matematykaszkolna.pl
równania magdalena: Mógłby ktoś mi pokazać jak rozwiązuje się takie równania ? rozwiąż nierówność a)6x+1≤216 b)(1/2)x−1 ≤0,125 c)5−2x5
17 sty 21:38
daras: 216 = 63
17 sty 21:39
daras: X + 1 ≤ 3
17 sty 21:40
daras: X ≤ 2
17 sty 21:40
daras: w podręczniku tego nie ma
17 sty 21:41
magdalena: niby jest ,ale nie rozumiem za bardzo co z czego się bierze ,pierwszy przykład rozumiem kolejne na tej samej zasadzie tak
17 sty 21:45
daras: rozumiem, że już rozumiesz
17 sty 21:49
daras: PS> zmień podręcznik
17 sty 21:49
PW: Odpowiadam na postawione pytanie: − Takie nierówności rozwiązuje się doprowadzając obie strony do potęgi tej samej liczby, a nastepnie korzystając z monotoniczności funkcji wykładniczej (uwaga: bywa ona rosnąca, jak w przykładzie rozwiązanym przez darasa, a bywa malejąca, jak w przykładzie b)
17 sty 21:50
PW: Jeżeli kolejne przykłady "na tej samej zasadzie", to obawiam się ...
17 sty 21:51
daras: czekałem czy zada następne logiczne pytanieemotka
17 sty 21:53
daras: ale ty spaliłes pointę:(
17 sty 21:53
daras: Jezeli ktoś nie nauczy się na swoich błędach to wcale sie nie nauczy.
17 sty 21:53
magdalena: ehh ,nie da się taki mam w szkole emotka a i jeszcze jedno w przykładzie b wyjdzie x≤4 tak?
17 sty 21:53
magdalena: nie rozumiem waszych komentarzy troszkę .
17 sty 21:55
PW:
 1 
No właśnie, przeczytaj jeszcze raz komentarz z 21:50. Tu podstawą jest liczba

, a więc
 2 
funkcja wykładnicza jest malejąca − mniejsza wartość funkcji, wykładnik większy.
17 sty 22:11
magdalena: ok,dzięki
17 sty 22:14
magdalena: w takim razie w przykładzie c wynik to −1/4 a znak również się zmienia ?
17 sty 22:20
magdalena: a ten przykład 0,04 x < 0,008 0.008=0.23 i nie wiem co dalej
17 sty 22:36
PW:
 1 
(*) −2x ≤

 2 
(funkcja wykładnicza o podstawie 5 jest rosnąca, a więc nie zmieniamy nierówności). Nierówność (*) rozwiązujemy jak umiemy, nie można powiedzieć − jak piszesz − że "wynik to
 1 

".
 4 
17 sty 22:38
PW: Do pytania z 22:36: 0,04 = 0,22 0,04x = 0,22x
17 sty 22:40
Draghan: To może ja spróbuję. Bo daras coś nie może spointować. Magdaleno, posłuchaj uważnie. Jeśli masz nierówność, np. 5−2x5 ...to musisz tak "poustawiać" podstawy potęg, żeby po obu stronach były identyczne. Pomocne są wzory ze strony 186. 5−2x ≤ 51/2 Skoro podstawy są takie same, możesz "przyrównać" do siebie wykładniki potęg. I tu uwaga! Jeżeli podstawa jest < 1, zmieniasz znak nierówności na przeciwny! Spójrz na podstawę. 5 > 1, więc znak nierówności pozostaje niezmieniony. Więc w przykładzie będzie tak:
 1 
−2x ≤

