matematykaszkolna.pl
d maciu: https://matematykaszkolna.pl/strona/3027.html ma ktos pomysl jak zrobic to szybciej? bo naprawde mi sie odechciewa jak widze te rozwiazanie
20 sie 20:33
Omikron: Funkcja kwadratowa przyjmuje największą/najmniejszą wartość w wierzchołku, w tym przypadku największą. q=5 Wiesz też, że g(x)>0 wtedy gdy x∊(2,8) To daje Ci informację, że miejscami zerowymi funkcji są 2 i 8. W takim razie g(x)=a(x−2)(x−8) (jest to postać iloczynowa, możesz poczytać o tym tutaj: https://matematykaszkolna.pl/strona/69.html ) p wierzchołka jest średnią arytmetyczną miejsc zerowych.
 2+8 
p=

=5
 2 
W takim razie współrzędne wierzchołka to (5,5) Teraz wystarczy podstawić do wzoru funkcji. g(5)=5 5=a(5−2)(5−8) 5=a*3*(−3) 5=−9a
 5 
a=−

 9 
 5 
g(x)=−

(x−2)(x−8)
 9 
I jest to koniec zadania, w rozwiązaniu wszystko jest jeszcze wymnożone przez siebie, ale nie jest to konieczne, bo w poleceniu nie jest zapisane w jakiej postaci masz zapisać wzór funkcji.
20 sie 20:41
maciu: ja mam tak y=a(x−5)2+5? źle jest , przecież mam postać kanoniczną w 70% zapisaną
20 sie 20:47
6latek : Tego zadania nie mozana zrobic szybciej Do tego zadania trzeba miec wiadomosci ktorych tobie brakuje . Takie zdania sa za trudne dla ciebie i sibie je odpus rozwiazuj rownania i nierownosci kwadratowe
20 sie 20:50
Omikron: Maciu, tak też można. Teraz wykorzystaj dowolne z miejsc zerowych, żeby obliczyć a.
20 sie 20:51
maciu: Kwadratowa umiem za trudne dla mnie ciagi sa funkcje pojmuje
20 sie 20:57
6latek : Nie umiesz bo dostaniesz takie zadanie i zginiesz Wstawaisz do swojej funkcji co napisales jedno z miejsc zerowych np x=2 tzn wtedy y=0 0=a(2−5)2+5 wylicz a
20 sie 21:01
maciu: 0=a(2−5)2+5 0=a 9+5 a=−14,ale źle....
20 sie 21:03
6latek : Jesli o za trudne dla ciebie to zamiast x=2 wstaw x=8 ale tez wtedy y=0 bedzie bo to miejsce zerowe 0=a(8−5)2+5 /wylicz z tego a wyjdzie to samo
20 sie 21:05
Omikron: Bo liczysz równanie jakby było 0=a+9+5 Tam jest 0=a*9+5
20 sie 21:06
maciu: ma być 0=9a+5
20 sie 21:08
6latek : Post 211:3 wlasnie obnazyl twoje najwiekszse braki Kla mozesz dodawac skaldniki z niewoadoma z wiadomymymi przecie 9*a to nie jest to samo co 9+a jesli wstawisz za a=2 to czy 9*2 to jest to samo co 9+2? Tutaj wlasnie polegasz na tym
20 sie 21:08
Omikron: Tak
20 sie 21:08
maciu: Jesli o za trudne dla ciebie to zamiast x=2 wstaw x=8 ale tez wtedy y=0 bedzie bo to miejsce zerowe przeciez wtedy tez bylo y 0
20 sie 21:09
maciu: dlaczego za y wtedy jest 0 ,ale już na końcu jest +5(y,q) 20 47
20 sie 21:10
6latek : 9a+5=14 emotka
20 sie 21:10
maciu: nie pojmuję...emotka
20 sie 21:10
6latek : rysunekDlatego ze miejxe zerowe to punkt przeciecia wykresu z osia OX a jaka wspolrzedna y ma wtedy punkt dowolny ? wspolrzedna x dowolna a wspolrzedna y= ?
20 sie 21:12
maciu: już nie czas,na nauke 6latku,jak sie za to zabrać?
20 sie 21:13
maciu: 9a+5=14 a+0,55=1,55 A=1
20 sie 21:15
6latek : rysunekTo nie jest funkcja z zadania to jest szkic jakiej funkcji dowolnej Odczytaj wspolrzedne punktow przeciecia wykresu z osia OX
20 sie 21:15
maciu: −2,3
20 sie 21:16
maciu: dobrze to zrobilem 21 15?
20 sie 21:17
6latek : y=a(x−5)2+5 wstawiam za x=8 i y=0 0=a(8−5)2+5 0=a*9+5 −5=a*9
 5 
a= −

