matematykaszkolna.pl
zadankowo Saizou : Średnie −latek zadanko dla ciebie xd
 16 
Wykaż że jeśli x>0 to x2+

≥12
 x2 
spróbuj ze średnich emotka
27 sie 22:18
Saizou : oczywiście 5−latek emotka klawiatura coś szwankuje
27 sie 22:19
ICSP: Dla x = 2 nie działa.
27 sie 22:21
Saizou : bo jest chochlik, dzięki ICSP miało być
 16 
Wykaż że jeśli x>0 to x2+

≥12
 x 
27 sie 22:25
5-latek: czesc Saizou tak myslalem ze wymyslisz cos dla mnie i bardzo CI dziekuje . Ja mysle ze skorzystamy tu sredniej arytmetycznej i geometrycznej wiec
x2+16/x 16 

x2*

2 x 
x2+16/x 16 

≥x*

czy ide dobrym tropem
2 x 
27 sie 22:42
Saizou : pomysł dobry ale coś z średnią geometryczną jest nie tak w 2 linijce xd i nie wymyśliłem, tylko mi się przypomniało że CKE umieściło to zadanko w informatorze do matury 2015
27 sie 22:46
PW: Wskazówka: przy dwóch składnikach po lewej stronie nie uzyskasz po prawej skrócenia iksów, a więc nie będzie oszacowania przez stałą (12).
27 sie 22:47
5-latek: Chociaz Ci powiem ze to x2 +16/x ze wzgledu na to x2 moze wskazywac na srednia kwadrtowa
27 sie 22:48
Saizou : ale już napisałem że pomysł dobrzy emotka i posłuchaj wskazówki PW
27 sie 22:49
5-latek: bo ja to zle zrobilem bo te 16/x ma byc wciagniete pod pierwiastek a ja policzylem ososbono x2 = |x| ale jako ze x>0 to |x|=x \
 
 16 
x2+

 x 
 
TO wtedy bym mial

>=16x
 2 
 16 
x2+

>=216x dobrze na rzie ?
 x 
27 sie 22:57
5-latek: Jesli zle to proszse o wytlumaczenie dokladnie slownie (wtedy lapie )
27 sie 22:59
Saizou :
 16 
pomyśl pod pierwiastkiem masz x2*

=16x a musimy tak dobrać składniki żeby pod
 x 
pierwiastkiem x nie było emotka
27 sie 23:00
5-latek: Zeby pod pierwiastkiem nie bylo xsa to x musi byc rowny x=1 Ale proszse o wytlumaczenie dlaczego pod pierwiastkiem nie moze byc xsa (dokladne w miare mozliwosci
27 sie 23:08
Saizou : bo mamy szacować liczbę
 16 
x2+

12
 x 
27 sie 23:09
Godzio: Rozpisz to sprytnie, tak aby x się skróciły po zastosowaniu nierówności ze średnimi
 16 
x2 +

= ....
 x 
27 sie 23:11
PW: Wskazówka z 22:47 − przy dwóch składnikach nie skrócą się iksy pod pierwiastkiem (za mało iksów, żeby skróciły się z x2).
27 sie 23:14
5-latek: To proszse abys rozpisal to dalej (przynajmniej poczatek )
27 sie 23:16
PW:
 ... 
Muszą być trzy składniki: jeden z x2 i dwa z

 x 
27 sie 23:19
5-latek: Przepraszam na chwile obecna to jest dla mnie za trudne wiec jesli mozecie to prosze o rozpisanie tego dziekuje
27 sie 23:26
Saizou : 5−latek włącz myślenie
27 sie 23:26
Saizou :
 16 8 8 
x2+

=x2+

+

 x x x 
dalej sam
27 sie 23:27
PW: Swoją drogą piękne zadanie; nie sądzę, żeby CKE zaryzykowała takie na maturę 2015.
27 sie 23:37
Saizou : takie było w informatorze i jeszcze 3 inne warianty rozwiązania tego zadania
27 sie 23:38
5-latek: Przepraszam ale nic mi dalej nie wychodzi na prawde MOze i to jest proste
27 sie 23:40
PW: Drugi wariant to ekstremum liczone za pomocą rachunku różniczkowego, a trzeci i czwarty?
27 sie 23:43
5-latek: Saizou rozpisz mi to jak mozesz
27 sie 23:47
Saizou : korzystam z Am≥Gm
 8 
x2+

