązania istnieją wtedy i tylko wtedy, gdy
− m + 4 > 0
(1) m < 4
i wynikają z równości
x − 2 = − √−m + 4 ⋁ x − 2 = √−m + 4
x = 2 − √−m + 4 ⋁ x = 2 + √−m + 4,
a spełniają warunek postawiony w zadaniu, gdy
2 − √−m + 4 > 1 ∧ 2 + √−m + 4 > 1
√−m + 4 < 1
(drugi warunek jest spełniony w sposób oczywisty).
− m + 4 < 1
m > 3.
Po uwzględnieniu (1) dostajemy m∊(3, 4).
10 paź 12:50