matematykaszkolna.pl
geometria analityczna Robak: Mógłby mi ktoś wyjaśnić to zadanie okrąg o jest obrazem okręgu o równaniu x2+y2−6x+8y=0 w jednokładności o środku s=(5,2) i skali k=−1,5. znajdź środek i promień okręgu o. No to zaczynam tak, że znajduje promień i współrzędne punktu S S=(3,−4) r=5 r'=5*−1,5=−7,5 Czyli mam już promień drugiego okręgu, ale jak dojść do jego środka? Proszę o podpowiedzi
23 kwi 02:42
Robak: tutaj S=(3,−4) jest równe środkowi okręgu, przyzwyczajenie z równania okręgu. S=(3,−4) = O=(3,−4)
23 kwi 02:44
daras: wyszukiwarka nie działa https://matematykaszkolna.pl/strona/902.html
23 kwi 04:36
Robak: Kiedy ja nie mogę wpaść jak to zrobić.. Widziałem to.
23 kwi 14:13
daras: k= −1,5 oznacza jednokładność odwrotną więc jak widziałeś ale czy czytałęś? a jesli przeczytałeś, to czy zrozumiałeś, że okrąg do "góry nogami" będzie po prostu okręgiem o dodatnim promieniu r = + 7,5
23 kwi 18:55
daras: środek okręgu będzie leżał na prostej prostopadłej do średnicy w odległości 1,5x wiekszej i po drugiej stronie środka jednokładności S(5,2), a środek okręgu, który masz przekształcić ma współrzędne O(3, −4) dalej już ty...
23 kwi 18:58
Mila: rysunek x2+y2−6x+8y=0 w jednokładności o środku s=(5,2) i skali k=−1,5. znajdź środek i promień okręgu o. (x−3)2−9+(y+4)2−16=0⇔ (x−3)2+(y+4)2=25 S1=(3,−4), r=5 S=(5,2) wsp.środka jednokładności
 −3 
k=

 2 
 −3 15 
R=|

|*5=

 2 2 
Z definicji jednokładności S2=(x,y) współrzędne środka nowego okręgu
 −3 
SS2=

*SS1
 2 
SS1[3−5,−4−2]=[−2,−6]
 −3 
SS2=[x−5,y−2]=

*[−2,−6]
 2 
x−5=3 y−2=9 x=8 y=11
 15 
S2(8,11), R=

 2 
Równanie:
 225 
(x−8)2+(y−11)2=

 4 
Możesz skorzystać z wzoru na wsp. punktu po przekształceniu: S(a,b)=(5,2) środek j. (x,y)=(3,−4) dany punkt x'=k*(x−a)+a y'=k*(y−b)+b
 −3 −3 
x'=

*(3−5)+5=

*(−2)+5=3+5=8
 2 2 
 −3 −3 
y'=

*(−4−2)+2=

*(−6)+2=9+2=11
 2 2 
(x',y')=(8,11) wsp. punktu po przekształceniu.
23 kwi 20:23
daras: a ja z rysunku znalazłem środek (8,11), w który wbiłem nóżkę cyrkla i zatoczyłem kółeczko o promieniu 7,5 emotka
23 kwi 22:04
Mila: daras Problem też polega na tym, że uczniowie nie potrafią geometrycznie przekształcać figur.
23 kwi 22:24