matematykaszkolna.pl
przeksztalc. 5-latek: MIalem sobie odpuscic ten przyklad bo jest trudny dla mnie Jednak nie daje mi spokoju Sprawdzic tozsamosc
 a−a−2 1−a−2 2 
a1/2

+

+

=0
 a1/2−a−1/2 a1/2+a−1/2 a3/2 
Wyrazenie 2 ,3 i 4 sprowadzilbym do wspolnego mianownika a3/2(a−a−1) Jednak autor sugeruje aby pozbyc sie np w drugim skladniku wykladnikow ujemnych wiec w tym celu muszse pomozyc wyrazenie przez a2 Wiec tak w liczniku dostane a3−1 natomiast w mianowniku a2(a1/2−a−1/2)=a5/2−a3/2 =a3/2(a2/2−1)=a3/2(a−1) czyli moje wyrazenie bedzie wygladalo tak
a3−1 (a−1)*(a2+a+1) a2+a+1 

=

=

a3/2(a−1) a3/2(a−1) a3/2 
A autor pokazuje takie przeksztalcenie tego wyrazenia (chodzi o mianownik ) a2(a1/2−a−1/2)=a3/2[a1/2(a1/2−a−1/2)]=a3/2(a−1) weic taki sam wyszsedl mi wynik w mianowniku . Ale tego jego przeksztalcenia nie rozumiem . Dlaczego tak zrobil? Proszse o wyjasnienie pisemne i slowne szczegolowe emotka
14 sie 09:05
Kacper: Zrobił to samo co ty, tylko rozpisał:
 3 1 
2=

+

emotka
 2 2 
14 sie 09:09
zombi: Sorka, że się wcinam. Kacper pomógłbyś mi z tym ostatnim przykładem, który tutaj wrzuciłem? https://matematykaszkolna.pl/forum/255822.html Tam gdzie jest link do screena.
14 sie 09:15
5-latek: Witam Kacper emotka To wobec tego nie wiem czy dobrze mysle ale bedzie tak a3/2*a1/2(a1/2−a−1/2)=a3/2(a1/2*a1/2−a1/2*a−1/2)=a3/2(a−1) lub moge tez zapisac to tak a1/2*a3/2(a1/2−a−1/2)=a1/2(a3/2*a1/2−a3/2*a−1/2) = policze sobie
 2 
gdybym mial np w ostatnim wyrazeniu

Tak?
 a1/2 
14 sie 09:31
5-latek: zombi NIc nie szkodzi . ja nie jestem Radek
14 sie 09:32
5-latek: A jednak zonk Postepujac tak samo jak w drugim wyrazenie w trzecim dostane U{a−1}{a3/2
 a2+a+1+a−1+2 
Wobec tego moje cale wyrazenie bedzie takie a1/2

=0
 a3/2 
 a2+2a+2 
to a1/2

=0 dalej nie wiem
 a3/2 
14 sie 13:20
Kacper: wspólny mianownik emotka o ile reszta jest ok emotka
14 sie 13:22
5-latek: Pomysle jak wroce od lekarza .
14 sie 13:29
5-latek: Nie wiem Kacper czy to mi cos da bo to wyrazenie U{a2+2a+2}{a3/2 musi sie rownac a1/2 zeby to byla tozsamosc
14 sie 18:17
Kacper: To ma być czy nie musi?
14 sie 18:24
5-latek: Sprawdz tozsamosc Takie jest polecenie. A wiec jeszce raz 2 wyrazenie to U{a2+a+1}{a3/2 3wyrazenie to jesli tez pomozyny je przez a2 to dostaniemy
 a2−1 a2−1 a2−1 

=

=

 a2(a1/2+a−1{2} a5/2+a3/2 a3/2(a+1) 
 a−1 
=

 a3/2 
 2 
4 wyrazenie =

 a3/2 
 a2+a+1+a−1+2 a2+2a+2 
czyli a1/2

= a1/2

wiec wedlug mnie nie
 a3/2 a3/2 
bedzie to tozsamosc bo lewa strona nie rowna sie 0
14 sie 18:40
Kacper: A jaką masz odpowiedź do tego?
14 sie 18:49
5-latek: Nie ma wlasnie do tego odpowiedzi
14 sie 18:55
Kacper: Szczerze, to czytanie tego powoduje u mnie ból głowy daj sobie z tym spokój emotka
14 sie 19:00
5-latek: ALe Kacper to przy liczeniu pochodnych moze sie przydac . A jak Pan profesor sobie zazyczy doprowadznie do najprostszej postaci emotka
14 sie 19:02
Kacper: To niech sobie sam liczy
14 sie 19:05
5-latek: A jak trafie na Ciebie jak bedziesz profesorem emotka
14 sie 19:32
Kacper: To wtedy dostaniesz ten przykład
14 sie 19:39
Mila: Z. a≠0, a≠1,a≠−1 L=
 
 1 
a−

 a2 
 
 1 
1−

 a2 
 2 
=a

+

+

=
 
 1 
a

 a 
 
 1 
a+

 a 
 a3 
 
a3−1 

a2 
 
a2−1 

a2 
 2a 
=a

+

+

=
 
a−1 

a 
 
a+1 

a 
 a2 
 a*(a3−1) a*(a2−1) 2a 
=a

+

+

=
 a2(a−1) a2(a+1) a2 
 (a3−1) (a2−1) 2 
=a*[1−

+

+

]=
 a2(a−1) a2(a+1) a2 
 (a3−1) (a2−1) 2 
=a*[1−

+

+

]=
 a2(a−1) a2(a+1) a2 
 a3−a2−a3+1 a2−1+2*(a+1) 
=a*[

+

]=
 a2*(a−1) a2(a+1) 
 a −a2+1 (a+1)2 
=

*[

+

]=
 a2 a−1 a+1 
 a −a2+1 (a+1)*(a−1 
=

*[

+

]=
 a2 a−1 a−1 
 a −a2+1+a2−1 
=

*

=0=P
 a2 a−1 
14 sie 20:54
5-latek: Dziekuje emotka Jak zwykle jestes niezastapiona Milu emotka Dziekuje dzisiaj bo wczoraj zle sie poczulem i musialem odejsc od komputera . Mialem pomysla zeby tak zaczac tak jak TY to zrobilas ale zasugerowalem sie podpowiedzia autora i wyszlo to co wyszlo
15 sie 10:55
Kacper: Mila jak ty masz cierpliwość tyle klikać emotka
15 sie 11:15
5-latek: A widzisz Kacper kobieta jest bardziej wytrzymalsza od mezszczyzny emotka Ma tez wiecej cierpliwosci . Poza tym ile trzeba miec praktyki (tzn ile trzeba rozwiazac takich i innych przykladow ) zeby nie dac sie od razu wciagniac do wyciagania wspolnego mianownika tylko spokojnie przeksztalcac tak jak tutaj i najpierw wspolny mianownik 1 z 2 i potem 3 z 4 po wyciagnieciu a przed nawias emotka Dla mnie byl ten przyklad trudny . Mysle jednak ze nawet niektorym studentom tez sprawil by wiele klopotow Wiec tym bardziej naleza sie podziekowania
15 sie 17:25
Mila: emotka
15 sie 17:26
Godzio: @5−latek, mężczyzny, a nie "sz"
15 sie 18:09
5-latek: Godzio Chlop zawsze bedzie chlopemotka
15 sie 21:00