matematykaszkolna.pl
Maturalne zadanka :) Benny: W(x)=64x3 + 48x2 + px + q jeśli wielomian jest stopnia trzeciego i ma mieć pierwiastek trzykrotny to istnieje tylko jeden taki (4x−a)3=64x3 − 48x2a + 12xa2 − a3 −48x2a=48x2 −a=1 a=1 12xa2=px 12a2=p q=−1 p=12 inny pomysł na chwilę obecną mi nie przychodzi
7 mar 22:33
Benny: Co do Twojego zadania 5−latek mianownik sprowadza się do 2/cosx w liczniku mamy takie coś : cos2x − |cos2x| dla x∊(−π/4 +kπ/2 ; π/4 + kπ/4) jest cos2x − cos2x=cosx − 2cosx +1= =1−cosx=sin2x=|sinx| no i dla sinx>0 będzie sinx/4 a dla sinx<0 −sinx/4 tylko nie wiem jak ten przedział zapisać w tej wcześniejszej wartości bezwzględnej |cos2x| dla cos2x<0 wychodzi bezsens
7 mar 22:52
Mila: a=−1 −a3=q q=1 p=12 Inne sposoby. 1)Wzory Viete'a 2) Wykorzystanie pochodnej.
7 mar 22:56
Benny: ach widzę ten błąd przy a wzory Viete'a? chodzi Ci o ten na wielomian 3 stopnia? sprawdzę jak to będzie z pochodną
7 mar 22:58
7 mar 22:59
Mila:
7 mar 22:59
Mila: 2) Jednym z pierwiastków wielomianu W(x) stopnia trzeciego jest liczba 1, a suma pozostałych dwóch pierwiastków jest równa 0. Do wykresu wielomianu należy punkt P(3,1). Wiedząc, że reszta z dzielenia W(x) przez dwumian (x−2) jest równa (−2) wyznacz wzór tego wielomianu i uporządkuj go malejąco.
7 mar 23:06
Benny: no kiedyś obiło mi się o tych wzorach o uszy co do pochodnej f'(x)=192x2 +96x +p Δ=0, p=12 f'(x)=16(x+1/4)2 miejsce zerowe pochodnej x=−1/4 no i tutaj nie jestem pewien, ponieważ miejsce zerowe pochodnej wstawiłem do funkcji podstawowej i o dziwo mi wyszło q=1 ale nie wiem czy taki myk można zrobić?
7 mar 23:07
7 mar 23:15
Mila: Dobrze.
7 mar 23:15
Benny: W(x)=(x−1)(ax2 +bx +c) W(3)=1 W(2)=−2 −b/a=0 b=0 W(x)=(x−1)(ax2 + c) W(3)=18a +2c W(2)=4a+c
18a+2c=1  
4a+c=−2
18a+2c=1  
−8a−2c=4
10a=5 a=1/2 c=−4 W(x)=x3/2 − x2/2 −4x −4
7 mar 23:16
Mila: Mam c=4
7 mar 23:21
Benny: no tak patrze i nie widzę błędu u siebie
7 mar 23:23
Benny: W(x)=x3/2 − x2/2 − 4x+4
7 mar 23:23
Mila: 3) Rozwiąż równanie: (x2−x+1)3−6*(x2−x)2−2*(x2−x+2)=0
7 mar 23:24
Mila: 4) Rozwiąż równanie.
 9 
[x]=

