Zadanie nr 49
5-latek: Przy jakich wartościach m i n trójmian
mx20+nx19+1 dzieli się bez reszty przez x2+x+1
8 sie 21:43
8 sie 23:10
5-latek: [ZGodzio]] ma wyjść m=n=1
Ale jak to w ogole zacząć dzielic
mx20 + nx19 +1 : x2+x+1 = mx18+(n−m)x17
−mx20 −mx19 −mx18
===============================
(n−m)x19− mx18
jeśli możesz to dokncz
8 sie 23:25
6-latek:
Czy 5−latku to jest na pewno trójmian? A może to jest 20−mian?
8 sie 23:38
Godzio: Tak, zgadza się 1 * 2 = 1, stąd mój błąd
Ja to robiłem nieco bardziej zaawansowanie, bo dzielenie to męczarnia
8 sie 23:39
5-latek: Tak to jest trójmian
8 sie 23:40
ZKS:
Nie wiem, czy zespolonymi nie było by łatwiej.
8 sie 23:40
Godzio: ZKS, właśnie tak to zrobiłem
8 sie 23:41
Godzio: ZKS*
8 sie 23:42
ZKS:
Wtedy wychodzi m = n = 1.
8 sie 23:43
Godzio: Ano
8 sie 23:47
ZKS:
| 1 | | i√3 | |
x2 + x + 1 = 0 ⇒ x = − |
| ± |
| |
| 2 | | 2 | |
| 1 | | i√3 | | 1 | | i√3 | |
(− |
| + |
| )20 = − |
| − |
| |
| 2 | | 2 | | 2 | | 2 | |
| 1 | | i√3 | | 1 | | i√3 | |
(− |
| + |
| )19 = − |
| + |
| |
| 2 | | 2 | | 2 | | 2 | |
| 1 | | i√3 | | 1 | | i√3 | |
(− |
| − |
| )20 = − |
| + |
| |
| 2 | | 2 | | 2 | | 2 | |
| 1 | | i√3 | | 1 | | i√3 | |
(− |
| − |
| )19 = − |
| − |
| |
| 2 | | 2 | | 2 | | 2 | |
| 1 | | i√3 | | 1 | | i√3 | |
(− |
| − |
| )m + (− |
| + |
| )n + 1 = 0 |
| 2 | | 2 | | 2 | | 2 | |
| 1 | | i√3 | | 1 | | i√3 | |
(− |
| + |
| )m + (− |
| − |
| )n + 1 = 0 |
| 2 | | 2 | | 2 | | 2 | |
Raz dodajemy stronami otrzymujemy
−m − n + 2 = 0 ⇒ m = n = 1
raz odejmujemy stronami otrzymujemy
−i
√3m + i
√3n = 0 ⇒ m = n.
8 sie 23:56
5-latek: Mi z dzielenia wychodzi tak
mx18+(n−m)17−nx16 +mx15+(n−m)14}−nx13 +.............+ mx3+(n−m)x2−nx
ZKS albo Godzio sprawdzcie czy dobrze ?
Ale to mi tak nic nie daje gdzyz ten ostatni wielomian czyli mx3+(n−m)x2−nx musiałby być
postaci x3−1 żeby był podzielny przez x2+x+1 a taki nie będzie
8 sie 23:58
ZKS:
To zadanie ewidentnie jest tak skonstruowane, aby wykorzystać znajomość liczb zespolonych.
Takie jest moje zdanie.
9 sie 00:06
5-latek: ZKS ja mam wskazowke do tego zadania ale chciałem zrobić to inaczej niż autor podpowiada
na razie napiszse CI co jest we wskazówce :
Zauwaz ze mx20+nx19}+1= mx17(x3−1)+nx16(x3−1)+mx17+nx16+1
Ponieważ x3−1 dzieli się przez x2+x+1 wiec wielomian mx20+nx19+1 daje taka sama
reszte z dzielenia jak wielomian mx{17+nx16+1 . taka sama reszte daja tez wielomiany
mx14+nx13+1, mx11+nx10+1 mx8+nx7+1 mx5+nx4+1 i mx2+nx+1
Aby wielomian mx2+nx+1 był podzielny przez x2+x+1 przy każdej wartości x musi być
tozsamosciowo spelniona rownosc mx2+nx+1= m(x2+x+1) a to zachodzi dla m=n=1
Wyjatkowo tutaj jest tak dluga wskazowka w tym zadaniu
9 sie 00:25
5-latek: Będę jeszcze jutro probowal zrobić to dzielenie .
