matematykaszkolna.pl
Rozwiąż równania i wykonaj działanie marta: Bardzo proszę o pomoc w rozwiązaniu tych zadań: rozwiąż równania 9x2(x2−4)(x3+8)=0
3x − 7   x − 4  

=

x + 3   2x − 9  
wykonaj działanie:
3x − 1   5 

+

2x   8x2  
22 sty 19:19
5-latek: Co do pierwszego to a*b*c=0 gdy a=0 lub b=0 lub c=0 https://matematykaszkolna.pl/strona/1695.html
22 sty 19:24
Eve: w drugim dziedzina i mnożenie "na krzyż" w 3 wspólny mianownik
22 sty 19:28
5-latek: Dobry wieczor Eveemotka Pozdrawiam
22 sty 19:29
marta: 5−latek a mogę prosić o większa pomoc bo dalej nie wiem jak się zabrać za ten pierwszy przykład emotka
22 sty 19:37
5-latek: 9x2(x2−4)(x3+8)=0 to 9x2=0 lub (x2−4)=0 lub (x3+8)=0 9x2=0 to x= ile ?
22 sty 19:41
marta: każdy x ma inna wartośc to chyba nie jest dobrze ?
22 sty 20:00
5-latek: Na razie Cie pytalem o to 9x2=0 to x= ile ? jaka liczba pomnozona przez 9 da zero ?
22 sty 20:03
5-latek: Albo inaczej przez co nalezy pomnozyc 9 zeby dostac 0
22 sty 20:03
marta: przez 0
22 sty 20:10
5-latek: dobrze to mozemy zapisac ze 9x2=0 to x=0 mamy juz jesdno rozwiazanie Teraz to x2−4=0 czy widzisz tu cos moze jakis wzor skroconego mnozenia ?
22 sty 20:14
marta: (a−b)2= a2 − 2ab + b2
22 sty 20:18
5-latek: Nie temn wzor ten a2−b2= (a+b)(a−b) 4=22 wiec x2−22= teraz patrz na ten wzor napisa lie to sie rowna (rozpisz go
22 sty 20:21
marta: (x+2)(x−2) x2−2x+2x−4
22 sty 20:26
5-latek: czyli x2−4=0 to (x+2)(x−2)=0 Mamy tu iloczyn dwoch czynnikow jeden to (x+2) i drugi to x−2 Mamy tak a*b=0 gdy a=0 lub b=0 To teraz (x+2)(x−2)=0 to x+2=0 tox=..... policz lub x−2=0 to x= ...policz
22 sty 20:34
marta: x+2=0 czyli x= −2 x−2=0 czyli x=2
22 sty 20:38
5-latek: Popatrz to co napisalem o 19:24 (tylko tam masz 3 czynniki a tu dwa co nie zmienia postaci rzeczy
22 sty 20:39
5-latek: Post 20:38 dobrze czyli mamy nastepne dwa rozwiazania x=2 i x=−2 i nie zapominay o x=0 Teraz ostatni czynnik x3+8=0 (nie wiem jak u Ciebie ze wzorami skroconego mnozenia ? ale sprobujmy Tutaj do rozkladu tego czynnika skorzystamy ze wzoru a3+b3 = zobacz na wzory i napisz https://matematykaszkolna.pl/strona/55.html napisz tutaj ten wzor caly (patrz do linka
22 sty 20:44
5-latek: No co tak dlugo przepisujesz ?
22 sty 20:50
marta: (x+8)(x2−8x+82) ?
22 sty 20:51
5-latek: NIe Marta Zeby uzyc tego wzoru to musimy zamienic 8 na na liczbe do potegi trzeciej Zauwaz ze 23=8 bo 2*2*2=8 Teraz mozemy skorzytstac z tego wzoru bo mamy x3+23 =
22 sty 20:56
marta: (x+2)(x2−2x+22)
22 sty 20:58
5-latek: Dobrze Ale to ma sie rownac 0 czyli (x+2)(x2−2x+4)=0 to teraz ladnie to rozpisz to na czynniki
22 sty 21:00
marta: x3 − 2x2 +4x + 2x2− 4x +8 = 0 x3 − 8 = 0 x3 = 8 x= 2
22 sty 21:02
5-latek: NIe o to mi chodzilo Mamy tak (x+2)(x2−2x+4)=0 Kiedy ten iloczyn tych dwoch czynnikow jest rowny 0? Kiedy x+2=0 lub dokoncz
22 sty 21:04
marta: lub x2 − 2x +4 = 0
22 sty 21:06
5-latek: no to najpierw x+2=0 to x=..... policz
22 sty 21:08
marta: x= −2
22 sty 21:08
5-latek: ALe teraz zauwaz ze takie rozwiazanie juz mamy (gdy rozzwaizywalismy x2−4=0 Wie tego rozwiazania nie birzemy pod uwage NO to teraz rozwiaziuj x2−2x+4=0
22 sty 21:11
5-latek: No co sie dzieje Marta . Czemu nie piszsesz rozwiazania ?
22 sty 21:18
marta: x2−2x = −4 2x2 − 4x2 = −4 −2x2 = −4 x2= 2
22 sty 21:20
5-latek: Marta nie tak Przeciez to jest rownanie kwadratowe i liczysz delte i miejsca zerowe czyli x1 i x2 jak sa x2−2x+4=0 to dellta =b2−4*a*c= licz
22 sty 21:25
marta: Δ= −22 − 4*1*4 Δ=4 − 16 Δ= −12
22 sty 21:31
5-latek: I co to oznacza ?
22 sty 21:34
marta: brak rozwiązań
22 sty 21:35
5-latek: Dobrze No to teraz napisz 9x2(x2−4)(x3+8)=0 dla x=0 i dalej TY
22 sty 21:39
marta: przepraszam ale nie rozumiem
22 sty 21:45
5-latek: czego nie rozumiesz Wypisz teraz te wyliczone xsy dla ktorych to rownanaie =0
22 sty 21:50
marta: aa dobra dzieki za pomoc
22 sty 21:53
5-latek: nastepne wiesz jak ?
22 sty 21:55
marta: tak
22 sty 22:03
marta: x= 0 x= −2 lub x=2 dobrze?
22 sty 22:13
5-latek: Zapisz tak x=0 lub x=−2 lub x=2 i bedzie dobrzeemotka
22 sty 22:16
marta: bardzo dziękuje emotka a czy mogę prosić o pomoc w tym zadaniu bo nie mam już pomysłów na
  3x − 1   5  
rozwiazanieemotka

