pomoże ktoś ? ;p
maciek : Kto rozwiąże , lub pomoże ? Tworząca stożka jest o 3 dłuższa od średnicy jego podstawy.
Wiedząc , że wysokość stożka wynosi
12, oblicz jego pole powierzchni całkowitej.
10 sie 22:59
Mila:
Pc=πr2+π*r*l
h=12
l=2r+3
W ΔCOB:
l
2=h
2+r
2
(2r+3)
2=12
2+r
2
4r
2+12r+9=144+r
2, , r>0
3r
2+12r−135=0 /:3
r
2+4r−45=0
Poradzisz sobie dalej sam?
10 sie 23:10
maciu: a przepraszam,że sie wtrące bo to jest zadanie z matury podstawowej i prosiłbym to jakoś w
łatwy sposób napisać,żebym ja to też zrozumiał bo ja tylko zobaczyłem tyle tych obliczen i juz
wiem ze tego nie umiem prosze to w mozliwie najprostszy sposob objasnic,jak to zarobić w łatwy
spsob?
10 sie 23:13
Mila:
Niestety nie widzę prostszej metody. To za trudne dla Ciebie maciu.
Ćwicz to co rozumiesz, abyś się nie pomylił.
Możesz to zadanie rozwiązać wiedząc dodatkowo, że :
r=5
Zastosuj tw. Pitagorasa i oblicz l (tworzącą).
Napisz wynik , to zobaczę czy dobrze.
10 sie 23:35
maciu: ale dlaczego mam wiedziec że r=4 przeciez tam nie ma w poleceniu ile r =
10 sie 23:40
Mila:
Nie ma, zadałam inne zadanie, takie też może być i to na pewno potrafisz zrobić.
podstaw r=5 ( nie 4)
10 sie 23:43
maciu: przepraszam ,ale nie pojmuje kompletnie r=3 to promien,a inne boki gdzie
10 sie 23:44
maciu: wysokość to 12,ale jaki jeszcze bok jest znany ? a tak w ogole to co ma pitagoras do obliczenia
pola powierzchni stozka
10 sie 23:47
Mila:
Takie zadanie :
Oblicz objętość i pole powierzchni całkowitej stożka o wysokości równej 12 cm
i promieniu podstawy równym 5 cm.
Podpowiedź:
W Δ COB :
h=12
r=5 i licz.
10 sie 23:48
maciu: niestety to jest dla mnie nie do wykonania pitagorasa umiem,ale to to nie przejdzie
10 sie 23:51
maciu: ja też uważam że powinienem na te ostatnie dni powtarzac to co potrafie,ale mam pytanie co
moglbym jeszcze taka 1 rzecz,jakis dzial ktory moze nie jest skomplikowany sie nauczyc,czy
moze lepiej kilka tak mniej dokladnie ,bo zawsze moze byc tak ze to co sie mocno naucze to
tego nie bedzie
10 sie 23:53
Mila:
l2=h2+r2
Licz , bo to musisz umieć, to było w już w gimnazjum.
10 sie 23:53
maciu: a co to jest to pierwsze? to takie I2?
10 sie 23:54
Mila:
Patrz rysunek:
l to jest tworząca stożka− BC
(AC=BC)
10 sie 23:56
maciu: tworząca w stożku to tak jak bok w trójkącie?
10 sie 23:58
maciu: bo jesli tak to zaczynam pojmowac
10 sie 23:58
6latek :
11 sie 00:04
maciu: to dobrze myśle?
11 sie 00:04
11 sie 00:04
Mila:
Dobranoc
11 sie 00:06
maciu: I=13
11 sie 00:07
6latek : Dobranoc
11 sie 00:07
maciu: jak dobranoc! przeciez dopiero sie zaczynam uczyc!
11 sie 00:07
6latek : r=5 h=12 to l=13 dobrze
Teraz napisz tutaj wzor na objetosc stozka
11 sie 00:09
maciu: ale ja w ogóle nie rozumiem jakie ja zadanie licze i jaki jest wzór ,nic nie rozumiem
11 sie 00:10
6latek : Najzwyczajniej w swiecie
dobranoc
11 sie 00:10
maciu: 1/3 pp*h?
11 sie 00:11
maciu: to robimy te zadanie czy dobranoc?
11 sie 00:11
6latek : Zadanie 23:48
Zajrzyj do tablic i napisz jaki jest wzor na objetosc stozka
11 sie 00:12
6latek : Co jest podstawa w stozku ?
11 sie 00:13
maciu: okrąg
11 sie 00:17
6latek : Nie za dlugo sie zastanawiaj bo ja jestem po pracy i zaraz ide spac
11 sie 00:17
maciu: 1/3 pola powierzchni podstawy * h
11 sie 00:17
6latek : Powiedzmy kolo
Jaki jest wzor na pole kola ?
