prawdopodobieństwo proste
YushokU: Witam,
mam kłopot z zadaniem z prawdopodobieństwa.
Treść zadania:
Rzucamy 5 razy sześcienną, symetryczną kostką do gry. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia, że 3
razy pod rząd otrzymamy tę samą liczbę oczek.
Mi wychodzi inaczej, a liczę tak:
1. Określam omegę:
Ω=6
5
2.Nazywam zdarzenie:
A−3 razy pod rząd wypadła ta sama liczba oczek
3.Liczę ile jest takich jest takich możliwości, że kostki wypadły 3 razy pod rząd:
4.Liczę ile liczb mogło wypaść 3 razy pod rząd.
5.Liczę ile liczb mogło wypaśc poza tymi, które wypadają pod rząd:
5
2
6.Zliczam zdarzenie
|A|=3*6*5
2
7.Liczę prawdopodobieństwo
No i neistety się nie zgadza, a zadanie jest na tyle proste(tak mi się wydaje), że ciężko tutaj
coś inaczej zliczać

Proszę o pomoc
7 kwi 11:45
YushokU: Edit: Treść to: Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia, że dokładnie 3 razy pod rząd
otrzymamy tę samą liczbę oczek.
7 kwi 11:47
YushokU: up!
7 kwi 13:14
Frost: Moim zdaniem jest dobrze
7 kwi 13:21
YushokU: up! Ktoś jeszcze tak myśli? Bo możliwe że czegoś nie doliczyłem.
7 kwi 16:12
Janek191:
Mnie też wyszło ;
I A I = 6*52*3
bo mamy
x x x y y lub y x x x y lub y y x x x
7 kwi 16:30
wmboczek: może być sytuacja xxxyx i xyxxx
7 kwi 16:38
Mila:
Jeżeli wybierzesz liczbę oczek, która wypadnie 3 razy pod rząd, to możesz mieć sytuacje:
1)
111XX, X111X,XX111 gdzie x ∊{2,3,4,5,6}
3*6*5
2=6*75
Albo
2)
111X1
1X111
2*6*5
| 10*6+6*75 | | 10+75 | | 85 | |
P(A)= |
| = |
| = |
| |
| 65 | | 64 | | 1296 | |
============================
7 kwi 16:45
YushokU: ajj. faktycznie, nie uwzględniłem tego zupełnie

.
Dziękuję Wam!
7 kwi 18:08
PW: Mylące w treści zadania było podkreślenie dokładnie 3 razy pod rząd. Czytelnik jest
skłonny przypuszczać, że autorowi idzie o to, iż ta wybrana liczba oczek już więcej się w tych
pięciu rzutach nie pojawi.
Oby nie było tak sformułowanego zadania na maturze, bo będzie klęska.
7 kwi 18:14
YushokU: Ja właśnie podejrzewam, że w tym roku pojawi się coś podchwytliwego na maturze, ze względu na
to jak zwracana jest na to uwaga w tegorocznych arkuszach z wydawnictw. Może nie widać, tego
aż tak bardzo po matematyce, ale uwierzcie mi−w chemii bardzo.
7 kwi 18:17
daras: ale to szanownej komisji CKE
nie obchodzi
najwyżej potem
będzie sprostowanie w internecie
ale
oczywiście
drobnym druczkiem
7 kwi 18:37
daras: a jesli podejrzewasz, to ...
Cię
to
na pewno
spotka
7 kwi 18:38
YushokU: daras, czemu tak śmiesznie piszesz? to jest błąd mojej przeglądarki, twojej, czy chcesz zwrócić
uwagę na siebie ?
Nie mam za złe CKE za podchwytliwe zadania, nawet dobrze. Chcę im zarzucić tylko to, że często
to co jest wymagane na maturze mija się z prawdą, a często ostro tną punkty za "błędy", które
nie są błędami.
7 kwi 22:48
Jacek: Faktycznie, w sumie dobra pułapka, ale dlaczego by nie uznać, że układ XXXXX nie spełnia także
3 razy pod rząd. Zawiera on w sobie co prawda trzy razy po trzy razy pod rząd, ale można chyba
za dodatkową jedną wariację spełniającą warunek zadania go uznać?
8 kwi 00:38
YushokU: Nie, na początku pomyliłem się pisząc polecenie. Tam jest
dokładnie 3 razy pod rząd.
Poprawiłem się w poście 18:14
No prawdopodobieństwo bywa niestety podchwytliwe. A z chwytów CKE mamy jeszcze to, że kiedyś
zawsze była funckja do rozważenia z parametrem np (m−1)x
2+mx+3 i cośtam trzeba było obliczyć.
I ludzie, którzy robią zadanka myślą "ha, nie mogę zapomnieć o tym, że warunek zadania może
być spełniony jeśli funkcja jest liniowa"
A teraz trzeba zwracać uwagę na polecenie bo często się pojawia "Dany jest trójmian..." i
rozważanie dla a=0 generuje błędą odpowiedź i utratę punktów

Ja rozumiem, że chcą żeby ludzie czytali ze zrozumieniem, ale matura to jest spory czynnik
stresogenny, więc czy jest to aż takie ważne, aby każde słowo do nas docierało? Nie wiem, dla
mnie bardziej liczy się wiedza, a tutaj ludzie którzy mogli nie wlożyć w matmę tyle pracy nie
myśląc o a=0 uzyskiwali komplet punktów,a ludzie z wiedzą łapali 4% na minus.
Kiepsko dzisiaj z moim wyrażaniem sie, ale mam nadzieję, że rozumiecie
8 kwi 00:55
YushokU: Może ktoś sobie pomyśleć, że jestem osiołek, bo "trzeba umieć czytać", ale ja nie wiem, nie
mogę nigdy wszystkiego zauważyć mimo usilnych starań i mnie boli to, bo przez zadania typowo
na przeczytanie polecenia, zarówno w matmie jak i chemii tracę ok.10% na arkusz, i często są
to moje jedyne punkty stracone. Szczególnie boli mnie ta chemia, bo przerobiłem przez LO
jakieś 14−15 tysięcy zadań, także też nie jest to dla mnie kwestia wytrenowania
8 kwi 01:04
8 kwi 01:05
YushokU: Za bardzo mnie wciąga to forum. Oczekiwałem jeszcze dzisiaj jakiegoś fajnego zadanka, ale ni
ma, więc idę spać. Dobranoc wszystkim, co jeszcze tutaj siedzą
8 kwi 01:13