rownanie kwadratowe
Natalia: Czy ktos mógłby pomoc mi rozwiazac to rownanie ? Za kazdym razem wychodzi mi inny wynik
√17−× + √17+× = x/4
6 mar 16:07
Mila:
D:
17−x≥0 i 17+x≥0
17≥x i x≥−17⇔x∊<−17,17>
| x | |
Lewa strona równania jest dodatnia , to |
| >0,⇔x>0 |
| 4 | |
obustronnie podnosimy do kwadratu.
| x2 | |
17−x+2√172−x2+17+x= |
| |
| 16 | |
| x2 | |
√289−x2= |
| −17 /2 przy zał. x2≥32*17 |
| 32 | |
| x4 | | 17 | |
289−x2= |
| − |
| x2+289 |
| 1024 | | 16 | |
| x2 | | 1 | |
x2=0 lub ( |
| − |
| )=0 |
| 1024 | | 16 | |
| 1024 | |
x=0∉D lub x2= |
| =64<32*17 |
| 16 | |
brak rozwiązań.
6 mar 18:39
PW: 282988 − za nietypowe podejście jestem krytykowany, więc i tu pokażę, że można rozwiązać
nieschematycznie.
Tak jak pisze
Mila − nie ma co szukać rozwiązań dla x ujemnych, więc bierzemy dziedzinę
D
1 = [0,17].
Funkcja f po lewej stronie jest malejąca w D
1, co łatwo wykazać licząc pochodną.
f(0) = 2
√17, f(17) =
√34 > 5 − najmniejsza wartość funkcji f przekracza 5.
| x | |
Funkcja g(x) = |
| osiąga w D1 wartości od 0 do 4,25. |
| 4 | |
Równość f(x) = g(x) jest zatem niemożliwa.
Moim zdaniem uczeń liceum zaznajomiony z warunkiem dostatecznym monotoniczności jest w stanie
wykonać takie rozumowanie, wystarczy raz pokazać.
6 mar 20:05
Benny: powiem Ci ze do matury moze sie przydac takie rozumowanie tylko czy to bedzie tak samo
punktowane jak rozwiazanie Mili?
6 mar 20:28
PW: Musi być ocenione maksymalną liczbą punktów, nawet jeśli klucz nie przewiduje takiego
rozwiązania.
Jest to niemożliwe na maturze, ale gdybym ja oceniał klasówkę − postawiłbym jeszcze jeden punkt
więcej − za zastosowanie nowej wiedzy.
6 mar 21:03
Mila:
Zgadzam się. Właśnie miałam to napisać. Pozdrawiam PW.
6 mar 21:15
Tadeusz:
... a ja się nie zgadzam −
Ostatnie informacje o sprawdzaniu egzaminów świadczą raczej, że ZERO PKT PEWNE −
6 mar 21:19
Mila:
Nie czytałam, dlaczego Tadeuszu?
6 mar 21:20
PW: Ty też wątpisz w inteligencję egzaminatorów?
6 mar 21:24
5-latek: Witam Szanowne grono
Tadek z tego co wiem to przeciez prace egzaminacyjne z matury sprawdzaja nawet doktorzy z
wyszych uczelni to powinno byc to uwzglednione a nie ZERO PUNKTOW
Pan doktor mojego znajomego z PWr. w tamtym roku wlasnie sprawdzal
6 mar 21:26
Tadeusz:
... chyba nie czytaliście informacji o udziale błędnie ocenionych w stosunku do odwołań
To wprost żenujące ... a już tłumaczenie "przedstawiciela" to ŻENADA3
6 mar 21:51
Benny: a co jesli po lewej stronie byloby odejmowanie?
7 mar 10:09
Benny: I jak z tej funkcji za pomocą pochodnej wykazać, że jest malejąca?
7 mar 10:19
===:
Jeśli
to:
| −1 | | 1 | | 1 | |
f'(x)= |
| + |
| − |
| = |
| 2√17−x | | 2√17+x | | 4 | |
7 mar 10:35
Benny: Och już widzę mój błąd nie wziąłem pod uwagę prawej strony równania do pochodnej
7 mar 11:49
Benny: No ale żeby policzyć punkty krytyczne i tak trzeba podnosić do kwadratu
7 mar 12:04
Benny: −1 | | 1 | |
| + |
| − 1/4=0 |
2√17−x | | 2√17+x | |
sprowadzam do wspólnego mianownika ale nic to nie daje
7 mar 13:02
Benny: będą tu jakieś punkty krytyczne żeby można było określić monotoniczność?
7 mar 15:23
Benny: PW jak będziesz to mógłbym prosić o wykazanie tej monotoniczności?
7 mar 16:00
Mila:
Jeśli f'(x)<0 to f(x) jest malejąca.
Jeśli f'(x)>0 to f(x) jest rosnąca.
