matematykaszkolna.pl
, RS: rysunek Na płaszczyźnie dane są punkty A = (2,3) i B = (− 2,1) (patrz rysunek). Zbadaj, czy punkty K = (36,21 ) i L=(−37,−15) leżą po tej samej stronie prostej AB . Podaj odpowiedź i jej uzasadnienie y=0,5x+2 Ale co dalej jak to zbadać ?
3 sty 23:19
Rafał28: Ja bym poprowadził prostą przez punkty K, L i jeżeli punkt wspólny prostej KL oraz prostej AB byłby pomiędzy punktami K, L to leżały by te punkty po przeciwnych stronach prostej AB. Za pomocą wzoru na odległość można to zrobić. Tzn obliczyć |AB|, S − punkt wspólny prostych. |AS|, |BS| i porównać jak się te odległości mają do siebie.
3 sty 23:30
Lorak: Może tak: AB:y=0,5x+2 Weźmy sobie jakiś punkt P=(36,y) i zobaczymy dla jakiego y punkt P leży na prostej AB y=0,5*36+2=20, P=(36,20) K=(36,21), czyli leży ponad prostą AB.
3 sty 23:37
Eta:
 1 
AB: y=

x+2
 2 
21> 18+2 −−− zatem K leży nad tą prostą −15 < −13,5 −−− zatem L leży pod tą prostą Wniosek:............
3 sty 23:42
RS: skąd wiadomo, że te punkty leża nad prostą ?
3 sty 23:43
Eta: O kurczę spóźniłam się emotka ( bo robiłam w tym czasie herbatką
3 sty 23:43
Eta: k: y> ax+b to P(x,y) leży nad prostą
3 sty 23:44
RS: herbatkę z ''prądem'' ?
3 sty 23:46
RS: Eta jesteś jeszcze na forum ?
4 sty 00:33
ZKZ: Dobry wieczor . Chcialbym zwrocic uwage na na okreslenie autora zadania czyli [C[po tej samej stronie prostej]] Otoz wydaje mi sie ze jest to nieprawidlowe okreslenie . Dlaczego? Linia nie moze posiadac szerokosci .Czesci linii moga byc mierzone i porownywane pod wzgledem dlugosci . Dlatego okreslenie po tej samej stronie sugeruje wedlug mnie ze prosta posiada szerokosc a tak nie jest. Dlatego wedlug nie prawodlowe powimno byc okreslenie czy te punkty leza nad prosta czy pod prosta ? jesli jestem w bledzie to prosze mnie poprawic
4 sty 00:36
RS: Zadanie jest dobrze sformułowane.
4 sty 00:37
ZKZ: Moze inaczej . Zadanie jest dobrze przepisane ale czy dobrze sformulowane ?
4 sty 00:42
Rafał28: Zadanie jest chyba na poziomie licealnym. Wchodzenie w aż tak drobne szczegóły mija się z celem. Na przykład tutaj autor używa strona prostej http://www.math.us.edu.pl/pgladki/faq/node102.html W innych zadaniach używają pod, nad prostą.
4 sty 00:45
ZKZ: czesc Rafal28 emotka Przyjmuje to do wiadomosci ze tak moze byc emotka Jednak to nie sa tak drobne szczegoly bo od tego wlasnie zaczyna sie nauka geometrii czyli pojecia punktu ,linii , prostej .
4 sty 00:52
ZKZ: Oczywiscie jak pojec pierwotnych zapomnialem dopisac emotka
4 sty 00:53
RS: Wyznacz współrzędne punktu P , który dzieli odcinek o końcach A=(29,−15) i B=(45,13) w stosunku |AP| : |PB|= 1:3 |AB|=29−45)2+(−15−13)2 |AB|=465 |AP|=65 Jak teraz podstawić pod wzór na długość odcinka aby wyznaczyć współ ?
4 sty 00:55
Rafał28: Cześć. W takim razie popatrzmy. Prosta, pewna linia, która nie ma szerokości ani pola. Myślę, że potocznie można powiedzieć, że ma stronę lewą i prawą, chociaż ciężko ustalić, która to lewa emotka. Sformułowanie pod, nad jest lepsze, ale co w przypadku, gdy mamy k: x=2.
4 sty 00:59
RS: ?
4 sty 01:02
Eta: rysunek → → AB= 4AP ⇒ [28,16]= 4*[x−29, y+15] ⇒ x=.... y=....
4 sty 01:03
RS: <kocham> wektory a bez nich jak to zrobić ?
4 sty 01:04
ZKZ: Lub skorzystac z okreslenia rownosci dwoch wektorow i mamy wtedy
 1 
AP=