x+1
 10 
7 mar 23:29
PW: 5) Porównaj liczby x1 = 378377 x2 = 375374. Oczywiście nie można korzystać z kalkulatora. Wskazówka (nawiązanie do dzisiejszych zmagań z funkcją malejącą): Pomyśl o rozwiązaniu wykorzystującym monotoniczność pewnej funkcji − wymyśl ją i wykaż monotoniczność za pomocą pochodnej. Bardzo jestem ciekawy, czy nauka nie poszła w las.
7 mar 23:42
Benny: Jakaś mała podpowiedź do tego 3, bo raczej nie chodzi o wymnożenie wszystkiego. Próbuje coś wyłączyć zobaczymy czy będą efekty
7 mar 23:43
Mila: Do (3) Podstawienie:
7 mar 23:47
Mila: Do (3) x2−x=t
8 mar 00:00
Mila: Dobranocemotka
8 mar 00:00
Benny: t=x2−x+1 t3 −6(t−1)2 −2(t+1)=0 t3 −6t2 +10t−8=0 (t2−2t+2)(t−4)=0 t>0 więc t2−2t+2 >0 t=4 x2−x+1=4 x2−x−3=0 x1=(1−13)/2 x2=(1+13)/2
8 mar 00:13
Benny: zrobiłem inne podstawienie, bo nie widziałem Twojego posta emotka co do 4 nie rozumiem zapisu dobranoc emotka
8 mar 00:14
5-latek: Co do zadania nr 4 to dostalem je tak samo od Mili do rozwiazania Na razie nie potrafie go rozwiazac . Sprobuje pozniej (wieczorem a [x] −oznacza czesc calkowita liczby nie wieksza od tej liczby −raczej zadania olimpijsie
8 mar 07:42
[Z[prosta]]: ad.4 (wydawało mi się, że zadania z [x] mnie przerastają, a jednak...)
  9  
gdy narysujemy wykresy funkcji y=[x]−1 oraz y=

x widać, że przetną się w jednym
  10 
punkcie ...lewe końce "odcinków" budujących wykres funkcji y=[x]−1 leżą na prostej: y=x−1
  9 
rozwiązując układ: y=x−1 i y=

x otrzymuję : x=10, y=9
  10  
Stąd równanie ma jedno rozwiązanie: x=10
8 mar 09:02
5-latek: Natomiast co do mojego zadania z trygonometrii to lewa strona rownania ma sens jesli :1o cos2x ≥0 co zachodzi gdy −0,25pi+kpi≤x≤0,25pi+kpi (k=0 +/−1,+/−2 ...) 2o cosx−cos2x≥0 co
 3 
zachodzi zawsze bo cos2x−cos2x=sin2x≥0 3o 1+sinx≠0 co zachodzi gdy x ≠2kpi+

pi
 2 
 1 
(k=0 k=+/−1. k=+/−2 .....) 4o cosx≠0 wtedy gdy x≠kpi+

pi (k=0 , k= +/− 1,
 2 
 3 
k=+/−2........) 5o cosx+1+2sinx+sin2x=2(1+sinx)≠0 co zachodzi gdy x≠2kpi+

pi (k=0
 2 
k=+/−1 k=+/−2 ........) Teraz zauwaz ze liczby z warunkow 3o 4o 5o leza poza przedzialami okreslonymi warunkiem 1o , wiec warunek 1o jest wystaerczajacym warunkiem aby lewa strona nierownosci miala sens . Przeksztalcenia po lewej stronie beda wygladac tak ;
 cos2x−cos2x 
L=

=
 
cos2x+1+2sinx+sin2x 

(1+sinx)cosx 
 
 sin2x cosx(1+sinx) 
=

=
 2+2sinx 
 |sinx|cosx(1+sinx) 
=

=
 2(1+sinx) 
1 1 

|sinx|cosx=

*2|sinx|cosx
2 4 
Z tych przeksztalcen widac ze ze lewa strona L na znak cosinusa a prawa strona P na znak funkcji sin2x wiec mozemy to zestwic w postaci nierownosci
 1 1 
6o. znak cosinusa cosx>0 gdy −

pi+2kpi< x <

pi+2kpi
 2 2 
 1 
7o znak funkcji y=sin2x: sin2x>0 gdy kpi<x<

pi+kpi
 2 
teraz gdy uwzglednimy warunek nr 10 przy ktorym lewa strona rownosci ma sens to z tych trzech warunkow a mianowicie z warunkow 1o 6o i 7o wynika ze :
 1 
Po prewej stronie stawiamy znak (−) gdy −

