matematykaszkolna.pl
kombinatoryka 5-latek: rysunekna razie ostatnie zadanie z permutacji (z książki z której się ucze Zadanie : Iloma sposobami można ustawić w kolo n osob Wykonaj rysunki dla 4 osob a b c d . Za rozne uważamy takie ustawienia w których jest rozna przynajmniej jedna para sasiadow (Dalej nie rozumiem tego
18 kwi 23:11
5-latek: Odpowiedz do zadania to
(n−1)! 

i n>2
2 
Proszse o dokładne wytłumaczenie dlaczego tak (proste i dokładne
18 kwi 23:16
Jacek: Może źle rozumuję, ale dla mnie (n−1)! Np. Rozpatrzmy względem a: L − sąsiad z lewej P − sąsiad z prawej F − sąsiad z naprzeciwka i mamy następujące układy: bL cP dF bL dP cF cL bP dF cL dP bF dL bP cF dL cP bF No chyba, że nie jesteśmy w stanie wyróżnić kto jest z prawej, a kto z lewej, w sensie że np. układy: bL cP dF cL bP dF uznamy za lustrzane odbicie po osi liter a−d i przyjmiemy, że są tym samym w istocie uporządkowaniem, to tylko wtedy moim zdaniem:
(n−1)! 

2 
19 kwi 00:08
5-latek: Ja tego po prostu nie trawie emotka
19 kwi 00:13
Jacek: Chodzi o to, że tylko specyficzne sytuacje podlegają temu modelowi, gdzie liczy się tylko względne ustawienie, no i najbardziej popularnym, jest właśnie sadzanie kogoś/czegoś wokół stołu.
19 kwi 00:19
19 kwi 00:27
5-latek: Jutro to sobie poczytam . dzięki za link emotka
19 kwi 00:29
5-latek: Jednak tego nie rozumiem wiec proszse o dokładne wyjaśnienie jeśli można
21 kwi 08:25
5-latek: I także czy dobre sa rysunki
21 kwi 08:27
Jacek: rysunekOczywiście każde ustawienie może się obracać wokół środka, co nie zmieni względnego ustawienia...
21 kwi 09:36
5-latek: To jeszcze Jacku na chwile zostawię
21 kwi 09:51