matematykaszkolna.pl
Trygonometria Justa: Rozwiaz trojkat prostokatny ABC, mając dane: a=32 −23 c=26−4 Ja potrafię zrobić do tego momentu: Z twierdzenia pitagorasa: a2+b2=c2 (32−23)2 +b2=(26−4)2 30−126+b2=40−166 b2=10−46 / b=10−46 i co dalej ? Jak mam pozbyć sie tego pierwiastka z b ? Proszę o pomoc emotka
25 gru 17:10
Justa: Dodam ze w odpowiedziach b= 6−2
25 gru 17:13
Gustlik: Są na to wzory:
 a+x a−x 
a±bc=

±

,
 2 2 
gdzie x=a2−(bc)2 x=102−(46)2=100−16*6=100−96=4=2
 10+2 10−2 
10−46=


=
 2 2 
 8 
=U12}{2}−

=64=6−2, bo pod pierwiastkami wolno mnożyć, dzielić i
 2 
skracać, tylko wynik musi pozostać pod pierwiastkiem. Jest jeszcze szkolna metoda zwijania wzorami skróconego mnożenia, a le jej nie polecam, bo jest to najbardziej skomplikowana metoda, może ciut krótsza w zapisie, ale wymagająca kombinowania jak rozbić 10 (na sumę jakich liczb), żeby te części pasowały do wzoru skróconego mnożenia. Na pewno to metoda bardziej czasochłonna od tego wzoru. Ten "mój" sposób jest zdecydowanie mniej kombinacyjny i mniej czasochłonny.
25 gru 17:21
Justa: Wielkie dzięki emotka
25 gru 17:25
Gustlik: Wesołych Świąt emotka
25 gru 17:26
Justa: Czyli α=60o β=30o wiec gdybym była bardziej spostrzegawcza mogłabym skorzystać z zależności trojkata 30o /60o emotka
25 gru 17:28
Justa: Dziękuje emotka i wzajemnie emotka
25 gru 17:29
Gustlik: Zgadza się, to jest ekierka.
25 gru 17:30
BoosterXS: Gustlik, a skąd wziąłeś te wzory? Nigdy się jeszcze z nimi nie spotkałem
25 gru 17:34
Gustlik: Można je łatwo wyprowadzić wzorami skróconego mnożenia, poza tym nie raz się pojawiały na tym forum, nie tylko w moich postach. Wzory są na bank dobre, bo sprawdzałem, nie pokazuję nie sprawdzonych metod. Podnieś ten wzór do kwadratu i zobaczysz. Poza tym w podręczniku "Matematyka z plusem" do kl. 1 liceum było zadanie na wyprowadzenie tego wzoru.
25 gru 17:39
BoosterXS: Nie no ja nie kwestionuje, że te wzory są nieprawidłowe, jestem tutaj nowy i chce sie czegoś nauczyć stąd moje pytanie emotka Bardzo dziękuje za wyjaśnienie.
25 gru 17:45
Gustlik: To bardzo pożyteczne wzory, bo nimi najszybciej sie liczy takie "podwójne pierwiastki".
25 gru 17:47
BoosterXS: Często miałem problemy z tymi "podwójnymi pierwiastkami" w czerwonym zbiorze Aksjomatu, ale zawsze szukałem przez wzory skróconego mnożenia i zawsze coś tam wychodziło, ale takie szukanie wz. skróconego mnozenia zajmowało spor czasu, teraz z tym wzorkiem będzie szybkiej emotka
25 gru 17:52
BoosterXS: Gustlik, masz może pomysł jak rozwiązać to zadanko? https://matematykaszkolna.pl/forum/228890.html
25 gru 17:54
zvx: (a−b)2= a2−2ab +b2 a2+b2=10 i 2ab= 46 to: a= 2, b=6 bo a2+b2=10 i bez "wkuwania" wzorów 10−46= (6−2)2 = |6−2|= 6−2
25 gru 18:06
Gustlik: Nie zawsze ta metoda działa.
25 gru 18:06
5-latek: To jest dla postaci a+/−bc a dla postaci a+/− b bedzie tak samo tylko z ta roznica ze x=a2−b
25 gru 18:09