i na takich rzeczach polegasz jestem
 9 
20 sie 21:18
maciu: a dlaczego nie zmieniasz 5 na 0 ? przecież 5 to tez y
20 sie 21:19
6latek : Punkt ma dwie wspolrzedne wiec bedzie (−2,0) i (3,0) widzisz dlaczego za y wstawiam 0 ?
20 sie 21:19
maciu: no,ale czemu za 5 nie wstawiles?
20 sie 21:20
6latek : To nie ma zadnego sensu . TY tego nie rozumiesz kompletnie , Za malo zcasu na takie tlumazcenia BEdzie tego znowu 2 godz [pisania bo nie bedziesz rozumial . Teraz sie zastanow wstawiles do wzoru fincji wspolredne wierzcholka i napisales wzor w postaci kanoniczne I jeszce raz chcesz wstawic te same wsoppolrzedne zeby obliczyc a? . Wstawiasz wspolrzdn epunktu miejsca zerowego Jesli tego nie pojmujesz to sobie odpusc i licz rownania i nierownosci kwadratowe . Ja mysle ze takie beda .Takich zadan moze nie byc
20 sie 21:25
maciu: takied bedą w sensie takie zadanie jak teraz czy że nierównośći będą
20 sie 21:26
6latek : i proste rownania wymierne moga btyc
20 sie 21:27
maciu: słuchaj,popytaj jurka macie dobre stosunki z tego co widze,on jest nauczycielem to pewnie i egzaminatorem,może coś doradzi...
20 sie 21:28
maciu: ale takich jak te z funkcja wzory to raczej może nie
20 sie 21:28
nick: wszystkie zagadnienia co masz w programie z podręcznika mogą być, a co będzie to nikt z nas ci dokładnie nie jest w stanie powiedzieć, to takie gdybanie tylko emotka
20 sie 21:28
maciu: racja:(
20 sie 21:29
nick: najlepiej naucz się jak najwięcej będziesz w stanie i bądź silny
20 sie 21:30
nick: tak grubo się za to wziąłeś, że masz dużą szansę, tylko musisz jeszcze trochę samodzielności więcej z siebie wykrzesać
20 sie 21:30
maciu: tylko ze ja malo jestem w stanie i nie bardzo mi sie chce
20 sie 21:30
nick: bo na maturze już nie zapytasz na forum
20 sie 21:31
6latek : Sam przepros Jerzego za swoje wypowiedzi s wstosunku do niego i go podpytaj moze cos doradzi Tylko co jak nie potrafisz rozwiazywc zwyklych rownani nierownosci . Tutaj na tym polegasz . NO ale probuj
20 sie 21:32
maciu: to napisz mu,że go przepraszam i niech może coś doradzi z ta matura
20 sie 21:33
nick: ej no stary spójrz na to co ty piszesz, sam musisz go przeprosić
20 sie 21:34
6latek : Zrob to sam osobiscie
20 sie 21:34
nick: jak gdzieś napisze to napisz mu w wątku albo sam załóż i przeproś od razu 6latka i reszte do których się tak odzywałeś
20 sie 21:34
nick: Wtedy i ja przestanę pisać ironiczne posty, a zacznę coś Ci pomagać jak będę miał chwilę.
20 sie 21:35
nick: oczywiście jeśli tego nie powtórzysz emotka
20 sie 21:36
6latek : Straciles przez to maciu tak mysle okolo tydzien zcasu gdzie mialbys fachowa pomic .
20 sie 21:36
maciu: DOBRA sytuacja wygląda tak z zamkniętych powinno być te 13 pkt, no chyba że będzie jakiś bardzo trudny arkusz,ale mało to prawdopodobne bo zazwyczaj te sierpniowe są łatwiejsze,ale nawet jeśli tak się stanie to powalcze o te 12−13 pkt, nierówność będzie na 80%,a nawet jeśliby jej nie było to bedzie nierówność,,, a to pojmuje to (+2pkt) i niby już zdane,ale wiadomo,że różnie może być. I teraz tak w otwartych z tego co może być pojmuje słabiutko,ale jednak ciągi, funkcje kwadratowa coś tam coś tam i pwo umiem dobrze w sensie rzuty kostką i nie tylko,mam tylko problem z tymi chłopcami...., myśle,że może być też coś na wariancjie i średnią a to jest w miare proste.... kombinatoryke też całkiem całkiem tylko nie umiem jednego zadania...,doradzcie co mam teraz zrobić?