pi+kpi< x < kpi
 4 
 1 
Natomiast stawiamy znak (+) gdy kpi<

pi+kpi (k=0,k=+/−1, k=+/−2 k=+/−3,.....)
 4 
8 mar 09:03
5-latek: Dziekuje Ci Eve za post 9:02 emotka Ja poczytam sobie jeszce na ten temat bo musi tez byc sposob na rozwiazanie algebraivzne
8 mar 09:06
5-latek: W warunku 2o ma byc cos2x−..... itd
8 mar 09:21
Benny: No zapomniałem o dziedzinie z mianownika ale chyba szedłem dobrą drogą emotka
8 mar 09:22
5-latek: No chyba na złą nie zejdziesz ? emotka
8 mar 09:24
Benny: Nie wiadomo co życie przyniesie emotka
8 mar 09:28
Benny: co do 4) to szukałem podobnych zadań ale nie mogę znaleźć jak rozwiązywać takie równaniaemotka co do 5) próbowałem pod pierwiastek wstawić zmienną ale chyba nic mi nie wychodzi
8 mar 13:01
5-latek: Co do zadan podobnych do nr 4 to chyba zostalo Kolko dla olimpijczykow Pawlowski
8 mar 13:04
Mila: Benny Zadanie 3 dobrze. Ładnie to rozwiązałeś. 4) Podpowiedź : [x]=m, m∊C m≤x<m+1
8 mar 17:51
5-latek: Mozesz Milu to pokazac jak rozwiazac ? Wiem ze taka jest wlasnosc czesci calkowitej
8 mar 18:52
5-latek: nawet doczytalem sie ze [x+k]= [x]+k gdzie x∊r i k∊C
8 mar 18:55
5-latek: Probowalen to robic ze 10[x]= 9x+10 ale to mi nie da
8 mar 18:58
Mila: Poczekaj, zobaczymy jak rozwiąże Benny, później napiszę.
8 mar 19:04
5-latek: Dobrze .Poczekam
8 mar 19:05
Benny: Skąd w ogóle takie zadanie? emotka
8 mar 19:10
5-latek: Przeciez CI napisalem emotka albo Stefan Straszsewicz Zadania olimpijkie albo Jerzy Browkin Zadania z olimpiad matematycznych
8 mar 19:14
5-latek: Milu bardzo CIe proszse o pokaznie rozwiazania gdyz kolega chyba tez nie bedzie wstanie rozwiazac tego rownania
8 mar 20:49
Benny: Z tego równania co podałaś wychodzi że m<10;20) ale tylko dla m=10 wyrażenie jest całkowite nie mam chyba pojęcia co dalej
8 mar 21:00
Mila: Przeczytałeś wskazówkę. Wierzę w Ciebie. Rozwiązuj.
8 mar 22:33
Mila: Przedział podałeś dobry. Jesteś blisko.
8 mar 22:34
Benny: Przynajmniej jutro w szkole się nie będę nudził emotka
8 mar 22:37
Mila: Masz rozwiązać teraz. Czekam.
8 mar 22:40
Benny: Głowa mnie trochę boli i miałem kłaść się już spać bo trzeba rano wstaćemotka
8 mar 22:45
Benny: Dziś już nic nie wymyślę. Dobranoc
8 mar 22:54
Mila: Do jutra. DOBRANOC.
8 mar 23:19
5-latek: https://matematykaszkolna.pl/forum/283512.html Zobacz moje rozwazania Milu emotka Ja pewnie juz bede w pracy jak spojrzysz
9 mar 10:49
Benny: PW, coś tam się pobawiłem i sam już nie wiem co zrobiłem. za 378 podstawiłem x itd. więc miałem pierwszą liczbę: xx−1, drugą liczbę:x−3x−4 funkcja wygląda tak: f(x)=xx−1x−3+x−4 wyznaczyłem pochodną i policzyłem dwie wartości oczywiście z przybliżeniem i wyszło mi że funkcja jest malejąca więc jeśli zwiększamy x wartość maleje co za tym idzie x2>x1 O to chodziło?
9 mar 18:31
PW: Prościej, f(x) = xx−1 jest malejąca; nierówność f'(x) < 0 jest oczywista. Wobec tego x1 = f(378) < f(375) = x2. Zauważ, że zadanie jest dobrze skonstruowane, bo różnicę widać dopiero na 4. miejscu po przecinku, kalkulatorem nastawionym np. na dokładność do 3 miejsc nie da się rozstrzygnąć, która liczba jest większa.
9 mar 19:20
Mila:
 378−377 1 
378377=

