Rozne
5-latek : Zadanie dla
Metisa
Zadanie nr 1 . Uprosc wyrażenie (proste
| 1 | | 1 | | a+b | |
( |
| + |
| ):(1+√ |
| ) |
| √a−√a−b | | √a+√a+b | | a−b | |
(
11 lip 23:49
5-latek : Zbiegł z forum
11 lip 23:50
RJS:
Paskudne, znaczy sporo liczenia, nie nadaję się na maturę.
11 lip 23:53
Metis: To juz jutro
Dobranoc
11 lip 23:53
5-latek: I w ramach odskoczni od codziennych zadań takie
Zadanie nr 2.
Oblicz :
1 | | 2 | | 14,53662 | |
| : |
| +0,228: [(1,5291− |
| *0,305):0,12] |
3 | | 3 | | 3−0,095 | |
Tez proste
Wychodzi bardzo ladna liczba
12 lip 00:32
5-latek: Skoro tamte zadania zrobiles to dzisiaj takie
Rozwiaz układ rownan
12 lip 16:33
5-latek: I jeszcze jedno
Zadanie nr 2 oczywiście policzyć bez kalkulatora bo tak mi się wydaje ze 1964r jeszcze ich
nie było
12 lip 16:39
5-latek: RSJ i tak wlasnie spora czesc uczniów podchodzi do tego (dużo liczenia wiec po co
liczyc nie nadaje się na mature .
Tylko potem na studiach maja kłopoty z liczeniem
W 1960r (były egzaminy na wysze uczelinie i np. na Wyzsza Szkole Pedagogiczna W Gdansku były
takie zadania
1. Obliczyc wartość wyrażenia
| 169 | | 1 | | 1 | |
[1,3−1: ( |
| )−0,5] *cos120o+ |
| (− |
| )−2 * tg225o |
| 25 | | 4 | | 2 | |
Zadanie nr 2
Sprowadzic do najprostszsej postaci wyrażenie
a2x−ax2 | | a2+a2x | | a2−2ax | |
| + |
| − |
| |
a2−x2 | | a2+x2+2ax | | a−x | |
Jeszcze były dwa jedno równanie logarytmiczne a drugie ze stereometrii.
12 lip 17:00
5-latek: Podpowiedz do zadania nr 1
Pousuwaj najpierw niewymierności z mianownikow w 1 wyrażeniu
| a+b | | √a+b | |
W drugim wyrażeniu zapisz √ |
| tak |
| |
| a−b | | √a−b | |
12 lip 19:10
Metis: Dużo rachunków w tym 1)
12 lip 21:12
5-latek: Zadanie na 5 minut
12 lip 21:17
Metis: Zatem czas start
12 lip 21:19
5-latek: Albo nie , na 10 minut roboty
12 lip 21:20
Janek191:
z.1
| 13 | | 25 | | 1 | |
... = [ ( |
| )−1 : ( |
| )0,5]*(−0,5)+ |
| *(−2)2*tg45o = |
| 10 | | 169 | | 4 | |
| 10 | | 5 | | 10 | | 13 | |
= [ |
| : |
| ]*(−0,5) + 1*1 = [ |
| * |
| ]*(−0,5) + 1 = |
| 13 | | 13 | | 13 | | 5 | |
= − 1 + 1 = 0
12 lip 21:23
Metis: Okey mam
Już wstawiam rozwiązanie.
12 lip 21:28
12 lip 21:34
5-latek: no i MIchale gitara
Podpowiedz do zadania nr 3
zalozenia co do mianownikow i zrob postawienie
√x−1=z i
√y+0,25= v i działaj
12 lip 21:44
Metis: 5−latku masz wynik do 3 ? Bo wyjątkowo ładne liczby mi wyszły
12 lip 22:18
Metis: x=17 i y=6
12 lip 22:20
5-latek: czemu wyjątkowo?. Takie miały wyjść
Teraz może zrobisz zadanie nr 2 . Tez ma wyjść wyjątkowo ladna liczba
12 lip 22:30
Metis: To juz jutro
5−latku
Dobranoc
12 lip 22:36
5-latek: Dobrze
12 lip 23:17
5-latek: Mysle z ejuz to zadanie nr 2 policzles wiec masz następne
Tylko się nie przerazaj tym stopniem pierwiastka
log(64*n√2x2−40x)=0 gdzie n=24 (tak zapialem bo to jest ciężko tutaj zapisac
13 lip 13:25
5-latek: Michal to ostatnie zadanie jest proste .Odpowiedz sobie tylko na takie pytanie .Ile musi
wynosic wyrażenie logarytmowane żeby logarytm był rowny zero? .