20 sie 21:37
maciu: mi chodziło ,że nie nierówność, a równanie
20 sie 21:38
Omikron: Umiesz już działania na potęgach i pierwiastkach?
20 sie 21:40
maciu: kurde,jurek na pewno coś wie(nie chodzi mi o przecieki) ale pewnie wie co nie co o tej poprawce co będzie....
20 sie 21:40
Omikron: Maciu, tak trudno Ci przeprosić kogoś?
20 sie 21:41
maciu: pierwiastki umiem już w 100%, potęgi pół na pół,ale to nie bardzo sie tego uczyc,bo male szanse ze to bedzie,,,,, a czasochłonne bardzo i jeszcze trzeba przed nawias wyłanczac
20 sie 21:41
6latek : ja wiecej nie doradze . Miales jerzego , Ete Ich pytaj . ja jestem w tych sprawach cienki .emotka
20 sie 21:41
maciu: bardzo prosze,naprawde,teraz tak prosze jak nigdy wczesniej
20 sie 21:42
nick: to nie proś tylko przeproś kogo obraziłeś
20 sie 21:43
nick: w oddzielnym wątku, wtedy zobaczą to wszyscy, a tak mogą nie wszyscy : )
20 sie 21:43
nick: póki nie zaczniesz szanować innych, to inni nie będą Ciebie szanować
20 sie 21:45
maciu: ja szanuje innych,a inni mnie nie szanują
20 sie 21:46
maciu: ale mi nie chodzi o wirtualny świat
20 sie 21:49
nick: Widocznie w złych środowiskach się obracasz(wpływ na to może mieć też pare innych rzeczy ale za długo się rozpisywać). Tutaj zauważ, że jest jednak trochę inaczej... Tutaj są zazwyczaj już dorośli (przynajmniej mentalnie) ludzie, którzy siebie nawzajem szanują emotka Zauważ, że mimo że ty ich nie szanujesz to większość z nich i tak Ciebie szanowała długi czas albo do teraz szanuje... To teraz pomyśl co będzie jak ty ich też zaczniesz obdarzać szacunkiem emotka
20 sie 22:00
maciu: a czy to zadanie z chłopcami opiera się na prawdopodobieństwie klasycznym?
20 sie 22:13
Omikron: Tak
20 sie 22:25
maciu: Jeśli pierwiastki trójmianu są wyznaczone przy zastosowaniu błędnej metody, to za całe rozwiązanie zdający otrzymuje 0 punktów. bardzo mnie to zmartwiło to informacja z cke odnosnie nierownosci kwadratowej,czy to oznacza ze nie moge tak zostawiac tych miejsc zerowych i musze je uproscic?
20 sie 23:05
6latek : To znaczy w jakim sensie uproscic ? Podaj przyklad .
20 sie 23:13
maciu: kiedys pisałeś że jestem niereformowalny bo delta wyszła 28 a ja chciałem z tego przybliżenie i pisales zeby tak zostawić,martwie sie teraz bo nie wiem czy to o to chodzi
20 sie 23:16
Omikron: Nie, to nie jest błędna metoda, tylko pierwiastki nie są zapisane w najprostszej postaci.
20 sie 23:18
maciu: czyli to napewno chodzi o to,żejak ktoś źle policzy tak?
20 sie 23:22
nick: równanie lub nierówność kwadratowa to było dotychczas nieodłączne zadanie matury podstawowej za 2pkt. (przejrzyj se poprzednie matury jak nie wierzysz, zazwyczaj jest to pierwsze zadanie otwarte). Jeśli tego nie umiesz to podreperuj to koniecznie.
20 sie 23:25
Omikron: Nie chodzi o liczenie, tylko zły sposób. Jak zrobisz poprawnie, czyli Δ i x1, x2 to jest dobra metoda.
20 sie 23:26
6latek : Jesli chodzi o pierwiastki to musisz zostawic tak jak one sa nie mozesz robic przyblizen Teraz zobacz pokaze przyklad mamy np tak
 6+28 
x1=

