matematykaszkolna.pl
Suma nieskończonego ciągu geometrycznego. Rew: Dzień dobry. Chciałabym prosić o pomoc z następującym zadaniem: W nieskończonym ciągu geometrycznym o sumie równej 5 różnica między sumą wyrazów o wskaźnikach nieparzystych a sumą wyrazów o wskaźnikach parzystych jest równa 2. Oblicz pierwszy wyraz i iloraz tego ciągu. Posiadam rozwiązanie tego zadania, jednak mój ptasi móżdżek nie potrafi zrozumieć jednego zagadnienia, a mianowicie: różnica między nieparzystymi a parzystymi wyrazami została zapisana
 a1 a1q 
jako


=2. Nie rozumiem, dlaczego mianowniki tych składników to
 1−q2 1−q2 
właśnie 1−q2. z naciskiem na ten kwadrat. Mógłby ktoś jak krowie na rowie? I jeszcze jedno ogólne pytanie: zawsze, kiedy w zadaniu licealnym podają mi sumę nieskończonego ciągu geometrycznego, mam przyjąć że moduł z q jest mniejszy od 1? W zadaniu nie ma żadnej informacji na temat tego, czy ciąg ten jest zbieżny czy nie. To że posiada on sumę jest właśnie tego dowodem? Mam ogromne kłopoty ze zrozumieniem tego kawałka teorii. Byłam na stronie 297, jednak nie rozwiewa ona moich wątpliwości. Co jeśli q nie spełnia tego założenia i wzór ten jest nieprawdziwy? Istnieje jakiś inny? Czy też nie ma go w ogóle? Przepraszam za tyle pytań.
19 kwi 12:36
Janek191: a1,a1q,a1q2, a1 q3,a1 q4 , .... a1, a1 q2 , a1 q4, .... − wyrazy o numerach nieparzystych a1 q , a1 q3, a1 q5, ... − wyrazy o numerach parzystych
 a1 a1q  
Snp =

Sp =

 1 − q2 1 − q2 
19 kwi 12:53
Janek191: Mamy zatem
 a1 
S =

= 5
 1 − q  
 a1 a1 q 
Snp − Sp = 2 ⇔


= 2
 1 − q2 1 − q2 
19 kwi 12:56
Riw: Dziękuje ci bardzo! Dzięki temu, że wypisałeś mi te pierwsze wyrazy od razu zrozumiałam dlaczego to q jest do kwadratu. A czy mógłbyś jeszcze odpowiedzieć mi na pytanie, czy jeśli w treści takiego zadania podana jest suma, należy z automatu przyjąć że moduł z q jest mniejszy
 a1 
od 1 i wzór

jest prawdziwy?
 1−q 
19 kwi 14:28
Riw: Nie dopisałam jednej strony wzoru, oczywiście chodziło mi o wzór na sumę.
19 kwi 14:29
Riw: Ponawiam pytanie natury teoretycznej. Czy jeśli w treści takiego zadania jak to, o które pytałam, znajduje się informacja o sumie ciągu mam z automatu przyjąć że moduł z q jest
 a1 
mniejszy od 1 i wzór S=

jest prawdziwy? Czy też w zadaniach licealnych z sumą
 1−q 
istnieje opcja, że q nie spełnia warunku i wzór taki jak ten który podałam jest nieprawdziwy?
20 kwi 00:30