matematykaszkolna.pl
x maciu: Średnia arytmetyczna pierwszego, trzeciego i ósmego wyrazu tego ciągu, jest równa 15 co moge z tym zrobić? myslalem tak to rozpisac a1+a1+2r+a1+7r=3a1+9r,tylko co mi to da?
17 sie 23:54
Omikron: Co masz obliczyć?
17 sie 23:55
maciu: naczy to duze zadanie,chce tak pomału sie za to zabrać,a nie odrazu cały zapis
17 sie 23:56
Adam: stąd masz a1+3r = 15 a4 = 15
17 sie 23:57
maciu: to można tak sobie podzielic? 3a1=9r = ar=3r? ale chyba tylko w arytmetycznym?
17 sie 23:58
Adam: nie wiem co ty do mnie piszesz
17 sie 23:59
Adam: masz średnią arytmetyczną więc musisz to jeszcze podzielić na 3, to tyle
18 sie 00:00
maciu: czy mozna tak podzielic 3a1=9r a1=3r
18 sie 00:00
Adam: nie wiem czemu 3a1 = 9r , ale jeśli faktycznie tak jest to to co powiedziałeś to prawda
18 sie 00:01
maciu: to ja może całe zadanie wkleje
18 sie 00:02
Eta: A masz klej ? emotka
18 sie 00:03
maciu: Kopiuj w komputerze oznacza, że mozna cos skopiowac, przetrzymac, schowac w pamięci komputeraz ale tylko na czas włączenia komputera, gdy wylączysz komputer, to co zapisałes zniknie, kopiowac mozna za pomoca ctrl +c lub prawy przycisk myszy i wybrac opcje ''kopiuj'' wklej to funkcja komputerowa, za pomoca której mozna cos 'wkleic' np jakis skopiownay tekst o to chodzi...
18 sie 00:05
Mila:
3*a1+9*r 

− średnia arytmetyczna 3 wyrazów
3 
masz równanie:
3*a1+9*r 

=15⇔
3 
3*(a1+3r) 

