matematykaszkolna.pl
Rózłóż na czynniki wielomiany Stos dla twórcy wielomianów: 1. Rozłóż na czynniki wielomian: W(x)=9−x2(x−2)2 2. Równanie 4x3−10x2=8x−a ma rozwiązanie równe 2. Oblicz iloczn pozostałych rozwiązań tego równania. Bardzo proszę o pomoc − chociaż koncepcję jak rozbić je na czynniki, bo to jest tragedia. Dla mnie z tych zadań nic nie wynika, poza tym, że matematyka na tym poziomie nie przyda mi się w życiu codziennym... (a to jest podstawa...)
19 mar 21:56
ICSP: 1. w(x) = 32 − [x(x−2)]2 = /a2 − b2/ = ... 2. 4x3 − 8x = 10x2 − a
 a 
4x(x2 − 2) = 10(x2

)
 10 
Wnioski ?
19 mar 22:03
Stos dla twórcy wielomianów: Wnioski: 1. Nie mam zielonego pojęcia skąd to się wzięło: w(x) = 32 − [x(x−2)]2 = /a2 − b2/ = ... 2. Czemu akurat −8x na lewo, a 10x{2} na prawo? Skąd ta zasada?
19 mar 22:11
Stos dla twórcy wielomianów: Tam źle się skopiował ten pierwszy przykład, wiadomo, ale nie rozumiem po prostu skąd i czemu...
19 mar 22:12
ICSP: To może inaczej drugie : Przeniesiemy wszystko na jedną stronę : 4x3 − 10x2 − 8x + a = 0 Oznaczmy ten wielomian przez w(x). Mamy : w(x) = 4x3 − 10x2 − 8x + a oraz, że w(2) = 0 Podstawiając dostajesz równanie z którego policzysz a. dalej to rozwiązanie zwykłego równania wielomianowego.
19 mar 22:16
ICSP: 1. Jeżeli nie widzisz tutaj wzoru a2 − b2, możesz zawsze wymnożyć wszystko i próbować inaczej rozkładać emotka
19 mar 22:16
Marcin: Wnioski: nie mam zielonego pojęcia skąd to się wzięło Chyba sobie gdzieś to zapisze
19 mar 22:17
Stos dla twórcy wielomianów: Dobra, rozwiązałem drugie, ale w pierwszym nie wiem jak to dalej rozłożyć. Stanąłem na (3+x2−2x)(3−x{2}+2x) i nie jestem pewien, czy to jest dobrze. Wiem, że ma wyjść (x+1)(3−x)(x2−2x+3)
19 mar 22:57
ICSP: jak na razie emotka Licz Δ w nawiasach.
19 mar 23:03
Stos dla twórcy wielomianów: Wyszło mi, że to będzie: −1(x+1)(x−3)(3+x2−2x) czyli to −1 powinno zniknąć − jak to zrobić? Bo wyznaczyłem pierwiastki 3−x2+2x czyli 3 i −1, a następnie wstawiłem do wzoru na postać iloczynową: a(x−x1)(x−x2) no i wyszło mi takie coś jak na górze. Nie wiem, może to a się pomija? Ale czemu?
19 mar 23:22
ICSP: wrzuć do któregoś nawiasu emotka
19 mar 23:25
Stos dla twórcy wielomianów: No tylko, że jak wrzucę do któregoś nawiasu to już mi nie wychodzi taki wynik jaki powinien być.
19 mar 23:42
ICSP: a to czemu ? Wrzucisz do drugiego nawiasu i wychodzi taki wynik jaki powinien być emotka
19 mar 23:43
19 mar 23:44
Stos dla twórcy wielomianów: No dobra, faktycznie − czyli zasada jest taka, że jak mam x3 i więcej to staram się wyciągać przed nawias (bo takim sposobem robiłem to 2. zadanie) by został sam x w nawiasie i potem wyciągnąć to jeszcze raz przed nawias: 4x3−10x2−8x+20=0 4x2(x−104)−8(x−204)=0 (4x2)(x−104)=0 4x2−8=0 i x−104=0 x2=2 i x={10}{4} x=+/− 2 Iloczyn pozostałych rozwiązań: −2*104=−522 A pierwsze: 9−x2(x−2)2=32−[x(x−2)]2=(3−x2+2x)(3+x2−2x)=(x+1)(−x+3)(3+x2−2x) Drugie wyrażenie nie ma pierwiastków, więc zostaje takie samo, a pierwsze jest postacią iloczynową równania (?) kwadratowego. Jest jakiś szybszy sposób na to? Bo to jest jedno za zadań... zamkniętych, a nie interesuje mnie za bardzo ocena dopuszczająca ze sprawdzianu za zrobienie samych zadań zamkniętych (tym bardziej, że jeżeli nie mam x3 i więcej to spokojnie jestem w stanie sobie to wyliczyć, ale na podstawie są też i takie przykłady, a nie znam wzorów na sześciany).
19 mar 23:56
ICSP: W drugim można zastosować wzory Viete'a aby policzyć ten iloczyn.
20 mar 00:07