matematykaszkolna.pl
geometria analiktyczna Paula ;))): wykaż ze łaczac srodki kolejnych boków czworokata abcd o wierzchołkach a=(5,−1) b=(1,5) c=(−3,1) d=(−1,−3) otrzymamy kwadrat
9 sty 18:02
Krzysiek: Długości boków kwadratu są tej samej długości emotka
9 sty 18:04
Paula ;))): A powiesz jak zrobić? Tyle to i ja wiem
9 sty 18:04
Janek191: rysunek I AC I = I BD I − sprawdź i tw. odwrotne do tw. Talesa
9 sty 18:08
Paula ;))): S=(x1+x2/2;y1+y2/2) to ten wzór?
9 sty 18:10
Paula ;))): To trzeba obliczyć ze środka odcinka?
9 sty 18:11
Janek191: II sposób. Oblicz współrzędne punktów K, L,M , N − środki boków: AB,BC,CD, DA oblicz ich długości KL,LM,MN, KL i sprawdź czy boki KLMN są prostopadłe, wystarczy sprawdzić np. czy KL jest prostopadły do LM
9 sty 18:13
Paula ;))): A zrobisz mi to? z obliczeniami
9 sty 18:14
Paula ;))): Pliis emotka
9 sty 18:16
Paula ;))): Halo?!
9 sty 19:56
Janek191: rysunek
9 sty 20:45
Janek191: A =( 5; − 1 ) B = ( 1; 5) C = ( − 3; 1) D = ( − 1; − 3)
 5 + 1 − 1 + 5 
K = U{

;

) = ( 3; 2)
 2 2 
  1 − 3 5 +1 
L = (

;

) = ( − 1; 3)
 2 2 
  − 3 − 1 1 − 3 
M = (

;

) = ( − 2; − 1)
 2 2 
  5 − 1 − 1− 3 
N = (

;

) = ( 2; − 2)
 2 2 
9 sty 20:49
pa ;p: a dalej co trzeba?
9 sty 20:51
5-latek: Sprawdz czy CA=BD (policz z ewzoru na dlugosc odcinka Jeśli tak to skorzystaj z twierdzenia o linii srodkowej trojkata które mowi nam ze odcinek lacaczy srodki bokow trojkata jest rowniolegly do podstawy i jego dugosc wynosi polowe dlugosci odstawy Jeśli tak to BD jest postawa dla trojkata BDC i BDA wiec z tego twierdzenia LM=KN Teraz rozpatrz trojkaty CBA i CDA i posdatwa tych trojkatow jest bok CA wiec LK=MN Ale ze CA=BD wiec boki LM,MN,NK i kl sa rowne wiec ten zcworokat jest kwadratem
9 sty 20:52
Paula ;))): Weź ty "pa " już wyjdź bo mnie denerwujesz Masz napisane co masz zrobić
9 sty 20:52
Janek191: A =( 5; − 1 ) B = ( 1; 5) C = ( − 3; 1) D = ( − 1; − 3)
 5 + 1 − 1 + 5 
K = {

;

) = ( 3; 2)
 2 2 
  1 − 3 5 +1 
L = (

;

) = ( − 1; 3)
 2 2 
  − 3 − 1 1 − 3 
M = (

;

) = ( − 2; − 1)
 2 2 
  5 − 1 − 1− 3 
N = (

;

) = ( 2; − 2)
 2 2 
9 sty 20:52
Janek191: I K L I = − 1 −3)2 + (3 −2)2 = 16 + 1 = 17 Podobnie I L M I = 17 , I M N I = 17 , I N K I = 17
9 sty 20:57
PW: Paula, i jeszcze raz nakrzycz, na pewno Ci pomogą następnym razem.
9 sty 20:58
Janek191: Wszystkie boki są równe. Która klasa ? By iloczyn skalarny ?
9 sty 20:58
Paula ;))): 2 liceum a co tam?
9 sty 21:01
Paula ;))): Ale ja PW wszystko rozumiem tylko "pa " jakiś spam robi emotka
9 sty 21:02
Janek191: → KL = [ − 1 − 3; 3 − 2] = [ − 4; 1] → KN = [ 2 − 3; − 2 − 2] = [ − 1 , − 4 ] Iloczyn skalarny tych wektorów: → → KL o KN = − 4*( − 1) + 1*( −4) = 4 − 4 = 0 − te boki są prostopadłe oraz → NM = [ − 2 − 2; − 1 −(−2) ] = [ − 4; 1 ] Iloczyn skalarny wektorów → → KN o NM = − 1*(−4) + (−4)*1 = 4 − 4 = 0 − te boki też są prostopadłe więc romb KLMN jest kwadratem
9 sty 21:07
Paula ;))): Jeszcze tego na matematyce nie miałam, więc tego nie wezmę z tych wektorów
9 sty 21:11
Janek191: Jeżeli nie było iloczynu skalarnego , to trzeba napisać równania prostych : KL, KN , MN i sprawdzić, czy pr KL jest prostopadła do pr KN oraz czy pr KL jest równoległa do pr MN
9 sty 21:13
Paula ;))): Wiem, bo pisałeś wcześniej emotka
9 sty 21:18
Janek191: Umiesz napisać te równania prostych ?
9 sty 21:20
Paula ;))): Tak, ale możesz mi napisać bo mam farta do błedow
9 sty 21:28
Janek191: Napisz, to sprawdzę emotka
9 sty 21:32
Janek191: Na początek pr KL
9 sty 21:32
Paula ;))): Oj weź bo się już pogubiłam jak napisałamemotka
9 sty 21:33
Paula ;))): Proszę emotka
9 sty 21:35
Paula ;))): Dasz?
9 sty 21:36
Janek191: K = ( 3; 2) L = ( − 1 ; 3) pr KL Np. y = a x + b więc 2 = 3a + b 3 = − a + b −−−−−−−−−−−− odejmujemy stronami 3 − 2 = − a − 3a 1 = − 4 a
 1 
a = −

