matematykaszkolna.pl
Dane są liczby... Ewel_nana: Dane są liczby a=log3 81 − log3 2 i b=(32− 23)(32+23) a) oblicz ba b) wyznacz liczbę odwrotną do liczby a c) wyznacz liczbę przeciwną do liczby a Proszę o pomocemotka
26 sty 14:39
daras: napisz porzadnie, bo nie wiadomo czy 3 jest podstawą logarytmów czy tylko ci sie spacja zrobiła przypadkiem
26 sty 15:58
Ewel_nana: a= log381 − log32 emotka
26 sty 16:07
daras:
 81 
..=log

=..
 2 
26 sty 16:08
daras: a w b) wzór skróconego mnożenia
26 sty 16:08
Ewel_nana: mogłabym cie prosic o rozwiązanie całego zadania ja już sie w tym pogubiłamemotka proszę
26 sty 16:11
daras: za leniwa jesteś a ja takich nie lubię
26 sty 19:09
zawodus: albo brak elementarnej wiedzy
26 sty 19:10
Ewel_nana: moze i brak wiedzy pisze po to by tą wiedze uzyskać i nie mówcie ze potrzebuje gotowca po prostu nie rozumiem nic z zapisu daras
26 sty 19:13
Ewel_nana: daras wytłumacz jakoś jaśniej proszęemotka
26 sty 19:27
Kaja: b=(32)2−(23)2=18−12=6 a jeśli chodzi o a, to tam ma być na pewno log32?
26 sty 19:35
Ewel_nana: tak na pewno
26 sty 19:37
Kaja: a ten log381 też jest dobrze?
26 sty 19:38
Ewel_nana: tak
26 sty 19:39
5-latek: Liczba a jest napewno dobrze przepisana ? Teraz liczba b popatrz dobrze na nia. czy nie przypomina ona CI jakiegos wzoru skroconego mnozenia ? np (a+b)(a−b)=a2−b2 ?
26 sty 19:39
Kaja: bo wtedy a=4−log32
26 sty 19:39
Kaja: b−a=6−(4−log32)=2+log32
26 sty 19:40
Ewel_nana: 5−latek tak liczba a jest na pewno dobrze przepisana a liczba b masz racje przypomina wz skróconego mnożenia emotka ale co dalej ?
26 sty 19:45
Kaja: popatrz wyżej. b masz policzone
26 sty 19:47
Ewel_nana: ok kaja dzięki emotka
26 sty 19:51
Ewel_nana: a czy to co obliczyłaś b−a=6−(4−log32)=2+log32 to jest ten punkt a w tresci zadania bo tam było b−a sorry ..
26 sty 20:07
Ewel_nana: chyba troche zakręciłamemotka
26 sty 20:07
Kaja: 64−log32=64*6−log32=64*6log32−1=64*6log312= =64*(2*3)log312=64*2log312*3log312=
 1 
=64*2log312*

 2 
26 sty 20:22
5-latek: LIczbe a mozna zapisac roznie = 4−log32
 log2 
albo = 4−

zmiana podstaw logarytmu na 10
 log3 
 1 
albo =4−

zmiana posdtawy logarytmu
 log23 
Jeszcze mozna to inaczej zapisac ale nijak to n ie wyjdzie jaks fajna liczba (chocia z nie musi )
 1 1 1 
liczba odwrotna do a to

to

=

mozna tu podsatwic
 a a 
 log2 
4−

 log3 
 
przyblizone wartosci tych logarytmow dziesietnych i wyliczyc Liczba przeciwna do liczby a to libzba −a wiec
 log2 log2 
−(log381−log32)=−4+log32=−4+

=

−4
 log3 log3 
27 sty 10:43
wredulus_pospolitus:
 81 
a = log381 − log32 = log3

 2 
1 

= log81/2 3
a 
−a = −log3 (81/2) = log3 (2/81)
27 sty 10:51
wredulus_pospolitus: w sumie nigdzie nie ma napisanego, że mają być to "ładne" wyniki emotka
27 sty 10:52
5-latek: dziekuje za odzew zaraz to przetrawie.emotka
27 sty 10:56
5-latek: Wiem Artur nawet to sam pisze , a zwlaszcza w trygomnometrii Korzystajac z okazji ze jestes . Czy znasz taka pozycje Nowosiołow Specjalny wyklad trygonometrii .. Zamowilem ta ksiazke ale nie wiem czy bedzie tam duzo rozwiazanych przykladow z okresowosci i zbioru wartosci funkcji trygonometrycznych Chodzi o to zeby byly rozwiazane ood poczatuku do konca . Wiec moze znasz inne pozyje z tego tematu . Pytam tak na forum juz kilku ludzi ale niestety emotka
27 sty 11:02
wredulus_pospolitus: Nie wiem ... ja się nie orientuję w książkach do matematyki ... zwłaszcza z poziomu do liceum włącznie. Lepszym kierunkiem do pytania to byłaby Krystek albo Godzio
27 sty 11:04
5-latek: Do Krystekemotka Pozdrawiam i emotka pisalem ale chyba jest u wnukow Moze wtakim razie jak pojawi sie Godzio na forum .emotka
27 sty 11:09
5-latek: Popatrz na post z 10:51
27 sty 22:57
Ewel_nana: mam małe sprostowanie co do tego przykładu dziś sie dowiedzialam ze jest tam błąd
27 sty 23:06
5-latek: No to pisz jakie ?
27 sty 23:07
Ewel_nana: ma byc tam log318 a nie log381 sorry
27 sty 23:09
5-latek: No to prosto teraz . A ja myslaem ze bedzie log381 −log33 No to teraz log318−log32 = ile zobaczymy czy zapamietalas wczorajsza lekcje jaki najpierw wzor zastosujesz ?
27 sty 23:13
Ewel_nana:
 18 
to będzie log3