7 mar 20:14
Benny: No to akurat wiem ale gdy przyrównuje pochodną do 0 to muszę wykonać tyle działań że chyba
szybciej wychodzi Twoja metodą to zadanie
7 mar 20:19
Mila:
W tym przypadku, trudno wykazać nierówność w sposób tradycyjny.
7 mar 20:30
Benny: A w jaki sposób można inaczej?
7 mar 20:31
PW: Benny − pisałem, że funkcja po lewej stronie równania jest malejąca − to jest pokazać
| x | |
łatwo. Po co przeniosłeś |
| na lewą stronę? |
| 4 | |
Sens rozumowania jest taki: funkcja po lewej jest malejąca, jej najmniejsza wartość dla x = 17
jest nieco większa od 5 (równa
√34). Funkcja po prawej jest rosnąca, jej największa wartość
osiągana dla x = 17 jest równa 4,25. Dla dowolnej x∊[0, 17]
L > 5 > 4,25 = P.
Koniec. Dobrze byłoby wykonać rysunek tych dwóch funkcji w jednym układzie współrzędnych.
Nie musimy o funkcji po lewej stronie wiedzieć wszystkiego, ważne że jest malejąca. Wykres
będzie więc "niedokładny" (nie badamy wypukłości), ale do ilustracji rozwiązania zadania
wystarczy.
7 mar 20:42
===:
ktoś 6.03 o 20:05 napisał:
"Funkcja f po lewej stronie jest malejąca w D1, co łatwo wykazać licząc pochodną."
7 mar 20:46
Jacek: A jak łatwo można pokazać, że ta pochodna jest niedodatnia i niezerowa w całym przedziale?
Trzeba chyba rozwiązać nierówność f'(x) <0?
7 mar 20:48
Benny: czyli po prostu policzyć sobie wartości na końcach przedziałów i z tego wywnioskować czy
funkcja rośnie czy maleje? nie rozumiem do czego tu pochodna
7 mar 20:49
Mila:
Szacowanie.
x∊<0,17)
| 1 | | −2 | | 2 | |
f'(x)= |
| *( |
| + |
| −1) |
| 4 | | √17−x | | √17+x | |
f'(x)<0 dla x∊<0,17) ponieważ
| −2 | | 2 | |
| |
| |> |
| stąd |
| √17−x | | √17+x | |
7 mar 20:52
prosta: | −1 | | 1 | |
L'(x)= |
| + |
| |
| 2√17−x | | 2√17+x | |
| −√17+x+√17−x | | √17−x−√17+x | |
L'(x)= |
| = |
| = |
| 2√17−x√17+x | | 2√17−x√17+x | |
( √17−x−√17+x) ( √17−x+√17+x) | |
| |
2√17−x√17+x( √17−x+√17+x) | |
−2x | |
| <0 dla x>0 |
2√17−x√17+x( √17−x+√17+x) | |
7 mar 20:53
Jacek: No zasadniczo to jakby pokazać, że jest ≤0 i nie = 0 w całym przedziale to wartości funkcji na
100% nie opadną poniżej wartości na końcu prawym przedziału dziedziny.
7 mar 20:56
PW: L'(x) < 0 na pierwszy rzut oka:
mianowniki dodatnie, a w liczniku
−√17+x + √17−x < 0,
poprzestałbym na tym.
7 mar 21:04
Benny: a zamiast wartości funkcji nie powinno się liczyć granic? czy z czymś mi się to pomieszało?
7 mar 21:30
Mila:
Nie komplikuj. Rozwiązuj inne zadania.
7 mar 21:36
Benny: Rozwiązałbym jakieś fajne z poziomu rozszerzonego. Może masz jakieś?
7 mar 21:38
Mila:
Z jakiego działu chcesz?
7 mar 22:03
Benny: Mogą być wielomiany, stereometria, analityczna może jakieś ciągi, dowody z wyrażeń
algebraicznych?
7 mar 22:07
5-latek: Udowodnic ze dla kazdego kąta x zachodzi rownosc
Licznik tego wyrazenia to
√cosx+√cos2x*
√cosx−√cos2x
| cosx | | 1+sinx | |
Mianownik tego wyrazenia to |
| + |
| |
| 1+sinx | | cosx | |
| 1 | |
Wyrazenie to = +/− |
| sin2x |
| 4 | |
o ile tylko wyrazenie po lewej stronie ma sens . Roztrzygnac kiedy po prawej stronie jest (=)
a kiedy (−)
7 mar 22:13
5-latek: Po pawej ma byc (+) a nie (=)
7 mar 22:14
Mila:
1) Dla jakich wartości parametrów p i q wielomian:
W(x)=64x3+48x2+px+q ma pierwiastek trzykrotny?
7 mar 22:15
Mila:
Może załóż nowy wątek.
7 mar 22:15