=

 378+377 378+377 
9 mar 19:25
Benny: Jeszcze parę takich zadań i powinienem to ogarnąć emotka
9 mar 19:45
PW: Mila emotka ma rację, że dużo łatwiej jest odpowiedzieć która liczba jest większa przekształcając x1 i x2 w sposób pokazany o 19:25 − tak mógłby rozwiązać nawet gimnazjalista. Chciałem pokazać tę różnorodność podejścia − czasem w sposób niespodziewany daje się zastosować własności funkcji (pochodne). Dobrze jest widzieć i takie możliwości. Benny, łapiesz − i to jest ważne.
9 mar 20:51
Benny: Dziś coś porozwiązujemy? emotka
10 mar 16:12
Pati: Mila możesz pomóc z jednym prawdopodobieństwem ?
10 mar 16:13
Benny: Milu, rozwiązujemy coś? emotka
10 mar 20:54
Mila: Możemy, myślałam, że to było pytanie do PW. Zaraz coś znajdę.
10 mar 20:57
Mila: 1) Narysuj wykres funkcji : y=[sinx]
10 mar 21:02
Mila: 2) O wielomianie W(x)=2x3+ax2+bx+c wiadomo, że liczba 1 jest jego pierwiastkiem dwukrotnym oraz , że W(x) jest podzielny przez dwumian (x+2). Oblicz wsp. a,b,c . Rozwiąż nierówność: W(x+1)<0.
10 mar 21:06
Benny: [sinx]=m, m∊C więc będzie przyjmowała wartości albo 0 albo 1 albo −1 tak?
10 mar 21:34
Mila: Tak, ale rozpisz to w przedziale <0,2π>. [sinx]=0 dla sinx∊... itd
10 mar 21:45
Benny: kurde tak się zastanawiałem nad tym wielomianem i czy nie może być tak: W(x)=a*(x−1)2(x+2) W(x)=a*(x3−3x+2) W(x)=ax3 −3ax +2a przy x3 stoi 2 więc to a jest równe 2 więc wielomian jest taki W(x)=2x3 −6x+4 więc a=0, b=−4 c=4?
10 mar 22:17
Benny: a W(x+1)<0 x∊(−;−3)
10 mar 22:21
Mila: Masz kolizję oznaczeń. W(x)=2*(x−1)2*(x+2) a=0, b=−6,c=4 Dalej, dokończ.
10 mar 22:25
Benny: no błąd źle zapisałem, b=−6 a [−1/2]=0?
10 mar 22:38
Mila: [−12]=−1
10 mar 22:41
Benny: a np [−1,6]=−2?
10 mar 22:42
10 mar 22:47
Benny: [sinx]=0 dla x={0,π,2π} [sinx]=1 dla x∊(0;π) [sinx]=−1 dla x∊(π,2π) tak?
10 mar 23:11
Mila: rysunek Dla przedziału <0,2π> y=[sinx] [sinx]=0 dla sinx∊<0,1) [sinx]=1 dla sinx=1 [sinx]=−1 dla sinx∊<−1,0) ⇔
 π π 
[sinx]=0 dla x∊<0,

