Różnowartościowość
Dominik: | 1 | |
Jak uzasadnić że funkcja f(x)=x−√x jest różnowartościowa na zbiorze < |
| ; ∞) ? |
| 4 | |
22 wrz 22:36
Janek191:
f(x) = x −
√x ; x ≥ 0
| 1 | | 1 | |
f '(x) = 1 − |
| = 0 ⇔ 2√x = 1 ⇔ x = |
| |
| 2√x | | 4 | |
| 1 | | 1 | |
f ' zmienia znak z − na + w x = |
| , zatem w x = |
| funkcja f ma |
| 4 | | 4 | |
minimum lokalne.
| 1 | |
f rośnie w < |
| ; +∞ ), więc jest różnowartościowa. |
| 4 | |
22 wrz 22:45
Janek191:
f(x) = x −
√x ; x ≥ 0
| 1 | | 1 | |
f '(x) = 1 − |
| = 0 ⇔ 2√x = 1 ⇔ x = |
| |
| 2√x | | 4 | |
| 1 | | 1 | |
f ' zmienia znak z − na + w x = |
| , zatem w x = |
| funkcja f ma |
| 4 | | 4 | |
minimum.
| 1 | |
f rośnie w < |
| ; +∞ ), więc jest różnowartościowa. |
| 4 | |
22 wrz 22:45
Janek191:
f(x) = x −
√x ; x ≥ 0
| 1 | | 1 | |
f '(x) = 1 − |
| = 0 ⇔ 2√x = 1 ⇔ x = |
| |
| 2√x | | 4 | |
| 1 | | 1 | |
f ' zmienia znak z − na + w x = |
| , zatem w x = |
| funkcja f ma |
| 4 | | 4 | |
minimum.
| 1 | |
f rośnie w < |
| ; +∞ ), więc jest różnowartościowa. |
| 4 | |
22 wrz 22:46
Janek191:
Coś mi wariuje Internet
22 wrz 22:47
Dominik: Dzięki a bez pochodnej da się takie zadanie rozwiązać
? Pytam tak dla własnej informacji
?
22 wrz 22:47
PW: Uzasadnienie ma być "z definicji", czy można posługując się pochodną? Dobrze jest pisać na
jakim poziomie oczekujesz rozwiązania.
22 wrz 22:48
PW: Zanim zapytałem, to Janek191 już rozwiązał. Da się i bez pochodnej.
22 wrz 22:50
Dominik: No właśnie wolał bym z definicji.
22 wrz 22:50
Dominik: A podpowiedział byś jak zrobić to z definicji?
22 wrz 22:50
Nuti: Z definicji (że funkcja jest różnowartościowa w przedziale wtedy i tylko wtedy gdy równość jej
wartości na argumentach z tego przedziału implikuje równość tych argumentów):
Można na przykład pokazać, że jeżeli dla pewnych dodatnich x i z (w zasadzie powinnam pisać x
1
i x
2, bo taka jest konwencja oznaczania dwóch różnych elementów dziedziny, ale nie chce mi
| 1 | |
się pisać indeksów...) z przedziału < |
| ,∞) zachodzi x−√x=z−√z, to x=y. |
| 4 | |
| 1 | |
Załóżmy więc, że istnieją w < |
| ,∞) takie x i z, że x≠z i x−√x=z−√z. |
| 4 | |
Wówczas
x−z=
√x−
√z (rozszerzamy prawą stronę do ułamka domnażając przez sprzężoną)
| x−z | |
x−z= |
| (dzielimy obie strony przez x−z, bo jest różne od 0) |
| √x+√z | |
√x+
√z=1
| 1 | |
a to oznacza, ze względu na dodatniość obu liczb, że musi zachodzić √x∊(0, |
| ) lub |
| 2 | |
| 1 | | 1 | | 1 | |
√z∊(0, |
| )a więc x∊(0, |
| ) lub z∊(0, |
| ), co jest sprzeczne z założeniem. |
| 2 | | 4 | | 4 | |
Musiało więc zachodzić x=z.
23 wrz 08:36
Nuti: w piątej linii napisałam pomyłkowo x=y zamiast x=z.
23 wrz 08:37
23 wrz 08:38
Nuti: Cześć @5−latek
Chętnie spojrzę, ale ja się do bólu nie znam na przybliżeniach...
23 wrz 08:43
5-latek: To tak jak ja
Mam jeszcze kilka zadań z tego dzialu
23 wrz 08:45
Nuti: Współczuję...
23 wrz 08:51
5-latek: Dziekuje CI bardzo za wspolczucie
To jest dopiero 1 klasa , a co będzie do 4 klasy ? Wole nie myslec
23 wrz 08:54
Nuti: Co to za szkoła, tzn. jaki rodzaj szkoły?
23 wrz 08:58
5-latek: Pani przedszkolanka powiedziała ze już za długo jestem w przedszkolu i czas isc do 1 klasy
23 wrz 09:04
Nuti: Racja, co za długo, to niezdrowo.
23 wrz 09:05
5-latek: A powiem CI ze nie wiem czy się nia zalamie
Bo patrze na spis do książki i mamy
1)Liczby rzeczywiste
2)Funkcje
3)Figury geometryczne
4)Rownania i nierownosci
5) Przeksztalcenia geometryczne
6)Jednokladnosc i podobieństwo
7)Funkcje trygonometryczne
A tak dobrze miałem w przedszkolu ,no ale Pani się uparla i nie ma odwołania
23 wrz 09:09
5-latek: Pewnie wiesz ze sobie zartuje .
Oczywiście 1 klasa liceum
23 wrz 09:14
Nuti: Musisz czy chcesz?
23 wrz 09:17
5-latek: Tak poważnie
W moim przypadku bardziej chciejstwo niż mus
23 wrz 09:23
Nuti: A, to dobrze, bo nie umiałam rozwiązać Twojego zadania
23 wrz 09:24
5-latek: NIc nie szkodzi
Może jak wroce z pracy kolo 23 i będzie
Mila na forum to ja poproszse .
Ona ma ta ksiazke (Anusiak 1 klasa liceum 1993r
23 wrz 09:35
Nuti: Powodzenia! Ja tu nie mam żadnego podręcznika, a w tym przypadku to naprawdę potrzebne.
23 wrz 09:43
5-latek:
23 wrz 09:49