+U{8}
 x 
 8 8 

}{3}≥3x2*

*

x x x 
 16 
x2+

 x 
 

364
3 
 16 
x2+

≥12
 x 
27 sie 23:51
Saizou : a teraz lecę spać, PW odsyłam na stronę CKE i do zakładki matura i informator 2015
27 sie 23:54
Saizou : jeszcze poprawię zapis
 8 8 
x2+

+

 x x 
 8 8 

3x2*

*

3 x x 
27 sie 23:56
5-latek: dziekuje emotka ja zamiast mnozyc pod srednia geomrtyczna to dodawalem i dlatego nie chcialo mi sie skrocic emotka
28 sie 00:00
5-latek: Dobranoc emotka Jutro wymysl znowu jaks nierownosc
28 sie 00:01
5-latek: te nierownosci na poczatku wcale nie sa takie proste jakby sie moglo wydawac emotka
28 sie 00:10
PW: Trzeciej wersji też domyślam się: pokazać, że wielomian x3 − 12x + 16 ma jeden ujemny pierwiastek, a więc nierówność x3 − 12x +16 ≥ 0 jest prawdziwa dla x > 0.
28 sie 00:10
5-latek: Witaj PW i dzieki za wskazowki do zadania Przepraszam ze przedtem sie nie przywitalem Na razie chcialbym poznac miare dobrze te srednie
28 sie 00:16
zombi: To masz dla przećwiczenia jeszcze podobne, analogia 100% Wykaż, że dla x>0
 3 
x3 +

≥ 4
 x 
28 sie 02:05
5-latek: to bedzie tak :
 1 1 1 
x3+

+

+

 x x x 
 1 1 1 

>=4x3*

*

*

4 x x x 
 3 
x3+

 x 
 

>=41/*4
4 
 3 
x3+

>=4
 x 
Nagorsze to jest wlasnie zauwazenie tego rozbicia
28 sie 02:26
zombi: emotka ja idę spać
28 sie 02:31
5-latek: Dobranocemotka Ja tez
28 sie 02:32
jakubs: emotka
28 sie 02:34
5-latek: Dobranoc jakubsemotka
28 sie 08:41
Saizou : Wykaż że jeżeli x,y,z są liczbami dodatnimi oraz xyz=1 to (1+x)(1+y)(1+z)≥8
28 sie 22:17
zombi: I to ekstra trzymaj Wykaż, że jeśli x,y,z>0 i x+y+z=1
 1 1 1 
(1+

)(1+

)(1+

) ≥ 64
 x y z 
28 sie 22:24
5-latek: czesc zsatanawiam sie Saizou jakie tu mozna srednie zastosowac Jeszce chwilke dobrze
28 sie 22:53
Saizou : powiem tyle że jeszcze takiego czegoś chyba nie rozwiązywałeś emotka
28 sie 22:55
Piotr 10: Witam, przyznam, że ciekawe
28 sie 22:56
Saizou : a prostsze niż się wydaje xd
28 sie 22:57
5-latek: PO prawej stronie nierownosci zastosuje srednia geometryczna postaci 31*x*1*y*1*z=3xyz a Lewa strona musi byc wieksza od prawej wiec albo arytmetryczna albo srednia kwadratowa Ale powiem CI ze nie wiem jak lewa zapisac
28 sie 23:02
Piotr 10: Ja to przypuszczam, że trzeb zrobić trzy nierówności odpowiednie i je wymnożyć ?
28 sie 23:04
Saizou : po prawej dobrze ale nie do końca, dam podpowiedź P=1*a*1*b*1*c nad lewą pokąbinuj
28 sie 23:04
Saizou : Piotrze to są zadania do [B[5−latka] xd to dla ciebie zadanko z Pracy zawodusa vel Kacpra Wyznacz największą wartość funkcji f(x)=x16−x18
28 sie 23:10
5-latek:
1+x 1+y 1+z 

*

*

>=x*y*z
2 2 2 
(1+x)(1+y)(1+z) 

>=xyz ale xyz=1 wiec xyz=1
8 
(1+x)(1+y)(1+z)>=8 Zrobilem to tak Ale teraz jak dziecku wytlumacz dlaczego to musielismy rozbic na 3 pierwiastki
28 sie 23:18
Saizou :
 1+x 1+y 1+z 
a skąd wziąłeś

*

*

 2 2 2 
28 sie 23:19
Godzio:
 8 
Odpowiedź: (

)6
 27 
Trafiłem z tą największą wartością?
28 sie 23:20
zombi: Właściwie nie musiałeś rozbijać: (1+x)(1+y)(1+z) = 1 + x + y + z + xz + xy + yz + xyz − 8 składników, więc
(1+x)(1+y)(1+z) 1 + x + y + z + xz + xy + yz + xyz 