)∪(

,π)∪{2π}
 2 2 
 π 
[sinx]=1 dla x=

 2 
[sinx]=−1 dla x∊(π,2π) Czy narysować, czy sam to zrobisz?
10 mar 23:28
Benny: Aj pomyliło mi się z tą jedynką przecież [0,7]=0 emotka
10 mar 23:33
Benny: A wykres wiem jak ma wyglądać tylko nie wiem czy dam rade tutaj rysunek zrobić emotka
10 mar 23:39
Benny: Milu jak będziesz możesz jakieś zadanka podrzucić?
11 mar 21:42
Benny: Może ktoś inny coś wrzuci? Porobiłbym sobie coś w szkole
12 mar 06:36
5-latek: Zadanie nr 1 : Dla jakich wartosci parametru a dwa z podanych nizej zdan sa prawdziwe a jedno falszywe
 1 
a) rownanie x+

=a nie ma rozwiazan
 x 
b) a3−4a+4=2−a c) Uklad rownan x+y2=a i x−sin2y=−3 ma dokladnie jedno rozwiazanie Zadanie nr 2 : Wyznaczyc zbior wszystkick par (x,y) liczb rzeczywistych dla ktorych wyrazenie 44−x2−y2−U{1}{y−logx ma wartosc rzeczywista . Zbior ten przedstawic graficznie na plaszczyznie 0XY Zadanie nr 3 na plaszczyznie 0XY zaznaczyc zbior punktow ktorych wspolrzedne x,y spelniaja warunki 1. x2+y2>=2 2. Najwieksza wartosc sumy |x|+|y| nie przekracza 2 . Zadanie nr 3 . Sprowadzic do mozliwie prostej postaci wyrazenie
 a3/2−b3/2 a−2/3 3a−b 
W=

:

 (a2−ab)2/3 aa−bb 
Zadanie nr 4. Zbadac jaka wartosc powinien miec parametr m aby pierwiastki rownania 3x2+mx+1=0 mogly byc sinusem i cosinusem tego samego kąta . Znalezc ten kąt i oba pierwiastki . Zadanie nr 5 : Rozwiazac uklad rownan a) x2+y2+2xy=82 i x+y=4
 1 1 
b) x+y

=2 i x+y−

=8
 x−y x−y 
Zadanie nr 5 Jaki zwiazek musi zachodzic pomiedzy aib(a>b,b>0) aby
 1 1 
log

(a+b)=

(loga+logb)
 3 2 
Zadanie nr 6 Wyznacz najwieksza liczbe x dla ktorej spelnione jest zarowno rownanie
 3 3 7 
(

)x−y−(

)y−x=

jak i nierownosc xY+y<=9
 4 4 12 
Zadanie nr 7
 5 
Rozwiaz nierownosc log2(x+1)+logx+12>=

 2 
Zadanie nr 8 Wyznacz okres funkcji y=|4sin3x−3sinx| Mysle ze na razie CI starczy . Potem CI napiszse innne
12 mar 12:39
bezendu: ok
12 mar 12:41
5-latek: jak wroce z pracy po 23 napiszse jeszcze z ciagow , pochodnych i z planimetrii po zadanku
12 mar 12:46
5-latek: Nie odswiezylem strony Czesc bezendu emotka
12 mar 12:47
bezendu: Witam emotka
12 mar 13:04
Benny:
 a3+b3−2(ab)3 
w zadaniu 3 ma wyjść W=

?
 a−b 
12 mar 17:16
Benny: w 1 a) a∊(−2;2) b)a<2 c)a>−3? tego nie ogarniam bo mam tak −3 + sin2y+y2=a sin2y+y2>0 no i tak myślę, że z tego wynika a>−3
12 mar 17:19
5-latek: zadanie nr 3 dla a>0,b≥0 a≠b
 (aa−bb)2 
W=

