matematykaszkolna.pl
Rozne 5-latek : Zadanie dla Metisa Zadanie nr 1 . Uprosc wyrażenie (proste emotka
 1 1 a+b 
(

+

):(1+

)
 aa−b a+a+b a−b 
(
11 lip 23:49
5-latek : Zbiegł z forum emotka
11 lip 23:50
RJS: Paskudne, znaczy sporo liczenia, nie nadaję się na maturę.
11 lip 23:53
Metis: To juz jutro emotka Dobranoc emotka
11 lip 23:53
5-latek: I w ramach odskoczni od codziennych zadań takie Zadanie nr 2. Oblicz :
1 2 14,53662 

:

+0,228: [(1,5291−

*0,305):0,12]
3 3 3−0,095 
Tez proste emotka Wychodzi bardzo ladna liczba
12 lip 00:32
5-latek: Skoro tamte zadania zrobiles to dzisiaj takie Rozwiaz układ rownan
 12 5 
{

+

=5
 x−1 y+0,25 
 8 10 
{

+

=6
 x−1 y+0,25 
12 lip 16:33
5-latek: I jeszcze jedno Zadanie nr 2 oczywiście policzyć bez kalkulatora bo tak mi się wydaje ze 1964r jeszcze ich nie było emotka
12 lip 16:39
5-latek: RSJ i tak wlasnie spora czesc uczniów podchodzi do tego (dużo liczenia wiec po co liczyc nie nadaje się na mature . Tylko potem na studiach maja kłopoty z liczeniem W 1960r (były egzaminy na wysze uczelinie i np. na Wyzsza Szkole Pedagogiczna W Gdansku były takie zadania 1. Obliczyc wartość wyrażenia
 169 1 1 
[1,3−1: (

)−0,5] *cos120o+

(−

)−2 * tg225o
 25 4 2 
Zadanie nr 2 Sprowadzic do najprostszsej postaci wyrażenie
a2x−ax2 a2+a2x a2−2ax 

+


a2−x2 a2+x2+2ax a−x 
Jeszcze były dwa jedno równanie logarytmiczne a drugie ze stereometrii.
12 lip 17:00
5-latek: Podpowiedz do zadania nr 1 Pousuwaj najpierw niewymierności z mianownikow w 1 wyrażeniu
 a+b a+b 
W drugim wyrażeniu zapisz

tak

 a−b a−b 
12 lip 19:10
Metis: Dużo rachunków w tym 1) emotka
12 lip 21:12
5-latek: Zadanie na 5 minut emotka
12 lip 21:17
Metis: Zatem czas start emotka
12 lip 21:19
5-latek: Albo nie , na 10 minut roboty emotka
12 lip 21:20
Janek191: z.1
 13 25 1 
... = [ (

)−1 : (

)0,5]*(−0,5)+

*(−2)2*tg45o =
 10 169 4 
 10 5 10 13 
= [

:

]*(−0,5) + 1*1 = [

*

]*(−0,5) + 1 =
 13 13 13 5 
= − 1 + 1 = 0
12 lip 21:23
Metis: Okey mam emotka
 a−b 
Wynik:

 b 
Już wstawiam rozwiązanie.
12 lip 21:28
12 lip 21:34
5-latek: no i MIchale gitara emotka Podpowiedz do zadania nr 3 zalozenia co do mianownikow i zrob postawienie x−1=z i y+0,25= v i działaj
12 lip 21:44
Metis: 5−latku masz wynik do 3 ? Bo wyjątkowo ładne liczby mi wyszły emotka
12 lip 22:18
Metis: x=17 i y=6
12 lip 22:20
5-latek: czemu wyjątkowo?. Takie miały wyjść emotka Teraz może zrobisz zadanie nr 2 . Tez ma wyjść wyjątkowo ladna liczba emotka
12 lip 22:30
Metis: To juz jutro 5−latku emotka Dobranoc emotka
12 lip 22:36
5-latek: Dobrzeemotka
12 lip 23:17
5-latek: Mysle z ejuz to zadanie nr 2 policzles wiec masz następne Tylko się nie przerazaj tym stopniem pierwiastka log(64*n2x2−40x)=0 gdzie n=24 (tak zapialem bo to jest ciężko tutaj zapisac
13 lip 13:25
5-latek: Michal to ostatnie zadanie jest proste .Odpowiedz sobie tylko na takie pytanie .Ile musi wynosic wyrażenie logarytmowane żeby logarytm był rowny zero? . Wiec teraz już prosteemotka
13 lip 14:30
5-latek: Podbije CI zebys nie zapomnial emotka
13 lip 23:41
Metis: Nie zapomnę 5−latku emotka Dzisiaj wywlekli mnie z domu znajomi i wróciłem dopiero o 22.
13 lip 23:46
5-latek: Wakacje tez sa po to aby się bawic i wypoczywać emotka Jak będziesz miał czas to zrobisz emotka
14 lip 00:12
Metis: emotka
14 lip 00:15
5-latek: No to ja pomoge w tym równaniu logarytmicznym emotka Aby logarytm był rowny 0 to liczba logarytmowana musi =1 wiec 64n2x2−40x=1
 1 
n22x2−40x=