11 sie 00:18
6latek : Wzor na objetosc dobry (czasami posty sie mijaja
11 sie 00:19
maciu: pi r2
11 sie 00:19
6latek : Dobrze
czyli tak
P
p= πr
2
TEraz zobacz co masz dane w zadaniu i czy mozes zjuz wyliczyc objetosc ?
11 sie 00:23
maciu: pp=25?
11 sie 00:25
maciu: 100 wynik?
11 sie 00:26
6latek : Nie
A gdzie jest π?
Jesli juz to Pp=πr2=π*52= π25
czy masz dana wysokosc h stozka ?
Bo przeciez we wzorze na objetosc ona wystepuje
11 sie 00:27
maciu: h=12
11 sie 00:28
6latek : No to teraz podstawiaj do wzoru i licz
11 sie 00:29
maciu: π a co to jest,jak to obliczyć?
11 sie 00:29
maciu: co to jest pi,gdzie to jest podane?
11 sie 00:30
maciu: ile wynosi pi i gdzie to jest?
11 sie 00:31
6latek : Jutro sobie poczytasz co to jest π
Na teraz π jest liczba niewymierrna i jej nie obliczasz (piszsesz po prostu π
11 sie 00:32
maciu: no ok ale to ile to jest to skad mam wiesziec ile to jest pi r2? przecierz musze pomnozyc
przez pi
11 sie 00:32
maciu: r2 =25
ale te pi mi nie daje spokoju
11 sie 00:34
6latek : Rozumiesz co ja do Ciebie piszse .
Nic nie mnozysz . Pp=π*25
Jutro sobie poczytaj o liczbie π
11 sie 00:34
maciu: no to mamy 1/3 z 25=8,33 * h ,a wysokosc to u nas 12 i wychodzi 100,jak pisałem....
11 sie 00:36
6latek : π≈3,14 (jest to liczba niewymierna tak samo jak √2 czy p[5}
W Przyblizeniu mozesz to pole policzyc ale nie policzysz dokladnie (zreszta nie beda CI kazac
nawet tego liczyc
Ty masaz wiedziec ze taka liczba istnieje i zaapisujesz ja jako π. Koniec
Licz objetosc
11 sie 00:37
maciu: policzyłem
11 sie 00:39
maciu: ale to trzeba 3,14*25?
11 sie 00:39
6latek : Przeciez mamy tak
11 sie 00:39
maciu: no przecież napisałem tak 00 36 do quaresmy
!
11 sie 00:40
6latek : Powoli trace cierpliwosc
jesli piszse ze masz nie mnozyc tylko zostawic to π jak jest to masz tak zrobic
11 sie 00:41
6latek : 20 minut piszse zebys zostawil to π tak jak jest a Ty dalej swoje
11 sie 00:42
maciu: 8,33*12=99,96
11 sie 00:43
maciu: halo!
11 sie 00:46
6latek : Namieszali CI w glowie z tym kalkulatorem
| 1 | |
Przeciez V= |
| π25*12=100π[j3]] |
| 3 | |
================================
I to jest wynik
Teraz pisz wzor na pole powierzchni bocznej stozka
11 sie 00:47
6latek : Po co to halo ?
11 sie 00:48
maciu: pi * r * l
11 sie 00:48
6latek : Co masz dane ?
11 sie 00:49
maciu: r=5 pi ? l?
11 sie 00:50
6latek : Poza tym te pole powierzchni bocznej nalezy jakos oznaczyc np Ppb = π*r*l
11 sie 00:50
6latek : No przeciez wyliczyles ile wynosi l ?
r=5 a nie 5π
11 sie 00:52
maciu: l=13
11 sie 00:53
maciu: 5*13=pi 65
11 sie 00:53
6latek : Masz dane r i masz dane l podstawiaj do wzoru i licz
11 sie 00:54
6latek :
Dobrze tylko jak mowilem co liczyles?
Nalezy napisac egzaminator sie nie bedzie domyslal
11 sie 00:55
maciu: liczyłem pole powierzni bocznej
11 sie 00:55
maciu: możesz mi napisać schemat krok po kroku jak do tego doszliśmy,żeby wiedzieć na przyszłość bo
straszny bajzel sie zrobil z tych komentarzy
11 sie 00:56
6latek : Prawidlowo powinno sie zapisac tak
Ppb=π65 [j2]]
11 sie 00:57
maciu: narysoj mi 2 rysunki
1− promien okregu opisany na trojkacie rownobocznym
2−promien okregu wpisany na trojkacie rownobocznym
bo w zadaniu nie musi byc to powiedziane,moga wymagac,zeby to rozpoznac,patrzylem na google
grafika,ale nie pojmuje tych rysunkow bardzo prosze mi narysowac te 2 rysunki,pogladowe moga
byc
11 sie 01:01
Metis: Można stracić cierpliwość
6latku , ja takiej cierpliwości nie mam, a lubię pomagać na
forum
Czytałem post
Mili : Zachorowałeś?