 2 
Dalej rozwiązujesz standardowo. emotka
17 sty 22:46
magdalena: dobra Draghan: rozumiem ,jednak nadal nie wiem jak ruszyć ten przykład 0,04 x < 0,008 xD to co mi napisał PW to wiem z czego wynika ale to ma wyjść x>3/2 chyba czy nie ?
17 sty 23:08
Draghan: Jak pisałem wyżej, musisz kombinować z podstawami tak, żeby pasowały. emotka Najlepiej zrób sobie tabelkę na osobnej kartce, gdzie będziesz miała wypisane liczby 0−10, ich drugie potęgi i trzecie potęgi. W czasie robienia zadań patrz, czy gdzieś w tabelce nie ma tych liczb, co masz w zadaniu. Musisz zacząć kojarzyć te najpopularniejsze, jak 22, 23, 32, 33, 42, 43, itd. Tym razem podpowiem, bo rozumiem, że ktoś może na początku nie łapać, ale na więcej nie licz − musisz nabrać samodzielnie wprawy, bo inaczej się nie nauczysz. emotka 0,04 = (0,2)2 0,008 = (0,2)3
17 sty 23:15
magdalena: ja mam w podręczniku u siebie 15 przykładów a napisałam tutaj 3 więc chyba nie liczę na gotowca.
17 sty 23:20
Draghan: Założę się, że przykładów jest więcej. Którego konkretnie przykładu nie rozumiesz? emotka
17 sty 23:22
magdalena: 9*3−x<9 albo (0,4 ) 3X+2 >2,5 ja jestem na rozszerzonej matematyce, więc nikt mi nie wmówi ze to taki proste. emotka
17 sty 23:29
magdalena: ojc w tym pierwszym miało być 3 pod pierwiastkiem zamiast 9 emotka
17 sty 23:33
Draghan: Ale to jest proste. emotka 3 * 3−x < 9 31/2 * 3−x < 32 31/2 − x < 32
1 

− x < 2
2 
(0,4)3x+2 > 2,5
 4 5 
(

)3x+2 >

 10 2 
 2 2 
(

)3x+2 > (

)−1
 5 5 
3x + 2 < −1 emotka
17 sty 23:38
Draghan: Pamiętaj o wzorach 186! emotka
17 sty 23:39
magdalena: w pierwszym przykładzie na pewno wszystko dobrze jest?
17 sty 23:54
Draghan: Pierwszym z tej strony, czy pierwszym w moim (przed)ostatnim poście? Tam gdzie jest 3 na początku, to raczej tak. Chyba że późna pora mnie już oślepiła i nie widzę oczywistości. Uwierz mi, magdaleno, że to jest prościutkie. emotka
17 sty 23:58
magdalena: w drugim wyszedł mi dobry wynik ale w pierwszy jakoś nie :<
18 sty 00:05
Draghan: A co Ci wyszło?
18 sty 00:06
magdalena: bo ma wyjść x<−1 a mi tak nie wyłazi kurde . no wzięłam x na lewą a liczby przerzuciłam na prawą stronę −x<2−1/2 ?
18 sty 00:10
Draghan: A na pewno dobrze zapisałaś przykład? Bo u mnie nie widzę błędu.
18 sty 00:16
magdalena: tak przykład zapisałam dobrze . to chyba jednak ta późna pora ; p
18 sty 00:18
Draghan: Nie może wyjść x < −1. emotka Weźmy np. x = −2, które jest <−1, a więc nierówność powinna być spełniona. 3*3−(−2) < 9 3*32) < 9 3*9 < 9 ...co jest fałszem.