 a−b 
12 mar 23:12
5-latek: Czyli wyjdzie to co Tobie
12 mar 23:33
5-latek: Zadanie nr 1 Zdanie a) jest prwadziwe gdy a∊A=(−2,2). Zdanie b) jest prawdziwe gdy 2−a≥0 to a≤2 oraz gdy a3−4a+4=(2−a)2 a to jest spelnione dla a=0 lub a=1 . czyli zdanie b jest prawdziwe gdy a∊B={0,1}. Zdanie c) jest prawdziwe gdy po odjeciu stronami otrzymany rownanie y2+sin2y=a+3 i to rownanie ma dokladnie jesden pierwiastek . Bowiem x wyraza sie przez y jednoznacznie z kazdego danych rownan. Lewa strona rownania jest funkcja parzysta ze wzglewdu na y a prawa jest stala . Aby wiec to rownanie mialo dokladnie jeden pierwiastek musi byc nia liczba y=0 . Gdy podsatwimy y=0 do tego rownania to dostaniemy 0=a+3 to a=−3 . A wiec rownanie bedzie mialo postac y2+sin2y=0 . Teraz widzimy ze y=0 jest jedynym pierwiaskiem rownania y2+sin2y=0 Wiec zdanie c) jest prawdziwe dla a=−3 tj . dla a ∊C={−3} . Wiec mamy ze zdania a),b) c) sa prawdziwe dla a ∊A , a∊B i a∊C. Wiec warunki naszsego zadania sa spelnione gdy a nalezy do dwoch sposrod tych zbiorow a nie nalezy do trzeciego a wiec gdy : a∊(A∩B−C)U(A∩C−B)U(B∩C−A)= [(−2,2)∩{0,1}−{−3}U[(−2,2)∩{−3}−{0,1}]U[{0,1}∩{−3}−(−2,2)]={0,1} warunki zadania sa spelnione gdy a=0 lub a=1
13 mar 00:14
5-latek: No to dawaj zadanie nr 2
13 mar 14:17
Benny: Kurcze nie wiem jak to tutaj narysować. Ogólnie to będzie układ równań
y>logx  
y≤4−x2 dla x∊(0;2>
13 mar 14:30
Benny: W tym zadaniu 3 to jest układ równań czy podpunkty? Bo w 1. będzie wszystko oprócz koła o środku w punkcie O(0;0) i r=2 a w 2. będzie kwadrat o środku S(0;0) i boku równym 22 (osie współrzędnych są przekątnymi) W zadaniu 4 m=15 lub m=−15 pierwiastki równania x1=−0,93 x2=−0,36 lub x1=0,36 x2=0,93 kąt wynosi 21 stopni lub −21 stopni Zadanie 5 a) x=4, y=4 b) x=5, y=4
13 mar 15:38
5-latek: zadanie nr 3 sa to podpunkty (ja tak przynajmniej to odczytuje (mozesz tu narysowac i opisac Zadanie nr4 parametr m dobrze
 1 1 
Potem mam takie odpowiedzi dla m=−15 x1=