=15
3 
a1+3r=15 a to oznacza , że a4=15
18 sie 00:05
maciu: W nieskończonym ciągu arytmetycznym (an) , określonym dla n ≥ 1 , suma dziewięciu początkowych wyrazów jest równa 171. Średnia arytmetyczna pierwszego, trzeciego i ósmego wyrazu tego ciągu, jest równa 15. Wyrazy a1, a 4, ak ciągu (an) , w podanej kolejności, tworzą nowy ciąg – trzywyrazowy ciąg geometryczny (bn) . Oblicz k .
18 sie 00:07
maciu: co tu najpierw trzeba zrobić ? w pierwszej kolejnosci
18 sie 00:09
maciu: chyba doszedłem do wniosku,że ciągi odpuszczam
18 sie 00:10
5-latek : Nie piszse to zlosliwie Ale tak bedzie ze wszystkim gdzie nie bedziesz mogl cos podsatwic i uzyc kalkulatora a poza tym dlatego odpuszczasz bo nie potrafisz rozwiazywac rownan i nierownosci
18 sie 00:13
maciu: to co ja mam teraz zrobic na te ostatnia 5dni? tylko nie pisz ze trzeba było...
18 sie 00:15
Adam: S9 = (a1+a9)9 / 2 = 171 a1 + a9 = 38 2*a1 + 8r = 38 a1 + 4r = 19 a5 = 19 a5 − a4 = r = 19−15 = 4 stąd a4 = a1 + 12 = 15 a1 = 3 a1 * ak = (a4)2 3ak = 225 ak = 75 3+4k = 75 4k = 72 k = 18
18 sie 00:16
Adam: 3+4(k−1) = 75 k−1 = 18 k = 19
18 sie 00:19
5-latek : ja mysle zebys sobie poswiecil jutro czas na rozwiazywanie rownani nierownosci .
18 sie 00:32
maciu: ale ja to mam akurat opanowane dobrze,a to za mało...
18 sie 00:33
maciu: nie wiem naprawde czy bede mial te 13 pkt z zamknietych bo to juz daje zdana mature (nierownosci umiem +2pkt)
18 sie 00:34
Eta: Rozwiąż nierówność: 5 −(x−2)2> 4x+6 zobaczymy czy będzie całe 2pkt emotka
18 sie 00:40
5-latek : emotka
18 sie 00:41
5-latek : czyli 1 punkt za rozwiazanie a 1 za zapisanie rozwiazania ? tak oceniaja ?
18 sie 00:43
Eta: 2/ Pole kwadratu o boku długości 5−2 jest równe: A/ 7 B/ 27−22 C/ 3/ D/ 27−102
18 sie 00:43
Eta: 3/Wartość wyrażenia −2(x−y)2+4xy jest równa: A/−x2−6xy +y2 B/ −2x2−2y2+2xy C/ −2x2−2y2+8xy D/ −2x2−4xy+2y2
18 sie 00:46
5-latek : maciu znajac wzory skroconego mnozenia to zdania nr 2 i nr 3 sa do rozwiazania w pamieci do 2 minut
18 sie 00:54
maciu: najpierw nierównośc
18 sie 00:56
Eta: emotka
18 sie 00:56
maciu: mam wątpliwosc nie wiem czy to jest dobrze −x2−8x+3>0
18 sie 01:01
maciu: bo tam jak jest wzór skr mnożenia (x−2)2= x2−4x+4 ,ale przed nawiasem minus jest
18 sie 01:02
maciu: prosze nie traktować tej nierównośći powaznie żle zrobilem
18 sie 01:04
Omikron: Eta Ciebie testuje emotka Zapisz pełne rozwiązanie, tak jakbyś zrobił to na maturze
18 sie 01:06
maciu: 5−(x2−4x+4)>4x+6 5−x2+4x−4>4x+6 1−x2+4x>4x+6 −x2−5>o teraz dobrze
18 sie 01:06
5-latek : Tylko ze niedlugo minie pol godziny i nierownosc nie zrobiona emotka(
18 sie 01:07
maciu: narazie zapis...
18 sie 01:08
maciu: dobrze 1 06?
18 sie 01:08
Omikron: Nie pytaj się tylko zrób całe zadanie.
18 sie 01:10
5-latek : dobrze teraz rozwiazanie
18 sie 01:10
maciu: ale jak mam zrobić jak nie wiem czy ten zapis dobry?
18 sie 01:11
maciu: dobra biore sie za to
18 sie 01:11
5-latek : a kto ci powie na maturze ?
18 sie 01:12
Omikron: Skończ zadanie z tym zapisem, który masz, później się dowiesz czy dobrze czy źle.
18 sie 01:12
maciu: prosze nie poganiac
18 sie 01:13
Omikron: Nikt Ciebie nie pogania
18 sie 01:13
maciu: delta ujemna nie ma rozwiązań
18 sie 01:14
maciu: w zdaniu 2 odp D
18 sie 01:16
Omikron: Dobrze. A jakby była nierówność x2+5>0 ?
18 sie 01:16
5-latek : W zadanu nr 1 nie dlatego ze delta ujemna to ne ma rozwiazn Musisz wiedziec dlazcego .
18 sie 01:17
maciu: tak samo czy −5 czy 52 zawsze jest plus
18 sie 01:18
maciu: nie wymyślaj,delta <0 nie ma rozwiązań i co źle jest ?
18 sie 01:19
maciu: bardzo prosze mi nie dokuczać,taką satysfakcje ci sprawia,że przez taki wpis 01 17 nie wiem co już mam myśleć o tym?
18 sie 01:20
Omikron: No właśnie tego się obawiałem. 6−latek dobrze mówi.
18 sie 01:21
maciu: co dobrze?
18 sie 01:21
Omikron: Myślałem, że wiesz o co chodzi, ale wolałem sprawdzić tą drugą nierównością i niestety nie wiesz.
18 sie 01:21
maciu: to nie pisz jeszcze pomysle
18 sie 01:22
maciu: wiem juz,nie piszczie prosze
18 sie 01:22
5-latek : rysunekmozesz miec tak przy Δ<0 a>0 i Δ<0 co jest rozwiazaniem ?
18 sie 01:23
maciu: a co jest źle? x2+5>0 a=1 b=0 c=5 Δ 02−20
18 sie 01:23
Omikron: Rozwiązujesz nierówność jakby to było równanie.
18 sie 01:24
maciu: nic nie rozumiememotka naprawde wydaje mi sie ze jak napisze brak rozwiazan to bedzie 2pkt
