Maturalne zadanka :)
Benny: W(x)=64x3 + 48x2 + px + q
jeśli wielomian jest stopnia trzeciego i ma mieć pierwiastek trzykrotny to istnieje tylko jeden
taki
(4x−a)3=64x3 − 48x2a + 12xa2 − a3
−48x2a=48x2
−a=1 a=1
12xa2=px
12a2=p
q=−1
p=12
inny pomysł na chwilę obecną mi nie przychodzi
7 mar 22:33
Benny: Co do Twojego zadania 5−latek mianownik sprowadza się do 2/cosx
w liczniku mamy takie coś : √cos2x − |cos2x|
dla x∊(−π/4 +kπ/2 ; π/4 + kπ/4) jest √cos2x − cos2x=√cosx − 2cosx +1=
=√1−cosx=√sin2x=|sinx|
no i dla sinx>0 będzie sinx/4 a dla sinx<0 −sinx/4
tylko nie wiem jak ten przedział zapisać
w tej wcześniejszej wartości bezwzględnej |cos2x| dla cos2x<0 wychodzi bezsens
7 mar 22:52
Mila:
a=−1
−a3=q
q=1
p=12
Inne sposoby.
1)Wzory Viete'a
2) Wykorzystanie pochodnej.
7 mar 22:56
Benny: ach widzę ten błąd przy a
wzory Viete'a? chodzi Ci o ten na wielomian 3 stopnia?
sprawdzę jak to będzie z pochodną
7 mar 22:58
7 mar 22:59
Mila:
7 mar 22:59
Mila:
2) Jednym z pierwiastków wielomianu W(x) stopnia trzeciego jest liczba 1, a suma pozostałych
dwóch pierwiastków jest równa 0.
Do wykresu wielomianu należy punkt P(3,1). Wiedząc, że reszta z dzielenia W(x) przez dwumian
(x−2)
jest równa (−2) wyznacz wzór tego wielomianu i uporządkuj go malejąco.
7 mar 23:06
Benny: no kiedyś obiło mi się o tych wzorach o uszy
co do pochodnej
f'(x)=192x2 +96x +p
Δ=0, p=12
f'(x)=16(x+1/4)2
miejsce zerowe pochodnej x=−1/4
no i tutaj nie jestem pewien, ponieważ miejsce zerowe pochodnej wstawiłem do funkcji
podstawowej i o dziwo mi wyszło q=1 ale nie wiem czy taki myk można zrobić?
7 mar 23:07
7 mar 23:15
Mila:
Dobrze.
7 mar 23:15
Benny: W(x)=(x−1)(ax
2 +bx +c)
W(3)=1
W(2)=−2
−b/a=0 b=0
W(x)=(x−1)(ax
2 + c)
W(3)=18a +2c
W(2)=4a+c
10a=5 a=1/2 c=−4
W(x)=x
3/2 − x
2/2 −4x −4
7 mar 23:16
Mila:
Mam c=4
7 mar 23:21
Benny: no tak patrze i nie widzę błędu u siebie
7 mar 23:23
Benny: W(x)=x3/2 − x2/2 − 4x+4
7 mar 23:23
Mila:
3) Rozwiąż równanie:
(x2−x+1)3−6*(x2−x)2−2*(x2−x+2)=0
7 mar 23:24
Mila:
4)
Rozwiąż równanie.
7 mar 23:29
PW: 5) Porównaj liczby
x1 = √378 − √377
x2 = √375 − √374.
Oczywiście nie można korzystać z kalkulatora.
Wskazówka (nawiązanie do dzisiejszych zmagań z funkcją malejącą):
Pomyśl o rozwiązaniu wykorzystującym monotoniczność pewnej funkcji − wymyśl ją i wykaż
monotoniczność za pomocą pochodnej.
Bardzo jestem ciekawy, czy nauka nie poszła w las.