=

≥ p8{xyz)4 = 81 = 1
8 8 
⇔ (1+x)(1+y)(1+z) ≥ 8
28 sie 23:22
Saizou : Godzio w pracy jest inna odpowiedź emotka
28 sie 23:23
Godzio:
 16 
(

)6 miało być, ale to tak czy siak nie wiem czy się nie walnąłem, przeliczę na
 27 
kartce
28 sie 23:24
zombi: 5latek w przykładzie Saizou akurat nie trzeba było rozbijać na 3 nierówności (aryt ≥ geom), ale co gdyby składników było więcej? Nie pałowalibyśmy wtedy zadania wymnażając n−składników, tylko trzeba wpaść na coś ładniejszego. Zrób mój przykład tam trzeba pogłówkować, rozbić co nie co.
28 sie 23:25
5-latek:
 1+x 
Saizou wzialem to tak Jeden czynnik jest (1+x) wiec jego srednia arytmetyczna to

 2 
i tak samo pozostale czynniki tak wzialem . Ale czy tak mozna ? Czy nalezy zrobic tak jak zombi pokazal
28 sie 23:27
Saizou : to spoko, jest dobrze emotka
28 sie 23:28
zombi: Oczywiście, że możesz zrobić tak jak zrobiłeś tzn. x+1 ≥ 2x y+1 ≥ 2y z+1 ≥ 2z * ⇔ (x+1)(y+1)(z+1) ≥ 8xyz = 8 Można na dwa sposoby albo jak ja ci pokazałem albo jak ty zrobiłeś
28 sie 23:29
5-latek: Zombi teraz twoj przyklad on jest dla mnie trudniejszy Tez pewnie po prawej stronie geometryczna tylko jak ja zapisac Czy tez nalezy rozbic na 3 nierownosci? moze tak >= 1/x*1/y*1/z =U{1}{ xyz tylko z etutaj znie eskorzystamy z zalozenia ze x+y+x=1
28 sie 23:44
zombi: Podpowiedź: tak, rozbij na 3 nierówności
28 sie 23:48
5-latek: Tzn prawa strona bedzie dobrze ?
 1 
czyli

 xyz 
Natomiast bardzo duzy bedzie problem z lewa strona
 (x+1)(y+1)(z+1) 
jesli nawet sprowadze ja do wspolnego mianownika To dostane

 xyz 
a z tym juz nie wiem co zrobic
28 sie 23:56
zombi: Podpowiedź 2
 1 x+1 
1 +

=

 x x 
28 sie 23:58
5-latek: Bedziemy dalej brnac
x+1 y+1 z+1 

*

*

Przepraszam ale nic na chwile obecna nie wymysle
x y z 
29 sie 00:09
zombi: No to patrz Podpowiedź 3 po niej już zrobisz
x+1 x+x+y+z 

=

4x2yz
4 4 
itd. itd. wymnóż 3 nierówności, podziel wszystko przez xyz i powinno wyjść
29 sie 00:15
5-latek: dziekuje na razie Teraz muszse isc spac bo jutro rano jade remontowac samochod. Jak wroce to dokoncze .Dobranoc emotka
29 sie 00:20
5-latek: W zwiazku z tym ze jednak nie na 9 a na 11 musze byc w warsztacie do remontu chcialbym wrocic do tej lewej strony tej nierownosci . Nie ukrywam ze zeby rozwiazywac takie nierownosci i zauwazac rozne niuanse z tym zwiazane trzeba ich bardzo duzo rozwiazac i byc na biezaco Chodzi mi o zadanie ktore zadal mi zombi o godzinie 22:24 i lewa strone tej nierownosci Mianowicie o to ze
 1 x+1 
1+

=

 x x 
 x+1 x+x+y+z 
I teraz tak

(dlaczego napisal podzielone przez4) =

−−wiec tak 1
 4 4 
zastapilismy w tym wyrazeniu z zalozenia x+y+z=1 i jest 4 czynniki wobec tego musimy to podzielic przez 4 . Srednia geomeetryczna z tego to wiem ze taka z tych 4 czynnikow jest
 x+1 
Nie rozumiem tego co stalo sie z tym x z mianownika w wyrazeniu

 x 
Prosze o dokladne wytlumaczenie . Mysle z ejesli to zrozumiem dokladnie to latwiej mi bedzie rozwiazywac inne podobne nierownosci
29 sie 09:57
5-latek: Wiec jesli dobrze mysle to ten x , y z w mianowniku zostana i moje wyrazenie
 (x+1)(y+1)(z+1) 
to

bedzie mialo postac
 xyz 
x+x+y+z)(y+y+x+z)(z+z+x+y) 

