matematykaszkolna.pl
Dwa zadania anf: Wykaż że 32015+32014+32013 jest podzielna przez 13 Oblicz wartość wyrażenia: ((15)0,4:515*(15)0,7)2 To fioletowe to potęga, czyli jest 5 do 15, przepraszam że w ten sposób, ale jak próbowałem wrzucić w potęgę ten ułamek, to pokazywało cuda. Pierwsze zadanie popiera tezę autora strony, zobaczyłem je, i ściana, zupełnie nie wiem jak je rozwiązać. W drugim zdaniu poległem na ułamkach dziesiętnych w potęgach, zamieniłem to na ułamki zwykłe, ale nic mi to nie pomogło. Jeśli to nie problem to wbijcie mi do głowy łopatą jak należy rozwiązywać takie zadania, bo już mnie to gniewa, jak myślę że już wszystko umiem, to się zawsze znajdzie takie przykre zadanie.
13 wrz 20:03
Piotr 10: 1) 32013(32+3+1)= 33013*13 emotka
13 wrz 20:05
Eta: 1/ 32013(32+3+1)= 13*32013 wniosek.........
13 wrz 20:06
Eta: Piotr10 ? emotka
13 wrz 20:06
pumba: zadanie nr 1 wyciagamy 32013 przed nawias 3{2013)(32+31+1) i najpierw to zadanie dokoncz
13 wrz 20:07
Piotr 10: Tak ?
13 wrz 20:07
Eta: emotka
13 wrz 20:07
Piotr 10: A widzę chochlik 32013*13 emotka
13 wrz 20:08
Eta: emotka
13 wrz 20:09
anf: Chyba rozumiem, chodzi o to żeby z podanych liczb wybrać jedną, następnie za pomocą potęg i liczby 1 którą można rozumieć jako x0 trzeba uzyskać sumę = liczbie przez którą ma być podzielna suma wszystkich składników, jeżeli się da, to liczba jest podzielna, a jeśli nie to jest niepodzielna. Dobrze rozumiem? na tym przykładzie Wybraliście liczbę 32013 3 zostało wyciągnięte przed nawias, w którym jest wartość potęgi. w drugim nawiasie za pomocą potęg liczby 3, staramy się uzyskać liczbę przez = dzielnikowi, czyli 13. Udało się? liczba jest podzielna, nie udało się − jest niepodzielna przez 13.
13 wrz 20:31
pumba:
 a b 
Zadanie nr 2 . Korzystamy ze wzoru (

)−x= (

)x i potem trzeba zastosowac drugi
 b a 
wzor am?n=nm
 1 
np (

)−2/5=52/5=552
 5 
Ale zauwaz ze wtym zadaniu my mozemy zastosowac pewien myk
 1 
Otoz w podstawqach poteg mamy tylko

i 5 ktore musimy poniesc do jakies potegi
 5 
 1 1 
Wiec albo zauwazamy ze

=5−1 lub odwrotnie 5−1=

 5 5 
 1 
Ja proponuje zamienic

na 5−1. Ty mozesz sobie zrobic odwrotnie
 5 
Przez to przeksztalcenie dostaniemy jednakowe podstawy a to juz latwo liczyc [(5−1)−0,4 : 50,2 *(5−1)−0,7]2 teraz tylko zastosuj odpowiedne wzory wylicz to co w nawiasie kwadratowym i potem to wszystko do potegi drugiej
13 wrz 20:37
pumba: Napisze jeszcze raz ten wzor am/n=nam
13 wrz 20:47
anf: 1*0,4=0,40,2=0,2+0,7=0,9 czyli (599) = (51)2 = 52 = 25 //Na fioletowo potęga Czy dobrze to rozwiązałem? nic nie pomyliłem? Jeżeli tak to świetnie, ale muszę się przyznać że nie czuje się zbyt pewnie jeśli chodzi o takie przekształcenia, jest gdzieś może tuzin podobnych zadań na których mógłbym poćwiczyć?
13 wrz 23:37
pumba:
 9 
pomyliles sie dlatego ze 0,9≠

czyli 0,9≠1 Rownaloby sie to 1 gdyby zapis byl taki
 9 
0,(9)=1
13 wrz 23:47
pumba: Dales taki przyklad i takie liczby wyjda (dla mnie ladnie gdyz nawet 83 to dla mnie ladna liczba emotka
14 wrz 00:01
anf: Rzeczywiście, zatem ułamek 0,9 = 910 A więc (5910)2 = (51810) = (595) = 559 ?
14 wrz 00:09
Mila: (5910)2=595=559=5554
14 wrz 00:27
anf : To już końcowa postać? Czy dalej trzeba mordować się z tym pierwiastkiem?
14 wrz 00:44
pumba: Bedzie tak jak napisala Pani Mila Ale czy wiesz dlaczego 559=5554?
14 wrz 00:47
pumba: https://matematykaszkolna.pl/strona/186.html moze poczytaj to i zapoznaj sie z zadaniami , Duzo da
14 wrz 00:50