Wyrażenia wymierne.
DenDeniX: Proszę o rozwiązanie tych równań gdyż będą one na sprawdzianie
| 10 | | 40 | | 1 | |
a) |
| − |
| = |
| |
| x(x+5) | | x2−5x | | x | |
| 4x−3 | | 1 | | 2x+3 | |
b) |
| = |
| + |
| |
| x | | x−1 | | x2−x | |
| x−3 | | x+3 | | 2x+16 | |
c) |
| − |
| = |
| |
| x+2 | | 2−x | | x2−4 | |
| 3x−1 | | 5 | | 23 | |
d) |
| + |
| = |
| |
| x | | x+2 | | x2+2x | |
11 maj 21:48
kyrtap: już robimy zaraz będziesz je miał
11 maj 21:50
11 maj 21:50
Martiminiano: Matematykę trzeba rozumieć, a nie uczyć się zadań na pamięć
11 maj 21:51
DenDeniX: Tylko jak ja mam zrozumieć jak zaliczam sprawdzian który był szmat czasu temu
Byłbym bardzo wdzięczny gdybyście rozwiązali 1 przykład i opisali mniej więcej co i jak.
11 maj 23:21
11 maj 23:22
Martiminiano: A miałem się uczyć na ustny polski
Najpierw założenia
a) x(x+5)≠0 x
2−5x=x(x−5)≠0 x≠0
Stąd x≠0, x≠5, x≠−5
Przerzucamy wszystko na jedną stronę.
10 | | 40 | | 1 | |
| − |
| − |
| =0 | * x(x−5)(x+5) |
x(x+5) | | x(x−5) | | x | |
10(x−5)−40(x+5)−(x−5)(x+5)=0
10x−50−40x−200−x
2+25=0
−x
2−30x−225=0 |*(−1)
x
2+30x+225=0
Δ=0 x=−15
11 maj 23:30
DenDeniX: Dzięki ! Powodzenia na maturce
12 maj 07:29
daras: teraz
Martiminiano obleje polski a
DenDenix się wyspał i podłoży gotowca na koło
ale jaja
12 maj 08:14
DenDeniX: Żaden gotowiec muszę wykuć bo pewnie inne dane będą i mówiła że kolejność inna. Także nic na
blachę !
12 maj 08:17
52: jak wykuć to na blachę... jedno przeczy drugiemu xD
12 maj 09:12
daras: right
ale w obu przypadkach to nie ma najmniejszego sensu
12 maj 14:23
DenDeniX: Ale nauczyć się samemu rozwiązywania tych przykładów a nie tylko tych wyżej
12 maj 15:30
52: Teraz to brzmi inaczej
12 maj 18:37
DenDeniX: Skąd wzięło się te x=−15 ? :X
12 maj 21:00
52: | −b | |
Pewnie z tego x= |
| , gdzie ax2+bc+c=0 |
| 2a | |
12 maj 21:02
DenDeniX: O kuźwa, nawet nie wiedziałem o tym wzorze .. dzięki !
12 maj 21:04
5-latek: Jak mogles nie wiedzieć o tym wzorze majac równania kwadratowe ?
12 maj 21:05
12 maj 21:06
52: No,
5−latek ma rację albo robisz sobie z nas jaja
A tak poważnie
to przecież wiesz o tym że jak:
Δ>0 to ma dwa miejsca zerowe , umiesz je policzyć ?
Δ=0 to jedno miejsce zerowe
Δ<0 to brak miejsc zerowych
12 maj 21:07
DenDeniX: Taka nauczycielka, czasami sami musimy ją poprawiać
A ja szczerze mówiąc nie często zaglądam
do książki xd
12 maj 21:08
52: O,
5−latek nawet ci linka podesłał
12 maj 21:08
DenDeniX: Umiem, wzory na x
1 i x
2 umem
12 maj 21:08
52: Jak będziesz siedział na tym forum to jeszcze nauczycielem matematyki zostaniesz, poważnie
12 maj 21:09
52: xD
x
1 x
2 jak już
12 maj 21:09
5-latek: Nie chce już się wymadrzac bo zaraz padna gromy na mnie ale jeśli się nie zrobilo zadnego
przykładu to owszem można zapomnieć
12 maj 21:10
DenDeniX: No fajnie fajnie, tylko że w przykładzie b) już nie wiem jak zrobić wspólny mianownik
12 maj 21:12
52: 5−latku nie wymądrzasz się, ale jeśli mówi prawdę że nauczycielka taka sobie, to ja się
osobiście nie dziwię, tyle w temacie, ale jeśli się chcę do czegoś dojść to faktycznie poziom,
taki że na forum mu większość pomoże, więc jeśli będzie chciał to się będzie uczyć, a jeśli to
trudno, nie moje życie
Poza tym Witaj
5−latku
Jak tam prawdopodobieństwo ?
12 maj 21:13
52: x2−x=x(x−1)
a teraz ?