7 mar 23:42
Benny: Jakaś mała podpowiedź do tego 3, bo raczej nie chodzi o wymnożenie wszystkiego. Próbuje coś
wyłączyć zobaczymy czy będą efekty
7 mar 23:43
Mila:
Do (3) Podstawienie:
7 mar 23:47
Mila:
Do (3)
x2−x=t
8 mar 00:00
Mila:
Dobranoc
8 mar 00:00
Benny: t=x2−x+1
t3 −6(t−1)2 −2(t+1)=0
t3 −6t2 +10t−8=0
(t2−2t+2)(t−4)=0
t>0 więc t2−2t+2 >0
t=4
x2−x+1=4
x2−x−3=0
x1=(1−√13)/2
x2=(1+√13)/2
8 mar 00:13
Benny: zrobiłem inne podstawienie, bo nie widziałem Twojego posta
co do 4 nie rozumiem zapisu
dobranoc
8 mar 00:14
5-latek: Co do zadania nr 4 to dostalem je tak samo od Mili do rozwiazania
Na razie nie potrafie go rozwiazac . Sprobuje pozniej (wieczorem
a [x] −oznacza czesc calkowita liczby nie wieksza od tej liczby −raczej zadania olimpijsie
8 mar 07:42
[Z[prosta]]: ad.4 (wydawało mi się, że zadania z [x] mnie przerastają, a jednak...)
| 9 | |
gdy narysujemy wykresy funkcji y=[x]−1 oraz y= |
| x widać, że przetną się w jednym |
| 10 | |
punkcie
...lewe końce "odcinków" budujących wykres funkcji y=[x]−1 leżą na prostej: y=x−1
| 9 | |
rozwiązując układ: y=x−1 i y= |
| x otrzymuję : x=10, y=9 |
| 10 | |
Stąd równanie ma jedno rozwiązanie: x=10
8 mar 09:02
5-latek: Natomiast co do mojego zadania z trygonometrii to lewa strona rownania ma sens jesli :1
o cos2x
≥0 co zachodzi gdy −0,25pi+kpi≤x≤0,25pi+kpi (k=0 +/−1,+/−2 ...) 2
o cos
x−cos2x≥0 co
| 3 | |
zachodzi zawsze bo cos2x−cos2x=sin2x≥0 3o 1+sinx≠0 co zachodzi gdy x ≠2kpi+ |
| pi |
| 2 | |
| 1 | |
(k=0 k=+/−1. k=+/−2 .....) 4o cosx≠0 wtedy gdy x≠kpi+ |
| pi (k=0 , k= +/− 1, |
| 2 | |
| 3 | |
k=+/−2........) 5o cosx+1+2sinx+sin2x=2(1+sinx)≠0 co zachodzi gdy x≠2kpi+ |
| pi (k=0 |
| 2 | |
k=+/−1 k=+/−2 ........)
Teraz zauwaz ze liczby z warunkow 3
o 4
o 5
o leza poza przedzialami okreslonymi warunkiem 1
o
, wiec warunek 1
o jest wystaerczajacym warunkiem aby lewa strona nierownosci miala sens .
Przeksztalcenia po lewej stronie beda wygladac tak ;
| √cos2x−cos2x | |
L= |
| = |
| cos2x+1+2sinx+sin2x | |
| | (1+sinx)cosx | |
| |
| √sin2x cosx(1+sinx) | |
= |
| = |
| 2+2sinx | |
| |sinx|cosx(1+sinx) | |
= |
| = |
| 2(1+sinx) | |
1 | | 1 | |
| |sinx|cosx= |
| *2|sinx|cosx |
2 | | 4 | |
Z tych przeksztalcen widac ze ze lewa strona L na znak cosinusa a prawa strona P na znak
funkcji sin2x wiec mozemy to zestwic w postaci nierownosci
| 1 | | 1 | |
6o. znak cosinusa cosx>0 gdy − |
| pi+2kpi< x < |
| pi+2kpi |
| 2 | | 2 | |
| 1 | |
7o znak funkcji y=sin2x: sin2x>0 gdy kpi<x< |
| pi+kpi |
| 2 | |
teraz gdy uwzglednimy warunek nr 1
0 przy ktorym lewa strona rownosci ma sens to z tych trzech
warunkow a mianowicie z warunkow 1
o 6
o i 7
o wynika ze :
| 1 | |
Po prewej stronie stawiamy znak (−) gdy − |
| pi+kpi< x < kpi |
| 4 | |
| 1 | |
Natomiast stawiamy znak (+) gdy kpi< |
| pi+kpi (k=0,k=+/−1, k=+/−2 k=+/−3,.....) |
| 4 | |
8 mar 09:03
5-latek: Dziekuje Ci
Eve za post 9:02
Ja poczytam sobie jeszce na ten temat bo musi tez byc sposob na rozwiazanie algebraivzne
8 mar 09:06
5-latek: W warunku 2o ma byc cos2x−..... itd
8 mar 09:21
Benny: No zapomniałem o dziedzinie z mianownika ale chyba szedłem dobrą drogą
8 mar 09:22
5-latek: No chyba na złą nie zejdziesz ?