9 sie 00:41
6-latek:
W(x) = mx20 + nx19 + 0x18 + 0x17 + ... + 0x2 + 0x + 1
Czy to jest trójmian?
9 sie 11:06
5-latek: Tak to jest trójmian mój o rok starszy kolego
Możesz go sobie także nazwac wielomianem jednej zmiennej stopnia dwudziestego
9 sie 11:38
5-latek: Ale może niech ktoś inny się wypowie .
9 sie 11:46
PW: Wskazówka do rozwiązania zadania podana przez autora jest genialna (można ją traktować jako
realizację idei tzw. niezmienników).
Moje rozwiązanie
297521 zawierało podobny pomysł:
− Nie wiadomo jaka jest reszta z dzielenia wielomianu przez inny? − Rozpatrywać wielomian
niższego stopnia, dla którego reszta z dzielenia jest ta sama.
Był to jednak tylko jeden krok takiego postępowania, a tu mamy kilka, w dodatku ze "sprytnym"
x
3 − 1.
9 sie 22:20
5-latek: dziekuje Ci
PW
9 sie 22:27
ZKS:
Naprawdę ciężko byłoby mi wpaść na to co było podane we wskazówce.
Zresztą zbytnio nie myślałem o innym sposobie, skoro wyszło mi tamtym.
9 sie 22:32
5-latek: Witaj
ZKS
Chcialem zrobić to dzieleniem ale tu naprawdę była masakra z tym dzieleniem
Myslalem ze dojde po podzieleniu do takiego wielomianu żeby dostać wlasnie x
3−1 .
9 sie 22:36
Mila:
Wg wskazówki:
mx20+nx19+1= mx17*x3+nx16*x3+1=
=mx17*x3−mx17+mx17+nx16*x3−nx16*x3+nx16=
=mx17*(x3−1)+nx16*(x3−1)+mx17+nx16+1 =
=mx17*(x−1)*(x2+x+1)+nx16*(x−1)*(x2+x+1)+mx17+nx16+1 =
=(x2+x+1)*P(x)+mx17+nx16+1
q(x)=(x2+x+1)*P(x) jest podzielne przez (x2+x+1) niezależnie od wyboru m i n.
Teraz analogicznie rozpisujesz
s1(x)=mx17+nx16+1 =
=mx14*(x3−1)+nx13*(x3−1)+1+mx14+nx13 i tak kolejno dojdziesz do postaci:
W(x)=w(x)*(x2+x+1)+mx2+nx+1
(mx2+nx+1):(x2+x+1) podziel i przyrównaj resztę do zera.
9 sie 23:06
5-latek: Dobry wieczor
Milu Pozdrawiam
dziekuje CI .
Czy wczoraj bylas chora bo nie było Cie na forum ?
9 sie 23:13
Mila:
Dziękuję za dobre słowo.
Dobranoc
9 sie 23:45
ZKS:
Witaj
5−latek i od razu dobranoc.
9 sie 23:49
5-latek: Dobranoc
9 sie 23:50
Saizou: Ja mam pewnien pomysl, ale sprawdze go jutro czy zadziala, bo juz jest za pozno
9 sie 23:54
Saizou :
mx20+nx19+1=
mx20−m+nx19−n+1+m+n=
m(x20−1)+n(x19−1)+1+m+n=
m(x−1)(x19+x18+x17...x4+x3+x2+x+1)+n(x−1)(x18+x17+x16..