 2 
to popatrz 28= 4*7= 4*7= 27
 6+27 
czyli x1=

 2 
Teraz korzystasz z takie wlasnosci
a±b a b 

=

±

c c c 
to u nasz bedzie tak
 6 27 
x1=

+

= 3+7 bo 2 sie uproszcza tam gdzie jest 27
 2 2 
albo tak mozna zrobic
 2(3+7 
x1=

wyciagam przed nawias 2 z licznika
 2 
i teraz jak skroce ta 2 z licznika z 2 zmianowmika to zostanie x1= 3+7 Ja to robie w pamieci ale ty jesli tego nie umiesz to zostaw z tym pierwiastkiem 28 np
 6+28 
czyli np x1=

ale mysle ze takiego zcegos nie bedzie
 2 
beda liczby mormalne w tym senise ze mozna bedzie ladnie skrocic
20 sie 23:27
Macko z Bogdanca: Jak nie uprosci miejsc zerowych to mysle ze raczej punktow mu nie utna
20 sie 23:28
6latek : Po za tym maciu miales cos zrobic (zapomnailes ?
20 sie 23:33
maciu: jeśli wyjdzie mi x1=6−28 x2=6+28 2 2 i tak zaznacze na wykresie,to nie utną 2 pkt?
20 sie 23:35
maciu: co miałem zrobić? ciągi odpuszczam daj mi spokój,wole sie czegos innego pouczyc
20 sie 23:36
6latek : Oczywiscie za dam ci spokoj . Poucz sie czegos innego moze zdobedziesz jakies punkty .
20 sie 23:39
nick: emotka
20 sie 23:40
maciu: https://matematykaszkolna.pl/strona/3050.html takie zadanie odpuscic,czy moze byc az tak skomplikowane? bo nie wiem czy sie tego uczyc
20 sie 23:50
6latek : No widzisz nick . Powiedz co zrobic?
20 sie 23:50
maciu: ale co zrobić?
20 sie 23:51
maciu: ja bym jednak chciał pojąć to zadanie z tymi kulami,wiele czytałem na temat tego zadania ale nic kompletnie nie rozumiem,nawet był już tu taki temat https://matematykaszkolna.pl/forum/261645.html ale nie rozumiem ,bardzo was prosze,ja nie pojmuje
21 sie 00:17
nick: 21;41, 21;34
21 sie 00:19
Smule: Musisz to rozłożyć na parę przypadków W − osoba, która ma wyciągnąć kulę, żeby warunek był spełniony N − osoba, która ma nie wyciągnąć 1 przypadek W wyciąga białą 2 przypadek W wyciąga czarną, N wyciąga czarną W wyciąga białą 3 przypadku nie będzie, bo mamy tylko 3 czarne, a musiałyby być 4 w takim razie z 1 przypadku
 2 
P1 =