8 mar 09:24
Benny: Nie wiadomo co życie przyniesie
8 mar 09:28
Benny: co do 4) to szukałem podobnych zadań ale nie mogę znaleźć jak rozwiązywać takie równania
co do 5) próbowałem pod pierwiastek wstawić zmienną ale chyba nic mi nie wychodzi
8 mar 13:01
5-latek: Co do zadan podobnych do nr 4 to chyba zostalo Kolko dla olimpijczykow Pawlowski
8 mar 13:04
Mila:
Benny
Zadanie 3 dobrze. Ładnie to rozwiązałeś.
4) Podpowiedź :
[x]=m, m∊C
m≤x<m+1
8 mar 17:51
5-latek: Mozesz Milu to pokazac jak rozwiazac ?
Wiem ze taka jest wlasnosc czesci calkowitej
8 mar 18:52
5-latek: nawet doczytalem sie ze [x+k]= [x]+k gdzie x∊r i k∊C
8 mar 18:55
5-latek: Probowalen to robic ze 10[x]= 9x+10 ale to mi nie da
8 mar 18:58
Mila:
Poczekaj, zobaczymy jak rozwiąże Benny, później napiszę.
8 mar 19:04
5-latek: Dobrze .Poczekam
8 mar 19:05
Benny: Skąd w ogóle takie zadanie?
8 mar 19:10
5-latek: Przeciez CI napisalem
albo Stefan Straszsewicz Zadania olimpijkie albo Jerzy Browkin Zadania z olimpiad
matematycznych
8 mar 19:14
5-latek: Milu bardzo CIe proszse o pokaznie rozwiazania gdyz kolega chyba tez nie bedzie wstanie
rozwiazac tego rownania
8 mar 20:49
Benny: Z tego równania co podałaś wychodzi że m<10;20)
ale tylko dla m=10 wyrażenie jest całkowite
nie mam chyba pojęcia co dalej
8 mar 21:00
Mila:
Przeczytałeś wskazówkę. Wierzę w Ciebie. Rozwiązuj.
8 mar 22:33
Mila:
Przedział podałeś dobry. Jesteś blisko.
8 mar 22:34
Benny: Przynajmniej jutro w szkole się nie będę nudził
8 mar 22:37
Mila:
Masz rozwiązać teraz. Czekam.
8 mar 22:40
Benny: Głowa mnie trochę boli i miałem kłaść się już spać bo trzeba rano wstać
8 mar 22:45
Benny: Dziś już nic nie wymyślę. Dobranoc
8 mar 22:54
Mila:
Do jutra. DOBRANOC.
8 mar 23:19
9 mar 10:49
Benny: PW,
coś tam się pobawiłem i sam już nie wiem co zrobiłem.
za 378 podstawiłem x itd.
więc miałem pierwszą liczbę: √x−√x−1, drugą liczbę:√x−3 − √x−4
funkcja wygląda tak: f(x)=√x−√x−1−√x−3+√x−4
wyznaczyłem pochodną i policzyłem dwie wartości oczywiście z przybliżeniem i wyszło mi że
funkcja jest malejąca
więc jeśli zwiększamy x wartość maleje co za tym idzie x2>x1
O to chodziło?
9 mar 18:31
PW: Prościej,
f(x) = √x − √x−1
jest malejąca; nierówność f'(x) < 0 jest oczywista. Wobec tego x1 = f(378) < f(375) = x2.