Wiec teraz już proste
13 lip 14:30
5-latek: Podbije CI zebys nie zapomnial
13 lip 23:41
Metis: Nie zapomnę
5−latku
Dzisiaj wywlekli mnie z domu znajomi i wróciłem dopiero o 22.
13 lip 23:46
5-latek: Wakacje tez sa po to aby się bawic i wypoczywać
Jak będziesz miał czas to zrobisz
14 lip 00:12
Metis:
14 lip 00:15
5-latek: No to ja pomoge w tym równaniu logarytmicznym
Aby logarytm był rowny 0 to liczba logarytmowana musi =1 wiec
64
n√2x2−40x=1
| 1 | |
n√22x2−40x= |
| (za n wstawiam 24 wiec podnoszę obie strony równania do potęgi 24 |
| 64 | |
i mam
| 1 | | 1 | |
2x2−40x= ( |
| )24 zauważ z e |
| = 2−6 wiec dalej już Ty rozwiąż |
| 64 | | 64 | |
15 lip 15:51
5-latek: A jak to zadanie dokończysz to taki prosty układ rownan do rozwiązania
{3x*2y=576
{log√2(y−x)=4
15 lip 16:52
5-latek:
15 lip 23:04
Metis:
2
x2−40x=2
−6
Podstawy są równe, zatem:
x
2−40x=−6
x
2−40x+6=0
I rozwiązać
15 lip 23:14
5-latek: Tak tylko zauwaz z e2−6 jest jeszcze do potęgi 24 wiec popraw sobie
15 lip 23:16
5-latek: | 1 | |
prwa strona to ( |
| )24= (2−6)24 |
| 64 | |
15 lip 23:17
Metis: A racja, racja
Poprawiam:
2
x2−40x=(2
−6)
24
Podstawy są równe, zatem:
x
2−40x=18
x
2−40x−18=0
Za ten układzik nie wiem jak się wziąć.
Nie pamiętam działań na logarytmach, miałem to w 1 klasie , ale niestety od tamtej pory,
niepowtarzane poszły... w zapomniane
15 lip 23:21
5-latek: ale dalej masz zle gdyz (2−6)24=2−144
wiec 2x2−40x=2−144
Teraz x2−40x+144=0 i rozwiąż to równanie kwadratowe
15 lip 23:35
5-latek: To w takim razie ten układzik
Popatrz na drugie równanie i napisz ile się rowna y−x w tym równaniu z definicji logarytmu
?
15 lip 23:38
Metis: Czemu je dodałem
15 lip 23:41
5-latek: Chochliki dzisiaj rzadza
A teraz odpowiedz na moje pytanie
15 lip 23:43
Metis: log
√2(y−x)=4
y−x=(
√2)
4
y−x=4
tak?
15 lip 23:47
5-latek: Zapiszse ten układ jeszcze raz tutaj
{ 3x*2y=576
{log√2(y−x)=4 (teraz patrz na 2 równanie
Z definicji logarytmu mamy ze loga b=c⇔ac=b czyli
y−x= (√2)4 to
y−x=4 to z tego mamy y=4+x
Teraz wstaw y do pierwszego równania i licz
15 lip 23:50
5-latek: tak
15 lip 23:51
5-latek: No to wstawiamy
3
x*2
4+x= 576
3
x*2
4*2
x= 576(zapiszse sobie to tak
3
x*2
x*16= 576 dalej Ty rozwiązuj
16 lip 00:10
5-latek: Wiesz jak dalej to skonczyc ?
16 lip 00:19
Metis: Tak ,
5−latku
Nie było mnie na chwilę.
Teraz po uproszczeniu 2 równania spokojnie rozwiąże
Ale nie chce się już mylic , a teraz z telefonu ciężko będzie mi to napisać.
Rozwiązanie napiszę z rana.
Dobranoc
16 lip 00:25
5-latek: Dobranoc
16 lip 00:30
Metis: Kończę
{3
x*2
y=576
{log
√2(y−x)=4
{3
x*2
y=576
{y=x+4
{3
x*2
x+4=576
{y=x+4
{3
x*2
x*16= 576 /:16
{y=x+4
{3
x*2
x=36
{y=x+4
{6
x=36
{y=x+4
{6
x=6
2
{y=x+4
Podstawy są równe zatem:
{x=2
{y=6
16 lip 12:55
5-latek: No i gitara
Potem wstawie CI następne
16 lip 13:04
Metis:
16 lip 13:05
5-latek: No to jeszcze przed wyjazdem znalazłem dla Ciebie takie proste zadanie :
3√x+
3√2x−3=
3√12(x−1) (czy należy tutaj wyznaczać dziedzine ?