4*4*4xyz 
natomiast prawa strona nierownosci 4x2yz *4y2xz* 4z2yx dokoncze pozniej bo juz muszs jechac .
29 sie 10:42
zombi: Patrz na to: Skorzystamy z AM−GM (aryt − geom) dla 4 liczb
x+x+y+z 

4x2yz ⇔ x+x+y+z ≥ 44x2yz
4 
Analogicznie dla x+y+y+z ≥ 44xy2z i x+y+z+z ≥ 4p4{xyz2 Teraz mnożymy te 3 nierówności i mamy (x+x+y+z)(x+y+y+z)(x+y+z+z) ≥ 644x4y4z4 = 64xyz Czyli z założenia − (x+1)(y+1)(z+1) ≥ 64xyz Dzielimy obustronnie przez xyz i mamy
(x+1)(y+1)(z+1) 

≥ 64
xyz 
A to jest równoważne
x+1 y+1 z+1 

*

*

≥ 64
x y z 
I kosmetyka
 1 1 1 
(1+

)*(1+

)*(1+

) ≥ 64 ckd
 x y z 
29 sie 13:18
5-latek: Czesc . Dopiero wrocilem z warsztatu i zaraz to zapiszse sobie do zeszytu . Dzisiaj nie mysle bo stracilem troche kasy na remont dzisiaj a tu jeszcze ukazalo sie ze do wydania prawie 500zl bo wystrzelil amortyzator akuratnie po gwarancji i muszse kupic 2
29 sie 20:21
5-latek: Dobry wieczor Miluemotka Pozdrawiam Najgorszse jest to ze (nawet nie chce o tym myslec) ale moj monitor tez bedzie juz niedlugo dobijal wieku 7 lat emotka I jak tu ciagle myslec pozytywnie emotka
29 sie 20:33
5-latek: Milu jak teraz bede musial kupic nowy monitor to kupie 24 calowy bo kiedys taki znajomy mojej corki mowil ze zmieszcza sie na nim 2 arkusze A4
29 sie 20:38
Metis: Kolejny plus laptopów emotka
29 sie 20:42
5-latek: Metis jak ktos nie nosi okularow emotka
29 sie 20:49
Metis: Ja mam soczewkę emotka Ale wada tylko na jedno oko emotka
29 sie 20:50
5-latek: ja dopiero mam +3,5 emotka Mozez spojrzec tutajhttps://matematykaszkolna.pl/forum/256398.html
29 sie 20:52
Mila: Metis, zdrowiej nosić okulary.
29 sie 20:52
Metis: 5−latku masz prawie taką wade z jaką ja zaczynałem. Prawie bo 0,5 dioptrii to nadal niemało emotka Okulary nosiłem od 1 gimnazjum i wadę udało mi się zbić do 2.25 przez to że jeszcze rosłem , a wraz ze mną gałka oczna emotka Milu masz rację, ale okropnie wyglądało szkło grubsze od drugiego o dobre kilkanaście mm. Poza tym pewnego rodzaju wygoda, zważając na fakt że jedno oko całkowicie zdrowe.
29 sie 21:01
bezendu: Od dziś Technik Mechatronik.
29 sie 21:06
jakubs: Gratulacje
29 sie 21:06
bezendu: Dziękuję emotka
29 sie 21:07
5-latek: Moje gratulacje emotka emotka
29 sie 21:10
Metis: emotka
29 sie 21:11
bezendu: emotka
29 sie 21:11
Mila: Zdrowie bezendu, Technika i studenta.
29 sie 21:21
bezendu: Teraz wypadałoby się pouczyć tych granic albo odpoczywać emotka
29 sie 21:24
Metis: Masz miesiąc to odpoczywaj, niektórzy w poniedziałek zaczynają kolejny" rozdział ":(
29 sie 21:29
bezendu: A potem masz 5 miesięcy wakacji emotka
29 sie 21:32
Metis: Jakie 5
29 sie 21:42
bezendu: Jeśli idziesz do ostatniej klasy liceum to masz 5 miesięcy wakacji.
29 sie 21:45
Metis: 2 emotka
29 sie 21:47