Zauważ, że zadanie jest dobrze skonstruowane, bo różnicę widać dopiero na 4. miejscu po
przecinku, kalkulatorem nastawionym np. na dokładność do 3 miejsc nie da się rozstrzygnąć,
która liczba jest większa.
9 mar 19:20
Mila:
| 378−377 | | 1 | |
√378−√377= |
| = |
| |
| √378+√377 | | √378+√377 | |
9 mar 19:25
Benny: Jeszcze parę takich zadań i powinienem to ogarnąć
9 mar 19:45
PW: Mila ma rację, że dużo łatwiej jest odpowiedzieć która liczba jest większa
przekształcając x
1 i x
2 w sposób pokazany o 19:25 − tak mógłby rozwiązać nawet
gimnazjalista. Chciałem pokazać tę różnorodność podejścia − czasem w sposób niespodziewany
daje się zastosować własności funkcji (pochodne). Dobrze jest widzieć i takie możliwości.
Benny, łapiesz − i to jest ważne.
9 mar 20:51
Benny: Dziś coś porozwiązujemy?
10 mar 16:12
Pati: Mila możesz pomóc z jednym prawdopodobieństwem ?
10 mar 16:13
Benny: Milu, rozwiązujemy coś?
10 mar 20:54
Mila:
Możemy, myślałam, że to było pytanie do PW.
Zaraz coś znajdę.
10 mar 20:57
Mila:
1) Narysuj wykres funkcji :
y=[sinx]
10 mar 21:02
Mila:
2) O wielomianie W(x)=2x3+ax2+bx+c wiadomo, że liczba 1 jest jego pierwiastkiem dwukrotnym
oraz , że W(x) jest podzielny przez dwumian (x+2). Oblicz wsp. a,b,c .
Rozwiąż nierówność: W(x+1)<0.
10 mar 21:06
Benny: [sinx]=m, m∊C
więc będzie przyjmowała wartości albo 0 albo 1 albo −1 tak?
10 mar 21:34
Mila:
Tak, ale rozpisz to w przedziale <0,2π>.
[sinx]=0 dla sinx∊... itd
10 mar 21:45
Benny: kurde tak się zastanawiałem nad tym wielomianem i czy nie może być tak:
W(x)=a*(x−1)2(x+2)
W(x)=a*(x3−3x+2)
W(x)=ax3 −3ax +2a
przy x3 stoi 2 więc to a jest równe 2
więc wielomian jest taki W(x)=2x3 −6x+4
więc a=0, b=−4 c=4?
10 mar 22:17
Benny: a W(x+1)<0
x∊(−∞;−3)
10 mar 22:21
Mila:
Masz kolizję oznaczeń.
W(x)=2*(x−1)2*(x+2)
a=0, b=−6,c=4
Dalej, dokończ.
10 mar 22:25
Benny: no błąd źle zapisałem, b=−6
a [−1/2]=0?
10 mar 22:38
Mila:
[−12]=−1
10 mar 22:41
Benny: a np [−1,6]=−2?
10 mar 22:42
10 mar 22:47
Benny: [sinx]=0 dla x={0,π,2π}
[sinx]=1 dla x∊(0;π)
[sinx]=−1 dla x∊(π,2π)
tak?
10 mar 23:11
Mila:
Dla przedziału <0,2π>
y=[sinx]
[sinx]=0 dla sinx∊<0,1)
[sinx]=1 dla sinx=1
[sinx]=−1 dla sinx∊<−1,0) ⇔
| π | | π | |
[sinx]=0 dla x∊<0, |
| )∪( |
| ,π)∪{2π} |
| 2 | | 2 | |
[sinx]=−1 dla x∊(π,2π)
Czy narysować, czy sam to zrobisz?
10 mar 23:28
Benny: Aj pomyliło mi się z tą jedynką przecież [0,7]=0
10 mar 23:33
Benny: A wykres wiem jak ma wyglądać tylko nie wiem czy dam rade tutaj rysunek zrobić
10 mar 23:39
Benny: Milu jak będziesz możesz jakieś zadanka podrzucić?