+

  2x   8x2  
22 sty 22:18
Draghan: Musisz sprowadzić do wspólnego mianownika obydwa ułamki. emotka Najprostszym do wyliczenia wspólnym mianownikiem jest zawsze pomnożenie wszystkich mianowników przez siebie. emotka Pozdrawiam, 5−latek! emotka
22 sty 22:21
marta: niech mi ktoś pomoże proszę bo nie wiem jak zrobić ten przykład
22 sty 23:11
Piotr: napisz zalozenie. wspolny mianownik. czyli 8x2. jak 'zrobic' ulamek z lewej strony ? podziel 8x2 przez 2x. to co wyjdzie wymnoz przez licznik.
22 sty 23:14
5-latek: Witaj emotka
22 sty 23:14
Piotr: Witaj emotka
22 sty 23:15
Draghan: 1. Robisz założenia, że obydwa mianowniki są różne od zera. 2. Mnożysz licznik i mianownik pierwszego ułamka przez mianownik drugiego, zaś licznik i mianownik drugiego − przez mianownik pierwszego. Pamiętaj, żeby mnożyć całe wyrażenia, więc najbezpieczniej będzie, jeśli weźmiesz je w nawiasy. emotka 3. Upraszczasz, co tylko się da. emotka
22 sty 23:15
Draghan: Och, Piotr mnie wyprzedził. Marta, teraz już na pewno będziesz wiedziała, co zrobić! emotka
22 sty 23:16
marta: bardzo prosze o podanie rozwiązania bo mi wyszła totalna głupota a już jest bardzo późno
22 sty 23:32
5-latek:
3x−1 5 

+

dla x≠0
2x 8x2 
4x(3x−1) 5 

+

8x2 8x2 
12x2−4x+5 

8x2 
Przepisac i spac
22 sty 23:39
marta: dziękuje Ci bardzo emotka
22 sty 23:41
5-latek: emotka
22 sty 23:42