 2 
27 sty 23:17
5-latek: tak A to sie rowna dalej log39 = ile ? Postaraj sie odpowiadc szybciej bo jestem po pracy zmeczony OK ? Jesli nie wiesz to napisz a ja wytlumacze Dobrze?
27 sty 23:19
5-latek: Zajmuje sie tylko Twoim postem emotka
27 sty 23:20
Ewel_nana: 2
27 sty 23:20
Ewel_nana: zauważyłam emotka
27 sty 23:21
5-latek: Dobrze . To nasza liczba a=2 wiec wyznacz teraz liczbe odwrotna do a
27 sty 23:23
5-latek: Podpunkt a) zostawimy na koniec
27 sty 23:24
Ewel_nana:
 1 1 
czyli to bedzie

czyli

 a 2 
27 sty 23:24
5-latek: Ok Treraz liczba przeciwna do a . Wiesz co to liczba p rzeciwna ?
27 sty 23:26
Ewel_nana: domyslam się ale powiedz emotka
27 sty 23:27
5-latek: Jet to ta sama liczba tylko z e zmiemiomym znakiem czyli bedzie ?
27 sty 23:28
Ewel_nana: −2 emotka
27 sty 23:29
5-latek: emotka emotka czyli nie jetes taka tepa emotka Teraz podpunkt a) Ustalilismy wczoraj ze liczba b=6 patrz post Kai z 19:35 Jeszce raz wkleje ten link wczorajszy https://matematykaszkolna.pl/strona/186.html Popatrz teraz na 4 wzor od dolu i zamieszony tam przyklad Ale najpierw ustalilismy ze bedziemy tu korzystac ze wzoru skroconego mnozenia (a−b)(a+b)=a2−b2 Mamy tak (32−23)(32+23)= zobacz ze nasze a=(32) a nasze b z tego wzoru 23 wiec korzystajac z tego wzoru skroconego mnozenia =(32)2−(232= teraz popatrz na ten wzor 4 od dolu i napisz po kolei ile to jest rowne
27 sty 23:37
Ewel_nana: no dzięki więc to by wychodziło 18−12=6 czyli b=6
27 sty 23:41
5-latek: Nie tak szybko moja panno emotka Po kolei skad to 18 i 12
27 sty 23:42
5-latek: Powiem tak . ja wiem ze tak jest ale chodzi o to czy TY wiesz emotka
27 sty 23:45
Ewel_nana: (32)2= 32 * 22 = 9*2= 18
27 sty 23:46
Ewel_nana: no prosze cię troche tam kiedyś się uczyłam emotka wiec cos tam zapamiętałam emotka
27 sty 23:47
5-latek: Dobrze . znaczy ze wieszemotka Jedna mala uwaga jesli podnosisz pierwiastki do jakiejkolwiek potegi zapisuj je w nawiasach Dobrze? mnp tak 32*(2)2= 9*2=18 no to teraz mamy zapisac b−a czyli 6−2 = popatrz teraz jeszce raz na ten link i zobacz ktory wzor zastosujesz i napisz wynik
27 sty 23:50
Ewel_nana: dobrze dobrze emotka
 1 1 
zastosuję 3 wz od góry i to będzie

czyli

 62 36 
27 sty 23:55
5-latek: No jeszce raz emotka emotka Na koniec policz jeszcze a= log381−log33= ile wynosi liczba a ?
27 sty 23:57
Ewel_nana: :(
 81 
=log3

 3 
27 sty 23:59
5-latek: = licz dalej
28 sty 00:00
Ewel_nana: serio
28 sty 00:01
5-latek: oczywiscie ze tak emotka ile to jest 81:3 ?
28 sty 00:02
Ewel_nana: 27
28 sty 00:04
5-latek: no i dalej =
28 sty 00:05
Ewel_nana: może już starczy wczoraj mi się tylko zadania matematyczne śnily a chciałabym mieć tez jakieś piękniejsze sny emotka
28 sty 00:06
5-latek: Zanim pojdziez snic to dokonczysz =log3 27= ile ? do jakiej potegi trzeba podniesc 3 zeby dostac 27 ? Jak napiszesz to pokaze CI jak to obliczyc prosciej emotka
28 sty 00:09
Ewel_nana: no 33 = 27
28 sty 00:10
5-latek: no to log327= ile ?
28 sty 00:11
Ewel_nana: 3 ? więc jednak jestem tępa emotka
28 sty 00:12
5-latek: Nie jestes . =3 Przeciez z definicji logarytmu loga b=c jesli ac=b czyli log327=3 bo 33=27 No a teraz popatrz jak to prosciej obliczyc . czasami tak mozna log381−log33 . Wiemy ze log381=4 bo z definicji logarytmu mamy 34=81 natomiast log33=1 to wynika z ewzoru loga a=1 No to log381−log33=4−1=3 emotka Naprawde zapoznaj sie ze wzorami . Zycze powodzenia . Moze ja sie przysnie emotka A teraz juz spac emotka
28 sty 00:20
Ewel_nana: zapoznam na pewno emotka no mykam juz spać bo za kilka godz zaczyna sie jeden z moich najważniejszych dni emotka emotka Dziękuje za pomoc Moze mogę sie jakoś odwdzięczyc Może w przyszlości hehe emotka
28 sty 00:22
5-latek: Na zdrowie emotka
28 sty 00:23
5-latek: I wszystkiego najlepszego emotka
28 sty 00:25