matematykaszkolna.pl
liczby zespolone Grzesiu: Korzystając z interpretacji geometrycznej modułu różnicy liczb zespolonych wyznaczyć i narysować zbiory liczb zespolonych spełniających warunek:
|z−3i| 

> 1
|z| 
4 lis 23:28
PW: 303935 niemal identyczne, czytaj od 17:51
4 lis 23:40
Grzesiu: o kurde, ale to banalne emotka dzięki emotka
4 lis 23:49
PW: Jesteś pierwszy co twierdzi, że to banalne. A tak w ogóle zastanawiam się, wielu o to pyta − nic na zajęciach nie tłumaczą?
5 lis 00:02
zombi: Rzadko wykładowcy podają interpretacje geometryczną modułów liczb zespolonych. Tzn. w trywialnych przypadkach jak równanie okręgu owszem, ale wyżej się raczej nie zagłębiają.
5 lis 00:08
Grzesiu: Jednak nie jest to takie banalne emotka W możecie mi pomóc zrobić taki przykład? |(1+i)z − 4| = |(1−i)z + 6| bo algebraicznie to policzyłem, ale nie wiem jak to doprowadzić do postaci, żeby można było odczytać metoda geometryczną
5 lis 00:43
PW: Spytam tylko: − Obliczyłeś algebraicznie zamieniając z na x+iy, czy "sprytnie"?
5 lis 01:24
Grzesiu: zamieniając z na x+iy, nie wiem, jak to zrobić sprytnie emotka
11 lis 19:02
PW: Moduł liczby i jest równy 1. Iloczyn modułów to moduł iloczynu, a więc można "bezkarnie" pomnożyć prawą stronę równania przez |i|, co zmieni zadane równanie w następujące: |(1+i)z − 4| = |i(1 − i)z + 6i| |(1+i)z − 4| = |(1+i)z + 6i|. Widać, że warto obie strony podzielić przez |1+ i| :
 4 6i 
|z −

| = |z +

|.
 1 +i 1+i 
Teraz powalczyć z ułamkami − żeby było wiadomo jak je zaznaczyć na płaszczyźnie − i już widać jak wygląda ta symetralna będąca rozwiązaniem.
11 lis 19:22
Mila: rysunek Metoda algebraiczna: |(1+i)z − 4| = |(1−i)z + 6| |(z+iz−4|=|z−iz+6| |x+iy+i*(x+iy)−4|=|x+iy−i*(x+iy)+6| |(x−y−4)+i*(x+y)|=|(x+y+6)+i*(y−x)| (x−y−4)2+(x+y)2=(x+y+6)2+(y−x)2⇔ x2+y2+16−2x−8x+8y+x2+2xy+y2=x2+y2+36+2xy+12x+12y+y2−2xy+x2⇔ −20x−20=4y⇔ y=−5x−5 To samo co uPW jako symetralna odcinka o końcach (2,−2),(−3,−3)
11 lis 21:15