matematykaszkolna.pl
f Lukas: Określ liczbę rozwiązań równania w zależności od prametru m. |x2−6x+8|+|x2−6x+5|=m x2−6x+8≥0 x∊(−,2>suma<4,) x∊(2,4) malejąca x2−6x+5≥0 x∊(−.1>suma<4,) x∊(1,4) I teraz jak dać te przedziały ?
31 maj 16:53
Krystian: 2015 matura? Czy już po maturze?
31 maj 16:54
Lukas: Już po maturze.
31 maj 17:11
Lukas: Ale tu nie chodzi o rozwiązanie tylko jak ustalić wzór funkcji w przedzialeemotka
31 maj 19:55
Eta: Przede wszystkim wyznacz poprawnie ( masz błąd) miejsca zerowe x2−6x+5
31 maj 20:01
Eta: rysunek Wczoraj rozrysowywała Ci to krystek ( 1/ 2/ 3/
31 maj 20:06
Lukas: x2−6x+5=0 x1=1 x2=5 wartości dodatnie x∊(−,1>suma<5,) x∊(1,5) Ale nadal tego nie rozumiem.
31 maj 20:08
Mila: rysunek zaznaczymy na osi. f(x)=|x2−6x+8|+|x2−6x+5| |x2−6x+8|=x2−6x+8 dla x2−6x+8≥0⇔x≤2 ∪ x≥4 |x2−6x+8|=−x2+6x−8 dla x∊(2,4) |x2−6x+5|=x2−6x+5 dla x2−6x+5≥0⇔ x≤1 lub x≥5 |x2−6x+5|=−x2+6x−5 dla x∊(1,5) (1) x≤1 f(x)=x2−6x+8+x2−6x+5⇔ f(x)=x2−12x+13 (2) (3) (4) (5)x≥5 f(x)=x2−12x+13 Dalej napisz sam, potem będziemy szkicować wykres.
31 maj 20:53
Lukas: Ja nic z tego zapisu nie rozumiem. Chyba sobie odpuszczę tą naukę jednak.
31 maj 21:01
Piotr 10: |x2−6x+8|+|x2−6x+5| = m Liczę miejsca zerowe ( m0 ) Ix2 −6x+8I=0 x2−6x+8=0 Δ=36 − 32 =4 Δ=2 x1=4 v x2=2 Teraz rysujesz sobie oś liczbową zaznaczasz te miejsca zerowe i rysujesz parabolę ( nie ważne jaki ma wierzcholek ) Z drugim robisz tak samo Wpierw zrób to
31 maj 21:08
Piotr 10: I obydwa wykresy paraboli mają być na jednej osi liczbowej
31 maj 21:08
Lukas: Ale w tym wątku nie chodzi o rozwiązanie graficzne tylko jak ustalać wzór funkcji w przedziale....
31 maj 21:12
Piotr 10: A czy ja robię to graficznie Zastanów się... Te wykresy mają być tylko szkicami i mają nam wskazać znaki funkcji ( dodatnie lub ujemne). Już tyle osób Ci to tłumaczy, a Ty nadal swoje. I trochę pokory kolego, bo jak przychodzi pomóc innym osobom to odsyłasz ich do jakiś stron internetowych, np. wikipedia lub odsyłasz ich do teorii.
31 maj 21:16
Lukas: A nie widziałeś linku w którym prosiłem o link ? Więc może zaznaj się z tematem a nie mnie pouczasz...
31 maj 21:17
Piotr 10: Znalazłem wątek. Identyczne zadanie https://matematykaszkolna.pl/forum/252026.html i jeśli uważasz, że rozumiesz zadanie tego typu |x2−9|+|x2−16|=6 to do boju z tym.
31 maj 21:23
Mila: Lukas, rozumiesz definicję wartości bezwzględnej? |x|=x dla x≥0 |x|=−x dla x<0 Zamiast pojedynczego x−a masz pod wartością bezwzględną wzór funkcji kwadratowej, i uogólniasz . |x2−6x+8|=x2−6x+8 dla x2−6x+8≥0⇔x≤2 ∪ x≥4 I wróć do mojego zapisu, zobacz co na osi zaznaczyłam, abyś w przedziałach mógł ustalic wzór f(x).
31 maj 21:27
Lukas: Rozumiem i wyznaczyłem przedziały.
31 maj 21:30
Lukas: |2x+4|+|x+6|=5 Z takimi równaniami nie mam problemu a tę z wartością bez nie do przejścia.
31 maj 21:37
Mila: Na osi masz zaznaczone jakie wyrażenia masz podstawić opuszczając |..|.
31 maj 21:42
Lukas: Dziękuję za wytłumaczenia ale myślę, że i tak taki przykłady są za trudne jak dla mnie.
31 maj 21:45
Mila: To jest z matury R.
31 maj 21:52
Lukas: A ja pisałem P i trudno mi zrozumieć niektóre fakty, a dwa uczę się sam w domu.
31 maj 21:54
Piotr 10: Spokojnie, nie można poddawać się. Zajmij się innymi zadaniami, za miesiąc spróbujesz takie zrobić.
31 maj 22:00
Lukas: Tych prostych zrobiłem już dużo, teraz chce podnieś poprzeczkę.
31 maj 22:01
Lukas: A dwa tutaj 20:53 nie są podane przedziały w jakich mam to rozpatrywać (−,1) <1,2) <2,4) <4.5) <5,,6) I znowu tutaj mam sprzeczność
31 maj 22:30
kyrtap: Jak chcesz mogę Tobie pieprznąć(zeskanować) cały zeszyt z rozwiązaniami takich równań i nierówności?
