matematykaszkolna.pl
f homograficzna aaaa:(: funkcja homograficzna, właśnie sobie zdałem sprawę kilka godzin przed maturką że może się to pojawić, a ja nie umiem w sumie tego rysować ... ktoś może coś podrzucić, od czego zacząć? szukam coś tutaj na stronie, ale coś opornie
7 maj 22:42
ZKS: Na naukę nigdy za późno co? emotka
7 maj 22:44
aaaa:(: ZKS, hahaha no co zrobić ale i tak dupa, im bliżej piątku tym mniej umiem
7 maj 22:46
WueR:
 ax+b 
Zazwyczaj funkcja przedstawiona jest w postaci ulamka postaci

, np.
 cx+d 
 2x−3 
f(x)=

.
 x+4 
Najlatwiej jest narysowac te funkcje po pewnych przeksztalceniach, mianowicie, wpierw "pozbywamy sie" zmiennej x z licznika.
 2(x+4)−11 −11 
f(x) =

=

+ 2
 x+4 x+4 
 −11 
Teraz najlepiej wyznaczyc sobie asymptoty, jak widac nasz wykres to wykres

 x 
przesuniety o wektor [−4, 2].
7 maj 22:46
aaaa:(: okej to chwila, idę tylko przemyć twarz, coś do picia i ogarniam, temacik, ale teraz takie pytanie, jak rysujemy to, to tak jakby w 2 ćwiartkach tak?
7 maj 22:49
aaaa:(: Naszkicuj wykres funkcji
 |(x+3)(x−1)| 
f(x)=

 x3+4x2+x−6 
Jak się za to zabieramy? Na początku określiłbym dziedzinę, potem zastanowił się co z tym moduł i spróbował dojść do tej postaci o której mowa wyżej, żeby znaleźć o jaki wektor przesuwamy i gdzie
7 maj 23:05
ZKS: Zapisz ten mianownik w postaci iloczynowej.
7 maj 23:06
Marcin:
|(x+3)(x−1)| 

→ ładnie się skraca, ale uważaj na wartość bezwzględną.
(x−1)(x+2)(x+3) 
7 maj 23:08
ZKS: Upraszcza upraszcza ładniej tak brzmi. emotka
7 maj 23:11
aaaa:(: mianownik w postaci iloczynowej to: (x−1)(x+3)(x+2)
7 maj 23:13
aaaa:(: o matko, już Marcin wystrzelił jak z procy z odpowiedzią, a ja tam dzieliłem sobie ten wielomian spokojnie haha , no właśnie ładnie się upraszcza, ale mamy ten moduł i teraz pozwólcie że się zastanowimy i wyciągniemy piękne wnioski żeby na maturze rozwalić zadanko na 100%
7 maj 23:14
Marcin: W sumie masz rację ZKS. 'Upraszcza' jest jakieś takie milsze emotka
7 maj 23:15
ZKS: To już podał Marcin. Teraz rozbij na dwa przypadki kiedy to co jest w wartości bezwzględnej jest ujemne i dodatnie.
7 maj 23:15
Marcin: wybacz aaaa. Resztę pracy zostawiam dla Ciebie emotka
7 maj 23:16
ZKS: W poleceniach zawsze jest uprość wyrażenie chyba nigdy się nie spotkałem z poleceniem skróć wyrażenie dlatego tak mi się wydaje powinno być że uproszczamy a nie skracamy.
7 maj 23:17
Marcin: Mi nauczyciele mówili, że skracamy. Teraz mi się to udzieliłoemotka
7 maj 23:19
ZKS: To już właśnie zależy kto jak się nauczył. emotka Zadowolony na razie z matur jesteś?
7 maj 23:22
aaaa:(: Czyli teoretycznie mamy taką sytuację: f(x)=U{|1|}{(x+2) tak? no i że skoro moduł, no to >0 lub <0, tak? ale co do czego ?
7 maj 23:22
aaaa:(: coś nie pykło:
 |1| 
f(x)=