(153), x2=

(15+3)
 6 6 
Natomiast jesli kat oznqaczymy przez (t) to
 1 1 
sin(t)=

(153) cos(t)=

(15+3)
 6 6 
 1 1 
lub sin(t)=

(15+3) cos(t)=

(153)
 6 6 
Podobnie postepujemy gdy m=−15 Zadanie nr 5 (gdzie uklady mam takie same odpowiedzi
13 mar 18:32
Benny: No w tym 4 wszystko mi tak samo wyszło tylko zaokrąglałem liczby, żeby obliczyć kąt emotka Teraz się zastanawiam nad tym zadankiem z logarytmami.
13 mar 18:37
5-latek: Odpowiedz do zadania z logarytmem a+b=3a*b
13 mar 20:12
Benny: a no jak tak to banalne, zrobiłem tak na początku myślałem, że coś tu jeszcze trzeba kombinować emotka
13 mar 20:16
5-latek: To sa zadania z egzaminow wstepnych na wyzszse uczelnie
13 mar 20:17
Benny: Na jaki kierunek?
13 mar 21:05
5-latek: A jaki Cie interesuje to napiszse CI kilka zadan ze starych zbiorkow
13 mar 21:13
Benny: Właśnie nie mam żadnego pomysłu, gdzie się wybrać na studia
13 mar 21:56
5-latek: Ale teraz nie ma egzaminow wstepnych ? Rozwiaz tamte do konca zadania potem wstawie CI nowe
13 mar 21:58
Metis: 5−latku , nie ma emotka
13 mar 22:02
Braun: 5−latek już dawno nie ma egzaminów wstępnych co jest największym błędem szkolnictwa. Niektóre osoby które dobrze napisały maturę, nie potrafią poradzić sobie z trudniejszymi zadaniami na analizie matematycznej czy algebrze. A czemu ? Odpowiedź jest prosta uczyły się schematów. Dlatego powinny powrócić egzaminy wstępne decydujące o dostaniu się na studia, a matura powinna być tylko jakby przepustką do tego egzaminu a nie decydować o dostaniu się na uczelnię !
13 mar 22:03
Benny: W tym zad 6 jak wygląda ta druga nierówność?
14 mar 09:51
5-latek:
 5 
jest x*y+y≤9 i to samo dotyczy zdania nr 7 jest ≥

piszse takie zwroty bo jak uzywam
 2 
tych z nakow z paska to potem z zllewa mi sie w jedna linijke
14 mar 10:43
Benny: no to w 6 x=2
14 mar 11:11
Benny: Zad 7 x∊(−1;3) ∪ (2−1;+) /{0}
14 mar 13:54
5-latek: Zaraz zobacze na odpowiedzi
14 mar 13:55
5-latek: Nr 6 x=2 (czyli tak jak Ty Nr 7 Zalozenie −1<x<0 albo x>0 Zbior rozwiazan to {x:(0<x≤2−1)⋁(x≥3)
14 mar 14:09
5-latek:
 1 
Odpowiedz do nr8 to T=

π
 3 
14 mar 14:13
Benny: coś w tym 7 musiałem, gdzieś źle zwrot zmienić
14 mar 14:16
5-latek: Musisz poszukac sam bo jestem chory i nie chce wprowadzac blad (tak jak juz to dzisiaj zrobilem emotka
14 mar 14:22
Benny: Kurcze no nie wiem robię podstawienie, wychodzi mi x=3 lub x=2−1 więc robię taki myk (x−3)(x−2+1)≥0 i wychodzi mi z tego x∊(−1;0)∪(0;2−1>∪<3;+)
 1 
Wcześniej zrobiłem inaczej, bo miałem t1=

t2=2
 2 
 1 
zapisałem, że t∊(−;

>∪<2;+)
 2 
 1 
i rozwiązywałem logx+1 2 ≤

lub logx+12 ≥ 2 i z tego wyszedł mi ten przedział z
 2 
13:54
14 mar 14:38
Benny: Ktoś może to 7 przeanalizować?
14 mar 15:10
Benny:
 π π 
a w ostatnim dochodzę do postaci y=|4sinx*sin(x+

)*sin(x−

)|
 3 3 
14 mar 15:39
Benny: Milu możesz przejrzeć? Oczywiście jak będziesz miała czas emotka
14 mar 18:30
Mila: W zadaniu 7 po zmianie podstaw:
log22(x+1)+1 5 


log2(x+1) 2 
Jeżeli (x+1)∊(0,1) to log2(x+1)<0 Jeżeli (x+1)>1 to log2(x+1)>0 Teraz rozwiąż dwie nierówności i wyjdzie jak w odpowiedzi.
14 mar 18:47
Benny: Nie wiem co źle robię, ale nie wychodzi mi ten przedział (0;2−1)emotka
14 mar 19:16
Mila: Poczekaj, po kolacji napiszę.
14 mar 19:18
Benny: Chyba, że to będzie tak: 1)x>0
 5 
log22(x+1)+1≥

log2(x+1)
 2 
 1 
(log2(x+1)−

)(log2(x+1)−2)≥0
 2 
log2(x+1)≤log22 ∨ log2(x+1)≥log24 x≤2−1 ∨ x≥3 x∊(0;2−1≥ ∪ <3;+) 2) x∊(−1;0)
 5 
log22(x+1)+1≤

