matematykaszkolna.pl
nierówność Natalia: x2+2x+y2−8y<0 Proszę o wytłumaczenie krok po kroku jak powinien wyglądać końcowy wynik
8 gru 22:56
5-latek: bedzie to kolo o srodku S(−1,4) a promien to wylicz ale bez brzegu
8 gru 23:04
Natalia: Dzięki 5−latek, ale właśnie ja nie chce gotowca, tylko chciałabym się nauczyć przekształcić do postaci kanonicznej. Jest mi to niezmiernie potrzebne.
8 gru 23:06
5-latek: https://matematykaszkolna.pl/forum/203250.html moze pomoze to. jak przeksztalcic do postaci kanonicznej emotka Tylko tam mazz okrag czyli bedzie =0 natomiast kolo z brzegiem bedzuie<=0 a kolo bez brzegu <0
8 gru 23:12
Natalia: Dzięki wielkie tego potrzebowałam ! emotka
8 gru 23:27
5-latek: emotka
8 gru 23:32
Gustlik: Można prościej − bez wzorów skróconego mnozenia, bo nimi najtrudniej sie to robi: x2+y2+Ax+By+C=0
 A 
a=−

 2 
 B 
b=−

 2 
r=a2+b2−C, gdy a2+b2−C>0 Wyjaśnienie tutaj: https://matematykaszkolna.pl/forum/forum.py?komentarzdo=1471 .
8 gru 23:39
Natalia: Dzięki Gustlik emotka
8 gru 23:46
Gustlik: emotka
9 gru 00:06
pigor: ..., a ja nie wiem co w tym jest trudnego , dlatego łopatologicznie rzecz ujmując np. tak : x2+2x+y2−8y< 0 ⇔ x2+2x*1+12 + y22y*4+42< 12+42 ⇔ ⇔ (x+1)2+(y−4)2< 17 ⇔ (x+1)2+(y−4)2< 172 − wnętrze koła (bez brzegu − okręgu) o środku S=(−1,4) i promieniu r=17. ... emotka
9 gru 01:04
Gustlik: pigor, dla mnie nie jest to nic trudnego, dla Ciebie też nie, ale dla wielu uczniów, zwłaszcza z podstaw takie kombinowanie z dodawaniem na siłę liczb i potem ich odejmowanie to czasem jest poza ich zasięgiem. Dlatego opracowałem tę metodę.
9 gru 02:14
pigor: ...no i dobrze, fajnie, a ja naprawdę nikogo nie zmuszam do ...emotka "swoich" metod i nawet nie mam zamiaru tu na forum kogokolwiek do nich zmuszać, uczyć, itp. itd, no i dobranoc.
9 gru 02:37
Dawid: Mam takie pytanko, bo tez mam problem z równaniem okręgu i patrząc na sposób Gustlika to z przykładu Natalii, gdzie promień jest równy 17.To po podstawieniu tego do wzoru r=a2+b2−c nie jest równe 17 dlaczego ?
16 gru 00:11
5-latek: Te dwie metody sa pokaze w ksiazce do klasy 2 liceum z 2002 r . Wtedy ucczen musial znac obie . CO sie do tej pory zmienilo w tym ? Uwazam ze nic . Poza tym Gustlik zauwaz ze takie wlasnie dziallnie na wzorach skroconego mnozenia nie moze byc poza zasiegiem ucznia . On musi to umiec zrobic . Nie ma ze boli . A potem na studiachPomocy bo nie wiem bo mnie nie naczyli , bo wykladowca nie podyktowal do zeszytu jak to sie robi . Podam prosty przyklad gdzie to akuratnie jest potrzebne aby umiec cos dodac lub odjac mamy wyliczc x2+y2 Na to juz nie prostego algorytmu do obliczenia , Tylko wlasnie trzeba skorzystac ze wzoru skroconego mnozenia albo (x+y)2 lub x−y)2 i wlasnie cos dodac lub odjac zeby dostac x2+y2 Ale on nie bedzie wiedzial co zrobic bo nie ma gotowego wzoru na policzenie x2 czy y2 i zeby to dodac do siebie . jak ktos chce to zrozumie . jak nie chce to nawet i gotowe wzory nie pomoga w tym , Pozdrawiam emotka
16 gru 09:54
5-latek: Dawid r=a2+b2−c to r=(−1)2+42−0 = 1+16−0=17 We wzorze na postac ogolna okregu nie ma C dlatego c=0 Poza tym musimy naauczyc sie potegowac
16 gru 09:58
Gustlik: 5−latek masz rację dlatego pokazuję tę drugą metodę, bo ta trudniejsza jest wałkowana w szkole, a tej łatwiejszej prawie nigdzie nie ma. Pozdrawiam.
17 gru 01:42
asdf: x2+2x+y2−8y<0 jest to pole koła, więc tutaj znak nie jest najistotniejszy (obwod ma pole 0)
17 gru 02:01
asdf: znak, tzn: czy <, czy ≤ to tutaj nie istotne..wplyw mają jedynie znkai tj: =,>,≥ z ostatnich dwóch juz mozna wywnioskowac, ze to
17 gru 02:02
asdf: @Gustlik Kazdy ma swoj sposob nauczania, ale nie do konca popieram Twoja metode, podam przyklad: Na pierwszym roku studiow z algebry liniowej mielismy liczyc wyznaczniki, dla stopnia trzeciego − mozna korzystac z metody Sarrusa. Wykladowca pokazal nam jak to sie liczy, ale konczac swoja wypowiedz powiedzial "zabraniam liczyc ta metoda". Rownie dobrze nauczyciele moga pokazac ten prosty sposob na liczenie tego, ale jednak matematyka wymaga myslenia, a nie schematow i tak jak powiedzial 5−latek: "nie ma, ze boli".
17 gru 02:13