16 lip 13:13
5-latek: Przepraszam . Zle postawiane pytanie .
Powinno być takie . Jaka tu będzie dziedzina ?
16 lip 13:17
Metis: 3√x+3√2x−3=3√12(x−1)
Podnoszę obustronnie do sześcianu i otrzymuję:
(3√x+3√2x−3)3=(3√12(x−1))3
x+3*(3√x)2*3√2x−3+3*3√x*(3√2x−3)2+2x−3=12(x−1)
3*(3√x)2*3√2x−3+3*3√x*(3√2x−3)2=12x−12−x−2x+3
3*(3√x)2*3√2x−3+3*3√x*(3√2x−3)2=9x−9 /:3
(3√x)2*3√2x−3+3√x*(3√2x−3)2=3x−3
Do tego momentu chyba okey ?
16 lip 13:44
Metis: 3√x*
3√2x−3(
3√x+
3√2x−3)=3x−3
3√x(2x−3)(
3√x+
3√2x−3)=3x−3
No i chyba się zamotałem
16 lip 14:01
Metis: Co do dziedziny to myślę, że nie trzeba.
Pierwiastek jest stopnia nieparzystego, więc liczba podpierwiastkowa może osiągać wartości
dodatnie jak i ujemne.
16 lip 14:08
5-latek: Michal post 14:01 dobrze
Teraz spojrz na równanie wyjściowe i zobacz ze 3√x+3√2x−3= 3√12(x−1)
wiec 3√x(2x−3)*3√12(x−1)= 3x−3
Teraz skorzystaj ze wzoru n√a*n√b= n√a*b i licz dalej
16 lip 21:18
5-latek: Poza tym jednak dobrze byłoby napisac ze x∊ℛ
16 lip 21:33
Mila: 21:18 źle.
16 lip 22:20
Mila:
Przepraszam − dobrze. 21:18.
wynik:
x=3
16 lip 22:24
5-latek: Dobry wieczor
Milu Pozdrawiam
Dlaczego jest zle ?
16 lip 22:27
5-latek: A już widze
16 lip 22:29
5-latek: W odpowiedzi mam jeszcze jedno rozwiązanie x=1 .
16 lip 22:38
Mila:
3√x(2x−3)*3√12(x−1))=3*(x−1) /3
(2x2−3x)*12(x−1)=27*(x−1)3⇔
(2x2−3x)*12(x−1)−27*(x−1)3=0
(x−1)*[12*(2x2−3x)−27(x−1)2]=0
x−1=0 lub 24x2−36x−27*(x2−2x+1)=0
x=1 lub x2−6x+9=0
x=1 lub (x−3)2=0
x=1 lub x=3
==========
16 lip 22:53
ZKS:
3√x(2x − 3) * 3√12(x − 1) = 3x − 3
[x(2x − 3)] * [12(x − 1)] = 27(x − 1)3
27(x − 1)3 − [x(2x − 3)] * [12(x − 1)] = 0
(x − 1)[27(x − 1)2 − 12x(2x − 3)] = 0
16 lip 22:54
5-latek: Witam
Zobaczymy co powie na to
Metis
16 lip 22:59
16 lip 23:02
5-latek: Jak sobie przeanalizujesz rozwiązanie tego zadania to masz dwa następne
Zadanie nr 1
Oblicz wartość wyrażenia
| 5 | | 7 | | 1 | | (49 |
| −46 |
| )*2 |
| +0,6 | | 24 | | 20 | | 3 | |
| |
| |
0,2 | |
Zadanie nr 2
Rozwiaz równanie
√2x+1+
√x−3= 2
√x
16 lip 23:17
Metis: 2)
√2x+1+
√x−3=2
√x
Zaczynam od dziedziny:
2x+1≥0 ⋀ x−3≥0 ⋀x≥0
Część wspólną wyznaczę później.
Podnoszę obustronnie do kwadratu.