12 maj 21:14
5-latek: No to zobacz x2−x=x(x−1) Już widzisz jaki wspólny mianownik ?
12 maj 21:14
DenDeniX: No na czynniki też potrafię rozłożyć ale ... to będzie tak? xD
| 4x−3 | | 1 | | 2x+3 | |
|
| = |
| + |
| |
| x(x−1) | | x(x−1) | | x(x−1) | |
12 maj 21:17
5-latek: Musze po prostu skupic się wyłącznie na tym .
Rozdrabniam się na drobne a czas leci
(
12 maj 21:18
52: Ok, od początku
| 1 | | 2 | |
Zatem aby z |
| zrobić |
| musieliśmy pomnożyć licznik i mianownik przez 2 |
| 2 | | 4 | |
Ty też tak musisz zrobić tylko że z
x
Jak mnożysz mianownik przez coś to automatycznie licznik też musisz pomnożyć przez coś
Rozumiesz ?
12 maj 21:19
5-latek: Nie będzie tak
Kamil Ci pomoze . Poza tym już na starcie masz 0 punktów bo zapomniales o założeniach co do
mianownika
12 maj 21:20
52: 5−latku to tak zawsze jest że sobie coś zaplanujemy, a życie na weryfikuje pewne rzeczy
Teraz to już tylko rozwiązywanie zadanek ci zostało, bo podstawy już masz i to dość dobre z
tego co kojarzę
12 maj 21:21
DenDeniX: Sory, ale nie rozumiem, gupii
Założenia będą x≠0 i x≠1 tak ?
Ale tego wspólnego mianownika nie potrafię zrobić już w przykładzie B
12 maj 21:26
52: Np.
| 1 | | 5x | |
Mając dane ułamki |
| |
| sprowadzić do wspólnego mianownika, jak? |
| x | | x2+4x | |
A no tak
1*(x+4) | | x+4 | |
| = |
| |
x(x+4) | | x2+4x | |
12 maj 21:29
12 maj 21:33
DenDeniX: Dobra ziomeczki, dzięki, oblukam jeszcze te linki, popytam znajomych, do jutra jeszcze duużo
czasu
12 maj 21:37
Mila:
Zaraz ci rozwiążę, nie denerwuj się.
Napisałam, ale miałam pomyłkę.
12 maj 21:49
Mila:
b)
4x−3 | | 1 | | 2x+3 | |
| = |
| + |
| wspólny mianownik z prawej to x*(x−1) gdzie : |
x | | x−1 | | x*(x−1) | |
x≠0 i x≠1
Mnożymy na krzyż:
(4x−3)*x*(x−1)=x*(3x+3) /:x mogę podzielić przez x , bo założenie, że x≠0
(4x−3)*(x−1)=(3x+3)
4x
2−4x−3x+3=3x+3 /−
4x
2−7x=3x /−3x
4x
2−10x=0 /:2
2x
2−5x=0 wyłączamy wspólny czynnik : x
x*(2x−5)=0
x=0∉D lub 2x−5=0
2x=5
====
12 maj 22:01
Mila:
c)
x−3 | | x+3 | | 2x+16 | |
| − |
| = |
| ⇔ |
x+2 | | 2−x | | x2−4 | |
x−3 | | x+3 | | 2x+16 | |
| + |
| = |
| |
x+2 | | x−2 | | (x−2)*(x+2) | |
x−2≠0 i x+2≠0
x≠2 i x≠−2
wspólny mianownik z lewej to : (x+2)*(x−2)
(x−3)*(x−2)+(x+3)*(x+2) | | 2x+16 | |
| = |
| ⇔ |
(x+2)*(x−2) | | (x−2)*(x+2) | |
x2−2x−3x+6+x2+2x+3x+6 | | 2x+16 | |
| = |
| redukcja w liczniku |
(x+2)*(x−2) | | (x−2)*(x+2) | |
| 2x+16 | |
U{2x2+12}{{(x+2)*(x−2)}= |
| |
| (x−2)*(x+2) | |
Ponieważ mianownikisą równe ( i różne od zera) to liczniki też muszą byc równe
2x
2+12=2x+16 /−2x,−16
2x
2−2x−4=0 /:2
x
2−x−2=0
Δ=1+4*2=9
√9=3
| 1−3 | | 1+3 | |
x1= |
| =−1 lub x2= |
| =2 ∉D |
| 2 | | 2 | |
odp.
x=−1
12 maj 22:23
DenDeniX: Oooo dziękuję !
12 maj 22:39
Mila:
Następny też napisać, czy poradzisz sobie?
12 maj 22:42
DenDeniX: Mam już zrobiony d) od kolegi, dziękuję
12 maj 22:58
Mila:
12 maj 23:07
daras: a c) od kolezanki i jest git
nie trzeba wcale do książek zaglądać i się jakoś przekulać do
nastepnej klasy bo od tej nauki tylko odciski na mózgu
19 maj 18:03