(za n wstawiam 24 wiec podnoszę obie strony równania do potęgi 24
 64 
i mam
 1 1 
2x2−40x= (

)24 zauważ z e

= 2−6 wiec dalej już Ty rozwiąż
 64 64 
15 lip 15:51
5-latek: A jak to zadanie dokończysz to taki prosty układ rownan do rozwiązania {3x*2y=576 {log2(y−x)=4
15 lip 16:52
5-latek: emotka
15 lip 23:04
Metis: emotka
 1 
2x2−40x=(

)24
 64 
2x2−40x=2−6 Podstawy są równe, zatem: x2−40x=−6 x2−40x+6=0 I rozwiązać emotka
15 lip 23:14
5-latek: Tak tylko zauwaz z e2−6 jest jeszcze do potęgi 24 wiec popraw sobie
15 lip 23:16
5-latek:
 1 
prwa strona to (

)24= (2−6)24
 64 
15 lip 23:17
Metis: A racja, racja emotka Poprawiam:
 1 
2x2−40x=(

)24
 64 
2x2−40x=(2−6)24 Podstawy są równe, zatem: x2−40x=18 x2−40x−18=0 Za ten układzik nie wiem jak się wziąć. Nie pamiętam działań na logarytmach, miałem to w 1 klasie , ale niestety od tamtej pory, niepowtarzane poszły... w zapomniane
15 lip 23:21
5-latek: ale dalej masz zle gdyz (2−6)24=2−144 wiec 2x2−40x=2−144 Teraz x2−40x+144=0 i rozwiąż to równanie kwadratowe
15 lip 23:35
5-latek: To w takim razie ten układzik Popatrz na drugie równanie i napisz ile się rowna y−x w tym równaniu z definicji logarytmu ?
15 lip 23:38
Metis: Czemu je dodałem
15 lip 23:41
5-latek: Chochliki dzisiaj rzadzaemotka A teraz odpowiedz na moje pytanie
15 lip 23:43
Metis: log2(y−x)=4 y−x=(2)4 y−x=4 tak? emotka
15 lip 23:47
5-latek: Zapiszse ten układ jeszcze raz tutaj { 3x*2y=576 {log2(y−x)=4 (teraz patrz na 2 równanie Z definicji logarytmu mamy ze loga b=c⇔ac=b czyli y−x= (2)4 to y−x=4 to z tego mamy y=4+x Teraz wstaw y do pierwszego równania i licz
15 lip 23:50
5-latek: tak emotka
15 lip 23:51
5-latek: No to wstawiamy 3x*24+x= 576 3x*24*2x= 576(zapiszse sobie to tak 3x*2x*16= 576 dalej Ty rozwiązuj emotka
16 lip 00:10
5-latek: Wiesz jak dalej to skonczyc ?
16 lip 00:19
Metis: Tak , 5−latku emotka Nie było mnie na chwilę. Teraz po uproszczeniu 2 równania spokojnie rozwiąże emotka Ale nie chce się już mylic , a teraz z telefonu ciężko będzie mi to napisać. Rozwiązanie napiszę z rana. Dobranoc
16 lip 00:25
5-latek: Dobranoc emotka
16 lip 00:30
Metis: Kończę emotka {3x*2y=576 {log2(y−x)=4 {3x*2y=576 {y=x+4 {3x*2x+4=576 {y=x+4 {3x*2x*16= 576 /:16 {y=x+4 {3x*2x=36 {y=x+4 {6x=36 {y=x+4 {6x=62 {y=x+4 Podstawy są równe zatem: {x=2 {y=6
