matematykaszkolna.pl
liczby rzeczywiste DK: Uzasadnij, że liczba 1 1 1 1 49 −−− + −−−− + −−−−−− + ... + −−−−−−−−− = −−−− 2*4 4*6 6*8 98*100 200
10 gru 22:57
Kacper: było emotka było emotka
10 gru 22:58
Godzio:
1 1 1 1 

=

* (


)
2 * 4 2 2 4 
1 1 1 1 

=

* (


)
4 * 6 2 4 6 
itd.
 1 1 1 49 
... =

* (


) =

 2 2 100 200 
10 gru 22:59
10 gru 23:02
DK: mam pewną wątpliwość, nie wiem skąd się wzięło 1/2 (1/2−1/100), czy według przykłady nie powinno być 1/2*(1/98 − 1/100) ?
10 gru 23:05
DK: dobra, nie mam racji dziekuję za pomocemotka
10 gru 23:09
Godzio: To był już ostateczny zapis emotka
10 gru 23:11
DK: tak wiem, ale nie mogę cały czas tego zrozumieć
10 gru 23:13
Godzio: Tu nie ma co rozumieć, trzeba wykombinować, jak masz takie długie sumy, a ostatecznie masz otrzymać liczbę to trzeba ją tak przekształcić, żeby się skracało, to tzw sumy teleskopowe.
10 gru 23:21
DK: ok, już widzęemotka
 1 1 1 1 1 
trzeba wyciągnąć

przed nawias, a w nawiasie (


+


+
 2 2 4 4 6 
 1 1 

−..... −

) liczby się skrócą,
 6 100 
już rozumiem i bardzo dziękuję emotka
10 gru 23:30