18 sie 01:24
maciu: nie prawda gdzie ja mam = ? tylko > <
18 sie 01:25
Omikron: Skoro delta jest ujemna, ale ramiona skierowane do góry, to parabola będzie zawsze przyjmowała wartości dodatnie. Czyli w przypadku drugiej nierówności x∊R
18 sie 01:25
Omikron: 6−latek Ci to narysował
18 sie 01:26
maciu: delta ujemna,brak rozwiazan = 2pkt=4%
18 sie 01:26
maciu: to w takim razie jak tą parabole narysujesz? skoro p i q =0
18 sie 01:27
Omikron: I Ty takie rzeczy historykowi pisałeś.... Poczytaj i nie mów, że to umiesz, bo nie umiesz: https://matematykaszkolna.pl/strona/93.html
18 sie 01:27
5-latek : rysunekto zobacz to njest wykres funcji y=−x2−5 Ty masz −x2−5>0 czy ta funkcja osiaga wartosci dodatnie ? Nie i dlatego nie ma rozwiazn nie dlatego z edelta <0 Mas zta sama funkcje i masz tak −x2−5<0 jaie tu bedzie rozwiazanie (patrz na wykres
18 sie 01:29
maciu: chyba nie osiaga dodatnich
18 sie 01:31
5-latek : pytalem o taki zapis −x2−5<0 Dla jakich x0w ta funkcja osiaga wartosci ujemne ? (patrz na wykres
18 sie 01:33
maciu: masz racje,daj taki podobny przykład to sam teraz zrobie dobrze,już rozumiem
18 sie 01:33
maciu: daj prosze zrobie
18 sie 01:34
5-latek : nie . Nie skonczyles tego
18 sie 01:35
maciu: X ( R ?
18 sie 01:35
maciu: bo to że ujemna to znaczy że nie ma miejsc zerowych,a nie rozwiazan
18 sie 01:36
maciu: halo!
18 sie 01:38
5-latek : no tak x∊R bo widzisz ze dla kazdego x y<0 NO a napisales ze delta ujemna i nie ma rozwiazan . I co ? Po co piszsesz ze mi to sprawia satysakcje ?
18 sie 01:39
maciu: przepraszam,ale daj przyklad zobaczymy czy naprawde pojmuje
18 sie 01:40
5-latek : Teraz juz kolega jak zechce to bedzie pomagal ja odpoczywam
18 sie 01:41
5-latek : https://matematykaszkolna.pl/strona/93.html Poczytaj jak sie rozwizuje nieronosci (tam jest instrukcja i potem kliknij na zdania Masz tam przykladow mnogo
18 sie 01:45
maciu: bardzo prosze
18 sie 01:47
Omikron: Ja też już nie mam siły dzisiaj, poczytaj i porób przykładowe zadania, masz do nich rozwiązania.
18 sie 01:49
5-latek : ja np wiem jak narysowac wykres y=−x2−5 Rysuje y=−x2 i przesuwam go o 5 jednostek w dol (nie ma potrzby liczenia tutaj p i q albo y=−x2+5 y=−x2 przesuwam o 5 jednostek do gory
18 sie 01:51
maciu: bardzo bym prosił,ja to przeczytałem i chce sprawdzic czy juz pojmuje,1 przyklad i bedzie wszystko jasne
18 sie 01:51
5-latek : cwicz te przyklady ktore mas z w linku . Jutro kolega lub Eta cos wymysli .
18 sie 01:54
maciu: dawaj przykład nie pierdziel
18 sie 01:56
5-latek : Przeciez w zbiorze zadan tez masz przyklady to po co ja ma dawac? jesli nie masz to zakup . jeszce masz czas
18 sie 02:02
maciu: mam,wysłałem sms,stać mnie w przeciwieństwie do nie których..
18 sie 02:05
maciu: a jak jest takie cos 3(x−2)>0 to bedzie −3 i 2 a jakbym zrobil normalnie nierownosc to tez by tak było?
18 sie 02:12
maciu: nie tego wpisu nie było (02 12)
18 sie 02:18
maciu: Wielkie dzięki Omikron 5latek
18 sie 02:18
maciu: bardzo wam dziękuje naprawde,szczerze a jeśli zdam mature,to (skorzystacie na tym) odwdzięcze się
18 sie 02:19
kyrtap: 3(x−2)>0 chcesz to rozwiązać?
18 sie 02:20
maciu: przynajmniej do 6latka bo on z grodkowa a omikron to nie wiem czy z okolic grodkow...
18 sie 02:20
maciu: tak bardzo bym chciał
18 sie 02:20
maciu: mogę?,bardzo prosze
18 sie 02:20
kyrtap: 3(x−2)>0 /(obustronnie dzielisz przez 3) x − 2 >0 x>2 x∊(2,)
18 sie 02:21
maciu: to daj jakas nierownosc trudna zebym sam zrobil
18 sie 02:22
kyrtap: 3x + 1 < 5x − 2
18 sie 02:24
maciu: 3x+1<5x−2 −2x<−3 x<3/2 mi o kwadratową chodzi
18 sie 02:26
kyrtap: jak ty z liniową sobie nie radzisz co pokazałeś na tym przykładzie
18 sie 02:28
maciu: a co tam jest źle?
18 sie 02:29
maciu: aha wiem juz nie pisz narazie
18 sie 02:30
kyrtap: jeżeli dzielisz przez liczbę ujemną w nierówności zmieniasz z < na > i na odwrót
18 sie 02:30
maciu: co tam jest źle w którym momenciE>
18 sie 02:31
maciu: ale tam były oba minusy
18 sie 02:31
kyrtap: i co z tego
18 sie 02:31
kyrtap: zawsze dzieląc przez liczbę ujemną zmieniasz znak nierówności
18 sie 02:32
maciu: zrób ty tą nierówność to zrozumiem może
18 sie 02:32
maciu: ale ja nie dzieliłem przez ujemną, przez 2 nie minus 2
18 sie 02:33
maciu: zrób ty zobacze jak ma być
18 sie 02:34
kyrtap: 3x + 1 < 5x − 2 −2x < −3 /:(−2)
 3 3 
x >