16 lip 12:55
5-latek: No i gitara emotka Potem wstawie CI następne
16 lip 13:04
Metis: emotka
16 lip 13:05
5-latek: No to jeszcze przed wyjazdem znalazłem dla Ciebie takie proste zadanie : emotka 3x+32x−3= 312(x−1) (czy należy tutaj wyznaczać dziedzine ?
16 lip 13:13
5-latek: Przepraszam . Zle postawiane pytanie . Powinno być takie . Jaka tu będzie dziedzina ?
16 lip 13:17
Metis: 3x+32x−3=312(x−1) Podnoszę obustronnie do sześcianu i otrzymuję: (3x+32x−3)3=(312(x−1))3 x+3*(3x)2*32x−3+3*3x*(32x−3)2+2x−3=12(x−1) 3*(3x)2*32x−3+3*3x*(32x−3)2=12x−12−x−2x+3 3*(3x)2*32x−3+3*3x*(32x−3)2=9x−9 /:3 (3x)2*32x−3+3x*(32x−3)2=3x−3 Do tego momentu chyba okey ?
16 lip 13:44
Metis: 3x*32x−3(3x+32x−3)=3x−3 3x(2x−3)(3x+32x−3)=3x−3 No i chyba się zamotałem
16 lip 14:01
Metis: Co do dziedziny to myślę, że nie trzeba. Pierwiastek jest stopnia nieparzystego, więc liczba podpierwiastkowa może osiągać wartości dodatnie jak i ujemne.
16 lip 14:08
5-latek: Michal post 14:01 dobrze Teraz spojrz na równanie wyjściowe i zobacz ze 3x+32x−3= 312(x−1) wiec 3x(2x−3)*312(x−1)= 3x−3 Teraz skorzystaj ze wzoru na*nb= na*b i licz dalej
16 lip 21:18
5-latek: Poza tym jednak dobrze byłoby napisac ze x∊ℛ
16 lip 21:33
Mila: 21:18 źle.
16 lip 22:20
Mila: Przepraszam − dobrze. 21:18. wynik: x=3
16 lip 22:24
5-latek: Dobry wieczor Milu emotka Pozdrawiam Dlaczego jest zle ?
16 lip 22:27
5-latek: A już widze emotka
16 lip 22:29
5-latek: W odpowiedzi mam jeszcze jedno rozwiązanie x=1 .
16 lip 22:38
Mila: 3x(2x−3)*312(x−1))=3*(x−1) /3 (2x2−3x)*12(x−1)=27*(x−1)3⇔ (2x2−3x)*12(x−1)−27*(x−1)3=0 (x−1)*[12*(2x2−3x)−27(x−1)2]=0 x−1=0 lub 24x2−36x−27*(x2−2x+1)=0 x=1 lub x2−6x+9=0 x=1 lub (x−3)2=0 x=1 lub x=3 ==========
16 lip 22:53
ZKS: 3x(2x − 3) * 312(x − 1) = 3x − 3 [x(2x − 3)] * [12(x − 1)] = 27(x − 1)3 27(x − 1)3 − [x(2x − 3)] * [12(x − 1)] = 0 (x − 1)[27(x − 1)2 − 12x(2x − 3)] = 0
16 lip 22:54
5-latek: Witam emotka Zobaczymy co powie na to Metis emotka
16 lip 22:59
5-latek: Milu emotka albo [ZKS]] emotka Prosze spojrzeć tutaj https://matematykaszkolna.pl/forum/297071.html
16 lip 23:02
5-latek: Jak sobie przeanalizujesz rozwiązanie tego zadania to masz dwa następne Zadanie nr 1 Oblicz wartość wyrażenia
 5 7 1 
(49

