matematykaszkolna.pl
matematyka rozszerzona pierwiastki Kleo: Wykaż, że wartość wyrażenia jest liczbą naturalną: 3−5 * ( 3 + 5) * (102)
3 kwi 10:02
3 kwi 10:15
Kleo: W rozwiązaniu został zastosowany wzór skróconego mnożenia, ale który?
3 kwi 10:25
5-latek : wyrażenie (3+5)*(102) nie stanowi problemu do policzenia natomiast jest problem z tym 3−5 ? tak ?
3 kwi 10:45
5-latek : ja rozwiazuje takie wyrażenia postaci B troche podobnie jak Jack a mianowicie jeśli A2−B=C2 to
 A+C A−C 
B=

±

 2 2 
Wszystkie takie przykłady niezależnie od tego czy wyrażenie pod pierwiastkiem jest pelnym kwadratem czy nie . Jeśli mam postab A±nB to czynni n wciągam pod pierwiastek i mama B i dalej tak samo
3 kwi 10:56
5-latek : Jeśli chcesz zrobić tak jak Jack to zrobil to należy trochę pomyslec
 a±b a b 
Z własności dzialan na liczbach ℛ mamy

=

±

 c b c 
 6−25 6 25 
Teraz patrząc na to można 3−5 zapisac jako

bo


= 3−5
 2 2 2 
 6−25 
wiec 3−5=

=
 2 
Ale już teraz 6−25 = (1−5)2 bo (1−5)2= 1−25+5= 6−25 ========================================(tu ten wzor skroconego mnożenia a dalej to = |1−5|= −(1−5)= 5−1 dalej już patrz jego rozwiązanie
3 kwi 11:11
Kleo: tak
3 kwi 11:12
Kleo: Ale czy ten wzór jest wprowadzony na poziomie liceum?
3 kwi 11:13
Kleo: Dobra. Już wszystko rozumiem.
3 kwi 11:15
5-latek : jeśli chodzi o (a−b)2 czy (a+b)2 to tak to sa wzory oczywiste . sama musisz ta postac znaleźć Jeśli chodzi o ten 10:56 to chyba nauczyciele go nie pokazuja bo obciaza i tak przeciążone umysły licealistów . Dobrze jest go znac
3 kwi 11:18
ojojoj : 5−latek gdzie mogę znaleźć to w internecie?
3 kwi 18:47
ojojoj : pytanie do postu 10:56
3 kwi 19:00
5-latek : ten wzor
 A+C 
A+B=

± itd. −−− kiedyś pisal o nim Gustlik ale wyszukiwarka nie
 2 
działa od początku na pewno był znany jeszcze przed 1966r bo jest on w tablicach matematyczno−fizycznych 4 cyfrowych pod redakcja W Wojtowicza z 1966r Ta postac czyli a+b jest nazywana pierwiastkiem surdycznym wiec może wpisz to haslo w google
3 kwi 19:02
ojojoj : dziękuje 5−latku emotka
3 kwi 19:10
5-latek : Masz tam jeszcze taki wzor jeżeli a>b>0 to
 7 1 
a2+b2=

a+

b
 8 2 
gdy b<a<4b wzor ten daje przybliżenie z bledem mniejszym od 3% dokładnej wartości
3 kwi 19:11
ojojoj : internet milczy na ten temat, trochę lipaemotka
3 kwi 19:18
5-latek : Ten wzor musisz znac na pamięć . Jeśli chcesz się nim poslugiwac Pokaze CI w takim razie co innego n+m mamy rozpisać w postaci x+y czyli n+m=x+y (obie strony do potęgi drugiej n+m= x+2x*y+y czyli mamy mieć ze x+y=n 2xy=m( to równanie do potęgi drugiej wiec mamy układ rownan {x+y=n {4xy=m wiec dalej {x+y=n
 m 
{x*y=

 4 
 m 
Wiec masz znaleźć takie dwie liczby x i y żeby ich suma była rowna n i iloczyn

 4 
Od tej pory masz tylko to pamietac bo skad to się bierze masz wyprowadzone Zrobmy przykład 3+8= x+y wiec mamy do rozwiązania taki układ {x+y=3
 8 
[x*y=

=2
 4 
Masz znalezc takie liczby x i y żeby ich suma była rowna 3 a iloczyn 2 To już widać ze będą to liczby x=1 i y=2 lub x=2 i y=1 Przy sumie nie gra roznicy która pare wezniemy Wiec możemy zapisac tak 3+8= 1+2= 1+2 ========================= Ta sama zasada jest przy roznicy tylko tutaj zakładamy ze x≥y Przykład 7−43= 7−48= xy i x≥y podnosimy obie strony do potęgi drugiej mamy 7−48=x+y−2xy ROwnosc ta będzie spelniona kiedy {x+y=7
 48 
{x*y=

=12
 4 
Z tego już widzimy ze będzie tak x=3 iy=4 albo x=4i y=3 Wobec tego ze x≥y to 7−43=43=2−3 ========================== Zasada jest prosta − po rozwaizaniu sobie kilku przykladow będziesz to rozwalal w trymiga Ta metoda jest dobra gdy wyrażenie pod pierwiastkiem jest pelnym kwadratem . jeśli nie jest to ten drugi wzor zastosuj
3 kwi 19:53
ojojoj : zapomniałem 5−latku podziękować emotka możesz mi jeszcze napisać jakieś przykłady do rozwiązania, z chęcią się tego sposobu nauczę emotka
5 kwi 23:48