(W wyciąga jedną z dwóch białych na 5 kul)
 5 
w drugim przypadku
 3 2 2 
P2 =

*

*

(W wyciąga jedną z 3 czarnych na 5 kul, następnie N wyciąga jedną
 5 4 3 
z 2 czarnych na 4 możliwe, a na koniec W wyciąga jedną z 2 białych na 3 możliwe) P = P1 + P2 P = 0,6
21 sie 01:07
Smule: nie musisz robic wszystkich zadan tego typu na drzewa. czasem trzeba by to rozrysowac na pol strony, a mozna szybko zapisac jak pokombinujesz emotka rozumiesz teraz?
21 sie 01:09
maciu: jutro nad tym usiąde
21 sie 01:14
maciu: ja myślę,żeby tu rozpisywać te możliwośći,nie drzewko,tylko łatwiej mi rozpisywać możliwośći z monetą (reszka orzeł) tu mam jakąś blokade tak to drzewka pojmuje
21 sie 01:18
Smule: no to ci rozpisalem
21 sie 01:22
maciu: tylko,że ja sam musze rozpisać,żeby pojąć wiesz? teraz nad tym pomyśle 15 minut i później napisze gdzie mam problem
21 sie 01:23
maciu: a powiedzmy ,że jednak drzewko mnie interesuje to musze w tym drzewie uwzględniać kule czarne? czy tylko białe mnie interesują?
21 sie 01:29
maciu: jakos ten zapis 1 07 do mnie nie trafia,nie sprecyzowane to jest
21 sie 01:33
Smule: a co jest niesprecyzowane pomysl jakie sa mozliwosci? chlopak 1 wyciaga biala i koniec chlopak 1 wyciaga czarna, chlopak 2 wyciaga czarna i chlopak 1 wyciaga biala i koniec
21 sie 01:34
maciu: chłopak 1 wyciaga czarna chlopak 2 wyciaga bialo chlopak 1 wyciaga czarna chlopak 2 wyciaga bialą to jest niejasne....
21 sie 01:37
maciu: równie dobrze ten pierwszy może wylosować 2 czarne
21 sie 01:38
Smule: Przeczytałeś zadanie? Chlopak 1 musi wylosować jako PIERWSZY białą
21 sie 01:44
Smule: jeśli tak jak mówisz
21 sie 01:44
Smule: C1 losuje czarną C2 losuje czarna C1 losuje drugą czarną C2 wszystkie czarne wyciągnięte (są 3), więc C2 musi wyciągnąć białą = warunek niespełniony
21 sie 01:45
maciu: pojmuje to
21 sie 01:46
maciu: ale nie rozumiem jak to zapisać w ułamkach
21 sie 01:47
Smule: no to gitara emotka to zadanko w puli są 2 jabłka czerwone i 4 zielone, losują je naprzemiennie dwie osoby. jaka jest szansa, że czerwone zostanie wyciągnięte przez osobę, która losuje jako druga?
21 sie 01:48
Smule: która losuje jako pierwsza *
21 sie 01:48
maciu: ale ja tego nie rozumiem,ja rozumiem post 1 45,ale nic z tego nie rozumiem jak to sie ma do zadania
21 sie 01:50
maciu: słuchaj nie wiem,może tłumacz mi to najprośćiej jak się da pisz jak do debila nawet ja sie nie obraze ja chce to zrozumiec bo za 2 dni matura,a inne zadania z prawdopodobienstwa pojmuje,tylko tego nie
21 sie 01:51
Smule: No to 1 przypadek najpierw, który opisałem Ci w 1:07 W puli są dwie białe i trzy czarne jaka jest szansa, że wylosujemy jedną z białych? 2 przypadek Chłopak 1 losuje jedną kule z czarnych − jaka jest na to szansa? wyjmujemy jedno czarne z puli, zostają 4 kule razem chłopak 2 losuje jedną kule z czarnych (zostały 4, w tym 2 czarne) chłopak 1 losuje jedną z białych (zostały 3 kule, w tym 2 białe)