−46

)*2

+0,6
 24 20 3 
 

0,2 
Zadanie nr 2 Rozwiaz równanie 2x+1+x−3= 2x
16 lip 23:17
Metis: 2) 2x+1+x−3=2x Zaczynam od dziedziny: 2x+1≥0 ⋀ x−3≥0 ⋀x≥0 Część wspólną wyznaczę później. Podnoszę obustronnie do kwadratu. 2x+1+x−3=2x /2 (2x+1+x−3)2=(2x)2 2x+1+2*2x+1*x−3+x−3=4x 2*2x+1*x−3=4x−2x−1−x+3 2*2x+1*x−3=x+2 4(2x+1)*x−3=x+2 4(2x+1)(x−3)=x+2 8x2−20x−12=x+2 8x2−20x−12≥0 8x2−20x−12=x+2 /2 8x2−20x−12=x2+4x+4 Porządkuje: 8x2−x2−20x−4x−12−4=0 7x2−24x−16=0 x1=4 ⋁ x2=U−{4}{7} Wracam do dziedziny. 2x+1≥0 ⋀ x−3≥0 ⋀x≥0 ⋀ 8x2−20x−12≥0
 1 1 
x≥−

⋀ x≥3 ⋀ x≥0 ⋀ x∊(−,−

] U[3,+)
 2 2 
Zatem x∊[3,+) Stąd jedynym rozwiązaniem równania jest x=4.
18 lip 13:25
5-latek: Taka jest odpowiedz do tego zadania .
18 lip 13:26
Metis: Co do pierwszego to aż korci żeby użyć kalkulatora
18 lip 13:29
5-latek: No to dla Ciebie takie rownanko
2 1 1 


=

2+4−x2 2−4−x2 x 
A ja rozwiaze inny przykład
18 lip 13:30
5-latek: Metis ale robie blędy emotka
18 lip 13:33
Metis: 5−latku każdy robi emotka
18 lip 13:35
Metis:
2 2 1 


=

2+4−x2 2−4−x2 x 
Dziedzinę równania wyznaczę na końcu.
 2 2 
L=


=
 2+4−x2 2−4−x2 
 2*(2−4−x2) 2*(2+4−x2) 
=


=
 (2+4−x2)(2−4−x2) (2+4−x2)(2−4−x2) 
 (4−24−x2)−(4+24−x2) 
=

=
 (2+4−x2)(2−4−x2) 
 4−24−x2−4−24−x2 
=

=
 (2+4−x2)(2−4−x2) 
 −44−x2 
=

 (2+4−x2)(2−4−x2) 
Mianownik upraszczam wzorem skróconego mnożenia: (2+4−x2)(2−4−x2)=4−4+x2 (2+4−x2)(2−4−x2)=x2
 44−x2 1 

=

 x2 x 
−x(44−x2)=x2 −x2−x(44−x2)=0 /:(−x) x+44−x2=0 /2 (x+44−x2)2=0 (x2+2*x*44−x2+16(4−x2)=0 −15x2+84−x2x+64 = 0 No i takie cudo mi wyszło, jest jakiś prostszy sposób rozwiązania?
18 lip 15:26
5-latek: Wiec dalej próbuj Nie sprawdzałem ale skoro takie cos wyszlo to może tak dalej 8x*4−x2= 15x2−64 (teraz obie strony musza ≥0 Podnos do potęgi drugiej i licz Odpowiedz do tego zadania to x1= 2 x2= −1,6
18 lip 15:38
5-latek: tez się mecze ze swoim (ale chyba już znalazłem sposób Zaraz go wstawie .
18 lip 15:39
18 lip 15:44
Mila: D: x≠0 i 4−x2≥0 i 2−4−x2≠0 Metis, w drugim ułamku dopisałeś 2 w liczniku a w treści 5−latka jest 1.
2 1 1 


=

2+4−x2 2−4−x2 x 
2*(2−4−x2)−2−4−x2 1 

=

/*x2
x2 x 
2−34−x2=x Licz dalej
18 lip 16:25
Metis: Tyle liczeniaemotka
18 lip 16:32
Metis: Dziekuje Milu emotka
18 lip 16:33
Mila: Załóżcie nowy wątek.
18 lip 16:35
5-latek: Dzien dobry Milu emotka Pozdrawiam emotka Metis (ma być bez wolframa )
18 lip 17:24
Metis: Nie używam go 5−latku , wszystko liczę na kartce, a Nim sobie tylko sprawdzam emotka
18 lip 17:27
5-latek: Wiem żartuje emotka Popatrz na moje ostatnie równanie (tam było liczenia emotka Chyba ze można było zrobić to prościej . Benny mi tez pomaga emotka
18 lip 17:31