PB tam maja byc strzalki
 3 
4 sty 01:08
Eta: Nie lubię ułamków
4 sty 01:11
ZKZ: Jeden lubi kwiaty a drugi corki ogrodnika emotka
 x1+kx2 y1+ky2 1 
Albo niech policzy ze wzorow x=

i y=

gdzie k=

 1+k 1+k 3 
4 sty 01:17
Eta: Oooo .... ten wzorek tak emotka
4 sty 01:27
ZKZ: A tak nawiasem mowiac to sa one jeszcze w tablicach maturalnych?emotka
4 sty 01:29
4 sty 01:35
ZKZ: No to ja emotka
4 sty 01:41
ZKZ: https://matematykaszkolna.pl/forum/229858.html tu napisalem wyjasnienie problemu
4 sty 02:46
RS: Jak zrobić to bez wektorów. ?
4 sty 11:18
RS: ?
4 sty 11:35
Kaja: popatrz na rozwiązanie Ety z 3 stycznia.
4 sty 11:36
RS: ale chodzi o to drugie zadanie z 4 stycznia
4 sty 11:49
RS: ?
4 sty 11:59
Kaja: zrób to wg. własnego pomysłu, czyli podstaw pod wzór na długość odcinka (ale dla |AP| i dla |BP|). będą dwie niewiadome,więc potrzebujesz dwóch równań
4 sty 12:05
ZKZ: Powiem tak . Jesli chcesz zrobic to bez wektorow to zapoznaj sie ze wzorami z godz 1:17 ktore zreszta potwierdzila Pani Eta . Inaczej Punkt P ma wspolrzedne P(x ,y) (patrz rysunek 1:03 i post 1:08)
 1 
AP=

PB to
 3 
 1 
[x−29, y+15]=

[45−x,13−y] wobec rownosci zapisz tak
 3 
 1 
x−29=

(45−x) to x= juz sobie policzysz
 3 
 1 
y+15=

(13−y) to y= tez policz
 3 
Teraz tez zrob to zadanie sposobem Pani Ety Czyli tak AB=4AP wedlug mnie powinno byc [16,28]=4*[x−29 , y+15] 16=4(x−29) i 28=4(y+15) 3. Tak jak chcesz . Policz dlugosc odcinka AB ( zapisuj porzadnie tak jak ma byc )i sprawdz
 1 
swoje obliczenia.

dlugosci odcinka AB to dlugosc odcinka AP .
 4 
Teraz zostawiam te obliczenia TObie do zrobienia . x=x1+wyliczona dlugosc AP czy tez da poprzednio wyliczne x to samo y=y1+dlugosc odcinka AP czy tez da poprzednio wyliczone y Wedlug mnie tak chciales to zrobic . Wiec jesli wyjdzie dobrze to masz swoj sposob a jesli nie to liczysz tymi wyzej .
4 sty 12:42
ZKZ: Dzien dobry Pani Eto prosze spojrzec na post z 2:46. Czy takie wyjasnienie wystarczy Pani ?emotka
4 sty 12:57
Eta: Witam Pana ZKS emotka
4 sty 13:17
Eta: ZKZ ? od kiedy ? emotka
4 sty 13:23
ZKZ: Pani Eto Ja naprawde nie jestem ZKS . Prosze mnie z nim nie mylic . Z tego co przeczytalem na forum i przgladajac archiwum zanim sie zarejestrowalem to ZKS jest studentem a Pani pisuje juz tu od 2009r. . Majac to na wzgledzie dlatego przy calym szacunku tego co Pani robi pisze Pani emotka
4 sty 13:37
RS: ZKZ to 5−latek ten sam styl pisania. Tylko nie wiem czemu nick zmienił ?
4 sty 14:55
ZKZ: Mylisz sie kolego . Ja nie jestem 5−latek . Owszem znam go osobiscie bo to jest moj rodzony brat Krzysiek Razem korzystamy z tego komputera wiec niekiedy uzywam raz tego nicku albo nicku 5−latek .
4 sty 15:04
RS: Hmm..
4 sty 15:06