21 sie 01:53
Smule: jeśli masz trzy kule, jedna biała, druga czerwona i czarna to jaka jest szansa na czarna?
21 sie 01:53
maciu: w pierwszym przypadku jest 2/5 szansy na białą(om?
21 sie 01:54
maciu: dobrze?
21 sie 01:54
Jolanta: Maciu zastanów się,czy warto tracić duzo czasu na rachunek prawdopodobieństwa (1lub 2 punkty).Po lewej stronie masz matury z poprzednich lat,Radziłabym je przejrzeć.Zobaczysz ,ze sporo zadan to funkcje liniowe i kwadratowe.Rozwiązując zadania warto korzystac z.,,Wybranych wzorów matematycznych".Taka książeczka,którą daja na maturze.Jeżeli nie możes kupić moze wydrukuj.Ci,którzy wiedzą w,którym miejscu są potrzebne wzory ,tracą mniej czasu na szukanie.Praktycznie wszystko tam jest mnie.Obraziłes mnie i nie powinnam się do Ciebie odzywać.Robię to tylko dlatego,że nie mam pewnosci czy do końca masz wpływ na swoje zachowanie
21 sie 01:55
maciu: ale słuchaj jola ,ja to wszystko pojmuje,tylko problem taki,że zadaNIE Z prawdopodobienstwa zadko kiedy jest za 2pkt,predzej za 4 pkt, i jak umiem te wszystkie zadania z kostkami czy rzutami moneta tak tylko tego nie umiem i zalezy mi zeby to pojąć, a te tablice maturalne to wydrukowałem i funkcje liniowe i kwadratowe pojmuje
21 sie 01:57
maciu: w tym drugim przypadku dalej jest 5 tych kul czy już 4? bo nie wiem,czy ten pierwszy przypadek zabiera kule
21 sie 01:58
Jolanta: Niestety prawdopodobienstwo to moja słaba strona ale po lewej stronie znjdziesz zadania i rozwiązania
21 sie 02:02
maciu: tylko,że tam nie ma takiego zadania,a nawet jakby było to ja mało pojmuje z tych rozwiązań
21 sie 02:03
Smule: maciu, masz 4 kule − jedna czarna, dwie białe i jedna zielona jaka jest szansa na wylosowanie białej?
21 sie 02:03
maciu: 2/4
21 sie 02:04
Jolanta: Dlatego radzę Ci przeglądnąc matury.Zadania Jakub rozwiązał,te z prwdopodobieństwa tez
21 sie 02:04
Smule: a teraz wyjmujemy jedną białą. jaka jest szansa na białą?
21 sie 02:05
maciu: jolanta,ja te wszystkie matury znam na pamiec juz...
21 sie 02:05
maciu: 1/3
21 sie 02:05
Smule: no to czemu nie potrafisz tego zadania
21 sie 02:08
maciu: nie wiem czekaj jeszcze raz sprobuje
21 sie 02:09
Jolanta: Może zrobisz? Na wykresie funkcji liniowej f(x)=(m−1)x+3 lezy punkt S=(5,−2) zatem m= ?
21 sie 02:10
maciu: a pewno,że zrobie
21 sie 02:11
maciu: 10=5m
21 sie 02:12
maciu: m=−2 ma być
21 sie 02:14
Adam: f(5)=−2 (m−1)5+3=−2 5m−2=−2 m=0
21 sie 02:14
Jolanta: nie,napisz jak liczyłeś
21 sie 02:14
Jolanta: ok −2 To moze to napisz równanie prostej przechodącej przez punkt(2,1) i prostopadłej do prostej f(x)=2x−4
21 sie 02:16
maciu: −2=(m−1)5+3 −2=5m−5+3 −2=5m − 8 nie pojmuje juz..
21 sie 02:17
maciu: dobra to zadanie 2 16,tamto pozniej
21 sie 02:18
Adam: −5+3=−8 od kiedy?
21 sie 02:18
Smule: czyli −5 + 3 = −8?
21 sie 02:18
maciu: y==1/2x−4 1=−1/2x+1,5 y=−1/2x+1,5
21 sie 02:19
Jolanta:
 1 
Maciu zacząłeś dobrze a=

