s
polak: Na ile sposobów można rozmieścić 13 przedmiotów w 3 pudełkach, tak by w żadnym nie znalazło się
więcej niż 6 przedmiotów.
Pomoże ktoś ?
16 kwi 13:25
J:
5*3!
16 kwi 13:40
J:
nie tak...
(6,6,1) − 3 mozliwości
(6,5,2) − 6
(6,4,3) − 6
(5,5,3) − 3
(5,4,4) − 3
Razem: 21 mozliwości
16 kwi 13:49
polak: I to całe zadanie ? Bo jakoś mało tego.
16 kwi 13:57
Jacek: Mamy 13−wyrazowe wariacje ze zbioru 3−elementowego, zbudowane zgodnie z warunkiem zadania:
Gdy rozkład przedmiotów w 3 pudełkach wygląda tak:
6+6+1, czyli w pierwszym 6 przedmiotów, w drugim 6, w trzecim 1
6+1+6, .....
1+6+6, .....
, mamy zatem takich wariacji:
6+5+2, czyli w pierwszym 6 przedmiotów, w drugim 5, w trzecim 2
6+2+5, .....
5+6+2, .....
etc
, mamy zatem takich wariacji:
6+4+3, czyli w pierwszym 6 przedmiotów, w drugim 4, w trzecim 3
6+3+4, .....
4+6+3, .....
etc
, mamy zatem takich wariacji:
5+5+3, czyli w pierwszym 5 przedmiotów, w drugim 5, w trzecim 3
5+3+5, .....
3+5+5, .....
, mamy zatem takich wariacji:
5+4+4, czyli w pierwszym 5 przedmiotów, w drugim 4, w trzecim 4
4+4+5, .....
4+5+4, .....
, mamy zatem takich wariacji:
16 kwi 13:58
polak: w sensie mało napisane w rozwiązaniu zadania, tyle wystarczy ?
16 kwi 13:58
Jacek: Wydaje mi się, że rozwiązanie J jest rozwiązaniem poprawnym w sytuacji, gdy przedmioty są
nierozróżnialne, natomiast pudełka są rozróżnialne
16 kwi 14:01
J:
dokładnie tak
stąd np (6,6,1) − 3 mozliwości, a nie 6 ( przy rozróżnialnych)
16 kwi 14:03
polak: w treści nic nie ma czy mają być rozróżnialne czy nie, to który sposób rozwiązania wybrać ?
16 kwi 14:04
J:
stąd na poczatku napisałem: 5*3!
16 kwi 14:04
Jacek: przy rozróżnialnych pudełkach przy rozkładzie 6+6+1, i to dokładnie w systuacji konkretnej, że
w pierwszym pudełku 6 przedmiotów, w drugim 6, w trzecim jeden, mamy sposobów:
16 kwi 14:06
Jacek: miałem napisać: przy rozróżnialnych przedmiotach...sorka
16 kwi 14:06
J:
ja bym przyjął,że przedmioty są nierozróżnialne
16 kwi 14:08
Jacek: polak, myślę, że domyślnie należy zakładać rozróżnialność przedmiotów, jest wiele zadań,
gdzie też są pewne niedopowiedzenia. Np. sześć osób wysiada z windy w 7−piętrowym budynku.
Domyślnie zakładamy, że rozróżniamy piętra.
16 kwi 14:09
polak: to przyjąć jacka rozwiązania ? tyle, że na razie nie wiele rozumiem z tego.
16 kwi 14:11
J:
nie do końca ..
....na ile sposobów mogą opuścić windę ... zauważ,ze w rozwiazaniach tego typu zadań, nie
dokonuje się permutowania wysiadających na danym pietrze
16 kwi 14:11
Jacek: W "naszym" zadaniu z pudełkami też nie dokonuje się permutacja w przedmiotów w pudełku.
16 kwi 14:13
polak: to przyjąć Twoje rozwiązanie
?
16 kwi 14:13
16 kwi 14:14
Jacek: I tam szczególnie, prócz wpisu Mili, to polecam wpis PW, no i mój na samym dole, bo
wcześniej miałem "problemy".
16 kwi 14:16
Jacek: Rozumiem polak, że nie masz odpowiedzi do tego zadania?
16 kwi 14:18
J:
no własnie ... jeśli ma odpowiedź , to sprawa się wyjasni
16 kwi 14:20
Jacek: Podam Wam przykład rezultatu = wariacji (przynajmniej jak ja to widzę) jaką się otrzymuje:
6+6+1 − w pierwszym pudełku 6 przedmiotów, w drugim 6, w trzecim jeden:
1 2 1 1 3 1 1 2 2 2 1 2 2 − i to jest ta 13 elementowa wariacja, gdzie cyfry to nr pudełka,
zaś kolejność w jakiej stoją to numery przedmiotów
16 kwi 14:22
Jacek: 6+1+6 w pierwszym pudełku 6 przedmiotów, w drugim 1, w trzecim 6:
Np.
2 3 3 1 3 1 3 3 3 1 1 3 1
16 kwi 14:24
Jacek: To z kulami, które zlinkowałem, ma jeszcze dodatkowo ten urok, że dodatkowo ograniczamy zbiór
"wartości", czyli np. założmy modyfikujemy zadanie
polaka, tak:
Na ile sposobów można rozmieścić 9 przedmiotów w 3 pudełkach, tak by w żadnym nie znalazło się
więcej niż 6 przedmiotów, ale przy założeniu że jedno dowolne z pudełek ma być puste w danym
rozmieszczeniu. (zmniejszam liczbę przedmiotów do 9, żeby pokazać o co chodzi, zrobić
analogiczne zadanie do tego z kulami i pudełkami)
I wtedy:
6+3
3+6
5+4
4+5
| |
− to ilość na jakie mogę zawęzić zbiór pudełek z jakiego potem przedmioty wybierają |
|
16 kwi 14:44
kol: nie mam odpowiedzi, to nie wiadomo które rozwiązanie wybrać ?
16 kwi 22:58
Jacek: hipotetycznie jest możliwe przyjęcie, że mieli zarówno na myśli przedmioty rozróżnialne jak i
nierozróżnialne...także, bez odpowiedzi raczej zgadujemy, co autor miał na myśli...
16 kwi 23:29