18 sty 00:23
daras: ano nic mi nie wyszło nie rozumiem, nie wiem jak się zabrać, nie wiem gdzie szukać , zgubiłam podręcznik, zacięło mi się google, potrzebuję to na wczoraj, pomocy! ect. pointa:zawsze jakoś można wydębić gotowca czatując w tym czasie, grając w scrabble lub malując paznokcieemotka
18 sty 08:59
Draghan: Starałem się, żeby zrozumiała. Ale Twoja pointa chyba jednak jest lepsza, niż moje wypociny. emotka
18 sty 09:46
magdalena: Nie znam Cie ale musisz mieć straszne smutne życie skąd możesz wiedzieć jaka jestem ? w poniedziałek mam z tego klasówkę a ty wyjeżdżasz z palowaniem paznokci. − nikt Cie nie karzę mi na siłę pomagać jak Ci coś nie odpowiada.
18 sty 09:49
magdalena: dobra dzięki za pomoc ale i tak tego nie rozumem
18 sty 09:50
daras: wszyscy się starają ale nie wszyscy są w stanie pojąć np. ja nie pojmuję, choć kobiet miałem sporo, co to takiego palowanie paznokci
18 sty 09:51
daras: madziu masz po prostu ogromne braki w... musisz zacząć od prostszych rzeczy
18 sty 09:52
daras: @Draghan ale po 12 emotka
18 sty 09:53
magdalena: ale ja jestem tępa z matematyki od podstawówki ślizgam się z klasy do klasy ,miałam już dwie poprawki więc .. no wiesz.
18 sty 09:54
Draghan: Magdalena, przeanalizuj jeszcze raz mój post z 22.46. Zrób sobie na kartce pierwszy przykład ze swojego podręcznika, nawet jeśli już go masz w zeszycie. Potem drugi, trzeci. Jeśli nie wychodzą, spróbuj najpierw równania, bo je się robi analogicznie, tylko nie trzeba zmieniać znaku. Nie od razu Rzym zbudowano − trzeba zacząć od małych kroczków. Pamiętasz wzory Wypisałaś sobie potęgi Nasuwa mi się pytanie: dlaczego jesteś na rozszerzonej matmie, skoro wiesz, że sobie z nią nie radzisz...? daras − po 12.00 to owszem, ale w nocy. Trza się do sesji edukować, więc zaraz znikam.
18 sty 10:00
magdalena: jestem w technikum na ekonomi ,więc chyba jasne dlaczego mam rozszerzoną? z przedmiotów zawodowych radzę sobie dobrze ,ale to zupełnie inna matematyka .chciałam się jakoś przemęczyć ale już siły nie mam . poza tym są działy które rozumiem z równań i nierówność miałam 4 na sprawdzianie. patrzyłam na wzory ale tam podają proste przykłady które rozumiem ,a tutaj są trudniejsze więc nie ma tam nic pomocnego. bez sensu i tak tego się tego nie nauczę
18 sty 10:08
Draghan: Tam są UNIWERSALNE przykłady Sam z nich często korzystam, bo bez nich bym zginął. Zmień podejście, bo naprawdę się nie nauczysz. emotka To nie jest trudne. emotka Zrób te przykłady: a) 2,5x−1 = 2,5x−1
 1 1 
b) (

