matematykaszkolna.pl
równanie kwadratowe Julia: x+3 + 3x−2 = 7 czy moze ktos mi pomoc rozwizac takie równanie ? Próbowałam różnymi sposobami ale wyniki wychodzą w tysiącach...
5 mar 15:34
AS: Przenieś x + 3 na drugą stronę równania i podniieś do kwadratu,uporządkuj i ponownie do kwadratu.
5 mar 15:35
Julia: no właśnie tak roibię cały czas i nie wychodziemotka teraz wyszło mi x2 − 6x+708 i nie ma z tego pierwiastka
5 mar 15:48
dero2005: Wyszło takie równanie 4x2 − 412x + 2328 = 0 Δ = 132496 Δ = 364
5 mar 15:55
Julia: A mogłbys pokazac całe równanie ?
5 mar 16:09
dero2005: Mogę, ale za ok 30 min bo teraz jestem w pracy
5 mar 16:18
Mila: x+3≥0 i 3x−2≥0⇔
 2 
x≥

 3 
x+3+3x−2=7 /2 x+3+2*p(x+3)*(3x−2)+3x−2=49 4x+23x2+7x−6=48 /:2 2x+3x2+7x−6=24 3x2+7x−6=24−2x /2 gdy (24−2x≥0⇔x≤12) 3x2+7x−6=576−96x+4x2⇔ x2−103x+582=0 Δ=10609−2328=8281 Δ=81
 103−91 103+91 
x=

=6 lub x=

>12 zatem∉do dziedziny równania.
 2 2 
5 mar 16:28
PW: Z wrodzonego lenistwa zgadłbym, że liczba 6 jest rozwiązaniem : 6+3 + 3·6 − 2 = 7. Teraz tylko pokazać, że innych rozwiązań być nie może.
5 mar 16:38
PW: Przepraszam, wpisu Mili nie widziałem, ale to i dobrze, bo mam nieco inną koncepcję.
5 mar 16:40
Odpowiedzi na debilne pytania: @Julia tysiące to tez liczby
5 mar 16:45
Odpowiedzi na debilne pytania: chyba nie żyłaś przed denominacją ? emotka
5 mar 16:46
PW: Julio, a potrafisz uzasadnić, dlaczego równanie ma tylko jedno rozwiązanie (to odgadnięte)? Takie podejście do tego zadania gwarantuje, że nie będziesz się borykała z uciążliwymi rachunkami, a rozwiązanie zajmie 2 minuty.
5 mar 20:10
Odpowiedzi na debilne pytania: metoda starożytnych tez wychodzi tylko trzeba miec cierpliwość i doliczyć do końca a skoro niechciało sie nawet skrócić, to i w "tysiące" się wpuściła x2 −103x +582 = 0 Δ = 91 więc nie taka duża emotka
5 mar 20:39
AS: Tylko że żaden egzaminator nie przyjmie odpowiedzi (choćby była poprawna) za wystarczającą,on chce zobaczyć sposób wyliczania ,metodę a nie zgadywankę.
6 mar 10:36
PW: Zakładasz, że egzaminator nie jest w stanie wyjść poza szkolne schematy? Ja stawiam szóstkę uczniowi, który zgadnie jedno rozwiązanie i uzasadni, dlaczego nie ma innych. Egzaminator (mówię o maturze) będzie musiał postawić maksymalną liczbę punktów, bo takie są zasady. Każda poprawna metoda jest uznawana. Zauważ, że uzasadnienie wcale nie jest banalne, trzeba coś wiedzieć o funkcjach monotonicznych, skojarzyć to z zadaniem i zapisać to poprawnym językiem matematycznym. Bardziej to cenię niż liczenie delty, choćby nie wiem jak duża była.
6 mar 11:37
AS: O ile wiem,to każde zadanie dzielone jest na odcinki i za każdy dobrze wykonany uzyskuje się punkty a następnie sumę punktów za całość. Takie były i są wymagania egzaminacyjne. Wynik uzyskiwany z zgadywanki może pochodzić z podpowiedzi a nie z posiadanej wiedzy. Zgadywankę może uprawiać ktoś kto ma odpowiednią wiedzę na temat rozwiązywany. Często korzystałem z gotowych programów,kalkulatorów by nie tracić czasu na uciążliwe rachunki. Ale temat był mi znany. Ale spierać się dalej już nie będę. Serdeczne pozdrowienia − do następnego sporu.
6 mar 12:30
PW: Też Cię pozdrawiam i cenię Twoje uwagi. Poważnie − w zasadach oceniania jest generalna uwaga − jeżeli zadanie rozwiązano inną poprawną metodą, której klucz nie przewidział, to wtedy stawia się maksymalną liczbę punktów. Ma to zapewnić dobrą ocenę np. dowcipnemu maturzyście, który policzy pole trójkąta za pomocą całki, nawet jeżeli tych całek w programie nauczania nie było.
6 mar 12:38
AS: Łamię swoją obietnicę. Przecież w zgadywance nie widać żadnej metody.
6 mar 13:07
pigor: ..., także nie cierpię "dużych" liczb na równi z "deltą" dlatego specjalnie dla ....emotka mojej Maii widzę to równanie tak : x+3 + 3x−2=7 i x+3 ≥0 i 3x−2 ≥0 ⇔ ⇔ 3x−2= 7−x+3 /2 i 7 ≥ x+3 /2 i x ≥−3 i 3x ≥2 ⇔ ⇔ 3x−2= 49+x+3−14x+3 i 49 ≥ x+3 i x ≥ 2/3 ⇔ ⇔ 2x−54= −14x+3 /:2 i (*) 23 ≤ x ≤ 46 ⇒ x−27+7 x+3 =0 ⇔ ⇔ x+3−30+7x+3 =0 ⇔ x+3 2+7x+3−30 =0 ⇔ ⇔ x+3 2−(−10+3)x+3−10*3 =0 , stąd i wzorów Viete'a ⇔ ⇔ x+3=−10 v x+3=3 ⇔ x∊∅ v x+3=9, a stąd i (*) ⇔ x=6....emotka
6 mar 14:17