 (x+2) 
7 maj 23:24
ZKS: Kiedy to co jest w wartości bezwzględnej jest dodatnie?
7 maj 23:24
aaaa:(: hmm kiedy x>0 wtedy dodatnie, kiedy x<0 ujemne ?
7 maj 23:27
ZKS: Te funkcje nie są równoważne sobie. Przykładowo dla x = 0 mamy
 |(0 + 3)(0 − 1)| |−3| 3 1 
f(0) =

=

=

= −

 (0 −1)(0 + 2)(0 + 3) −6 −6 2 
natomiast w Twojej funkcji
 1 1 
f(0) =

=

.
 0 + 2 2 
7 maj 23:27
ZKS: Nie nie osłabiaj mnie nie wiesz jak rozwiązać nierówność kwadratową?
7 maj 23:28
aaaa:(: ZKS, no chyba właśnie średnio ale poczekaj bo ja to muszę powoli to rozkminić
7 maj 23:29
Marcin: ZKS. Jestem średnio zadowolony, ale już nic nie poradzę emotka
7 maj 23:30
ZKS: Napisz wyrażenie co masz w środku wartości bezwzględnej. Głowa do góry masz jeszcze rozszerzenie przed sobą po którym będziesz bardziej zadowolony z matur. emotka
7 maj 23:32
aaaa:(: |(x+3)(x+2)| dodatnie to jest dla x∊(−,−3) ⋀ x∊(−2,+) a ujemne dla ∊(−3,−2)
7 maj 23:36
Marcin: Mam nadzieję, że CKE nie przesadzi z poziomem i zrobi coś podobnego do matury z tamtego roku, ale kto go tam wie emotka
7 maj 23:36
aaaa:(: Marcin a jak dzisiaj angielski? Dużo osób mówi że w tym roku mają dać jakiś ogień
7 maj 23:37
Marcin: Angielski spoko (podstawa), a co do rozszerzenia, to nie mam pojęcia jak to będzie emotka Bo ludzie twierdzą, że poziom matury z matematyki był strasznie wysoki, dlatego tak mówią emotka
7 maj 23:40
aaaa:(: ZKS już uciekał?emotka bo ja tu się dowiedziałem że nie umiem f kwadratowej i chciałby się nauczyć, no bo jakby nie patrzeć matura za kilka godzin ;x
7 maj 23:43
Donbi: Daj zadanie to Ci pomożemy
7 maj 23:43
Marcin: aaaa, no to skoro już sam napisałeś kiedy jest dodatnia lub ujemna, to baw się w przedziały emotka
7 maj 23:45
aaaa:(: Donbi: 23:05. no ale chwilka, skoro mi się skraca, no to czemu mam tak robić? nie kminię serio
7 maj 23:48
Marcin:
−(x+3)(x+2) −1 