 4 
 1 3 11 
Z 2) b = 3 + a = 3 −

= 2

=

 4 4 4 
 1 11 
y = −

x +

 4 4 
=================
9 sty 21:49
Janek191: Napisz równania prostych : KN i MN
9 sty 21:50
Paula ;))): To już będę wiedzieć emotka dziękuje raz jeszcze emotka
9 sty 21:53
Janek191: Miejmy nadzieję emotkaemotkaemotka !
9 sty 21:58
Paula ;))): A to na pewno dobrze będzie?
9 sty 21:59
Paula ;))): to w KN będzie y = a x + b więc 2 = 3a + b −2−2 = 2a+3a?
9 sty 22:09
Paula ;))): znaczy 2a−3a?
9 sty 22:10
5-latek: https://matematykaszkolna.pl/strona/1223.html Postepuj według schematu
9 sty 22:11
5-latek: Nie chce Cie dobijac ale Ty nie potrafisz korzystać ze wzorow
9 sty 22:12
Paula ;))): Nie chodzi mi o to tylko równianie prostej emotka
9 sty 22:13
5-latek: Zakup sobie podręcznik i zacznij się uczyc
9 sty 22:13
Paula ;))): A ja ci powiem, że nie miałam takich wzorów na lekcji
9 sty 22:13
9 sty 22:15
Paula ;))): Nie chcę tego sprawdz mi po prostu tak jak Janek mi napisał
9 sty 22:17
5-latek: Masz schemat wiec napisz równanie prostej KN (sprawdze ) Teraz na chwile podejdę i zobaczę czy zona już spi
9 sty 22:18
Janek191: K = ( 3; 2) N = ( 2 ; − 2) y = a x + b więc 2 = 3a + b − 2 = 2 a + b −−−−−−−−−−−−−−− odejmujemy stronami 2 −(−2) = 3 a − 2a 4 = a ===== b = 2 − 3a = 2 − 3*4 = 2 − 12 = − 10 y = 4 x − 10 ======= Proste : pr KL i pr KN są prostopadłe, bo
 1 
a1*a2 = −

*4 = − 1
 4 
9 sty 22:23
Paula ;))): 2=3a+b −2=2a+b −2−2=2a−3a −4=−a/(−4) a=1/4 b=3+1/4=13/4 y= 1/4x+13/4
9 sty 22:23
Janek191: Napisz równanie pr MN M = (−2 ; −1) N = ( 2 ; − 2)
9 sty 22:26
Janek191: Maz − 4 = − a / *( −1) 4 = a a = 4 ====
9 sty 22:28
Paula ;))): A w MN będzie teraz tak? y = a x + b więc −1 = 2a + b − 2 = 2 a + b −1 −(−2) = 2 a − 2a 1 = a
9 sty 22:31
Janek191: Nie emotka M = ( − 2; − 1)
9 sty 22:33
5-latek: Boże przecież Ty jesteś licealistka emotka
9 sty 22:33
Paula ;))): To jak bedzie
9 sty 22:34
Paula ;))): Dobra znalazłam bład −2 = 2a + b − 1 = 2 a + b −2 −(−1) = 2 a − 2a 2 = a Tak będzie?
9 sty 22:37
Janek191: − 1 = − 2a + b − 2 = 2a + b
9 sty 22:38
Paula ;))): bosze jestem głupiaemotka przepraszam was emotka
9 sty 22:40
Paula ;))): To a będzie 4?
9 sty 22:41
Janek191: cd. − 3 = 2 b b = − 1,5 −−−− 2a = − 2 − b = − 2 − (−1,5) = − 2 + 1,5 = −0,5 / : 2
 1 
a = −

 4 
−−−−−
 1 3 
y = −

x −

 4 2 
Czy proste pr KL i pr MN są równoległe ?
9 sty 22:42
Janek191: 22.38 Dodajemy stronami równania
9 sty 22:43
Paula ;))): Tak emotka
9 sty 22:46
Paula ;))): Dzięki wielkie emotka gdybym cie znała coś bym miała dla cb. Mój nauczyciel od matematyki robimy na lekcji inne zadania a do domu 2 razy trudniejsze, których i tak nikt nie robi bo nikt nie rozumieemotka
9 sty 22:49
Janek191: Dlaczego te proste są równoległe ?
9 sty 22:51
Paula ;))): bo współczynnik kierunkowy wszędzie jest −1/4?
9 sty 22:52
Janek191: emotka
9 sty 22:58
Janek191: KONIEC
9 sty 22:58