11 mar 21:42
Benny: Może ktoś inny coś wrzuci? Porobiłbym sobie coś w szkole
12 mar 06:36
5-latek: Zadanie nr 1 :
Dla jakich wartosci parametru a dwa z podanych nizej zdan sa prawdziwe a jedno falszywe
| 1 | |
a) rownanie x+ |
| =a nie ma rozwiazan |
| x | |
b)
√a3−4a+4=2−a
c) Uklad rownan x+y
2=a i x−sin
2y=−3 ma dokladnie jedno rozwiazanie
Zadanie nr 2 :
Wyznaczyc zbior wszystkick par (x,y) liczb rzeczywistych dla ktorych wyrazenie
4√4−x2−y2−U{1}{
√y−logx ma wartosc rzeczywista . Zbior ten przedstawic graficznie na
plaszczyznie 0XY
Zadanie nr 3
na plaszczyznie 0XY zaznaczyc zbior punktow ktorych wspolrzedne x,y spelniaja warunki
1. x
2+y
2>=2
2. Najwieksza wartosc sumy |x|+|y| nie przekracza 2 .
Zadanie nr 3 . Sprowadzic do mozliwie prostej postaci wyrazenie
| a3/2−b3/2 | | a−2/3 3√a−b | |
W= |
| : |
| |
| (a2−ab)2/3 | | a√a−b√b | |
Zadanie nr 4.
Zbadac jaka wartosc powinien miec parametr m aby pierwiastki rownania 3x
2+mx+1=0 mogly byc
sinusem i cosinusem tego samego kąta . Znalezc ten kąt i oba pierwiastki .
Zadanie nr 5 : Rozwiazac uklad rownan
a)
√x2+y2+
√2xy=8
√2 i
√x+
√y=4
| 1 | | 1 | |
b) √x+y− |
| =2 i x+y− |
| =8 |
| √x−y | | √x−y | |
Zadanie nr 5 Jaki zwiazek musi zachodzic pomiedzy aib(a>b,b>0) aby
| 1 | | 1 | |
log |
| (a+b)= |
| (loga+logb) |
| 3 | | 2 | |
Zadanie nr 6
Wyznacz najwieksza liczbe x dla ktorej spelnione jest zarowno rownanie
| 3 | | 3 | | 7 | |
( |
| )x−y−( |
| )y−x= |
| jak i nierownosc xY+y<=9 |
| 4 | | 4 | | 12 | |
Zadanie nr 7
| 5 | |
Rozwiaz nierownosc log2(x+1)+logx+12>= |
| |
| 2 | |
Zadanie nr 8
Wyznacz okres funkcji y=|4sin
3x−3sinx|
Mysle ze na razie CI starczy .
Potem CI napiszse innne
12 mar 12:39
bezendu:
ok
12 mar 12:41
5-latek: jak wroce z pracy po 23 napiszse jeszcze z ciagow , pochodnych i z planimetrii po zadanku
12 mar 12:46
5-latek: Nie odswiezylem strony
Czesc
bezendu
12 mar 12:47
bezendu:
Witam
12 mar 13:04
Benny: | a3+b3−2√(ab)3 | |
w zadaniu 3 ma wyjść W= |
| ? |
| a−b | |
12 mar 17:16
Benny: w 1
a) a∊(−2;2)
b)a<2
c)a>−3? tego nie ogarniam bo mam tak −3 + sin2y+y2=a
sin2y+y2>0 no i tak myślę, że z tego wynika a>−3
12 mar 17:19
5-latek: zadanie nr 3 dla a>0,b≥0 a≠b
12 mar 23:12
5-latek: Czyli wyjdzie to co Tobie
12 mar 23:33
5-latek: Zadanie nr 1 Zdanie a) jest prwadziwe gdy a∊A=(−2,2).
Zdanie b) jest prawdziwe gdy 2−a≥0 to a≤2 oraz gdy a3−4a+4=(2−a)2 a to jest spelnione
dla a=0 lub a=1 . czyli zdanie b jest prawdziwe gdy a∊B={0,1}.
Zdanie c) jest prawdziwe gdy po odjeciu stronami otrzymany rownanie y2+sin2y=a+3 i to
rownanie ma dokladnie jesden pierwiastek . Bowiem x wyraza sie przez y jednoznacznie z kazdego
danych rownan.