)3x =

 2 4 
 1 
c) (

)−x = 1
 8 
Swoją drogą − ile ja bym dał, żeby w moim technikum była rozszerzona matma... emotka
18 sty 10:16
magdalena: w b wyjdzie x=2/3 w c x=1 ? w a to nie wiem c zrobić.
18 sty 10:28
magdalena: w a chyba trzeba skorzystać z równowartościowy f. wykładniczej ?
18 sty 10:32
Draghan: W b) masz dobry wynik. W c) spróbuj jeszcze raz − pamiętaj, że podstawy muszą być takie same! A w a... Co musisz zrobić, żeby podstawy były identyczne...? emotka
18 sty 10:33
magdalena: no ale nie mogę tej (1/8) −x odwrócić w (8/1 )x? i wtedy tą drugą stronę zapisać w postać 8 1?
18 sty 10:36
Draghan: Chcesz drugą stronę zapisać, jako 81...? A ile to jest 81 Jak inaczej zapisać 1 Czy koniecznie musisz cokolwiek robić z lewą stroną równania? Ja idę pozmywać naczynia, więc nie będzie mnie "chwilę". Pomyśl nad tym. I nad przykładem a)
18 sty 10:38
magdalena: albo w c wynik to x= −2?
18 sty 10:40
magdalena: no jedynkę można zapisać z tego wzoru a0=1
18 sty 10:42
magdalena: a w przykładzie a) przecież bo obu stronach jest 2,5 więc co mam tam zmieniać?
18 sty 10:49
Draghan: Nie, w c) wynik będzie inny. Tak, jedynkę można zapisać jako a0, gdzie jako a możesz podstawić wszystkie liczby rzeczywiste, z wyjątkiem zera (chociaż jeszcze zależy od tego, kto patrzy ). Tak więc... Jaką podstawę przyjmiesz sobie za "a" w przykładzie c)? A w przykładzie a...? Popatrz tu i zapamiętaj. To jest lista czynności do wykonania, kiedy masz do czynienia z równaniami i nierównościami wykładniczymi. 1. Znajdujesz wspólną podstawę potęg dla każdego elementu równania. Korzystasz przy tym intensywnie i z głową ze wzorów 186. 2. Kiedy już podstawy masz identyczne, możesz przejść do porównania wykładników. 3. Jeśli masz nierówność, pamiętaj że jeśli wybrana przez Ciebie podstawa < 1, zmieniasz znak nierówności. 4. Rozwiązujesz to, co masz w wykładnikach, wyznaczasz niewiadome. ...i tyle.
18 sty 12:18
magdalena: no to w przykładzie c ) podstawiam tą 1/8 pod ten wzór a0?
18 sty 12:27
Draghan: emotka
18 sty 12:34
magdalena: źle ? wiedziałam ;<
18 sty 12:35
Draghan: Dobrze. emotka Uśmiecham się, a nie krzyczę. A w przykładzie a)?
18 sty 12:38
magdalena: wtedy x =−1 ?
18 sty 12:38
magdalena: A w przykładzie a ) nie wiem ,podstawy są po prawej i lewej stronie (2,5 )
18 sty 12:40
Draghan: Nie wiem, co do którego to podałaś. Ale ani w a), ani w c) nie wychodzi takie rozwiązanie. emotka Spróbuj jeszcze raz. emotka I nie zrażaj się niepowodzeniami, to tylko Ci pomoże, bo lepiej zapamiętasz. emotka
18 sty 12:41
Draghan: No widzisz, a skoro podstawy już masz identyczne, to co musisz zrobić...? emotka
18 sty 12:41
olka: jak nie wychodzi w tym c ) x=−1 nie mam siły już.
18 sty 12:43
magdalena : wybacz pomyłka z imieniem . ale już siły nie mam .
18 sty 12:44
pigor: ... w c) lewa strona będzie równa prawej ⇔ ⇔ −x= 0 ⇔ x=0 − szukane rozwiązanie , −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− w a) lewa strona równania jest identyczna jak prawa niezależnie co byś podstawiła za x, czyli dla x∊R koniec. .
18 sty 12:45
magdalena : ale rozwiązanie w a ) w życiu bym się nie domyśliła ,zresztą mówiłam że to samo jest −
18 sty 12:46
Draghan: Widzę zbrojną inwazję pigora na spokojne państewko funkcji wykładniczej. Zrób sobie przerwę, magdaleno. Idź na krótki spacer. Potem wróć i jeszcze raz przeanalizuj moje trzy przykłady. emotka
18 sty 12:47
magdalena : już wiem co będzie w tych moich przykładach w pierwszym będzie x > −3/2 (ze zmianą znaku ) a w tym drugim wyjdzie x<−1 (tez zmiana znaku ) tak ?
18 sty 15:32
Draghan: W których przykładach? Bo teraz sam nie wiem, o które Ci chodzi.
18 sty 15:56
magdalena : √3 * 3−x < 9 (0,4)3x+2 > 2,5
18 sty 16:01
Draghan: Okej, te są w porządku. emotka emotka
18 sty 16:21
magdalena : Draghan: a mam pytanie jak policzyć tą silnie ?
nawias
6
nawias
nawias
2
nawias
 
 
______
nawias
24
nawias
nawias
2
nawias
 
 
18 sty 21:45
Draghan: Podstawić do wzoru...? emotka Tak, t5o byłby dobry trop.
18 sty 21:46
magdalena : znam wzór N{6}{2)=U{6!} = co dalej ? _______ {6−2}!*2!
18 sty 21:53
magdalena : uprzedzam że patrzyłam na przykłady juz ale w każdym inaczej jest
18 sty 21:54
magdalena : to będzie __6!___ = 4!*2!
18 sty 21:57
daras: madziu ja już wróciłem z weekendu a ty nadal ten sam temat piłujesz? emotka jak ci idzie? pojęłaś juz nierówności wykładnicze ?
18 sty 22:24
magdalena : daras no tak miej więcej .
18 sty 22:57