⇒ x ∊ (

; )
 2 2 
18 sie 02:35
maciu: nic nie rozumiem podzieliłeś pasibrzuchu przez −2 to gdzie ten x ? i czemu tam jest 3? jeszcze raz zrób,to jest źle do poprawki
18 sie 02:38
maciu: halo!
18 sie 02:40
kyrtap: jak to gdzie? 3x + 1 < 5x − 2 3x − 5x < −2 − 1 −2x < −3 ( dzielę przez −2 bo chcesz wyłuskać samego x bo −2:(−2) = 1 )
 3 
x>

 2 
18 sie 02:41
maciu: a czemu mi wyszło x<3/2?
18 sie 02:44
kyrtap: bo nie zmieniłeś znaku <
18 sie 02:48
maciu: daj jeszcze jedną
18 sie 03:02
kyrtap:
 2x x+2 
x + 1 −

>

 3 3 
18 sie 03:06
kyrtap: idę spać bo rano o 6 do roboty
18 sie 03:06
maciu: a ja sie opiedalam
18 sie 03:08
maciu: ale trudny trn przykład... jak sie za to zabrac?
18 sie 03:08
Macko z Bogdanca: 3 godziny snu, polecam
18 sie 03:13
Macko z Bogdanca: wymnóż cale rownanie przez 3
18 sie 03:13
maciu: 3x+3 − 2x > x+2
18 sie 03:19
maciu: dobrze?
18 sie 03:20
Macko z Bogdanca: tak
18 sie 04:04
maciu: A to nie jest tak ze sie mnozy 3*3? Co by bylo jakby byly 3 trojki albo np 3 i 2. W mianowniku?
18 sie 04:10
Macko z Bogdanca:
 2x x+2 
1+x−

>

/ *3
 3 3 
 2x x+2 
3*1+3*x−

*3>

*3 skracasz te trojki a inne czynniki normalnie mnozysz gdyby bylo:
 3 3 
 x 2x x+2 
1+


>

to tez mnozysz przez 3
 3 3 3 
 x 2x x+2 
3*1+

*3−

*3>

*3
 3 3 3 
wychodzi 3+x−2x>x+2 gdy masz 2 i 3 to szukasz wspolnego mianownika np 6
 2x x+2 
1+x−

>

/*6
 3 2 
 2x x+2 
6*1+x*6−

*6>

*6
 3 2 
i wychodzi 6+6x−4x>3x+6 pamietaj ze przy tym mnozeniu licznik jest w nawiasie i np jak srocisz 6 z 2 i zostaje 3 to ten licznik caly mnozysz przecz 3 np.
x+2 

*6=3(x+2)
2 
18 sie 04:34
5-latek : Przecztaj moj post 0;32, post 02,05 ty to potrzebujesz a ja w przeciwienstwie do ciebie nie /tylko to mnie dedrwuje/ bo np nie moge w tym momencie np pokazac tobie
18 sie 09:07