31 maj 23:41
Lukas: Dzięki ale nie trzeba emotka
1 cze 00:01
Mila: Chciałam, abyś sam odczytał te przedziały, zawsze się oburzasz na gotowce więc tylko jeden przypadek rozwiązałam. Jaka sprzeczność? Patrz na oś. (−,1>∪(1,2>∪(2,4) ∪<4,5)∪<5,)
1 cze 17:06
Lukas: Ale ja inaczej zapisałem przedziały. 22:30
1 cze 17:09
mix: emotka
1 cze 17:13
Lukas: emotka
1 cze 17:15
Mila: Masz inne domknięcia, a przedział <5,6) to na jakiej podstawie? Skąd ta szóstka?
1 cze 17:21
Lukas: Ta 6 to pomyłka zwyczajna
1 cze 17:24
Mila: Dobrze. To jaka będzie postać f(x) w każdym z tych przedziałów?
1 cze 17:28
Lukas: Za 10 minut postaram się napisać w każdym przedziale.
1 cze 17:33
Lukas: 1. (−,1) f(x)=x2−6x+8+x2−6x=5 f(x)=2x2−12x+13 2, <1,2) tutaj mam sprzeczność f(x)=x2−6x+8 i badając znak funkcji f(x)=|x2−6x+5| w przedziale <1,2) dla 1 f(x)=x2−6x+5 ale dla 1,5 mam −1,75 i nie wiem czy opuścić ze zmianą znaków czy bez zmiany.
1 cze 17:50
Mila: Lukasz patrzy na mój rysunek 20:53. A w ogóle to jak badasz Twoim sposobem znak wyrażenia to bierz liczbę ze środka przedziału. Jednak po to zaznaczyłam gdzie funkcje pod wartością |..| mają wartości dodatnie abyś nie musiał tego robić, tylko odczytujesz z osi. Nad przedziałem (1,2) jest niebieska linia i na niej x2−6x+8 Pod przedziałem nie ma zielonej linii⇔x2−6x+5 przyjmuje tam wartości ujemne, trzeba zmienic znak |x2−6x+5|=−x2+6x−5 Dla x∊(1,2> f(x)=x2−6x+8−x2+6x−5=3 f(x)=3 funkcja stała. Przedział (2,4) Nie ma nad nim niebieskiej linii i nie ma zielonej ⇔obie funkcje pod |..| mają wartości ujemne⇔ f(x)=−x2+6x−8−x2+6x−5 f(x)=−2x2+12x−13 Dalej sam
1 cze 18:09
Lukas: ale moje wytłumaczenie jest logiczne ?
1 cze 18:14
Mila: Jeśli w przedziale wyrażenie jest ujemne to zmieniasz znak opuszczając wartość |..|. Jeśli dla x=−1,5 otrzymałeś dla jednej funkcji (+) a dla drugiej (−), to pierwszą zostawiasz , a w drugiej zmieniasz znak.
1 cze 18:27
Lukas: Wiem, że mam zmieniać znak albo zostawiać jeżeli jest dodatnie ale dla drugiej części nie dla |x2−6x+8| bo do tego wychodzi dodatnie ale dla tego |x2−6x+5| wychodzi, że ujemne i dodatnie.
1 cze 18:46
zawodus: rysunekJa zawsze robię w ten sposób. Teraz widzę, w jakim przedziale, funkcje przyjmują jakie znaki emotka
1 cze 19:20
Mila: rysunek Bierzesz punkt ze środka przedziału. g(x)=x2−6x+5 g(1)=1−6+5=0 x2−6x+5<0⇔ x∊(1,5) To jakim cudem wychodzi Ci dodatnia w tym przedziale?
1 cze 19:23
Mila: ?
1 cze 19:25
Lukas: Jakim cudem ? Skoro mam drugi przedział <1,2) x2−6x+5 to dla f(1)=5 dla f(1,5)=−1,75 Bez sensu jest to ? Niezależnie jaki punkt z przedziału wezmę to powinno być albo ujemne wartości na cały przedziale albo dodatnie a tak nie wiadomo czy to jest dodatnie czy może ujemne
1 cze 19:37
Mila: 12−6*1+5=0 a nie 5 (1,5)2−6*1,5+5=2,25−4=−1,75
1 cze 19:56
Lukas: No to potwierdza moją tezę, że ta funkcja nie w cały przedziela przyjmuję wartości ujemne ale też i nie w cały dodatnie..
1 cze 20:12
Mila: O jakiej funkcji mówisz?
1 cze 20:23
Lukas: f(x)=|x2−6x+5| w przedziale <1,2)
1 cze 20:24
Mila: rysunek |x2−6x+5|≥0 dla x∊R g(x)=x2−6x+5≥0 dla x≤1 lub x≥5 g(x)=x2−6x+5<0 dla x∊(1,5) Nie wiem dlaczego tego nie widzisz?
1 cze 20:29
Lukas: Widzę to i teraz mając przedział <1,2) 0.... i w dół a zero nie powinno należeć do tego przedziału. Biorę się za inne zadania bo tę są za trudne dla mnie.
1 cze 20:44
Lukas: W równaniach liniowych to zawsze jest spełnione |x+2|+|x−3|=3 prosty przykład 1.(−−2) i na cały przedziale |x+2| przyjmuje wartości ujemne więc czemu z tymi kwadratowymi tak nie jestemotka ?
1 cze 23:26