√2x+1+
√x−3=2
√x /
2
(
√2x+1+
√x−3)
2=(2
√x)
2
2x+1+2*
√2x+1*
√x−3+x−3=4x
2*
√2x+1*
√x−3=4x−2x−1−x+3
2*
√2x+1*
√x−3=x+2
√4(2x+1)*
√x−3=x+2
√4(2x+1)(x−3)=x+2
√8x2−20x−12=x+2
8x
2−20x−12≥0
√8x2−20x−12=x+2 /
2
8x
2−20x−12=x
2+4x+4
Porządkuje:
8x
2−x
2−20x−4x−12−4=0
7x
2−24x−16=0
x
1=4 ⋁ x
2=U−{4}{7}
Wracam do dziedziny.
2x+1≥0 ⋀ x−3≥0 ⋀x≥0 ⋀ 8x
2−20x−12≥0
| 1 | | 1 | |
x≥− |
| ⋀ x≥3 ⋀ x≥0 ⋀ x∊(−∞,− |
| ] U[3,+∞) |
| 2 | | 2 | |
Zatem x∊[3,+
∞)
Stąd jedynym rozwiązaniem równania jest x=4.
18 lip 13:25
5-latek: Taka jest odpowiedz do tego zadania .
18 lip 13:26
Metis: Co do pierwszego to aż korci żeby użyć kalkulatora
18 lip 13:29
5-latek: No to dla Ciebie takie rownanko
2 | | 1 | | 1 | |
| − |
| = |
| |
2+√4−x2 | | 2−√4−x2 | | x | |
A ja rozwiaze inny przykład
18 lip 13:30
5-latek: Metis ale robie blędy
18 lip 13:33
Metis: 5−latku każdy robi
18 lip 13:35
Metis: 2 | | 2 | | 1 | |
| − |
| = |
| |
2+√4−x2 | | 2−√4−x2 | | x | |
Dziedzinę równania wyznaczę na końcu.
| 2*(2−√4−x2) | | 2*(2+√4−x2) | |
= |
| − |
| = |
| (2+√4−x2)(2−√4−x2) | | (2+√4−x2)(2−√4−x2) | |
| (4−2√4−x2)−(4+2√4−x2) | |
= |
| = |
| (2+√4−x2)(2−√4−x2) | |
| 4−2√4−x2−4−2√4−x2 | |
= |
| = |
| (2+√4−x2)(2−√4−x2) | |
| −4√4−x2 | |
= |
| |
| (2+√4−x2)(2−√4−x2) | |
Mianownik upraszczam wzorem skróconego mnożenia:
(2+
√4−x2)(2−
√4−x2)=4−4+x
2
(2+
√4−x2)(2−
√4−x2)=x
2
−x(4
√4−x2)=x
2
−x
2−x(4
√4−x2)=0 /:(−x)
x+4
√4−x2=0 /
2
(x+4
√4−x2)
2=0
(x
2+2*x*4
√4−x2+16(4−x
2)=0
−15x
2+8
√4−x2x+64 = 0
No i takie cudo mi wyszło, jest jakiś prostszy sposób rozwiązania?
18 lip 15:26
5-latek: Wiec dalej próbuj
Nie sprawdzałem ale skoro takie cos wyszlo to może tak dalej
8x*√4−x2= 15x2−64 (teraz obie strony musza ≥0
Podnos do potęgi drugiej i licz
Odpowiedz do tego zadania to x1= 2 x2= −1,6
18 lip 15:38
5-latek: tez się mecze ze swoim (ale chyba już znalazłem sposób
Zaraz go wstawie .
18 lip 15:39
18 lip 15:44
Mila:
D:
x≠0 i 4−x
2≥0 i 2−
√4−x2≠0
Metis, w drugim ułamku dopisałeś 2 w liczniku a w treści
5−latka jest 1.
2 | | 1 | | 1 | |
| − |
| = |
| ⇔ |
2+√4−x2 | | 2−√4−x2 | | x | |
2*(2−√4−x2)−2−√4−x2 | | 1 | |
| = |
| /*x2 |
x2 | | x | |
2−3
√4−x2=x
Licz dalej
18 lip 16:25
Metis: Tyle liczenia
18 lip 16:32
Metis: Dziekuje
Milu
18 lip 16:33
Mila:
Załóżcie nowy wątek.
18 lip 16:35
5-latek: Dzien dobry
Milu Pozdrawiam
Metis (ma być bez wolframa )
18 lip 17:24
Metis: Nie używam go
5−latku , wszystko liczę na kartce, a Nim sobie tylko sprawdzam
18 lip 17:27
5-latek: Wiem żartuje
Popatrz na moje ostatnie równanie (tam było liczenia
Chyba ze można było zrobić to prościej .
Benny mi tez pomaga
18 lip 17:31