Lewa strona rownania jest funkcja parzysta ze wzglewdu na y a prawa jest stala . Aby wiec to
rownanie mialo dokladnie jeden pierwiastek musi byc nia liczba y=0 .
Gdy podsatwimy y=0 do tego rownania to dostaniemy 0=a+3 to a=−3 .
A wiec rownanie bedzie mialo postac y2+sin2y=0 .
Teraz widzimy ze y=0 jest jedynym pierwiaskiem rownania y2+sin2y=0
Wiec zdanie c) jest prawdziwe dla a=−3 tj . dla a ∊C={−3} .
Wiec mamy ze zdania a),b) c) sa prawdziwe dla a ∊A , a∊B i a∊C.
Wiec warunki naszsego zadania sa spelnione gdy a nalezy do dwoch sposrod tych zbiorow a nie
nalezy do trzeciego a wiec gdy :
a∊(A∩B−C)U(A∩C−B)U(B∩C−A)= [(−2,2)∩{0,1}−{−3}U[(−2,2)∩{−3}−{0,1}]U[{0,1}∩{−3}−(−2,2)]={0,1}
warunki zadania sa spelnione gdy a=0 lub a=1
13 mar 00:14
5-latek: No to dawaj zadanie nr 2
13 mar 14:17
Benny: Kurcze nie wiem jak to tutaj narysować.
Ogólnie to będzie układ równań
⎧ | y>logx | |
⎩ | y≤√4−x2 | dla x∊(0;2>
|
13 mar 14:30
Benny: W tym zadaniu 3 to jest układ równań czy podpunkty?
Bo w 1. będzie wszystko oprócz koła o środku w punkcie O(0;0) i r=√2
a w 2. będzie kwadrat o środku S(0;0) i boku równym 2√2 (osie współrzędnych są przekątnymi)
W zadaniu 4 m=√15 lub m=−√15
pierwiastki równania x1=−0,93 x2=−0,36 lub x1=0,36 x2=0,93
kąt wynosi 21 stopni lub −21 stopni
Zadanie 5
a) x=4, y=4
b) x=5, y=4
13 mar 15:38
5-latek: zadanie nr 3 sa to podpunkty (ja tak przynajmniej to odczytuje (mozesz tu narysowac i opisac
Zadanie nr4 parametr m dobrze
| 1 | | 1 | |
Potem mam takie odpowiedzi dla m=−√15 x1= |
| (√15−√3), x2= |
| (√15+√3) |
| 6 | | 6 | |
Natomiast jesli kat oznqaczymy przez (t) to
| 1 | | 1 | |
sin(t)= |
| (√15−√3) cos(t)= |
| (√15+√3) |
| 6 | | 6 | |
| 1 | | 1 | |
lub sin(t)= |
| (√15+√3) cos(t)= |
| (√15−√3) |
| 6 | | 6 | |
Podobnie postepujemy gdy m=−
√15
Zadanie nr 5 (gdzie uklady mam takie same odpowiedzi
13 mar 18:32
Benny: No w tym 4 wszystko mi tak samo wyszło tylko zaokrąglałem liczby, żeby obliczyć kąt
Teraz się zastanawiam nad tym zadankiem z logarytmami.
13 mar 18:37
5-latek: Odpowiedz do zadania z logarytmem
a+b=3√a*b
13 mar 20:12
Benny: a no jak tak to banalne, zrobiłem tak na początku
myślałem, że coś tu jeszcze trzeba kombinować
13 mar 20:16
5-latek: To sa zadania z egzaminow wstepnych na wyzszse uczelnie
13 mar 20:17
Benny: Na jaki kierunek?
13 mar 21:05
5-latek: A jaki Cie interesuje to napiszse CI kilka zadan ze starych zbiorkow
13 mar 21:13
Benny: Właśnie nie mam żadnego pomysłu, gdzie się wybrać na studia
13 mar 21:56
5-latek: Ale teraz nie ma egzaminow wstepnych ?
Rozwiaz tamte do konca zadania potem wstawie CI nowe
13 mar 21:58
Metis: 5−latku , nie ma
13 mar 22:02
Braun:
5−latek już dawno nie ma egzaminów wstępnych co jest największym błędem szkolnictwa.