(x−1)(x+2)(x+3)  x−1 
(x+3)(x+2) 1 


(x−1)(x+2)(x+3)  x−1 
Teraz wiesz o co biega? emotka Nie zapomnij o dziedzinie.
7 maj 23:52
Piotr: no nareszcie doczekałem się emotkaemotka
7 maj 23:54
ZKS: Też mam niestety dużo do roboty dla tego u mnie była przerwa w pisaniu. Przecież Twój licznik inaczej wygląda niż zapisałeś o 23 : 36.
7 maj 23:54
Marcin: Piotrek, czego się doczekałeś? emotka Nie zauważyłem, że aaaa podał inny licznik emotka
7 maj 23:56
Blue: Ej, serio sądzicie, że ta matura z matematyki była trudna?(podstawowa) Moim zdaniem nie za bardzo...
7 maj 23:57
Blue: Btw sorki, że się wcinam
7 maj 23:57
Piotr: Marcin a zgadnij
7 maj 23:58
Marcin: Nie wiememotka
7 maj 23:59
Piotr: na 'd'
8 maj 00:00
Marcin: dwunasta? akurat wybiła północ
8 maj 00:01
Piotr: na 'dz' , bez uwzglednienia tego wykres bylby nieprawidlowy emotka
8 maj 00:02
Marcin: Dziedzina?
8 maj 00:03
Marcin: Ty chyba tak patrzysz po zadaniach i szukasz kto dziedziny nie podał
8 maj 00:04
Piotr: no pewnie !
8 maj 00:04
aaaa:(: czytam co tam piszecie i tak szczerze, nic nie kumam hahaah ... żenada jakaś
8 maj 00:04
Blue: To jak nie odpowiecie mi? Jestem dopiero w 2 klasie, ale chciałabym usłyszeć Wasze opninie o tej maturce emotkaemotka
8 maj 00:05
aaaa:(: ale ja mam braki
8 maj 00:05
Piotr: czasem tak faktycznie sie zdarza. jesli jest brak dziedziny (gdy konieczna) wszystko do kosza mozna wrzucic.
8 maj 00:05
Marcin: Jakaś specjalnie trudna nie była emotka
8 maj 00:06
Piotr: No pewnie ! tyczylo sie Twojej wypowidzi Marcin : Dziedzina ? to tak, zeby nie bylo
8 maj 00:06
aaaa:(: Dziedzina tutaj: Df: x=R\{−3,−2,1}, tak?
8 maj 00:06
aaaa:(: x∊*
8 maj 00:07
Marcin: Piotrek.. Ja tam widzę "No pewnie" bo innym pytaniem
8 maj 00:07
Piotr: emotka
8 maj 00:07
Marcin: pod*
8 maj 00:07
Piotr: zobacz na czas Marcin
8 maj 00:08
Marcin: Dobra dobra
8 maj 00:09
ZKS: Piotr ale aaaa: ( pisał że zaczął by od dziedziny więc raczej ją wyznaczył. emotka
8 maj 00:11
Blue: Ja miałam trzy błędy w zamkniętych, ale dwa banalne, bo wystarczyło uważniej przeczytać polecenie xd
8 maj 00:12
aaaa:(: Tak tak, wyznaczyłbym dziedziną, ale nie rozumiem w ogóle tego rozłożenia tej wartości bezwzględnej, no nic a nic, szlag mnie trafia ...
8 maj 00:13
Piotr: nie doczytalem ale przynajmniej wyznaczyl emotka
8 maj 00:14
ZKS: Blue banalne nie banalne a most się wali.
8 maj 00:14
Blue: Jaki most Ale otwarte wszystkie dobrze , więc jestem zadowolona. emotka Gdyby tak mi za rok poszło , to skakałabym z radości emotka
8 maj 00:19
Blue: Chociaż rozszerzenie kusi, ale chyba nie dam rady :c
8 maj 00:19
ZKS: Poczytaj sobie 15.
8 maj 00:20
ZKS: Jaki most ojej... Pomyśl sobie inżynier projektuje most i pomyli się na samym początku przy zebraniu obciążeń banalny błąd jakby nie patrzeć ale most się wali i co wtedy? Nie można sobie mówić głupi błąd co błąd to błąd za który tracisz punkt szczere ale prawdziwe.
8 maj 00:23
Blue: Ale ja nie chcę być inżynierem, ja chcę tylko się dostać na uniwerek ekonomiczny emotka Najwyżej popełnię jakiś błąd w rachunkach emotka
8 maj 00:26
ZKS: To nie bądź inżynierem ale jak sam piszesz chcesz się dostać na uniwerek ekonomiczny. Dasz jedno zero za dużo przy 10 milionach i co mały błąd lub nieuwaga a jak to zmienia postać rzeczy 100 milionów to chyba trochę więcej niż 10 milionów jakby nie patrzeć.
8 maj 00:29
Blue: No masz rację popełniłam błąd, ale nie wynikał on z mojej głupoty, ale raczej z nieuwagi, pośpiechu czy z niedopatrzenia. Ale tak masz rację bądź co bądź to błąd emotka
8 maj 00:31
Blue: I jeszcze jedno: jestem dziewczyną
8 maj 00:31
ZKS: Przepraszam najmocniej w takim razie. emotka
8 maj 00:33
ZKS: Dlatego zawsze trzeba się skupić na tym co się robi a uniknie się w większości przypadków tych głupich bądź przez nieuwagę błędów. emotka
8 maj 00:34
Blue: Nie szkodzi emotka Dobrej nocy życzę, czas spać, bo jutro szkoła, a po szkole wieczór z trygonometrią. Dobranoc emotka
8 maj 00:34
ZKS: Dobrej nocy. emotka
8 maj 00:36