ale b≠−4
 2 
21 sie 02:22
Adam: nie, powinno być −1/2 nie 1/2 Jolanta
21 sie 02:23
Jolanta:
 1 1 
a=−

czyli y=−

x+b
 2 2 
21 sie 02:23
maciu: −1/2 powinno byc,sadze ze dobrze ten ptzyklad zrobilem
21 sie 02:24
maciu: ale a = 2
21 sie 02:24
Adam: żle bo funkcja prostopadła to y=−1/2x+2
21 sie 02:25
Jolanta:
 1 
prosta y=−

+b należy do niej punkt(2,1)
 2 
21 sie 02:25
maciu: 1=−1+2
21 sie 02:26
Jolanta: sory bez x poszło.
21 sie 02:26
maciu: wezmy sie za zad 2 10
21 sie 02:27
Jolanta: Maciu ,żeby napisać równanie prostej musisz mieć a i b a masz bo policzyłeś z prostej prostopadłe teraz trzeba policzyc b
21 sie 02:28
maciu: −2=(m−1)5+3 −2=5m−5+3 −2=5m−2 −5m=0 m=0?
21 sie 02:29
maciu: ja pojmuje te proste prostopadle czy rownolegle,rozkojarzony jestem dlatego te bledy
21 sie 02:30
Jolanta: tak a teraz podaj równanie prostej
21 sie 02:31
maciu: y=−1/2x+2
21 sie 02:32
Jolanta: Ok a jak funkcje kwadratowe ?
21 sie 02:35
maciu: kwadratowe,to lepiej juz byc nie moze
21 sie 02:35
Jolanta: 3(x−1)(x−5)≤0
21 sie 02:37
Adam: zauważ że w tym przypadku nie musisz używać delty
21 sie 02:37
maciu: rysunekx<1,5>
21 sie 02:40
Adam: rysunek3(x−1)(x−5)≤0 (x−1)(x−5)≤0 x∊<1;5>
21 sie 02:41
Adam: niech log7(4)=a . wyznacz log2(49) w zależności od a
21 sie 02:42
Jolanta: żle
21 sie 02:42
maciu: a czemu źle?
21 sie 02:43
Jolanta: x∊≤1,5≥
21 sie 02:44
maciu: wiem,ale na klawiaturze nie znam tych znakow,na kartce bym zapisal dobrze
21 sie 02:44
Jolanta: Maciusory ale póżno jest ,dobrze
21 sie 02:45
Jolanta: a takie maksymalna i minimalna wartość f(x)=3x2+3
21 sie 02:47
Jolanta: jak parabol ma ramiona?
21 sie 02:50
maciu: nie pojmuję?
21 sie 02:50
maciu: do góry,ale mam problem bo p i q to 0
21 sie 02:50
Adam: q≠0
21 sie 02:51
maciu: rysunektak ramionami
21 sie 02:51
Adam: z p masz racje
21 sie 02:51
Jolanta: wiesz co jest wykresem y=x2?
21 sie 02:51
maciu: no ujema delta
21 sie 02:52
Adam: f(x)=a(x−p)2+q
21 sie 02:52
Adam: postać kanoniczna
21 sie 02:52
maciu: nie,ale tego nie musze umiec.
21 sie 02:52
Jolanta: Maciu nie trzeba nic liczyc ramiona są w góre czyli wrtoscci maksymalnej nie ma
21 sie 02:52
maciu: pojmuje no
21 sie 02:53
Jolanta: a gdzie jest najmniejszy y czyli wartość
21 sie 02:53
maciu: 0
21 sie 02:54
Adam: 3x2≥0 stąd 3x2+3≥3
21 sie 02:54
Jolanta: Maciu wiesz czym sie różni wykres y=x2 od wykresu y=x2+3
21 sie 02:56
maciu: nie,ale sądze ,że nie jest to wiedza wymagana,na maturze
21 sie 02:57
Jolanta: Maciu nie chce cie martwic ale to musisz wiedziec to podstawy. umiesz narysować wykres y=x2 ?
21 sie 02:59
Jolanta: rysunek
21 sie 03:04
maciu: pojmuje
21 sie 03:04
Jolanta: niezbyt mi to idzie robisz tabelkę wybierasz jakiegoś x i liczysz y np x=0 y=02=0 x=−1 y=(−1)2=1 x=1 y=1 x=2 y=4
21 sie 03:06
Jolanta: czyli y=x2 ma wierzchołek w punkcie(0,0) i ramiona w góre y=−x2 ma wierzchołek w punkcie (0,0) i ramiona w dól
21 sie 03:07
maciu: tak to wiem
21 sie 03:08
Jolanta: y=x2+3 ma wierzchołek w punkcie(0,3) czyli tak jakbys mój rysunek przesunieto o 3 w górę
21 sie 03:10
Jolanta: czyli najmniejsza wartośc to
21 sie 03:10
maciu: 3
21 sie 03:10
Jolanta: Tak czyli w zadaniu ,które podałam najmniejsza wartośc to 3 było tam y=3x2+3 wiesz jak wpływa na wygkląd wykresu 3 przed x2 ?
21 sie 03:12
maciu: no trzeba podstawić i 3 * ten wynik
21 sie 03:13
Jolanta: Chodzi mi o to czy będziesz umiał powiedziec patrzac na wykres,który to y=3x2 a,który y=x2
21 sie 03:15
maciu: tak będę
21 sie 03:17
Jolanta: rysunek
 1 
niezbyt to dokładne ale orientacyjne,który to y=3x3 a który y=

x2
 3 
21 sie 03:18
maciu: drugi ten to niebieski
21 sie 03:20
Jolanta: nie
 1 
Wez kartkę narysuj układ wspórzednych .zrobimy wykres y=2x2 i y=

