matematykaszkolna.pl
Różnowartościowość Dominik:
 1 
Jak uzasadnić że funkcja f(x)=x−x jest różnowartościowa na zbiorze <

;) ?
 4 
22 wrz 22:36
Janek191: rysunek f(x) = x − x ; x ≥ 0
 1 1 
f '(x) = 1 −

= 0 ⇔ 2x = 1 ⇔ x =

 2x 4 
 1 1 
f ' zmienia znak z − na + w x =

, zatem w x =

funkcja f ma
 4 4 
minimum lokalne.
 1 
f rośnie w <

; + ), więc jest różnowartościowa.
 4 
22 wrz 22:45
Janek191: rysunek f(x) = x − x ; x ≥ 0
 1 1 
f '(x) = 1 −

= 0 ⇔ 2x = 1 ⇔ x =

 2x 4 
 1 1 
f ' zmienia znak z − na + w x =

, zatem w x =

funkcja f ma
 4 4 
minimum.
 1 
f rośnie w <

; + ), więc jest różnowartościowa.
 4 
22 wrz 22:45
Janek191: rysunek f(x) = x − x ; x ≥ 0
 1 1 
f '(x) = 1 −

= 0 ⇔ 2x = 1 ⇔ x =

 2x 4 
 1 1 
f ' zmienia znak z − na + w x =

, zatem w x =

funkcja f ma
 4 4 
minimum.
 1 
f rośnie w <

; + ), więc jest różnowartościowa.
 4 
22 wrz 22:46
Janek191: Coś mi wariuje Internet emotka
22 wrz 22:47
Dominik: Dzięki a bez pochodnej da się takie zadanie rozwiązać? Pytam tak dla własnej informacji?
22 wrz 22:47
PW: Uzasadnienie ma być "z definicji", czy można posługując się pochodną? Dobrze jest pisać na jakim poziomie oczekujesz rozwiązania.
22 wrz 22:48
PW: Zanim zapytałem, to Janek191 już rozwiązał. Da się i bez pochodnej.
22 wrz 22:50
Dominik: No właśnie wolał bym z definicji.
22 wrz 22:50
Dominik: A podpowiedział byś jak zrobić to z definicji?
22 wrz 22:50
Nuti: Z definicji (że funkcja jest różnowartościowa w przedziale wtedy i tylko wtedy gdy równość jej wartości na argumentach z tego przedziału implikuje równość tych argumentów): Można na przykład pokazać, że jeżeli dla pewnych dodatnich x i z (w zasadzie powinnam pisać x1 i x2, bo taka jest konwencja oznaczania dwóch różnych elementów dziedziny, ale nie chce mi
 1 
się pisać indeksów...) z przedziału <

,) zachodzi x−x=z−z, to x=y.
 4 
 1 
Załóżmy więc, że istnieją w <

,) takie x i z, że x≠z i x−x=z−z.
 4 
Wówczas x−z=xz (rozszerzamy prawą stronę do ułamka domnażając przez sprzężoną)
 x−z 
x−z=

(dzielimy obie strony przez x−z, bo jest różne od 0)
 x+z 
x+z=1
 1 
a to oznacza, ze względu na dodatniość obu liczb, że musi zachodzić x∊(0,

) lub
 2 
 1 1 1 
z∊(0,

)a więc x∊(0,

) lub z∊(0,

), co jest sprzeczne z założeniem.
 2 4 4 
Musiało więc zachodzić x=z.
23 wrz 08:36
Nuti: w piątej linii napisałam pomyłkowo x=y zamiast x=z.
23 wrz 08:37
5-latek: Dzien dobry Nuti emotka Spojrzysz na moje ? https://matematykaszkolna.pl/forum/299526.html
23 wrz 08:38
Nuti: Cześć @5−latek emotka Chętnie spojrzę, ale ja się do bólu nie znam na przybliżeniach...
23 wrz 08:43
5-latek: To tak jak ja emotka Mam jeszcze kilka zadań z tego dzialu
23 wrz 08:45
Nuti: Współczuję...
23 wrz 08:51
5-latek: Dziekuje CI bardzo za wspolczucie emotka To jest dopiero 1 klasa , a co będzie do 4 klasy ? Wole nie myslec emotka
23 wrz 08:54
Nuti: Co to za szkoła, tzn. jaki rodzaj szkoły?
23 wrz 08:58
5-latek: Pani przedszkolanka powiedziała ze już za długo jestem w przedszkolu i czas isc do 1 klasyemotka
23 wrz 09:04
Nuti: Racja, co za długo, to niezdrowo.
23 wrz 09:05
5-latek: A powiem CI ze nie wiem czy się nia zalamie Bo patrze na spis do książki i mamy 1)Liczby rzeczywiste 2)Funkcje 3)Figury geometryczne 4)Rownania i nierownosci 5) Przeksztalcenia geometryczne 6)Jednokladnosc i podobieństwo 7)Funkcje trygonometryczne A tak dobrze miałem w przedszkolu ,no ale Pani się uparla i nie ma odwołania emotka
23 wrz 09:09
5-latek: Pewnie wiesz ze sobie zartuje . Oczywiście 1 klasa liceum emotka
23 wrz 09:14
Nuti: Musisz czy chcesz?
23 wrz 09:17
5-latek: Tak poważnie W moim przypadku bardziej chciejstwo niż mus
23 wrz 09:23
Nuti: A, to dobrze, bo nie umiałam rozwiązać Twojego zadania emotka
23 wrz 09:24
5-latek: NIc nie szkodzi emotka Może jak wroce z pracy kolo 23 i będzie Mila emotka na forum to ja poproszse . Ona ma ta ksiazke (Anusiak 1 klasa liceum 1993r
23 wrz 09:35
Nuti: Powodzenia! Ja tu nie mam żadnego podręcznika, a w tym przypadku to naprawdę potrzebne.
23 wrz 09:43
5-latek: emotka
23 wrz 09:49