11 sie 01:03
maciu: a to dziwne,bo jeszcze mi nie pomogłeś
11 sie 01:05
6latek : Schemat do zadania (zreszta kazdego jest taki
1. Wypisuje sobie dane ktore mam w zadaniu
2. Wypisuje sobie wzory (to co mam obliczyc
3. Szukam tych danych ktorych brakuje do wzorow
Unas jest tak
Dane
r=5 i h=12
P
p=πr
2*h
Patrze na dane i mam r=5 h=12 (czyli wszystko
Podstawiam i licze
Pole powierzchni bocznej P
Pb= π*r*l
Mam r=5 Brakuje l
Ale z rysunku moge wyliczyc l (tw Pitagorasa )
Wyliczyles l=13
P
Pb= π*r*l=π*5*13=65π
j2
Teraz sobie analizuj to zadanie i dobranoc
11 sie 01:06
maciu: ale chwileczke,ja mam jeszcze jedna ostatnia prosbe 1 01 (2 minuty roboty)
11 sie 01:07
6latek : Czesc
Metis
Nie .
Mili sie chyba cos pomylilo bo ja pisalem o urlopie ale mnie szybciej wygonili i
bylem dwa tygodnie teraz . Juz od poniedzialku pracuje
11 sie 01:09
6latek : Jutro juz pokaze
11 sie 01:12
maciu: kurcze,ale ja bym chcial dzisiaj bym jeszcze na to zerknął i jutro juz bym sie uczyl czego
innego,np tych stożków,a nie tych wpisanych
11 sie 01:13
6latek : Na jutro pocztaj
1. Co to jest dwusieczna kata?
2. Co to jest symetralna odcinka ?
3. Gdzie lezy srodek okregu wpisanego w trojkat ?
4. Gdzie lezy srodek okregu opisanego na trojkacie
Wszystko masz tutaj
https://matematykaszkolna.pl/strona/3422.html
Milej lektury .
11 sie 01:18
Metis: uffff
11 sie 01:19
6latek : I w tym linku co teraz podalem o trojkacie rownobocznym (zwroc szczegolna uwage na rysunek
wysokosciami
11 sie 01:26
maciu: nie pojmuje tylko pytan 3,4
11 sie 01:26
11 sie 01:28
maciu: czy te a,to całość podstawy czy połowa? bo tan jest na pół dwusieczna przeciete
11 sie 01:28
Omikron: a to cała podstawa.
11 sie 01:35
maciu: Masz moze omikronie jakies wskazowki dla mnie na mature,albo kto inny moze ma?
11 sie 02:39
Omikron: Czytaj uważnie polecenia. Najlepiej jeszcze przed maturą zobacz jakie wzory i twierdzenia
będziesz miał dostępne i na maturze z nich korzystaj.
11 sie 02:46
Marcin: Weź trzy długopisy
A tak serio z tego co czytałem wcześniej Ty chcesz uzyskac 30% wiec
mysle,
ze problemu nie bedzie, czytaj 2 razy zadanie patrz w karte wzorow tam wiekszosc zamknietych
zrobi ci gimnazjalista, otwarte sa schetmatyczne i banalne na 30% powinno wystarczyć
11 sie 02:47
maciu: Chodzilo mi bardziej o jakies przecieki,gotowce
11 sie 03:00
Marcin: No na 100% mozesz sie spodziewac funkcji kwadratowej i wg mnie jakiegos zadania z ostroslupem
11 sie 04:20
6latek : Maciu . ja teraz pracuje do 22 . Wracam do domu okolo 22:30 . Na forum jestem oklo 23:00
Moge poswiecic Ci godzine czy poltora .Potem juz muszse isc spac
I tak poswiecilem Ci duzo czasu w nocy . Czytaj linki i staraj sie zrozumiec . Dzisiaj jak
wroce z pracy (kolo 23 to postaram sie wytlumaczyc z tymi promieniami
11 sie 07:21
6latek : Chociaz juz jest pozno ale pojdz dzisiaj do sklepu (niewazne gdzie i kup plasteline
Wez zapalki i zrob model szsescianu i jakiegos ostroslupa o podstawie trojkatnej i kwadratowej
. Mowie powaznie . To naprawde duzo pomoze w zrozumieniu
Kiedys byly takie modele gotowe z plastiku ale sa drogie (sam pytalem ) i szkoda wydawac tak
duzej kasy .
Masz tez przeciez w domu jakies malutkie pudeleczka po lekarstwach . Moga posluzyc jako modele
np prostopadloscianu czy graniastoslupa
Trzeba tylko chciec i tylko masz to zrobic .
11 sie 07:33
6latek : A o przeciekach i gotowcach to zapomnij
Masz za malo kasy zeby ktos z CKE narazal sie na utrate pracy
11 sie 07:37