x2
 2 
tabelka napisz jakie x obierasz do pierwszego i ile y wychodzą
21 sie 03:23
maciu: y=2x2 −1 0 2 2 1 4
21 sie 03:26
Jolanta: żle y=2x2 x=0 y= x=2 y=
21 sie 03:27
Adam: Jolanta, klikając rysuję możesz rysować funkcje automatycznie
21 sie 03:28
Jolanta: czyli jak parabolę narysować?
21 sie 03:30
Adam: rysunek
21 sie 03:30
maciu: x=0 y=0 x=2 y=16 lub x=0 y=0 x=2 y=8
21 sie 03:30
Adam: jak chcesz potęge to ^
21 sie 03:30
Adam: masz y=[ ] i po tym jak wpiszesz klikasz na układ współrzędnych z narysowaną czerwoną funkcją
21 sie 03:32
Jolanta: Dobrze u góry ,narysuj parabolę to co na dole napisałes miało byc do drugiej funkcji ?
21 sie 03:33
maciu: nie
21 sie 03:34
Jolanta: rysunekDziękuje Adam emotka
21 sie 03:36
Jolanta: Maciu normalnie śpię o tej godzinie i stad te błedy oczywiście to co na dole jest dobrzey=
21 sie 03:38
maciu: no tak myslalem
21 sie 03:39
Jolanta: A jak to 16 ci wyszlo?
21 sie 03:39
maciu: 2*2=42=16
21 sie 03:40
Jolanta: Tak myslałam mnozenie lub dzielenie ma pierwszenstwo przed dodawanim czy odejmowaniem a pierwiastowanie czy potegowanie ma pierwszeństwo przed mnożeniem czy dzieleniem.Czyli nie można tak
21 sie 03:43
maciu: czyli ma być 2*4
21 sie 03:44
Jolanta:
 1 
Zrob tabelkę do y=

x2
 2 
21 sie 03:44
Jolanta: Tak najpierw potęgujesz póżnej mnożysz acha zwróc uwagę na taki zapis −22= (−2)2=
21 sie 03:45
maciu: x 0 −2 3 y 0 2 4,5
21 sie 03:47
Jolanta: zrób oba wykresy na tym samym rysunku,żeby je porównac
21 sie 03:49
maciu: ten pierwszy był 1/2 d ten jest 2x2 x 0 −1 2 3 y 0 2 8 18
21 sie 03:51
Jolanta: rysunekTak ci wyszło?
21 sie 03:53
maciu: zaraz sprawdze
21 sie 03:54
maciu: wyszło mi czarny to 2x2
21 sie 03:55
Jolanta: rysunekKtóry wykres nalezy do funkcji f(x)=x2 g(x)=2x2
 1 
h(x)=

x2
 2 
21 sie 03:58
maciu: 2x2 czerwony
21 sie 03:58
Jolanta: dobrze dalej
21 sie 03:59
maciu: to nie wiem,mam podobnie
21 sie 04:00
Jolanta: Narysowałeś oba ?
21 sie 04:01
maciu: no
21 sie 04:02
maciu: 2x2 i 1/2x2
21 sie 04:02
maciu: wyszło mi że 1/2 jest szerszy
21 sie 04:03
Jolanta:
 1 
ten gdzie a=

jest bardziej spiczasty czy bardziej rozłozysty w porównaniu z tym ,gdzie
 2 
a=2?
21 sie 04:03
Jolanta: emotka dobrze czyli jaki wniosek jeśli chodzi o mój ostatni rysunek ?
21 sie 04:04
maciu: Wniosek taki,ze cos tam pojmuje musze to przemyslec
21 sie 04:06
Jolanta: y=ax2
 1 
a=

 2 
a=1 a=2
21 sie 04:07
Jolanta:
 1 
Narysuj y=

x2
 4 
21 sie 04:09
maciu: Zaraz
21 sie 04:10
maciu: X 0. 1. 4. −2 Y. 0. 0.25. 4. 1
21 sie 04:14
Jolanta: rysunek
 1 
Narysowałam wykres funkcji f(x)=

x2 i g(x)=2x2
 4 
21 sie 04:16
Jolanta: dobrze
21 sie 04:17
maciu: Pojmuje juz to
21 sie 04:18
Jolanta: Mozesz odpowiedziec jaki wpływ ma wielkość a na wygląd wykresu ?
21 sie 04:18
maciu: Im wiekszy tym bardziej waski?
21 sie 04:19
Jolanta: tak emotka Musz niestety iść spać
21 sie 04:20
maciu: Dobrejnocy emotka
21 sie 04:21
Jolanta: Dobranoc emotka
21 sie 04:21