matematykaszkolna.pl
Symetralna odcinka Daniel: Wyznacz rownanie symetralnej odcinka AB A=(1,2) B=(3,−2) Wyznaczylem juz srodek odcinka jest to (2,0), dobrze zrobilem? I teraz co dalej mam zrobic? Prosilbym o pomoc emotka
18 mar 16:11
Janek191: Tak. Wyznacz równanie prostej AB , a następnie prostej prostopadłej do pr AB przechodzącej przez S = ( 2 , 0)
18 mar 16:13
Mila: Napisać równanie prostopadłej do prostej AB ( wystarczy znać jej wsp. kierunkowy) i przechodzącej przez punkt S=(2,0).
18 mar 16:14
Daniel: Hmm, za duzo mi to nie mowi, jakas podpowiedz?
18 mar 16:17
Mila: Umiesz napisać równanie prostej przechodzącej przez dwa różne punkty?
18 mar 16:21
Daniel: To jest ten wzor tak? (x2−x1)(y−y1)=(y2−y1)(x−x1) i po prostu do tego podstawic A i B i to obliczyc?
18 mar 16:25
5-latek: Pytanie nr 1. Co to jest symetralna odcinka ? . czekam na odpowiedz
18 mar 16:31
Daniel: Dobra obliczylem to z tego wzoru i mi wyszla prosta y=−2x+4 no a symetralna to jest prosta prostopadła do odcinka i przechodząca przez jego srodek
18 mar 16:34
Mila: rysunek y=ax+b równanie kierunkowe prostej A=(1,2) B=(3,−2) współrzędne tych punktów spełniają równanie prostej⇔ 2=a*1+b −2=a*3+b =========odejmuję stronami 4=−2a a=−2 AB: y=−2x +b prosta prostopadła do AB ma wsp. kierunkowy (a' ) taki, że (−2)*a'=−1⇔
 1 
a'=

 2 
 1 
s: y=

x+b i symetralna przechodzi przez S=(2,0)⇔
 2 
 1 
0=

*2+b⇔
 2 
0=1+b b=−1
 1 
s: y=

x−1
 2 
18 mar 16:37
5-latek:
 −2−2 4 
wspolczynnik a prosytej AB=

= −

=−2 wiec twoje rownanie jest zle
 3−1 2 
18 mar 16:38
Daniel: Aha o to chodzi, dzieki Mila Teraz mam 2 zadanko Sprawdz czy punkty P M L leza na jednej prostej (czy sa wspołliniowe) P= (2 ,0) M= (0,−1) L= (4, 2) Mam tu wziasc np punkty PM i obliczyc prosta z tego wzoru (x2−x1)(y−y1)=(y2−y1)(x−x1)?
18 mar 16:49
Mila: Tak, a potem sprawdzić, czy wsp. punktu L spełniaja to równanie. Narysuj w układzie wsp.
18 mar 16:52
Daniel: Prosta wyjdzie y= 1/2x−1 ?i jak sprawdzic czy wsp punktu l spelaniaja to rownanie?
18 mar 16:58
Mila: rysunek Podstawić do równania ,
 1 
y=

*4−1=2−1=1≠2⇔L∉prostej MP⇔punkty nie są współliniowe.
 2 
albo graficznie, tu wyraźnie widać, że L∉prostej MP
18 mar 17:06
Daniel: I to jest koniec zadania tak? jeszcze mam takie jedno, ale nie wiem o co tam chodzi Wykaz, ze trojkat PQR jest prostokatny i oblicz jego obwod P =(−4 −6) Q=(2,5) R=(−2,4)
18 mar 17:10
Daniel: To jest moje ostatnie zadanko, dzieki Twojej pomocy Mila te zadania wyzej juz ogarnalem... bo jutro poprawiam sprawdzian i bedzie wlasnie takie zadanie, jakie podalem emotka
18 mar 17:20
5-latek: To narysuj te punkty na ukladzie wspolrzdnych Teraz jaki warunek musza spelniac boki aby trojkat byl prostokatny ? albo jaki warunek musi spelniac iloczyn skalarny aby kat miedzy wektorami wynosil 90 stopni ? Obwod −−masz wzor na dlugosc odcinka wiec policz dlugosci i dodaj
18 mar 17:20
Daniel: Wyzsza szkola jazdy =D
18 mar 17:26
Mila: c2=a2+b2 to coś Ci przypomina?
18 mar 17:29
Daniel: No tak, twierdzenie pitagorasa
18 mar 17:32
5-latek: rysunekJesli trojkat ma byc prostokatny to z twierdzenia pitagorasa |PQ|2= |RQ|2+|PR|2 (z rysunku wida z e PQ jest najwiekszym bokiem gdzie |a| −oznacza dlugosc odcinka np |PQ| to dlugosc odcinka PQ https://matematykaszkolna.pl/strona/1248.html to jest wzor na dlugosc odcinka wiec policz dlugosci bokw |PQ| |PR| I |RQ| dodaj do siebie te dlugosci i masz obwod Potem spawdz z tego czy ten trojkat jest prodstokatny
18 mar 17:38
Daniel: PQ wyszlo mi pierwiastek z 157
18 mar 17:48
Mila: Dobrze.
18 mar 17:50
Daniel: PR pierwiastek z 104 QR pierwiastek z 17 dobrze? ;s
18 mar 17:57
5-latek: Najlepiej jakbys pisal obliczenia
18 mar 18:01
Daniel: PR=(−2+4)2+(4+6)2=22+102=4+100=104 QR=(−2−2)2+(4−5)2=(−4)2+(−1)2=16+1=17 Oczywiscie wszystko pod pierwiastkiem
18 mar 18:14