matematykaszkolna.pl
Kombinatoryki zadanie z pniem zwalonego dębu :). kleszcz: Cztery dziewczynki i sześciu chłopców siedzą na tym samym pniu zwalonego dębu. Dziewczynki siedzą obok siebie i chłopcy również siedzą obok siebie. Wszystkich możliwych sposobów posadzenia dzieci w ten sposób jest A. 4⋅6 B. 2⋅4⋅1⋅2⋅3⋅4⋅5⋅6 C. 1⋅2⋅3⋅4⋅6⋅5⋅4⋅3⋅2⋅1 D. 1⋅2⋅3⋅4⋅6⋅5⋅4⋅3⋅2⋅1⋅2 Wynik to jest 4!*6!*2?−−czyli D?
22 mar 20:25
Mila: Dobrze. D
22 mar 20:40
kleszcz: dzięki Mila.
22 mar 20:41
Jacek: Nie rozumiem, czemu razy 2?
22 mar 21:06
Janek191: DDDDCCCCCC CCCCCCDDDD
22 mar 21:09
Jacek: Czyli pień ma numerowane miejsca, a stół okrągły nie?
22 mar 21:14
kleszcz: Też się zastanawiałem nad tym, ale jest razy 2 chyba bo dwie możliwości ustawienia pierwsza może być dziewczynka i pierwszy może być chłopiec.
22 mar 21:47
Jacek: No tak, ale to ma tylko sens gdy wyróżniamy początek i koniec pnia. Ale jeżeli nie wyróżniamy, to liczy się tylko względne ułożenie poszczególnych dziewczynek i chłopców w swoich "wariacjach".
22 mar 22:04
Eta: emotka
22 mar 22:05
Jacek: https://matematykaszkolna.pl/forum/285316.html W ogóle co do istotności tego czy numerujemy czy nie w zależności od treści to mam spore wątpliwości. Powracam w linku do zadania, które zostało bez ostatecznej odpowiedzi ( przynajmniej dla mnie w kwestii pomnożenia przez 2) przepadając w zalewie wielu innych ciekawych zadań.
22 mar 22:16