matematykaszkolna.pl
? maciu: Suma dwudziestu początkowych wyrazów pewnego ciągu arytmetycznego jest 6 razy większa od sumy dziesięciu początkowych wyrazów tego ciągu. Wynika stąd, że suma drugiego i czwartego wyrazu tego ciągu jest równa
17 sie 22:47
===:
a1+a1+19r a1+a1+9r 

*20=6

*10
2 2 
20a1+190r=60a1+270r −40a1=80r a1=−2r a2+a4=a1+r+a1+3r=2a1+4r i po podstawieniu =−4r+4r=0
17 sie 23:14
maciu: nic nie rozumiem, nie o taka odpowiedz mi chodziloemotka
17 sie 23:14
maciu: w ogóle skąd te zapisy? czemu jak
17 sie 23:15
Omikron: Stosuję wzór na sumę wyrazów ciągu arytmetycznego.
2a1+19r 2a1+9r 

*20=6*

*10
2 2 
2a1+19r=3*(2a1+9r) 2a1+19r=6a1+27r 4a1=−8r a1=−2r a1+2r=0 Szukamy sumy a2+a4 a2+a4=a1+r+a1+3r=2a1+4r=2(a1+2r)=2*0=0
17 sie 23:15
===: .. no cóż ... to już Twój problememotka
17 sie 23:16
maciu: nic z tego nie rozumiem
17 sie 23:17
Omikron: Żeby nie było wątpliwości. Podstawowy wzór na sumę wyrazów ciągu arytmetycznego zamieniłem w ten sposób, że za an wstawiłem a1+(n−1)r.
17 sie 23:17
Omikron: To poczytaj sobie i potem wróć do zadania: https://matematykaszkolna.pl/strona/264.html
17 sie 23:18
maciu: jaśniej prosze,ja ciągi naprawde pojmuje,ale tego jakos nie bardzo
17 sie 23:19
maciu: ja serio ciągi umiem (najlepsza ocena na sprawdzianie z ciągów w klasie) przed maturą jak mieliśmy poprawki ale tego nie pojmuje zapisu twojego
17 sie 23:20
5-latek : Omikron daj spokoj . ja doszedlem do wniosku ze to jest nornalny troll Piszse najpierw ze wszystko umie a potem ze nic nie rozumie
17 sie 23:20
Omikron: Od której linijki nie rozumiesz?
17 sie 23:21
maciu: bo ja naprawde to umiem,te ciągi wzory ,ale zapisu nie rozumiem,dlaczego taki
17 sie 23:21
maciu: nie wcinaj sie dziadygo,bo to,że nie chcesz pomóc to nie znaczy,że inni mają złe serca
17 sie 23:22
maciu: początku twego zapisu nie rozumiem ,mysle ze gdybys mi wytlumaczył poczatek to juz bym zrozumial
17 sie 23:22
Omikron: 6−latek, to już ostatnie dni przed maturą. Jak jest trollem to będę miał nauczkę na przyszłość, jak nie to niech lepiej zda tę maturę, żeby poświęcony przez nas czas się nie zmarnował.
17 sie 23:23
5-latek : Nie rusza juz mnie to gosciu koperkowy
17 sie 23:23
maciu: naprawde bardzo prosze,jak mam udowodnić że nie robie sobie jaj? nie wiem, zadaj mi pytanie z ciągów (podstawa) do minuty ci odpisze naprawde umiem,ale tego zadania nie pojmuje
17 sie 23:24
Omikron: S20=6*S10 To wynika z treści.
 2a1+(n−1)r 
Sn=

*n
 2 
Teraz do pierwszego równania podstawiłem wzór na sumę (za n podstawiłem odpowiednio 20 i 10) i powstał zapis z pierwszej linijka oryginalnego rozwiązania.
17 sie 23:25
Omikron: *linijki
17 sie 23:25
maciu: dlaczego we wzorze na sume masz 2a1?
17 sie 23:28
Omikron: "Podstawowy wzór na sumę wyrazów ciągu arytmetycznego zamieniłem w ten sposób, że za an wstawiłem a1+(n−1)r."
17 sie 23:29
maciu: noi tego nie rozumiem przecież wzór na sume to co innego niż anty wyraz ciągu
17 sie 23:30
Omikron: Ale an dla ciągu arytmetycznego zawsze jest równy a1+(n−1)r, więc jeżeli występuje an we wzorze na sumę ciągu to mogę zamienić.
17 sie 23:31
maciu: a moge np ,takie coś zrobić ciąg x 1,1,1,1,1,1,1,1,1,1,1,1,1,1,1,1,1,1,1,1 ciąg y 6,6,6,6,6,6,6,6,6,6,6,6,6,6,6,6,6,6,6,6 jakoś w tym kierunku kombinować?
17 sie 23:32
Omikron: ? W tym zadaniu masz jeden ciąg.
17 sie 23:33
Eta: Ze wzoru S20=6*S10 Sn = me* n −−− mediana * ilość to mamy (a10+a11)*10= 6*(a5+a6)*5 /:10 2a1+19r=3(2a1+9r) ⇒ 2a1+4r= 0 oraz a2+a4= 2a1+4r więc a2+a4= 0
17 sie 23:33
maciu: nie wiem chyba odpuszcze to zadanie,myślisz,że to napewno podstawa?
17 sie 23:34
maciu: Ze wzoru S20=6*S10 to rozumiem,a dalej juz nic
17 sie 23:35
Omikron: To jest podstawa z pewnością
17 sie 23:35
Omikron: Staram się wyjaśnić, ale już bardziej nie jestem w stanie...
17 sie 23:36
maciu: bo to chodzi o to,że ja rozumiem te wzory w ciągach i jakbym się zmusił to bym to zrobił według tego schematu i może nawet zroumiał tylko,chodzi o to ,że ja bym na to nie wpadł na 100% i na tym ten problem polega
17 sie 23:37
5-latek : Omikron
 a1+an a1+a1+(n−1)*r  2a1+(n−1)*r 
Sn=

*n =

*n=

*n
 2 2 2 
17 sie 23:38
Omikron: I dlatego właśnie przez wszystkie lata nauki robi się tysiące zadań, żeby umieć wymyślać takie rzeczy.
17 sie 23:38
maciu: nie można do tego dojść jakoś inną drogą? nie wierze w to \to zadanie a,b,c,d
17 sie 23:40
Omikron: Masz inny sposób od Ety
17 sie 23:41