Niektóre osoby które dobrze napisały maturę, nie potrafią poradzić sobie z trudniejszymi
zadaniami na analizie matematycznej czy algebrze. A czemu ? Odpowiedź jest prosta uczyły się
schematów. Dlatego powinny powrócić egzaminy wstępne decydujące o dostaniu się na studia, a
matura powinna być tylko jakby przepustką do tego egzaminu a nie decydować o dostaniu się na
uczelnię !
13 mar 22:03
Benny: W tym zad 6 jak wygląda ta druga nierówność?
14 mar 09:51
5-latek: | 5 | |
jest x*y+y≤9 i to samo dotyczy zdania nr 7 jest ≥ |
| piszse takie zwroty bo jak uzywam |
| 2 | |
tych z nakow z paska to potem z zllewa mi sie w jedna linijke
14 mar 10:43
Benny: no to w 6 x=2
14 mar 11:11
Benny: Zad 7
x∊(−1;3) ∪ (√2−1;+∞) /{0}
14 mar 13:54
5-latek: Zaraz zobacze na odpowiedzi
14 mar 13:55
5-latek: Nr 6 x=2 (czyli tak jak Ty
Nr 7 Zalozenie −1<x<0 albo x>0 Zbior rozwiazan to {x:(0<x≤√2−1)⋁(x≥3)
14 mar 14:09
5-latek: | 1 | |
Odpowiedz do nr8 to T= |
| π |
| 3 | |
14 mar 14:13
Benny: coś w tym 7 musiałem, gdzieś źle zwrot zmienić
14 mar 14:16
5-latek: Musisz poszukac sam bo jestem chory i nie chce wprowadzac blad (tak jak juz to dzisiaj
zrobilem
14 mar 14:22
Benny: Kurcze no nie wiem robię podstawienie, wychodzi mi x=3 lub x=
√2−1
więc robię taki myk (x−3)(x−
√2+1)≥0
i wychodzi mi z tego x∊(−1;0)∪(0;
√2−1>∪<3;+
∞)
| 1 | |
Wcześniej zrobiłem inaczej, bo miałem t1= |
| t2=2 |
| 2 | |
| 1 | |
zapisałem, że t∊(−∞; |
| >∪<2;+∞) |
| 2 | |
| 1 | |
i rozwiązywałem logx+1 2 ≤ |
| lub logx+12 ≥ 2 i z tego wyszedł mi ten przedział z |
| 2 | |
13:54
14 mar 14:38
Benny: Ktoś może to 7 przeanalizować?
14 mar 15:10
Benny: | π | | π | |
a w ostatnim dochodzę do postaci y=|4sinx*sin(x+ |
| )*sin(x− |
| )| |
| 3 | | 3 | |
14 mar 15:39
Benny: Milu możesz przejrzeć? Oczywiście jak będziesz miała czas
14 mar 18:30
Mila:
W zadaniu 7 po zmianie podstaw:
log22(x+1)+1 | | 5 | |
| ≥ |
| |
log2(x+1) | | 2 | |
Jeżeli (x+1)∊(0,1) to log
2(x+1)<0
Jeżeli (x+1)>1 to log
2(x+1)>0
Teraz rozwiąż dwie nierówności i wyjdzie jak w odpowiedzi.
14 mar 18:47
Benny: Nie wiem co źle robię, ale nie wychodzi mi ten przedział (0;
√2−1)
14 mar 19:16
Mila:
Poczekaj, po kolacji napiszę.
14 mar 19:18
Benny: Chyba, że to będzie tak:
1)x>0
| 5 | |
log22(x+1)+1≥ |
| log2(x+1) |
| 2 | |
| 1 | |
(log2(x+1)− |
| )(log2(x+1)−2)≥0 |
| 2 | |
log
2(x+1)≤log
2√2 ∨ log
2(x+1)≥log
24
x≤
√2−1 ∨ x≥3
x∊(0;
√2−1≥ ∪ <3;+
∞)
2) x∊(−1;0)
| 5 | |
log22(x+1)+1≤ |
| log2(x+1) |
| 2 | |
| 1 | |
(log2(x+1)− |
| )(log2(x+1)−2)≤0 |
| 2 | |
log
2(x+1)≥log
2√2 ∧ log
2(x+1)≤log
24
x≥
√2−1 ∧ x≤3
x∊∅
więc x∊(0;
√2−1≥ ∪ <3;+
∞) ?