.+x3+x2+x+1)+1+m+n=
m(x−1)[x17(x2+x+1)+....+x2(x2+x3+x)+x+1]+n(x−1)[x16(x2+x+1)+...+x(x2+x+1)+1]+1+m+n
już widać co jest podzielne przez x2+x+1, zatem zostanie nam
m(x−1)(x+1)+n(x−1)+1+m+n=mx2+nx+1
a to ma być równe wielomianowi x2+x+1 (skoro ma być podzielny), stąd mamy
m=n=1
10 sie 08:47
5-latek: Czesc
Saizou
Niestety już w drugiej linijce nie wiem co zrobiles wiec postaraj się to wytlumaczyc (z
komentarzem nawet jeśli będzie dużo pisania
10 sie 09:12
Saizou :
− w drugiej linijce tylko dodałem i dojąłem m,n
− następnie pogrupowałem to tak aby uzyskać odpowiednio m(x20−1) oraz n(x19−1) no i
resztę m+n+1
− zastosowałem wzór xk−1=(x−1)(xk−1+xk−2+...+x+1)
− pogrupowałem wyrażenie ak−1+ak−2+...+k+1 tak aby uzyskać z każdego a2+a+1 i
ewentualnie jakąś "niezgrupowaną" resztę
− teraz z powrotem mnożę każdy czynnik w nawiasie przez to co jest przed nawiasem, czyli
m(x−1), przy czym ostatni mnożenie to m(x−1)(x+1) oraz n(x−1), tę niezgrupowaną resztę
traktuję jako jedno
− każdy czynnik który zawiera wyrażenie x2+x+1 jest podzielny przez x2+x+1
− zatem zostaje nam to co nie jest podzielone czyi m(x−1)(x+1)+m(x−1)+1+m+n=mx2+nx+1
− skoro ten wielomian ma być podzielny przez wielomian x2+nx+1, no to jedynym wyjściem jest
aby był on identyczny, stąd mamy m=n=1
10 sie 09:23
5-latek: Ale po co odjajes i dodales m ,n
Bo to potrzebne było Ci do pogrupowania ?
10 sie 09:34
Saizou :
dokładnie
10 sie 09:35
Vax: Niech ω = e2iπ/3, wtedy ω, ω2 są pierwiastkami x2+x+1 = 0, skąd ω3 = 1 oraz f(ω) = f(ω2)
= 0
Czyli mω20 + nω19 + 1 = 0 oraz mω40 + nω38 + 1 = 0 skąd mω2 + nω + 1 = mω + nω2 +
1
⇔ m(ω2−ω) = n(ω2−ω) ⇔ m = n, czyli m(ω2+ω) = −1 ⇔ −m = −1 ⇔ m = n = 1.
10 sie 09:37
5-latek: Dobrze
ten wzor x
k−1 = (muszse go sobie zapamiatac
10 sie 09:38
5-latek: Musialo to być chyba ciekawe zadanie bo nawet kolega
Vax się wlaczyl do rozwiązania
Witam kolege
10 sie 09:41
Saizou :
jak zwykle
Vax przychodzi i robi coś w 3 linijkach
ah... te zespolone, ale w sumie miło który licealista je potrafi
10 sie 09:41
5-latek:
10 sie 09:44
5-latek: Może faktycznie zostawię to wszystko na razie i wezme się za zespolone
Starczy miesiąc na nauke ?
10 sie 09:48
Saizou : Szczerze mówiąc, liczby rzeczywiste wg. mnie bardziej ćwiczą myślenie
10 sie 09:51
PW: 5−latek, miesiąc na naukę liczb zespolonych? Dwa lata.
10 sie 15:11
Kacper:
10 sie 17:50
5-latek: Czesc
PW
Dlaczego tak długo ?
10 sie 23:06
5-latek : A jednak kiedys juz bylo to zadanie
Jack patrzaj .
2 kwi 20:23
Jack: o kurcze, zatem ICSP widze niezle to skrocil
chociaz w pewnym sensie podobnie
do rozwiazania
Mili...
Moze tez sie wezme za zespolone ? hmm ; D
2 kwi 20:33
jc: Zadanie pojawiło sie kilka dni temu z takim rowiązaniem:
x18 − 1 = (x3 − 1)(x15 + x12 + x9 + x6 + x3 + 1)
x3 − 1 = (x−1)(x2+x+1)
mx20+nx19+1 = mx2(x18 − 1) + nx (x18−1) + mx2 + nx + 1
= mx2(x18 − 1) + nx (x18−1) + m(x2 + x + 1) + (n−m)x + (1−m)
Zatem x2 + x + 1 dzieli nasz wielomian, o ile m=n=1.
2 kwi 20:50
wmboczek: można też dodać i odjąć x18 i pokazać, że
x18(mx2+nx+1) musi dzielić się na x2+x+1
2 kwi 21:01