log2(x+1)
 2 
 1 
(log2(x+1)−

)(log2(x+1)−2)≤0
 2 
log2(x+1)≥log22 ∧ log2(x+1)≤log24 x≥2−1 ∧ x≤3 x∊∅ więc x∊(0;2−1≥ ∪ <3;+) ? emotka
14 mar 19:37
Mila: Zgadza się.
14 mar 19:41
Benny: jak pisałem w zeszycie źle opuściłem logarytm stąd to zamieszanie emotka
14 mar 19:49
Benny: A ten zapis w kolejnym zadaniu możesz sprawdzić?
14 mar 19:49
Mila: Zadanie 8 badaj z definicji: f(x+T)=f(x) To jest troche liczenia, ale wyszło mi T=2π.
14 mar 20:18
Mila: Może PW podpowie inną metodę.
14 mar 20:19
Benny:
 π 
Odpowiedź do tego zadania podał wcześniej − 5−latek i T=

 3 
 π π 
Dobrą drogą w ogóle idę jak mam y=|4sinx*sin(x+

)*sin(x−

)| czy może jakoś inaczej
 3 3 
to zacząć?
14 mar 20:29
5-latek: Odpowiedz do zadania jest taka (tez skorzystam z Waszych rozwiazan dana funkcja ze wzgledu na modul przyjmuje tylko wartosci nieujemne i jej wykres znajduje sie w I i II cwiartce ukladu wspolrzednych . Mozemy tu skorzystac z bezwarunkowej tozsamosci : sin3x=3sinx−4sin3x,czyli 4sinx3−3sinx=−sin3x mamy wiec (1) y=|4sin3x−3sinx|=|−sin3x| Z kolei zawazamy ze funkcja y=sinx ma okre T=2pi natomiast funkcja y=|sinx| przyjmuje tylko wartosci nieujemne wykonuja kolejne cykle swej zmiennosci 2 razy szybciej niz y=sinx wiec jej okres wynosi T=pi Ogolnie funkcje typu y=sinn x maja okres podstawowy T=2pi gdy wykladnik n jest liczba
 1 
naturalna nieparzysta a okres T=

*2pi=pi gdy n jest liczba naturalna parzysta
 2 
Wreszczie dla wyznaczenia okresu badanej funkcji (1) uwzgledniamy ze funkcja typu y=sin l x
 2pi 
gdzie l>0 ma okres T=

.
 l 
 2 
dlatego funkcje y=−sin3x i y=sin3x maja okresy T=

pi. Wiec nasza funkckja (1) ze wzgledu
 3 
 1 
na modul ma okres T=

pi
 3 
Nie narysuje wykresu tej funkcji tutaj . Tyle co mam w odpowiedzi
14 mar 20:43
5-latek: Ale jutro nastepne zadania bo dzisiaj juz jestem zmeczony
14 mar 20:46
Mila: Znalazłam wzór na sin (3α) sin(3α)=3sinα−4sin3α W takim razie : |4sin3x−3sinx|=|sin3x|
  
Funkcja sin(ax) ma okres

 a 
  
sin(3x) ma okres zasadniczy

 3 
[ Umiesz to wykazać? sin[3*(x+T)]=sin(3x) ]
  π 
|sin(3x)| ma okres

=

 2*3 3 
14 mar 20:54
Mila: No to masz musztardę po obiedzie.
14 mar 20:56
Mila: Załóż nowy wątek, bo trzeba długo przewijać stronę.
14 mar 20:58
5-latek: Milu emotka To nic w porownaniu gdzie Qulka piszse ponad 3100 postow emotka
14 mar 21:02
5-latek: Benny Mozesz wzor na sin3x sobie wyprowadzic sam znasz wzor na sin(x+y)=sinx*cosy+cosx*siny sin2x= sin(x+x) = sin3x=sin(2x+x) =
15 mar 09:15