14 mar 19:37
Mila:
Zgadza się.
14 mar 19:41
Benny: jak pisałem w zeszycie źle opuściłem logarytm stąd to zamieszanie
14 mar 19:49
Benny: A ten zapis w kolejnym zadaniu możesz sprawdzić?
14 mar 19:49
Mila:
Zadanie 8 badaj z definicji:
f(x+T)=f(x)
To jest troche liczenia, ale wyszło mi T=2π.
14 mar 20:18
Mila:
Może PW podpowie inną metodę.
14 mar 20:19
Benny: | π | |
Odpowiedź do tego zadania podał wcześniej − 5−latek i T= |
| |
| 3 | |
| π | | π | |
Dobrą drogą w ogóle idę jak mam y=|4sinx*sin(x+ |
| )*sin(x− |
| )| czy może jakoś inaczej |
| 3 | | 3 | |
to zacząć?
14 mar 20:29
5-latek: Odpowiedz do zadania jest taka (tez skorzystam z Waszych rozwiazan
dana funkcja ze wzgledu na modul przyjmuje tylko wartosci nieujemne i jej wykres znajduje
sie w I i II cwiartce ukladu wspolrzednych . Mozemy tu skorzystac z bezwarunkowej tozsamosci
: sin3x=3sinx−4sin
3x,czyli 4sinx
3−3sinx=−sin3x
mamy wiec
(1) y=|4sin3x−3sinx|=|−sin3x|
Z kolei zawazamy ze funkcja y=sinx ma okre T=2pi natomiast funkcja y=|sinx| przyjmuje tylko
wartosci nieujemne wykonuja kolejne cykle swej zmiennosci 2 razy szybciej niz y=sinx wiec
jej okres wynosi T=pi
Ogolnie funkcje typu y=sin
n x maja okres podstawowy T=2pi gdy wykladnik n jest liczba
| 1 | |
naturalna nieparzysta a okres T= |
| *2pi=pi gdy n jest liczba naturalna parzysta |
| 2 | |
Wreszczie dla wyznaczenia okresu badanej funkcji (1) uwzgledniamy ze funkcja typu y=sin l x
| 2pi | |
gdzie l>0 ma okres T= |
| . |
| l | |
| 2 | |
dlatego funkcje y=−sin3x i y=sin3x maja okresy T= |
| pi. Wiec nasza funkckja (1) ze wzgledu |
| 3 | |
| 1 | |
na modul ma okres T= |
| pi |
| 3 | |
Nie narysuje wykresu tej funkcji tutaj . Tyle co mam w odpowiedzi
14 mar 20:43
5-latek: Ale jutro nastepne zadania bo dzisiaj juz jestem zmeczony
14 mar 20:46
Mila:
Znalazłam wzór na sin (3α)
sin(3α)=3sinα−4sin3α
W takim razie :
|4sin3x−3sinx|=|sin3x|
| 2π | |
Funkcja sin(ax) ma okres |
| |
| a | |
| 2π | |
sin(3x) ma okres zasadniczy |
| |
| 3 | |
[ Umiesz to wykazać?
sin[3*(x+T)]=sin(3x) ]
| 2π | | π | |
|sin(3x)| ma okres |
| = |
| |
| 2*3 | | 3 | |
14 mar 20:54
Mila:
No to masz musztardę po obiedzie.
14 mar 20:56
Mila:
Załóż nowy wątek, bo trzeba długo przewijać stronę.
14 mar 20:58
5-latek: Milu
To nic w porownaniu gdzie
Qulka piszse ponad 3100 postow
14 mar 21:02
5-latek: Benny Mozesz wzor na sin3x sobie wyprowadzic sam
znasz wzor na sin(x+y)=sinx*cosy+cosx*siny
sin2x= sin(x+x) =
sin3x=sin(2x+x) =
15 mar 09:15