Przyblizenia i rozwiniecia dziesietne
5-latek: Jeśli na osi liczbowej każdy przedzial <n,n+1> o koncach naturalnych podzielimyna 10
rownych części (o długościach 10
−1 ) a następnie każdy tak z otrzymamych przedzialow
| m | | m+1 | |
< |
| , |
| > znowu podzielimy na 10 rownych części (o długościach 10−2 ) itd. to |
| 10 | | 10 | |
punkty podzialu przedstawiają ulamki dziesiętne
Z tej konstrukcji widzimy ze odstępy miedzy punktami podzialow robia się coraz krotszse
10
−1,10
−2 ,10
−3 ......
Wiec możemy znajdować przybliżenia liczb z dowolnie malym bledem
Teraz jak to wykorzystać do takiego ćwiczenia
Cwiczenie nr 60 .
Przyblizeniem liczby π jest 3,1415926
Podaj przybliżenia dziesiętne liczby π z dokladnoscia do
a) 0,005
b)0,0005
Ile cyfr za przecinkiem potrzebujesz ?
22 wrz 11:33
5-latek: Podbijam
22 wrz 12:32
5-latek: Spojrzy ktos ?
22 wrz 23:48
5-latek:
23 wrz 08:28
Nuti: Szczerze mówiąc, nie mam pojęcia... Gdyby to było 0,001 i 0,0001, to dostałbyś 3,142 i 3,1416,
ale nie mam pojęcia, o co chodzi z tą piątką...
Musisz sprawdzić w książce lub zeszycie, jak definiowaliście takie dziwne przybliżenia. Albo
zapytaj nauczycieli. Ja się muszę poddać...
23 wrz 09:23
5-latek: Bardzo CI dziekuje za odzew .
Wlasnie chodzi o to ze nie ma rozwiązanego podobnego przykładu .
jest tylko pokazane na przykładzie
√2 jak szacować jej kolejne przybliżenie dziesiętne
zdokladnoscia do 0,01, 0,001 0,0001 itd. z niedomiarem i nadmiarem .
23 wrz 09:33
PW: Powszechne jest niezrozumienie co oznacza przybliżenie dziesiętne. Jeżeli piszą, że
x ≈ 3,14,
i dobrze zastosowali zasadę zaokrąglania, to informacja ta oznacza, że
(*) 3,135 ≤ x < 3,145.
Wystarczy teraz narysować na osi przedział określony w (*), w nim jego środek 3,14 i
gdziekolwiek w tym przedziale liczbę x. Gdziekolwiek, bo nie wiemy, czy x jest większa od
podanego przybliżenia, czy mniejsza. Nie mówię o konkretnym przypadku liczby π (dla której
nierówność "≤" nie może mieć miejsca, bo jest liczbą niewymierną, i dla której podane
przybliżenie jest przybliżeniem z niedomiarem − tych informacji nie ma w zadaniu, rozwiązujący
nie musi o tym wiedzieć i nie jest to potrzebne do udzielenia odpowiedzi).
Widać, że
wartość bezwzględna różnicy między liczbą x a podanym przybliżeniem
nie przekracza
połowy długości przedziału
określonego w (*).
| 3,145 − 3,135 | | 0,010 | |
(**) |x − 3,14| ≤ |
| = |
| = 0,005. |
| 2 | | 2 | |
Licz uważnie miejsca po przecinku.
Nierówność uzyskana w (**) to oszacowanie [N[błęd]u] przybliżenia, czyli dokładność
przybliżenia.
Ciężkie życie mają pierwszaki
23 wrz 10:19
Nuti: @PW
Nie tylko pierwszaki... Dzięki za wyjaśnienia! Przy okazji odkryłam (przypadkiem) jak
produkujesz niebieskie (
granatowe) teksty
− czyli podwójne dzięki!
23 wrz 10:25
Nuti: O, teraz widzę, że to o kolorkach było w przykładach i czuję się trochę... spóźniona.
23 wrz 10:28
5-latek: Dziekuje
PW
Czytalem Twoja odpowiedz i
Nuti mnie wyprzedzila
Zycie pierwszaka jest naprawdę ciężkie
23 wrz 10:32
PW: Tak, historia uczy, że błędy bywają źródłem odkryć.
Niedawno oglądałem film o wielkim uczonym polskim (stawianym na trzecim miejscu po Koperniku i
Skłodowskiej−Curie, ale w Polsce oczywiście nieznanym). Przez pomyłkę zanurzył stalówkę w
pojemniku z płynną cyną i wyciągnął "drucik" − kryształ, co stało się początkiem odkryć w
dziedzinie metalurgii.
23 wrz 10:34
Nuti: Kto to taki?
23 wrz 10:35
Nuti: Jan Czochralski
23 wrz 10:40
5-latek: Albo Tadeusz Sendzimir
23 wrz 10:42
23 wrz 10:44
5-latek: Masz racje
23 wrz 10:46
Nuti: Ooops, właśnie odkryłam, co to za pismo... Wpisałam do wyszukiwarki „polski metalurg, stalówka,
cyna" i takie coś mi wyskoczyło. To tylko tyle...
23 wrz 10:46